Možná budete kroutit hlavou, ale spojení SUV, Coupé a AMG skutečně dává smysl.
Příjezd vozidel SUV na trh, tedy lépe řečeno zaplavení trhu těmito automobily, provázejí velmi rozporuplné názory. SUV doslova polarizují společnost – jedna skupina má radost z jejich přítomnosti, což ostatně potvrzují samotné enormně velké prodeje, zatímco druzí nechápavě kroutí hlavami a ptají se, k čemu jsou takové modely dobré, když je drtivá většina lidí reálné nevyužívá. Kapitolou samou o sobě jsou ostatně jakási sportovní SUV s na první pohled ještě menším významem. Tentokrát vám však ukážeme vůz z kategorie SUV, který nejenže klame svým tělem, ale zároveň i doslova boří fyzikální zákony. Není tomu tak dávno, co značka Mercedes-Benz představila svůj nový model GLC, a to včetně stylové varianty GLC kupé. Na tom by nebylo nic zvláštního, vždyť právě středně velké SUV jsou snad nejúspěšnějším segmentem tohoto druhu. Krátce na to jsme se ale dočkali (tehdy) nejvýkonnější a nejsportovnější varianty pod označením Mercedes-AMG GLC 43 Coupé s nemalými sportovními ambicemi. Právě s ním jsme měli možnost se osobně setkat, seznámit, provětrat a okusit jeho kvality. Takže, dává spojení SUV a sportovnosti smysl?
Exteriér
Zajímavostí je, že design samotný prakticky vůbec nenapovídá tomu, že by šlo o něco speciálního, respektive sportovní verzi. Na cestě tak můžete 43 velmi rychle přehlédnout, a to i přesto, že testovaný kousek zdobila skutečně vydařená konfigurace. Na mysli máme bílý perleťový lak, příplatkový Night paket (černé lišty, splitter, zpětná zrcátky či koncovky výfuků), efektní diamantovou masku, výraznou odtrhovou hranu na víku zavazadlového prostoru a nakonec nádherné dvoubarevné 21" AMG disky. Takto vyšperkovaně však v zásadě může vypadat i běžná dieselová verze s optickým AMG paketem a příslušnými prvky doplňkové výbavy. Jinými slovy, jedinými rozpoznatelnými detaily jsou zdvojená lamela v masce, rozdělené koncovky výfuků a hrstka plaket.
GLC tak do světa opravdu nekřičí, aby si ho okolí všimlo. Tedy, ono víceméně zdaleka nejde o nevýrazné či nezajímavé auto, jeho potenciál ale na první pohled neobjevíte. V každém případě, GLC kupé vypadá o něco designově vyváženější a rozhodně kompaktnější než větší GLE kupé, za což mohou menší rozměry (4732 x 1890 x 1602 milimetrů). Všimnout si je však třeba také dalších detailů - nízká přední kapota a obecně i výška, naopak značně širší blatníky a hlavně do prostoru vyčnívající zejména zadní kola. To je neklamný fakt toho, že toto auto bude na cestě fungovat skutečně lépe, než by mohl někdo od této kategorie čekat.
Samozřejmě, vpředu byste halogenová či bi-xenonová světla hledali už marně - vystřídaly je špičkové světlomety s full-LED High Performance technologií. Podstatou „kupéčka“ je nadále střecha, která se elegantně táhne dolů směrem dozadu. Tam ji čeká zmiňovaná odtrhová hrana a úzká ledková světla zasahující značně do stran. Beru, gé-el-céčko s dodatkem Coupé opravdu nemusí padnout každému do oka, což potvrzuje zejména relativně kontroverzně vypadající zadní část. Citelnou nevýhodou je zejména vysoká nakládací hrana, takže při nakládání zavazadel to nebudete mít nejideálnější. Tak či onak, i to je jednou z daní za život se stylovým vozidlem.
