„Ke stažení této Java hry pošlete SMS na 900 06 79.“ Vzpomínáš si na tuto magickou větu umístěnou téměř v každém časopise? My taky.
SMS objednávky multimediálního obsahu. Vzkvétající a poměrně vychytralý byznys, který přišel s nástupem telefonů s barevným displejem a rychle ovládl inzertní místa většiny časopisů na tehdejším trhu. Internet se totiž v první pětiletce nového milénia netěšil přílišnému rozšíření a ještě ani dva roky poté to vůbec nebyla samozřejmost. Počítače s internetovým připojením měla v roce 2007 pouze necelá třetina Čechů, dnes je to 77 procent.
Pro poskytovatele tapet to byly žně. Ozdobit si telefon Crazy Frogem či jiným, tehdy trendovým motivem bylo velmi atraktivní. Nehledě na monofonní a polyfonní melodie např. Tabáčku nebo známým šlágrem od skupiny Kabát. Stačil počítač s internetem, software na tvorbu MIDI tónů, zaplatit poplatek OSA a podnikat s polyfonními melodiemi mohl naprosto každý.
Obrovskou frajeřinou pak byly tzv. „uvítací melodie“, u kterých si během tůtání telefonu musel nebohý volající vyslechnout téměř nekonečnou smyčku oblíbené písničky volaného. Tato služba je mimochodem dostupná dodnes, u operátorů stojí okolo 20 korun.
Hry se daly pořídit za jednu SMS ve správně zadaném znění, většinou za 79 korun českých, tapety za třicet. Nabídka byla obrovská, občas měla charakter jakési virtuální ruské rulety, a proto přišlo zklamání v podobě tapety ve velmi nízkém rozlišení, která v konečném důsledku nešla příliš použít (stejně jsme je ale i tak používali). A jaké hry jsme milovali? Zavzpomínali jsme.
Townsmen
Vývojář: HandyGames
Rok vydání: 2004, 2005
Townies byli drobní pixeartoví osadníci, jejichž hradby mohl hráč směle rozšiřovat přímo uvnitř jeho hloupého telefonu. Hra, která původně vyšla před 14 lety, s sebou přinesla do té doby na mobilech nepříliš dobře využitý koncept strategie podtržený nádhernou vypiplanou grafikou a výbornou hratelností. Recenzenti v době vydání prvních tří her postavili právě její zábavu na stejnou úroveň s velkými počítačovými hrami, což nemělo v té době obdoby. Kdo by nechtěl ve svém telefonu těžit dřevo, chovat prasata a pozorovat svou vesnici, jak prosperuje a postupně upgraduje své území? Na sérii se nezapomíná ani dnes, byť svou nápaditost a prestiž za ty léta spíše ztratila.
Gravity Defied
Vývojář: Codebrew Software
Rok vydání: 2004
Tohle hrálo o přestávkách snad každé dítě školou povinné. Miliony různých nemyslitelných levelů, hodiny strávené u náročné úrovně a nekompromisní fyzika působící na drobného motocyklového jezdce, to byl Gravity Defied. Ikonická sportovní hra, ve které musel hráč umět nejen šikovně mačkat kombinaci číselníkových kláves, aby správně vyvážil citlivou motorku, důležitým aspektem hraní byla zejména trpělivost. Bez ní nebylo vítěze. Cíl hry byl jednoznačný, dojet do cíle, pokud možno za co nejkratší časový úsek.
Snake
Vývojář: Nokia
Rok vydání: 1997
Had je legenda, o tom žádná. Proslavil se v nerozbitných telefonech Nokia 3310, svou premiéru si ale odbyl už o tři roky dříve, v roce 1997 na telefonech s anténou – Nokiích 6110. Poté se ještě později ukázal i v obměněné verzi, která se nachází ve videu. Chytání potravy hadem, jenž se zvětšuje o každý snědený dílek v sobě snoubí extrémně jednoduchý princip s extrémní chytlavostí, protože každý chce toho hada nakrmit do takového rozměru, že ovládne celý displej. Hra se nyní objevila na oprášených redesignovaných 3310, ale díky použité grafice tak nějak ztratila svůj správný ráz.
