Obdivujeme je, milujeme je, závidíme jim. Blogeři na Instagramu s námi sdílejí to nej z jejich života, co však stojí za jejich slávou?
Jsou sexy, přitažliví, cool, inspirují nás módními kousky, cestovatelskými tipy a krásným designem. Influenceři na sociálních sítích jsou dnes téměř vlivnější než celebrity. Značky jsou ochotné jim platit, aby se prezentovali v nejnovějších teniskách, testovali technické vychytávky, nebo se vyfotili s jejich drinkem. Spolu s followery jim tedy nestoupají pouze čísla na Instagramu, ale i na bankovním účtu.
Ačkoli mnozí chápeme, že rozdíl mezi obsahem sdíleným na sociálních sítích a reálným životem je obrovský, ne vždy vidíme, co všechno stojí za slávou dnešních blogerů. „Z Instagramu se zkrátka stal nový způsob reklamy. Peníze, které mohou uživatelé získat, vytvořily prostor pro nebezpečnou hru,“ říká blogerka Sara Melotti, díky které jsme publikovali článek o temných zákoutích Instagramu.
Lidé jsou schopni pro lajk udělat vše, i lhát a podvádět. Možná ne všichni vědí, že Instagram v roce 2016 změnil způsob, jakým ukazuje obrázky jednotlivých profilů. Místo toho, aby je prezentoval v chronologickém pořadí, pracuje na bázi algoritmu. Nyní se ti fotky zobrazují na základě toho, jak vysoká je pravděpodobnost, že dáš lajk a v souvislosti s tvým vztahem k člověku, který obsah sdílel.
Jak se tedy někdo vypracuje z obyčejného průměrného účtu s pár stovkami sledovatelů na tisícového influencera? Existuje na to hned několik triků. Prvním z nich je si lajky kupovat. Na webu najdeš obrovské množství různých stránek a služeb, které ti slibují, že ti zvednou tvou reputaci na Instagramu. Jejich taxa se většinou pohybuje od pár korun až k tisícům, podle toho, jak moc chceš, aby ti pomohli.
Dalším trikem, který praktikují mnozí, je reagování na náhodné stránky. Čím více komentářů, tím více pozornosti. Blogeři se snaží jednoduše pokrýt co nejvíce obsahu na webu. Dávají lajky, kde se jen dá a tráví na sociálních sítích hodiny denně.
Instagramová místa jsou také nedílnou součástí blogování. Jednoduše, představují nějaké trendové místo, na němž se již před tebou vyfotila tisícovka jiných lidí, ale protože chceš vypadat cool, cvakneš se tam i ty. Hashtag na takovém místě má pak vyšší šanci nejen zvýšit tvoje ego, ale i počet followerů. Takže, pokud ses ještě nevyfotil na vrcholu Empire State Building či před Notre-Damem v Paříži, měl bys to rychle napravit.
Aplikace nabízí i takzvané kolektivně vlastněné účty. Ty často publikují jiné blogery a zveřejňují jejich fotografie. Jasné je, že když se ocitneš na stránce, která má tisíce followerů, prospěje to i tvému vlastnímu účtu. I zde však vznikl problém a lidé se snaží vydělat, kde se jen dá. Proto se ti může snadno stát, že si za uvedení na jejich účtu vyžádají pěkně mastnou částku. „Za uvedení mého Instagramu na jedné stránce si vyžádali 475 dolarů!“ řekla blogerka.
Pokud si myslíš, že jsi už slyšel všechno, přečti si pozorně další trik. Influenceři se seskupují, většinou vytvoří společný chat nebo skupinu na Facebooku či Whatsapp a když publikují nový příspěvek, upozorní na to všechny ve skupině. Potom dá povinně každý svůj like, komentář nebo follow. Díky tomu tak obsah vypadá přitažlivější a zajímavější. „Klíčem je získat co nejvíce reakcí v první půlhodině od zveřejnění fotografie. Tak dokážete oklamat algoritmus a bude vás to všude ukazovat mezi prvními příspěvky,“ říká Sara.
Mnoho současných influencerů vnímá Instagram jako platformu, která již ztratila své kouzlo. Už nejde o umění, krásné fotografie a inspirativní obsah, ale o to získat co nejvíce sledovatelů. „Je to špinavý byznys skoro jako mafie,“ přiznává blogerka.
Teď už znáš všechny tipy, které se dají využít k popularizaci tvého obsahu. Je však otázkou, zda celý tento koloběh šílenství komentářů a followerů neničí pravý význam blogování, které nás má v první řadě inspirovat a poskytovat kvalitní obsah.
Fotografka Sara Melotti tvrdí, že se špinavými triky skoncovala, ale mnozí je využívají nadále. Než si tedy klikneš na něčí účet a začneš mu závidět všechny ty lajky a pozornost, které se mu dostává, prověř si, zda hraje opravdu čistou hru.