Interiér
Už dobře víme, že GLC stojí na základech třídy C, čemuž v konečném důsledku napovídá i samotný název. Jednoznačně největším důkazem je však interiér - pokud jde o palubní desku, její design, rozložení, materiály a všechny hlavní součásti jsou prakticky shodné. Svědky jsme tak velmi zdařilého designu, perfektní ergonomie s minimem tlačítek a hlavně spousty kvalitních materiálů. Skutečný hliník, pravé dřevo (dokonce s dýhou) či v tomto případě červená kůže. Tvar sedadel sice na pohled až tak neoslní (například takové Audi dělá sportovní sedadla designově mnohem přitažlivější), na druhou stranu, plní výborně svoji funkci, a to ať už po stránce bočního vedení či délky (výsuvných) sedáků. Naopak pozitivními slovy nesmíme třeba šetřit na margo špičkového tříramenného volantu, který může být za příplatek potažen v místě toho správného úchopu Alcantarou.
Masivní obklad se táhne středovým tunelem, na jehož konci dominuje 8,4" obrazovka multimediálního prostředí. Před obrovskou středovou přihrádkou najdeme sdružený ovladač futuristického tvaru, jehož zdvojená funkcionalita (kolečko i dotyková plocha) je sice občas matoucí, intuitivností ovládání infotainmentu ale vyniká. Budíky jsou i v té nejvyšší výbavě konvenční - rozhodne nezaujmou tak, jako v případě plně digitálních obrazovek, navíc jejich kalibrace a návrh jsou relativně dost strohé, pyšnit se však na oplátku může přehlednou a snadno čitelnou grafikou se sportovním podkladem. Pochopitelně opěvovat a hlavně jmenovat prvky příplatkové výbavy či asistenčních systémů už asi nemá smysl, ostatně, udělali jsme to už nejednou v testech předešlých Mercedesů.
Abyste však neřekli, že jen chválíme, i když v autě za téměř dva a půl milionu něco kritizovat je spíše otázka hledání problémů tam, kde nejsou, přeci jen si dejme spršku několika negativ. S karoserií typu Coupé přichází nejen opravdu napůl tragický výhled směrem vzad (dokonce i A-sloupky jsou vskutku široké), ale i méně místa v interiéru a menší kufr. Především nastupování dozadu je skrze klesající střechu komplikovanější, když se ale už usadíte, na poměry tvaru karosérie je vzadu opravdu dostatek místa ve všech směrech. Ale ano, klasické GLC je úplně jinde. Zavazadlový prostor nabízí průměrných 500 litrů, obrovské dvojité dno, no a připravit se musíte na tu vyšší nakládací hranu. V konečném důsledku však zákazník má na výběr - v nabídce je jak praktické GLC, tak i stylové GLC kupé, čili ten, kdo si vybere atraktivnější variantu ví, jaké jsou její nevýhody. Stěžovat si na ně proto nemůže, jinak koupil to, co nechtěl.
Motor & Jízda
Podstatou 43 je třílitrová benzínová V6, která je v tomto případě naladěna na úroveň 270 kW/367 koní a 520 Nm. Už tento údaj mluví sám za sebe, protože ve vodách středně velkých SUV není mnoho modelů s obdobnou porcí výkonu, nemluvě o tom, že nedávno na svět přišla ještě „plnokrevná“ a bezkonkurenční 63. Maximální točivý moment je přitom k dispozici nejen od vskutku nízkých otáček, ale zároveň i v širokém spektru - 2500 - 4500 ot./min, což je další neklamný aspekt, naznačující, že nedostatkem agility GLC netrpí. Dále zde máme specificky naladěný pohon všech čtyř kol AMG Performance 4Matic, který rozděluje potenciál v poměru 33:67 ve prospěch zadní nápravy. Věci se tedy mají asi tak, že po sešlápnutí plynového pedálu na podlahu se tento počin rozjede na stovku jen za 4,9 sekundy. GLC si během akcelerace díky měkčím předním tlumičům a stabilizátorům doslova sedne na zadní kola, zatíží se tak dominantní náprava, a tedy podstatně zlepší její trakce. Při detailnějším pohledu můžete tak nejednou vidět, jak se přední kola protočí téměř ve vzduchu.
