Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Čtvrtek 12. 12. 2019 svátek má Simona

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Zajímavosti - Lidé
1
František Kulhánek
11. listopad 2018, 11:26

Jak nás ovlivňují názory druhých a kdy se protiklady přitahují?

Podobnost, respektive odlišnost názorů má při poznávání nových lidí největší vliv.

František Kulhánek
11. listopad 2018, 11:26
Jak nás ovlivňují názory druhých a kdy se protiklady přitahují?
Zdroj: unsplash.com
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Jak nás ovlivňuje podobnost, respektive rozdílnost názorů, které sdílíme s druhými lidmi, a jak to ovlivňuje celkovou atraktivitu a přitažlivost, kterou k jiným pociťujeme?

 

Největší vliv při vzniku přitažlivosti mezi dvěma jedinci má právě podobnost názorů. Dlouho se vedly diskuse, zda a do jaké míry názorová podobnost ovlivňuje vztah mezi dvěma lidmi.

 

Člověk má velkou tendenci akceptovat a uznávat ty, kteří s ním souhlasí, a na druhé straně do jisté míry odmítnout ty, kteří jsou názorově odlišní. Do jaké míry je tato hypotéza pravdivá? Vládne mezi lidmi vzájemná blízkost díky podobnosti, nebo odlišnosti?

 

Jak nás ovlivňují názory druhých a kdy se protiklady přitahují?

 

V roce 1961 sestavil americký psycholog Donn Byrne dotazník, ve kterém dobrovolníci vyjadřovali své postoje. Za pár týdnů respondenti obdrželi simulovaně vyplněný dotazník experimentátorem.

 

Jedna skupina pokusných osob získala dotazníky, ve kterých se jejich postoje shodovaly s postoji „neznámé osoby“, další skupina získala dotazníky, kde se postoje shodovaly pouze v důležitých otázkách a v méně zásadních se lišily. Třetí skupina dostala vyplněné dotazníky, ve kterých se jejich postoje lišily ve všech ohledech.

 

Byrne na konci experimentu přišel k závěru, že největší sympatie se rozvinuly mezi lidmi, kteří se v dotaznících shodovali v postojích, menší sympatie se rozvinuly mezi lidmi, kteří se v zásadních postojích shodli, ač se rozcházeli v detailech. Nejmenší sympatie panovaly mezi lidmi, jejichž postoje se vůbec neshodovaly. Závěry tedy potvrdily to, co je víceméně logické.

 

Jak nás ovlivňují názory druhých a kdy se protiklady přitahují?

 

Byrne tímto experimentem poukázal na fakt, že při prvním dojmu, resp. ve fázi poznávání určitého člověka, jsou nám nejsympatičtější ti lidé, s nimiž sdílíme stejné názory a postoje.

 

Důležitost podobnosti postojů byla nadále zkoumána, když zrealizovala dvojice psychologů Kerchoff a Davis v roce 1962 výzkum, kdy se ptali snoubenců, jak moc je podle nich podobnost postojů důležitá. Páry, které byly zasnoubené po dobu kratší než 8 měsíců, odpověděly, že hraje důležitou roli.

 

Naopak páry, které byly zasnoubené po dobu delší než 8 měsíců, nepřipisovaly podobnosti postojů tak velkou důležitost. Důležitým faktem je, že se postoje časem mohou měnit.

 

Je přirozené cítit vzájemnou náklonnost k lidem, kteří k nám chovají pozitivní city. Podle psychologa Aronsona je tento mechanismus založen na principu odměny a ceny. Aronson definuje čtyři základní konstelace, které se týkají mezilidské přitažlivosti.

  1. Druhá osoba je nám od začátku interakce pozitivně nakloněná.
  2. Druhá osoba nám není nakloněná vůbec.
  3. Druhá osoba nám zprvu není nakloněná, ale později si ji získáme.
  4. Druhá osoba je nám zprvu nakloněná, ale později ji ztrácíme.

Aronson vyslovil hypotézu, že nejvíce jsme nakloněni osobám z třetí kategorie. Tento jev, nazývající se „fenomén rizika“, je způsoben tím, že jsme si zasloužili náklonnost zmiňované osoby, zasloužili jsme si i svou odměnu.

 

Jak nás ovlivňují názory druhých a kdy se protiklady přitahují?

Kdy se protiklady přitahují?

Odpověď na tuto otázku se snažila přinést tato americká studie. Jejím cílem bylo zjistit, zda jsme spokojenější ve vztazích, ve kterých jsme si více podobní s naším partnerem, nebo když se doplňujeme na základě protikladných rysů. Výzkumný vzorek sestával ze 42 studentek psychologie na Stanfordské univerzitě.

 

Jako metodu si autoři zvolili formu dialogu mezi náhodně vybranými studentkami. Tyto dialogy byly předem napsané experimentátorem. Jeden z dialogů měl submisivní charakter, druhý dominantní. První dobrovolnice měla za úkol podělit se s nějakým problémem, na který měla druhá dobrovolnice reagovat.

 

Jak nás ovlivňují názory druhých a kdy se protiklady přitahují?

 

Obě pokusné osoby měly předem určeno, na co se budou ptát a co budou říkat, přičemž nevěděly, jaký konkrétně to má vyvolat efekt. Po obou dialozích (jeden vedený submisivně, druhý dominantně) byly dobrovolnice vyzvány, aby zhodnotily, jak příjemně nebo nepříjemně se cítili s druhou osobou během obou rozhovorů.

 

Obě pokusné osoby se nezávisle na sobě shodly, že příjemnější jim byl rozhovor vedený na základě komplementarity.

Zdroj: sciencedirect.com, Sociální psychologie / Hewstone, M. & Stroebe, W. / 2006, Emoce a interpersonální vztahy / Slaměník, I. / 2011, Psychologie mezilidských vztahů / Willerton, J., Holt, N. & Lewis, R. / 2012Foto: unsplash.com / Alex Iby, unsplash.com / rawpixel, unsplash.com / Banter Snaps, unsplash.com / Becca Tapert Tagy: vzťahy, psychológia
Ohodnoť článek
8
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.