Vyzpovídali jsme autory virálního hitu, který dosadil české politiky do světa Harryho Pottera.
V neděli večer rozvířila český internetový rybníček dvě videa. Jedním byla společná píseň Leoše Mareše a Karla Gotta a druhým satirické video ze světa Harryho Pottera, do nějž byli vsazeni vrcholní čeští politici. Okamžitě nabralo na popularitě a svou sledovaností překonalo i novou verzi hitu Být stále mlád.
Jeho autoři Michal Orsava a Michaela Lovecká na něm pracovali se svým týmem 8 měsíců a vytvořili geniální humorné dílo, které v současnosti má skoro milion zhlédnutí. Nejde však o jejich první práci a mají za sebou už celou řadu virálních hitů.
O tom, jak videa vznikají, jaké mají cíle a co jim k tomu řekl mluvčí hradu Jiří Ovčáček, si s námi popovídali v obsáhlém rozhovoru.
Jaké byly vaše role na tvorbě videa s Harrym Potterem?
Michal: Jsme spoluautoři. Příběh, který je ve videu, jsme vymýšleli společně. Co se týče realizace samotné, tak já dělám střih a speciální efekty, Míša se zase víc zaměřuje na grafiku.
Michaela: A animace. Já jsem studovala animaci, takže jsem toho nyní mohla plně využít. Ale jak říkal Michal, podstatný je hlavně ten prvotní námět. Ten pochází od nás obou.
Michal: Ale když se zaměříme na postprodukci, která je u těchto videí hodně důležitá, tak já dělám spíše postavy, maskuji je ze záběrů a vkládám je do prostředí. Máme natočené lokace a Míša z toho dělá kouzelnický svět. Takto máme rozdělené role. Míša je dobrá na dokreslovačky, já se starám o práci s postavami.
A jaká jsou vaše zaměstnání mimo tento volnočasový projekt?
Michaela: Je to velmi podobné, akorát tady máme mnohem větší prostor.
Michal: Děláme reklamní tvorbu. Já jako režisér, stříhač a scénárista. Míša zase jako animátor. Spolu píšeme občas scénáře na reklamní videa. Máme za sebou nějaké větší zakázky, toto je opravdu volnočasová aktivita, abychom se kreativně vybili.
Je pravda, že tvorba nejnovějšího videa trvala 8 měsíců?
Michal: Ano, ale byly tam velké prodlevy. Myslím, že kdybychom si k tomu sedli a dělali fakt jen primárně tohle, tak třeba za měsíc může být hotovo.
Michaela: Určitě ano. Obzvláště, když máme už více lidí. Ale protože jsme chtěli mít i nějaký volný čas, tak se to natáhlo. Ale nás to hlavně baví, nabíjí.
Michal: Byl to nejdelší projekt, protože jsme mezitím dělali i komerční věci. Zároveň to ale také byl nejsložitější projekt.
První virální video od tebe, Michale, bylo s Robertem Langdonem v Brně. Byl to od tebe kalkul, nebo tě počet zhlédnutí překvapil?
Michal: Já bych šel ještě dál. Na svém profilu mám video 7 druhů cukroví nebo pivní výzva v Shawshanku. To byly projekty, které jsem dělal už na škole. Tam se staly populární a jediné, co jsem po škole změnil, bylo to, že jsem nedostával do filmů sebe, ale postavy z filmů jsem přesouval k nám. Takovou odezvu jsem nečekal. Očekával jsem, že to bude lidi bavit, ale jen v nějakém užším okruhu. Byl to takový pokus, který vyšel neuvěřitelným úspěchem.
Michaela: Když to Michal tehdy dal na Facebook, tak to nedal ani veřejně a jen se to šířilo mezi jeho přáteli, takže o kalkul určitě nešlo.
Potom následovalo Knight Rider na D1 a Sám doma s Donaldem Trumpem. Od jakého projektu pracujete společně?
Michal: Začali jsme dělat na Návratu do budoucnosti, na tom čtvrtém videu. Jenže nás chvíli poté napadl projekt Sám doma a blížily se Vánoce, tak jsem se rozhodli, že to rozpracované stopneme a vrhneme se na Sám doma. Předpokládali jsme, že lidé budou sedět o Vánocích doma a koukat na videa. Podařilo se. Ale začali jsme původně dělat na Návratu do budoucnosti, který vyšel dva měsíce potom.
Michaela: Výhoda byla, že já byla kreativně hrozně nevyřáděná a Michal potřeboval někoho, kdo by mu pomohl. On tvořil praktiky sám na koleni. Začalo to fungovat a myslím si, že úspěšně.