Devítistupňová automatická převodovka 9G-Tronic sice naznačuje, že během akční jízdy budete řadit ostošest, při volbě sportovních režimů se ale řazení podstatně změní. Vyšší stupně si převodovka nechává na ty nejvyšší rychlosti, proto při jízdě v serpentinách nemáte absolutně pocit, že byste stále řadili zbytečně moc stupňů. Navíc změna převodů probíhá v průběhu extrémně krátkého času, ba co víc, okořeněno je (na poměry MB nevídaně) decentním kopáním. Dalším faktem, který předznamenává hodně, je samotná váha - 1855 kilogramů je v zásadě relativně dost, ale v rovině středně velkého SUV se šestiválcem pod kapotou jde o pozoruhodný údaj, vždyť například C 63 kupé váží jen o několik desítek kilogramů méně. Parametry tak hovoří jasně a na pohled nejvíce zaujmou ty rychlostní, tím to ovšem nekončí, právě naopak.
Nejpozoruhodnější a zároveň nejvíce chvályhodné věci se totiž začínají dít paradoxně v momentě, kdy by to málokdo čekal. Pokud opustíte rovné cesty a navštívíte ty klikaté, zpoza volantu v okamžiku zapomenete na to, že sedíte v SUV. Relativně nízké těžiště, zmíněný široký rozchod kol, minimální naklánění a neskutečně dobře kontrolovaná trakce dělá z GLC famózní sportovní stroj. Jistě, stále je třeba brát na zřetel, že se nebavíme konstrukčně o pravém sporťáku. Souhra vždy připravené převodovky, přesného řízení, pohotových reakcí na pedály a jistého pohonu všech kol zajišťuje v dané třídě nevídaně výborné jízdní vlastnosti. Kromě toho, papírově by se mohlo zdát, že v zatáčkách vám bude létat zadek, avšak i po vypnutí všech stabilizačních systémů a asistentů GLC 43 Coupé neuvěřitelně drží stopu - i po prudkém zatočení volantem řežete zatáčky stylem, jakým byste to sami nečekali. Podvozek prediktivně reaguje na změnu směru a s přenosem váhy nemá absolutně problém. Jinak na tom nejsou ani brzdy, které nevedou ani po několika desítkách minut ostré jízdy. Motor má fantastický tah, parádní zvukový projev a ve výsledku tedy po stránce jízdy není tomuto vozidlu skutečně co vytknout. Asi jen spotřebu, ale i těch cca 11 l/100 km v průměru není vlastně špatný údaj.
Závěr
Možná budete kroutit hlavou, ale spojení SUV, Coupé a AMG skutečně funguje, a to neskutečně dobře! 43 GLC není sice ryzí sporťák, svými schopnostmi však nejeden zastíní. Navíc, pokud neokouzlí, tak minimálně zaujme svým designem, plnohodnotně odveze 5 4 dospělé osoby a cizí mu nejsou ani polní cesty či nějaký ten terén (limitem jsou spíše disky/pneumatiky, než výška podvozku a schopnosti). Výsledkem je tak všestranný model (o klasickém GLC ani nemluvě), se kterým si však můžete užít jízdu plnými doušky, pobavit se a potrápit podstatně sportovnější vozidla. Popravdě řečeno, ano, jezdil jsem už brutálním osmiválcovým BMW X6 M či Audi SQ7 s V8 TDI, což jsou ještě brutálnější a výkonnější monstra, ale s více než 500kilogramovou nadváhou jde ve výsledku i tak jen o silná a (místy) neohrabaná SUV. Netvrdím, že toto SUV není, ale dosud jsem nejel SUV, které tak famózně maskuje to, že jde o vozidlo kategorie SUV, jako toto AMG (ještě takovým mým favoritem je Macan Turbo). Opravdu si nedokážu představit, co bude na cestě dělat GLC, když pod jeho kapotou bude bít 4litrová V8. Závěrem cena - základní GLC Coupé koupíte od 1 320 000 Kč, GLC 43 Coupé začíná na 1 757 000 Kč a nakonec tento exemplář 2 346 000 Kč.