Brno se chce zbavovat křiklavých reklam a domoct mu k tomu má manuál, který sestavili profesionálové.
Vizuální podoba některých reklam v centru Brna je už dlouhou dobu terčem kritiky odborníků, ale hlavně obyčejných měšťanů, kteří musí každodenně čelit nevkusné „výzdobě“, která ubírá na kráse dané lokality. Může za to neúměrné množství tzv. vizuálního smogu, tedy křiklavé grafiky ve veřejném prostoru, jež má negativní vliv na schopnost orientace ve městě, ale i výdělečnost samotných obchodů.
Jedna z prvních výrazných průkopnic této problematiky byla designérka Veronika Nováková. Ta se tomuto tématu věnovala ve své diplomové práci, ale později založila také facebookové stránky Brno bez vizuálního smogu, které se snaží naučit veřejnost, aby vnímala prostor ulic kolem sebe.
Nyní to však vypadá, že se ledy hnuly, a město Brno se agresivní reklamě bude konečně věnovat. Radní Brna-střed totiž schválili stostránkový manuál, který sestavili památkáři, architekti a designéři. Ten poukazuje na to, jak by se mělo historické jádro města s reklamou popasovat. Nejde o to docílit naprosto shodně vypadajících výloh a vývěsních štítů, ale spíše o to, aby v rámci domů byly jednotlivé prvky alespoň nějak esteticky sjednocené.
Díky časté neochotě měst spolupracovat s odborníky jsme si na vizuální smog tak nějak zvykli, přesto existuje, a když najednou zmizí, poznáváme rozdíly. Jak vypadá vizuální smog podle iniciativy Brno bez vizuálního smogu?
Vizuální smog tvoří:
Křiklavé barvy
Více než dva druhy písma
Deformace písma
Nevhodné umístění cedulí
Zásah do architektury domu
Naddimenzované rozměry
Polepy výlohy zvenčí
Nevkusné blikající nápisy
Že to jde i bez tohoto nešvaru, ukázala iniciativa na renderech, které splňují všechny estetické podmínky. Srovnání reality a jednoho z renderů si můžete prohlédnout zde:
„Zásadní je, aby majitel nemovitosti koncepčně řešil značení všech obchodů. Nejde o to sjednocovat všechny obchody v Brně-středu, ale v rámci jednoho domu by se měly chovat podobně. Měly by mít třeba stejný materiál, umístění ve stejné výšce, velikost a podobně, aby vynikla fasáda, architektura domu,“ uvedla autorka projektu Veronika Nováková. Otřesné reklamní relikvie jako z 90. let by tedy mohly z centra Brna zmizet.