Zazářil slavný herec z Hong Kongu jako za starých časů?
Jackie Chan patří mezi prominentní herce, jejichž jméno samo o sobě dokáže k novým projektům přitáhnout kýženou pozornost. Tento legendární mistr bojových umění z Hong Kongu sice svoji hvězdnou éru prožil už v 90. letech, ale i dnes působí jako magnet na určitý okruh diváků. Jeho filmy stále mívají úspěch, a to i přes jejich kvalitativně sestupné tendence. Ke konci minulého roku se však objevil jeho nový herecký počin, který se mezi diváckými a kritickými ohlasy v porovnání s jeho filmy z poslední doby překvapivě pozitivně vyloupl. Řeč je o akčním krimi Ying lun dui jue (The Foreigner), v němž se objevil po boku další herecké legendy - Piercea Brosnana.
Celý projekt si vzal na paškál režisér Martin Campbell (Casino Royale, Golden Eye) a zpracoval jej podle předlohy Stephena Leathera. Příběh filmu se odehrává v současnosti a zaměřuje se na drobného obchodníka Quana (Jackie Chan), kterému osud nehrál do karet. Při ilegální emigraci z Číny přišel o své dvě dcery a později mu zemřela manželka při porodu. Jediné co mu zbylo byl jeho obchod a náctiletá dcera. Jako mimořádně starostlivý otec hlídal svoji dceru jako oko v hlavě, avšak souhrou nešťastných okolností se oba ocitli v místě bombového atentátu, který Quanova dcera nepřežila. Zlomený otec, který přišel o vše, se rozhodl, že využije svých armádních zkušeností a atentátníkům se pomstí za každou cenu. Od menších stop se dopracovává k těm větším a nemá slitování s nikým. Pravá IRA, která atentát zosnovala, se mezitím připravuje k dalším útokům.
Hlavním cílem Quanových pokusů se stane vysoký britský vládní činitel (Pierce Brosnen), který podle něj zná jména a místo pobytu atentátníků. Velkou část stopáže tak sledujeme nátlakové akce Jackieho Chana, který se nevzdá za žádných okolností a pustí se do rvačky s každým, kdo by ho mohl navést k vrahům jeho dcery. Opět se tak dočkáme špičkových bojových scén, které však v tomto snímku postrádají komediální charakter a pokaždé jde o boj na život a na smrt. Jackiemu Chanovi vážná role sluší a hraje dobře i mimo jeho klasické bojové scény. Rvaček až na dvě sekvence ale zas tolik není, dočkáte se spíše hromady explozí a hlavně politikaření. To by zas až tak na škodu nebylo, kdyby příběhová linie byla dobře vystavěná.
Některé scény se odehrají naprosto účelově a nedávají vůbec logický smysl. Politikaření je příliš složité a propojené. U popisu skutečných událostí by to bylo i přínosné, ale k popisu fiktivního útoku ho bylo až příliš. Mnohem zábavnější je sledovat, jak to šedesátiletý Jackie Chan nandavá profesionálně vycvičeným a ozbrojeným mladým mužům v plné síle. V podstatě je celý film jen o konfrontaci dvou výborných herců a nelogické omáčce kolem. Další herci podávají spíše průměrné výkony a v podstatě jsou neviditelní. Emocionální vazbu si bohužel nevytvoříte ani k ústřední dvojici. Chanova honba za pomstou je vykreslena na daleko menším prostoru než by bylo třeba a Brosnan sice hraje výborně, ale jeho rozhodnutí občas nedávají vůbec smysl a jdou zcela proti charakteru jeho postavy.
Pokud si to tedy shrneme, Ying lun dui jue je především zklamání. Scénáři kdosi provedl částečnou lobotomii, bojové scény, které tvoří hlavní lákadlo filmu, se vyskytují poskrovnu, no a ústřední příběhová linie může být velmi zmatečná pro diváky, kteří se neorientují v historii bojů o nezávislost Irska. Řemeslně jde o precizně zvládnuté dílo, bojové scény vypadají opravdu dobře a Jackie Chan má několik silných momentů. Komplexně ale snímek nefunguje, příběhová linie zabírá příliš času a je plná nudných politických dialogů, nelogických rozhodnutí postav a nulového počtu hlášek. Zůstaňte raději u klasik jako Police Story nebo Rush Hour. 5,5/10