Za Sám doma stál Trumpův tweet, za Knight Riderem stálo, že jsi poprvé jel po D1 a zjistil jsi, že to je opravdu tak špatné, jak se říká. Jaký impuls stál za videem s Harrym Potterem?
Michal: Dlouhodobě jsme si všímali, že kdykoli Zeman něco udělal, mělo to tisíce sdílení. Bylo to virální samo o sobě. Došlo nám, že ať se objeví kdekoli, je to zaručený úspěch.
Michaela: Je úžasné, že jednou řekl, že si pořídil hůlku. A to se přímo nabízelo, abychom to použili do Harryho.
Michal: Jsou tam připomínky všech věcí, co Zeman udělal a byly propírané v médiích, takže v podstatě jde o takovou koláž a rekapitulaci.
Michaela: Také jsme chtěli využít další žánr, protože máme v různých videích už řadu žánrů a fantasy nám chybělo. Tak jsme se dohodli, že by to mohlo být něco pohádkového nebo fantasy. A Harry Potter je obrovsky známá věc.
Michal: Nám došlo, že největší úspěch mělo Sám doma a že je to tím, o jak neuvěřitelně univerzální film jde. Že ho všichni znají. Tak nás napadlo využít tento titul, spojit jej s někým tak mediálně silným jako je Miloš Zeman, a vznikl z toho magický koktejl.
V současnosti je video venku dva dny a je tam 700 tisíc zhlédnutí. Navíc teď v neděli vyšel klip Leoše Mareše a Karla Gotta a vy jste jej překonali.
Michal: To je haluz, to jsme fakt nečekali. My jsme se hodinu potom dívali do trendů, jestli se to tam už objevuje, a najednou jsme zahlédli, že tam je „Být stále mlád“. Zároveň jsme zjistili, že zrovna dávali první díl Harryho Pottera na Nově. Nebylo to zamýšlené. Jsme za to rádi, ale mrzí náš, že jsme takhle Leošovi sebrali místo na výsluní v trendech.
Michaela: Dáme ho do příštího videa. (smích)
Dočetl jsem se, že vaším přáním bylo, aby se video dostalo až k Jiřímu Ovčáčkovi. To se nakonec podařilo. Čekali jste takovou reakci?
Michaela: My jsme se obávali, že nebude žádná reakce. Ale tady ta, v níž ještě zmíní Harryho Pottera, je ideální.
Michal: On na to řekl: „Pan prezident podruhé vyhrál volby. A to nezmění ani Harry Potter.“ A to je nádhera. Ale pořád nám to nestačilo, tak jsme napsali panu Soukupovi, jestli by se nemohl pana prezidenta zeptat ve svém pořadu. My si myslíme, že pan prezident má smysl pro humor a že by k tomu mohl říct pár vět. To už by bylo naprosté vítězství.
Takže pomyslným vrcholem videa s Harrym Potterem by pro vás bylo, kdyby se o tom v Týdnu s prezidentem Zeman rozhovořil?
Michal: Jo, nebo nejen tam. Může se samozřejmě vyjádřit kdekoli. Protože si fakt myslím, že má smysl pro humor. Nějaké státní vyznamenání nebo pozvánka na Hrad by byly fajn. (smích)
Michaela: My jsme chtěli, aby i pan Gott zareagoval, ale teď nevíme, když jsme ho přebili s tím novým videem. Chtěli jsme ho tím povznést, ale teď máme spíše pocit, že jsme mu uškodili. A máme i kámen mudrců vyrobený pro video, který bychom mu mohli předat.
Na kanálu už máte některá videa v angličtině. Plánujete tvorbu více směřovat do zahraničí a plánujete video, které bude mít i zahraniční kontext?
Michal: Určitě. Zatím nevíme, co přesně, ale náš cíl je udělat virál, který bude světový a oblítne zem. Ale je fakt těžké vymyslet něco univerzálního, co se pochopí všude a zároveň to bude tak poutavé, že to dokuká fakt každý.
Michaela: A hlavně to musí být aktuální, což je asi nejtěžší úkol, který může být.
Michal: Ale máme připravený další virální projekt. Zatím o něm nechceme říkat více, ale mohlo by to mít dosah i do zahraničí.
Kolikrát jste kvůli tomu videu viděli Harryho Pottera?
Michaela: Můžeme to už tak zhruba dabovat. (smích)
Michal: Viděli jsme každý díl. Nejvíckrát ty první dva. Tam šlo o toho dabéra, kterého dělal myslím Kotek a v těch dalších už ne.
Když se na film koukáte dopředu, už analyzujete, jaké scény by se daly využít?
Michaela: Přesně tak. Když máme vybraný film nebo ideálně vícedílnou sérii, tak to sjíždíme třeba několikrát za sebou a už u toho nás to napadá. Mnohokrát nás sám film inspiruje. A nebo třeba hledáme přímo něco – zda se tam někdo nezmínil o něčem, co by se nám hodilo.
