Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Stejně vybavené a téměř identicky vypadající modely koupíš i za 500 korun.
Mladé, jako by ještě donedávna hodinky vůbec nezajímaly. Na jejich zápěstích jsi mnohem častěji viděl různé náramky, přívěsky nebo vzpomínkové pásky na absolvované letní hudební festivaly.
Když ses zeptal na způsob, jakým měří čas, odpovědí bylo zejména něco jako: „Vždyť na to mám mobil!“
Nelze nepostřehnout, že v posledních letech se to výrazně mění. Hodinky nosí stále více tvých kámošů. Možná se ti zdá i to, že mnoho z nich si koupilo téměř navlas stejný model. Zřejmě už tušíš, o jakých kouscích bude řeč.
Může to vypadat, že trochu přeháníme, ale značka Daniel Wellington opravdu zažívá až pohádkový rozmach a její hodinky s mimořádně jednoduchým designem zaplavují trh.
Nevěříš? Společnost Daniel Wellington byla v roce 2017 označena za nejrychleji rostoucí firmu v Evropě a na Instagramu už shromáždila téměř 5 milionů followerů. Ještě jednou, hodinářská firma v tempu, jakým se rozrůstá, poráží úplně všechny další byznysy v Evropě.
Oblíbené? Určitě ano. Ale jakou mají reálnou hodnotu?
Startup založený v roce 2011 potřeboval k tomu, aby prodal svůj první milion hodinek, jen tři roky existence. Poslední čísla hovoří o tom, že jich dodnes prodal alespoň 11 milionů kusů a na účet mu každý rok dorazí 228 milionů dolarů od zákazníků.
Majitel značky Daniel Wellington, 34letý Filip Tysander, se stal milionářem a ve Švédsku prý vlastní nejdražší apartmán v zemi.
Problém je, že hodinky Daniel Wellington podle mnohých spadají do kategorie tzv. affordable luxury, nebo pokud chceš, luxusně působícího zboží za přijatelné ceny. V komunitě fanoušků hodinek je to ale spíše nadávka.
Pokud chceš vědět, jak celá firma vznikla, pravděpodobně zamíříš rovnou na její web. Tam se píše něco v tomto smyslu:
„(...) náhodné setkání na půli cesty kolem světa. Na této cestě se náš zakladatel, Filip Tysander, setkal s britským gentlemanem s dokonalým stylem. Tento muž měl zvláštní oblibu, když nosil své staré hodinky na starých zpuchřelých páscích. Jeho jméno? Daniel Wellington.
Filip se inspiroval nadčasovým stylem svého nového známého a rozhodl se vytvořit si vlastní řadu hodinek.”
Vážně. Majitel firmy prý potkal dobře vypadajícího pána, podle kterého pojmenoval své hodinky. Nyní je díky používání jeho jména milionářem. Toho pána ale nikdo další neviděl a nikde se nezmiňuje, že by měl ve firmě alespoň podíl, případně nějak zbohatl také. Jedině, že by tento údajný příběh nebyl úplně pravdivý?
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak vytvořit vlastní značku hodinek;
kde koupit levné hodinkové strojky;
jak na hodinkách zbohatnout;
koupit si je, nebo ne;
podíváme se na 5 alternativ, které by tě mohly na ruce uspokojit.
Na Redditu má velký úspěch vtip, který dává návod, jak vytvořit svou vlastní značku minimalistických hodinek. Radí vzít dvě anglosasky znějící jména a spojit je dohromady.
George Evans, Taylor White, Daniel Wellington, HannahMartin... Mimochodem, to poslední je také skutečná značka hodinek.
Když se ale podíváš na některé z jejich modelů, asi tě rychle napadne, že tu něco nesedí. To je ale podoba, že?
Daniel Wellington Classic St. Maves za 169 eur (zhruba 4 355 korun), Hannah Martin Classic York za v přepočtu přibližně 2 tisíce korun. Mimochodem, Hannah Martin byla fiktivní postava v australské obdobě Přátel. Další podobnost s tajemným britským gentlemanem?
A co takové CEMSz Amazonu, s poštovným z USA dražším než celé hodinky, ale stále za cca 800 korun? Podobají se také?
O co tu vlastně jde?
Je nepochybné, že na trhu najdeš záplavu podezřele podobně vypadajících hodinek. U všech najdeš informaci, že je pohání „japonský Quartz strojek“.
A skutečně, katalog japonské firmy Miyota má takových strojků nepočítaně. Společným znakem výše zmíněných modelů jsou dvě ručičky, bez té vteřinové, bez okénka s aktuálním datem. Nebudeme tě dále napínat, cena takového zázračného strojku, který tento základ nabízí (Miyota 2025) je přibližně 130 korun.
Závratně nestoupá ani při vyšších řadách se sekundovou ručičkou nebo datem. Na videu vidíš, co přesně pohání takové běžné náramkové hodinky na baterku.
