Jak je možné, že každý člověk slyší něco jiného?
Vzpomeneš si ještě na dávný internetový fenomén ze začátku roku 2015, kdy se lidé hádali, jestli na obrázku vidí zlato-bílé nebo modro-černé šaty? Optický klam tehdy rozdělil uživatele sociálních sítí, protože nepříliš kvalitně vyfocená fotografie způsobovala, že barvy na ní vnímal každý zhola jinak. Lidský mozek si totiž upravuje barvy podle typu denního světla. U některých lidí, kteří viděli šaty zlaté, potlačil tmavé barvy, u jiných zase světlé a vznikla iluze modrých šatů.
Nyní máme rok 2018 a svět řeší další palčivou otázku. Je na nahrávce slyšet „YENNY“ [jeny] nebo „LAUREL“ [lórl]? Jak už to u takových fenoménů bývá, každý slyší něco jiného a některým se to dokonce změní po čase. Stačí se jen zaposlouchat: co slyšíš ty?
What do you hear?! Yanny or Laurel pic.twitter.com/jvHhCbMc8I
— Cloe Feldman (@CloeCouture) May 15, 2018
Na zajímavost upozornila youtuberka Cloe Feldman na svém Twitteru, odkud ji začaly okamžitě retweetovat desetitisíce uživatelů této sociální sítě. Za pár hodin si její záhada vysloužila 65 tisíc retweetů a více než 150 tisíc lajků. Kauzy se chytila i zahraniční média a voilà – vysvětlení je na světě.
Zvukoví odborníci se shodují, že nahrávka mate hlavně kvůli kvalitě záznamu a rezonanci určitých zvuků. „Můžeme tu vnímat, jakými způsoby si lidský mozek interpretuje slova. Kvalita nahrávky není dobrá, což dělá mnoho – křivka obou slov vypadá podobně, ale jejich rezonance se právě kvůli tomu liší,“ řekla předsedkyně Akademie audiologie Alicia Spoor. Změnit vnímání nahrávky (a tedy prohodit si vnímané slovo) můžeme zaměřením se na poskočení výšky hlasu v jednom konkrétním momentu.
Internetového fenoménu už se samozřejmě dotkly i americké celebrity. Např. moderátorka Ellen DeGeneres několik momentů po zveřejnění novinky zatweetovala, že slyší slovo „LAUREL“. Někteří uživatelé zároveň začali uvažovat nad tím, že by i věk mohl mít vliv na to, co kdo na nahrávce slyší. To se ale nepotvrdilo.