Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
16. března 2018 14:24
Čas čtení 0:00
Matúš Majer

H&M použilo graffiti v reklamě, pak ho označilo za vandalismus. Sprejeři jim teď rozbíjejí prodejny a vyjádřit se stihl i Separ

MÓDA MÓDA
Uložit Uložené

Značka v kampani použila pouliční graffiti, ale když se autor ozval, zažalovala ho.

Problémy H&M jakoby neměly konce kraje. Po lednovém problému s rasistickou mikinou tentokrát na známý obchodní řetězec padla kritika kvůli graffiti. Před malbou na opuštěné newyorské stěně se totiž rozhodli natočit část svého reklamního spotu, ale k autorství díla se po zveřejnění reklamy přihlásil známý losangeleský graffiti umělec Revok.

Ten se svou graffiti tvorbou živí, ale nikdo se ho nezeptal, jestli může jeho pouliční dílo použít v reklamě. Navíc prodejny H&M nemá právě v oblibě, a tak se řetězci jednoduše rozhodl napsat dopis, ve kterém je žádal, aby reklamu stáhli a už nikdy nic podobného neopakovali.

H&M se však rozhodlo pro zvláštní krok a vše skončilo u soudu, protože Revok prý nevlastní žádná autorská práva na danou tvorbu, protože mu město New York nedovolilo sprejovat po jejich majetku. Mezitím se také zmínili, že jde o vandalismus. Své obvinění nyní stáhli a vydali i oficiální vyjádření podporující činnost jednotlivých umělců, nebezpečná čára však byla překročena, světová komunita sprejerů se rozzuřila a H&M vyhlásili válku.

H&M použilo graffiti v reklamě, pak ho označilo za vandalismus. Sprejeři jim teď rozbíjejí prodejny a vyjádřit se stihl i Separ
H&M použilo graffiti v reklamě, pak ho označilo za vandalismus. Sprejeři jim teď rozbíjejí prodejny a vyjádřit se stihl i Separ

Jejich hněv se projevil na mnoha zničených a posprejovaných prodejnách. Snaží se replikovat Revokovo původní dílo, ale běžné jsou také obyčejné nadávky či vulgární symboly. Na internetu dokonce vznikla iniciativa organizující úplný bojkot H&M prodejen i výrobků a nechybí ani trička, díky kterým se lidé od H&M distancují. A ke všemu se vyjádřil i známý raper Separ, který problém, ve kterém se H&M ocitlo, přesně vystihl. 

Domů
Sdílet
Diskuse