Michal: Někdy přijde moment, kdy úplně vidíte, že by ta stejná věta mohla být řečena třeba v Praze na Hlavním nádraží. Tak si uděláte značku. Máme jich u filmu třeba dvacet, dáme to vedle sebe a už přemýšlíme, co by se tam mohlo dít. Ideální je, když ve filmu najdete chvíli, kdy se nějaká postava, třeba Potter, dívá na nějakou věc, třeba budovu, tak je pak postprodukčně pro nás jednoduché udělat, že sleduje třeba něco v Praze.
Michaela: Ale já bych řekla, že vícekrát než Harryho Pottera jsme viděli různá videa s panem Zemanem, panem Ovčáčkem a Babišem. To byly opravdu hodiny a hodiny politických seancí, poslouchali jsme to a vybírali. Snažili jsme se třeba u pana Ovčáčka najít moment, kdy se nějak zajímavě pohne. Nestalo se.
Michal: My jsme do toho patrona chtěli zachytit pana Ovčáčka v nějaké reakci, kdy se usměje, ušklíbne, cokoli. Po prohledání snad 20 hodin rozhovorů jsme nic takového nenašli.
Dá se říci, že naprostá většina kreativy pochází od vás dvou?
Michal: Ano, ale občas samozřejmě přijdou tipy od našich spolupracovníků. Máme kolem sebe lidi, kteří se více orientují v politice, kteří nám poradí, co je aktuální, co bychom mohli vynechat. Na nás je ale poskládat ten příběh. Máme ale testovací publikum, což jsou ti lidé, se kterými pracujeme. A oni nám říkají, co nechápou, co je geniální a co je třeba moc dlouhé.
Povšiml jsem si, že jako autor videí jsi uváděn jen ty, Michale, je to z toho důvodu, že tvé jméno je už takový brand?
Michal: Je to, protože jsem začal s těmi prvními videi já, moje jméno tím začalo trochu kolovat, a pak když jsme začali tvořit ve dvou, tak se v médiích zaměřili jen na moje jméno, protože už bylo trochu známé. Je to i tím, že náš YouTube kanál se jmenuje podle mě. Autorství ale připadá nám oběma.
Nejde si nevšimnout, že v každém videu máte spoustu takových fórků v pozadí.
Michaela: Nás hrozně baví hra s divákem a to, že je to interaktivní. Nás strašně baví číst komentáře. My si je projíždíme a díváme se, které vtipy lidé našli.
Michal: Teď nám někdo poslal pozvánku do dokumentu, kde byly vypsané kompletně všechny fóry ve videu. Jsou k tomu i screenshoty, každý si v tom může scrollovat a koukat, jestli našel všechno.
Michaela: Lidé jsou občas zmatení a neví, co jsme přidali my a co už v tom prostředí bylo. Teď se nás někdo v komentářích ptal, co znamená to K+M+B na dveřích.
Michal: Ve verzi na YouTube je scéna, ve které Zeman mává hůlkou na Putina v obraze. A my jsme to vyrenderovali, dali jsme to na YouTube, už to bylo online, a pak jsme zjistili, že tam Putin pod sebou na obraze nemá napsáno Moscowice. Tudíž jsme verzi na Facebooku opravili a je tam ten obraz jak má být. Dokonce nám pak psala jedna paní, jestli to není zásah z Ruska, že tady má takovou moc, že nám zrušilo odkaz ve videu.
Stal se z těchto volnočasových videích vlastně i taková reklama pro vás? Že i v té profesní sféře díky tomu máte více nabídek?
Michal: Určitě jo. Lidi věří, že jsme schopni něco vymyslet a nepotřebujeme dostat napsaný scénář, a to nás právě baví, že už dostáváme podněty k tomu živit se vymýšlením nápadů. Děláme zajímavější věci a máme důvěru.
Takže váš tým je stvořen z lidí, kteří to dělají ve volném čase jako zábavu a bez nároku na odměnu?
Michal: Jo. Tyhle virály ano. Pak ale samozřejmě s některými z nich pracujeme i na těch komerčních zakázkách. Ale někteří jsou jen fandové a pomáhají s projektem.
Videa nejsou monetizována, nejsou v nich žádné reklamy. To je kvůli autorským právům?
Michaela: Ano, přesně tak. Báli bychom se postihu. Bavili jsme se i s právníkem, abychom to měli trochu zaštítěno a ve chvíli, kdy tam nejsou reklamy, tak je to jenom čistě zábavní video, které může být na YouTube, na Facebooku a nejhorší, co by se mohlo stát, je, že bude smazáno.