Samozřejmě, k základu za 130 korun s baterkou potřebuješ ještě tzv. pouzdro, v lepším případě z nerezavějící oceli. Daniel Wellington používá ocel označenou jako 316L.
Díky Googlu takový obal koupíš například zde. Nebo ještě jinak. Tato firma ti vyrobí tvé vlastní hodinky se stejným japonským strojkem, pouzdrem z oceli 316L a dokonce přidá i plejádu kožených nebo kovových řemínků. Ceny? V přepočtu do 350 korun za jedny hodinky! A znovu – podobají se slavnému modelu od Daniel Wellington?
Díra na trhu, na které se dá zbohatnout
Můžeš uvažovat o rozdílech v kvalitě, nákladech na poštovné, luxusních krabičkách a zákaznickém servisu, ale indicie si sestavíš sám.
Filip Tysander dostal parádní nápad. Nakupuje za pár korun japonské strojky produkované ve velkovýrobě jako na běžícím pásu a v Číně z nich skládá produkt, který pak po světě prodává, možná s 500% až 1 000% přirážkou. Jeho úvodní investice byla prý jen 15 tisíc dolarů (zhruba 350 tisíc korun).
O tomto podnikání v zásadě nelze říci nic špatného. Jeho firma poskytuje dvouletou záruku jak má a hlavně, dokázala si vytvořit levnou a perfektně fungující marketingovou strategii založenou na influencerech.
Co přesně kupuješ, jsi ale možná netušil a i v případě hodinek je pravdou, že se vyplatí občas trochu pátrat, nebo se poradit s někým zkušenějším.
Podobné triky nyní zkouší mnoho jiných značek, zejména z oblasti módy a kosmetiky. Stačí oslovit člověka s velkým počtem followerů, zaplatit mu pár tisíc nebo darovat produkt a doufat, že svým poselstvím osloví co nejvíce potenciálních zákazníků.
Ideálně ještě přidat nějaký ten slevový kód, díky kterému jeho fanoušci nakoupí o pár procent levněji, případně sponzorovat video nějakého youtubera.
V segmentu hodinek má stejnou strategii založenou na influencerech například MVMT nebo Vincere.
Koupit, nebo ne?
Samozřejmě, ve výsledku jde o tvé peníze a při nákupu hodinek se rozhodneš hlavně podle toho, co se ti líbí. Konec konců, japonská Miyota, respektive mateřský Citizen jsou v byznysu s hodinkami již přes sto let, a v portfoliu mají kromě quartzových strojků za 130 korun i ty automatické.
Lidé na fórech nad hodinkami masově produkovanými v Číně ohrnují nos spíše kvůli zmíněnému očividnému nepoměru mezi cenou výroby a finální částkou na štítku v obchodě.
Platit přes 5 tisíc korun za produkt s hodnotou o jednu nulu nižší, totiž není obvyklé a s podobnými maržemi nepracuje ani Apple. Ačkoli, takové příklady bychom našli například v továrnách na „značkové“ brýle.
Alternativy, které nepřeplatíš a udělají ti radost
Naštěstí, pokud hledáš zajímavé hodinky, ačkoli tvůj rozpočet narostl jen na pár tisíc korun, možností máš poměrně dost. Zde je pět tipů.
Tento model jsi už určitě někde viděl, možná na rukou svého dědečka. Nyní ale zažívá opětovnou vlnu popularity díky jedinečnému retro looku a přestože jde o klasické digitálky, ve výběru s nejprodávanějšími Daniel Wellington prostě nesmí chybět.
Vyšly v roce 1989 a Casio v různých variacích s plastovým nebo kovovým pouzdrem a řemínkem produkuje 3 miliony kusů ročně. Nepřemrštená a reálná cena 500 až 1000 korun.
Skangen Signatur
Pokud trváš na minimalistickém designu, můžeš si prohlédnout nabídku firmy Skagen. Také používá levné strojky a své „dánské“ hodinky produkuje v Číně. Činí tak ale v továrně skupiny Fossil, kde vzniká i celá řada dalších fashion brand hodinek.
Čili jasnější původ, oblíbený minimalistický design a cena? Při této konkrétní řadě do 2 600 korun.
Toto jsou hodinky, které se opravdu mohou pyšnit nápisem Swiss Made. Navíc mají safírové sklíčko odolné vůči poškrábání a strojek ETA 902.101, který už patří do vyšší kategorie.
Minimalistický design ale zůstává a cenu oblíbených DW příliš nepřeskakuje. Jsou za 4 900 korun.
Dvě designově jednoduché parády. Jedna z USA, druhá z Japonska, vyrobená opravdu v Japonsku.
Timex Fairfield seženeš v rozmezí 1 300 až 3 100 korun, podle toho, zda chceš pouze jednoduchý vzhled, nebo ciferníky s chronometrem, tedy dalšími okénky pro datum a stopky. Casio LTP stojí přibližně 1 900 korun.