Středně velké SUV od škodovky již není tajemstvím.
Mohlo by se zdát, že Škoda svou největší pozornost soustředí na model Kodiaq, skutečnost je však jiná. Ono je jasné, že až 7místné SUV je momentálně po stránce prodejů a dostupnosti alfou a omegou české automobilky, protože jeho nedávný příchod na trhy vyvolal obrovský zájem, nejbližší dny budou ale věnovány jiné velké novince v portfoliu. Právě dnes je ten den, kdy měla Škoda naplánováno oficiální představení nástupce Yetiho ve Stockholmu. Zcela nový Karoq je tak konečně realitou, přičemž zajímavostí je, že novinka přijela do hlavního města Švédska po svých. Za její volant se totiž usadil Kanaďan žijící v Česku, který přímo z Mladé Boleslavi vyrazil na více než 1600kilometrovou pouť do Stockholmu. Podstatou této cesty bylo navnadit veřejnost, přičemž podle pokynů měl řidič během cesty odpovídat na případné dotazy veřejnosti. Samozřejmě, šlo o zakamuflovaný exemplář, tentokrát však jeho úkolem nebylo se skrývat, právě naopak, s úsměvem na tváři co nejvíce zaujmout účastníky silničního provozu. Přejděme ale k pointě.
Karoq má technicky nejblíže ke koncernové Atece, jak se ale předpokládalo, designově se oba modely skutečně značně odlišily, ba co víc, i podobnost s větším Kodiaqem je podstatně menší, než se čekalo. Přední maska je o něco ostřejší, za což mohou zejména čelní světlomety - na rozdíl od Kodiaqu horizontálně dělená světla na sebe přímo navazují rovnoběžnou vnější hranou. Asi nikoho nepřekvapí, když napíšeme, že v rámci příplatkové výbavy jde o již třetí model s full-LED technologií. Už na první pohled je Karoq značně větší než Yeti (4382 x 1841 x 1605 mm), zároveň je ale i podstatně kompaktnější než Kodiaq. Škoda tak novým názvem chtěla upozornit na fakt, že novinka opravdu s předešlým Yetim nemá prakticky nic společného, i když jde o jeho nástupce. Boční profil ničím novým nepřekvapí, i Karoq tak zdaleka nemaskuje koncernový designový styl. Krátkou zadní část, zejména díky zajímavě tvarovanému víku zavazadlového prostoru, si rozhodně nespletete, nemluvě o světlech, která jsou na šířku podstatně menší, dokonce do vnitřní strany zasahují jen minimálně. Karoq se tak sice drží relativně konzervativních tvarů, ve výsledku ale vypadá (v nejvyšší specifikaci) velmi poutavě. Dodejme, že výška SUV je 183 milimetrů.
Jistým překvapením je interiér - po stránce technologii totiž můžeme Karoq označit za technologicky nejvyspělejší škodovku současnosti, navíc, tvarem své palubní desky se vcelku odlišuje od současných modelů Škody. Designéři vsadili na mírně oblejší linie a detaily, které prostě v jiných modelech nenajdete. Pochopitelně centrem palubky je až 9,2" obrazovka s plně skleněným povrchem, absencí fyzických tlačítek a ovládáním gesty. Nechybí kompatibilita s Google Earth mapami či konektivita s Apple CarPlay či Android Auto. Největší pozornost se však soustředí přímo před řidiče, kde najdeme po dlouhých letech jako ve vůbec první Škodě digitální budíky.
Ty budou doménou příplatkové výbavy, na rozdíl od digitálních štítů ve Volkswagenech však disponují o něco jednodušší a přehlednější grafikou. V interaktivnějším režimu však nabízí podstatně progresivnější a futurističtější look s dominancí mapy a digitálního ukazatele rychlosti a otáček. Mimochodem, Češi se nadále drží tradice, a tedy čísla na budících jsou stále otočená ve smyslu „kruhu“. Interiér je 5místný a jak jsme si už zvykli v případě Škody, vynikat bude zejména svou prostorností a paletou praktických Simple Clever řešení. Na rozdíl od Atecy disponuje zadní posuvnou lavicí VarioFlex, čímž je možné měnit nejen místo na nohy vzadu, ale i velikost kufru v rozmezí 479 - 588 litrů (1810 l po sklopení).
Motorová paleta počítá s dvojicí benzínových jednotek a trojicí naftových. Základní provedení bude zhmotňovat verze 1.0 TSI s výkonem 85 kW / 115 koní, pohonem pouze přední nápravy a možností sáhnout po 6stupňovém manuálu nebo 7stupňovém automatu. Druhá a zároveň i nejsilnější benzínová varianta bude zastávat nový motor 1.5 TSI Evo s výkonem 110 kW / 150 koní a možností volby i pohonu všech čtyř kol. Naopak základní naftová 1,6 TDI s výkonem 85 kW / 115 koní bude k dispozici pouze s předním pohonem. Vůbec největší motor představuje dobře známá jednotka 2.0 TDI, která bude v nabídce ve dvou výkonnostních verzích - 110 kW / 150 koní nebo 140 kW / 190 koní a 400 N.m. Nejsilnější varianta s akcelerací 7,8 sekundy na 100 km/h a maximálkou 211 km/h bude standardně vybavena pohonem 4x4 a 7stupňovou automatickou převodovkou. Paradoxem je, že Karoq bude pravděpodobně uveden na trh ještě před autosalonem ve Frankfurtu, kde by mělo dojít k oficiální autosalónové premiéře. Na závěr přidáváme link na záznam z live přenosu ze samotného představení ve Švédsku, kde najdete ještě větší podrobnosti.