Nebáli jste se, že když takto vstoupíte do vod politiky, že spoustu lidí namíchnete?
Michaela: My jsme se to snažili udělat hlavně humornou formou. Není to nijak násilné a myslím si, že to nikoho nepošpiňuje, neočerňuje a my se převážně snažíme využívat věci, které jsou aktuální a veřejnosti známé. Ale bohužel na naší české scéně budeme čerpat z takových politických věcí často, protože nejvíce kolují internetem. Ony samy o sobě jsou virální. A my sami potřebujeme obsah, který je známý, kterého je větší množství a můžeme si případně vybírat, co použijeme pro naše video.
Michal: Pokud jde o rekapitulaci všech skandálů Zemana, tak to vypadá, že jsme proti němu. Ale on ty věci fakt udělal. Fakt tu hůlku zvedal, mrkal, dělal aligátora. To jsou jen věci, které jsme dali do jiného kontextu. Psali nám i lidé, kteří Zemana volili a podporují, ale zasmáli se tomu.
Povšiml jsem si, že ve spoustě videí se objevuje brněnský orloj. Proč?
Michaela: Je to takový brněnský podpis.
Michala: Všechno začalo v momentě, když nám tady ty hodiny postavili a pan architekt byl vyzván k tomu, aby řekl, kolik je hodin. A on koukal na ten orloj za několik milionů a snažil se na to přijít a pak se raději podíval na hodinky. Ten moment mi přišel tak vtipný a ikonický, že jsem si řekl, že tohle je podpis Brna a pojďme to dávat všude.
Michaela: Dáváme všude orloj, ale také krtečka. Ten byl ve všech videích od Knight Ridera na D1.
Jak video vzniká po technické stránce? Nejprve vymýšlíte koncept?
Michaela: Vůbec první je určení žánru.
Michal: Potom vybíráme hlavní postavy, pak už příběh vzniká napůl jako inspirace z filmu a napůl z věcí, které najdeme třeba na Zemana nebo Babiše. A zmixujeme to dohromady.
Michael: Teď to bude i poprvé, kdy budeme mít video se scénkami, které se do toho hlavního nevešly.
Michal: Je tam i scénka, v níž Babiš kouzlu nejprve uhne a kouzlo trefí Václava Klause, který se rozpadne na psací pera. To jsme kvůli délce vystřihli.
Potom, co tedy vše vymyslíte, tak při výrobě videa postupujete tak, že nejprve vystřihnete postavy, a pak je dosazujete do prostředí natočeného v Česku?
Michaeala: Ano. Vystřihávání je na tom časově nejnáročnější a já to velmi ráda přenechávám Michalovi.
Michal: Vystřižené záběry většinou nejsou z jedné scény. Někdy potřebujeme otočení, pak záběr jak běží, a to je z úplně jiných částí filmu a divák to ani nepozná. My spojujeme ty záběry, vystřiháváme postavy a pak chodíme a přemýšlíme, kde by třeba mohla ta postava stát.
Michaela: Mě fascinuje, že v každé záběru má Harry jiné oblečení, ale nikoho to neštve.
Když říkáte, že to vystřihávání trvá dlouho, co si pod tím mám představit? Je to tak, že třeba 10 vteřin scény trvá vystřihnout hodinu?
Michaeala: Těžko říci. Záleží na tom, co tam ta osoba dělá. Když by to byl třeba Ovčáček, tak by to bylo hned, protože je statický. Ale ve chvíli, kdy je tam někdo, kdo se pohybuje dynamicky, tak je to na dlouho.
Michal: Třeba Babišovy dostihy byly za 24 hodin hotové. On se moc nehýbe a dobře se ořezává. Ale Milošovy dostihy by trvaly třeba tři dny, protože se neustále kolíbá, hýbe se. Ale abych se vrátil k otázce, tak desetivteřinové záběry ve videích nemáme, ale dejme tomu, že takový třívteřinový záběr může zabrat dvě hodiny. A těch záběrů je tam třeba 50–100, takže to zabere opravdu hodně času. Pak se musí ale pracovat i s tím prostředím.
Michaela: U Pottera jsme kompletně předělávali Václavák, Staromák, Pražský hrad. A to už je moje práce, tam já začínám s matte paintingem, což je právě dokreslování pozadí. To znamená, že třeba přetvořím Pražský hrad na Prahavický.
Michal: Pak pracujeme na zvuku, na barvách, na sound designu, na titulkách a tak dále.
Pracujete nyní už na dalším projektu, přemýšlíte nad ním, nebo si dáváte oddych?
Michaela: Asi chvilinku oddych. Vyloženě nějaký virál v takové metráži zatím neplánujeme. Ale chtěli bychom dělat nějaký nový projekt, máme nápad na takový koncept.