Bounce
Vývojář: Nokia
Rok vydání: 2002
S kuličkou Bounce si není radno zahrávat. Side-scrollingová hra překvapila svou náročností, množstvím levelů, různých háčků, nástrah a interakcí a příznivci ji nazývají nástupcem nokiáckého hada. Právě finský výrobce mobilních telefonů zapříčinil její obrovský rozmach. Bounce si půjčovali i další tvůrci, kteří s motivem začali vytvářet stovky nových levelů. Znovuzrození posléze přišlo při vydání modelu 5800, který měl dotykový displej a stylus, což naučilo hráče využívat výhod dotykové obrazovky. Hra ve 3D už ale přišla o svůj dvojrozměrný šmrnc, který poskytoval první díl.
Playman série
Vývojář: Mr. Goodliving
Rok vydání: 2004
Kdo by neznal sérii Playman! Jako by to bylo nedávno, co se pořádaly v kruhu nadšených jedinců seriózní klání o nejlepší skóre. Hry se mohlo zúčastnit více hráčů na jednom stroji, takže síly se skutečně srovnat daly. Ať už šlo o fotbal, běh, zimní nebo možná ještě oblíbenější letní hry, v Playmanovi se našel naprosto každý. Opět je obrovská škoda, že se nezachovala prestiž této kdysi mimořádně oblíbené hry. Nové díly postrádaly tu správnou duši, snad kvůli grafice, možná kvůli nepříliš dobře zpracovaným disciplínám, každopádně nyní, byť je k dispozici i na chytré telefony, už je těží z kdysi dobrého jména a nepřináší takovou zábavu, jako tehdy.
New York Nights: Success in the City
Vývojář: Gameloft
Rok vydání: 2005
Říká se, že New York nikdy nespí, asi je to pravda, ale sta tisíce hráčů může s jistotou potvrdit, že kvůli java hře New York Nights: Success in the City spíš nespali oni. V tomto simulátoru života si člověk zvolil postavu podle pohlaví a mohl si začít žít svůj americký sen. Po vzoru The Sims bylo možné různě interagovat s ostatními postavami a upevňovat tím mezilidské vztahy, což se hodilo při plnění cílů ve hře. Celou věc dokořeňoval specifický humor a zábavné minihry, které postavu umožnily vyšvihnout nahoru. Čas ve hře se odvozoval podle reálného času nastaveného v telefonu, což umožňovalo důmyslné cheatování. Na konto úspěchu této hry vznikla i pokračování v Miami, Las Vegas a Paříži.
Minigolf Sony Ericsson
Vývojář: Sony Ericsson
Rok vydání: 2003
Měli jsme tu dvě hry od Nokie, pozornost si zaslouží ale i výborný minigolf, který má na svědomí konkurenční výrobce. Na mysli je přitom ten starý minigolf, kterým oplývaly kultovní Sony Ericssony T610. Ani se nechce věřit, že tyto hry vznikly před 15 lety, když se ohlédneme, jaký obrovský kus pokroku jsme za tu dobu prožili. Výhoda tohoto minigolfu byla, že díky nejnovějšímu výstřelku – konektivitě Bluetooth – se mohli přidávat hráči i bezdrátově a srovnávat si síly tímto způsobem.
Vans Skate & Slam
Vývojář: Gameloft
Rok vydání: 2004
Na závěr skejtovka. Z Vans Skate & Slam se v době největší slávy stala nejoblíbenější hra podobného druhu, v podstatě takový Tony Hawk's Pro Skater, jen nebyl na Playstation, ale na všechny tehdejší telefony s barevným displejem. Obsahovala ten nejpropracovanější skejtovací systém citlivý na pořadí, intenzitu i rychlost mačkání jednotlivých kláves. Nejde zapomenou na ten počet neúspěšných pádů při snaze o správné stlačování tlačítek 2, 4, 6 a 8. Čím menší klávesnice, tím lépe.