Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Vybrali jsme nejzajímavější produkty, na kterých vydělali reselleři v posledních letech obrovské peníze.
Reselling je ve zkratce poměrně jednoduchý byznys fungující na systému poptávka/nabídka. Pokud se tedy do prodeje dostane určité provedení tenisek, které jsou právě populární, je dost pravděpodobné, že kvůli vysokému zájmu na ně budou lidé čekat v řadách i několik hodin. Ti šťastlivci, kterým se daný pár podaří koupit a nebudou tenisky nosit, budou chtít ze svého úspěchu vytěžit maximum a nabídnou ho následně k prodeji za vyšší cenu.
Jedním z hlavních faktorů, který stojí za rostoucí cenou módních kousků, je tím pádem zejména popularita, resp. hype, ale do rovnice se přidává i množství jiných proměnných. Za uplynulých 2O let se totiž z vášně úzké skupinky fanatiků stala celosvětová kultura, která nakupuje a následně prodává své úlovky s obrovskými zisky. Tentokrát jsme tak pro tebe vytvořili seznam hlavních faktorů, díky kterým cena oblečení a tenisek roste do astronomických výšin.
V tomto článku se dozvíš:
Zda máš ve své skříni kousky v hodnotě desítek tisíc korun
Proč se vybrané kousky oblečení resellují za desítky tisíc korun
Na kterých teniskách vydělali historicky reselleři nejvíce
Jaké faktory mají vliv na růst hodnoty oblečení
Zda jsou dražší kousky od Pharrella Williamse, Supreme, nebo Kanyeho Westa
Proč se obrovské sumy platí za tenisky, které nikdy nebyly na trhu
A proč ještě víc než reselleři vydělají na teniskách aukční síně
Autentický pouliční luxus
Za své kolekce inspirované špinavou estetikou ulic byli různí návrháři, jako například Marc Jacobs, v 90. letech kritizováni, ale dnes už je streetwear běžnou součástí vysoké módy. Kousky, které stály na začátku této módní revoluce, se tím pádem pro sběratele stávají stále hodnotnějšími a nové klenoty stále přibývají.
Stejně jako v případě jiných sběratelských předmětů je však důležitým faktorem takové spolupráce zejména autenticita. Své logo může dát luxusní značka doslova na ledajaký produkt, ale pouze ty, u kterých dává spojení nízké a vysoké módy smysl, nabírají s časem na hodnotě. Jedním z nejlepších příkladů je tak limitované provedení tenisek adidas NMD Human Race, které vytvořil Pharrell Williams ve spolupráci se značkou Chanel.
Běžná verze těchto tenisek se prodává za něco přes 5 tisíc korun. Pharell patří mezi nejvýznamnější jména streetwearu a značka Chanel je již dlouhá léta základem jeho šatníku. O autenticitě jejich spolupráce tak nebyly žádné pochybnosti a tenisky, které se dostaly do prodeje v limitovaném množství exkluzivně jen v pařížské prodejně colette s cenovkou 27 tisíc korun, se dnes prodávají i za 20násobek původní ceny.
Chanel x adidas NMD Human Race v závislosti na velikosti aktuálně stojí 160 tisíc až 480 tisíc korun
Spolupráce Pharrell x Chanel se dala předpokládat, ale když ohlásila značka Supreme kolekci s Louis Vuitton, internet a módní komunita vybuchly. Newyorská pouliční legenda se totiž začátkem tisíciletí téměř dostala před soud za to, že nelegálně použila ikonický LV motiv na svých produktech, ale o 20 let později se ze Supreme stal brand v hodnotě jedné miliardy dolarů.
Na své neshody tak s radostí značky zapomněly a v roce 2017 představily světu unikátní spolupráci, která navždy změnila svět módy. Běžná trička nebo mikiny značky Supreme stojí zhruba 1 000-5 000 korun, ale v případě této kolekce se cenovky posunuly na úroveň Louis Vuitton. Ani to však nezabránilo resellerům v cestě za výdělkem a největší peníze se aktuálně točí u kufrů. Ty jsou totiž jedním z nejznámějších kousků LV a právě díky jejich výrobě se stala tato značka již před více než 100 lety známou po celém světě.
Běžné kufry a truhly Louis Vuitton stojí v závislosti na velikosti až stovky tisíc korun a díky logu Supreme se cenovka automaticky posunula až na 1,8 milionu. Kolekce byla dostupná exkluzivně ve vybraných prodejnách LV, ale zmíněné kufry se přitom do prodeje nikdy nedostaly.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Za kolik se prodávají kufry Supreme x Louis Vuitton dnes
Proč stará trička za pár set korun mohou stát desetitisíce korun
Jakou hodnotu mají rozpadávající se tenisky z 90. let
Jak se dá zpeněžit přátelství s celebritami
Za kolik se dnes prodávají první Yeezy Kanyeho Westa
Objednat si je mohli jen VIP klienti Louis Vuitton. Kufr se skateboardem se dnes prodává za zhruba 3 miliony korun a za truhlici zaplatíš u některých resellerů i 6,7 milionu.
Nošené-roztrhané-vintage
Stav produktu je pro sběratele jedním z nejdůležitějších faktorů a nejlépe se tak prodávají věci, které nebyly nikdy rozbalené, použité nebo ani vystavené světlu. Jednou z mála výjimek je vintage oblečení, při kterém hraje patina důležitou roli. Je přirozené, že 30 let staré tričko už trochu vybledlo, ale ty nejdražší vintage kousky vypadají, jako kdyby už ani nebyly nositelné.
Z hudebního merchandise se pochopitelně stal nejlepší sběratelský objekt. Každý z nás si v sobě nese vzpomínky na kapely a interprety, které poslouchal v mládí, a právě nostalgie žene zákazníky k tomu, aby za vytahaná, děravá a vybledlá trička, která někdo nosil 2O let, platili tisíce korun. Původní majitelé je přitom vyhodili jako bezcenný kus hadru, ale reselleři, kteří takové kousky hledají v second handech, k nim mají úplně jiný vztah.
Na vintage tričkách mě nejvíc baví to, že nikdy nenajdeš stejný kus dvakrát. Když vidím tu pestrou paletu barev a kompozici fotek nacpaných přes sebe, chce se mi radostí křičet. Sběratel Roman M.
O hudební vintage trička dnes mají zájem opravdu všichni a zejména celebrity shánějí klenoty, z nichž přežilo na světě už jen pár exemplářů. Patrick Matamoros je jedním z těch, kteří se nebojí zašpinit si ruce přehrabování second handů a garážových výprodejů. Trička, která kupuje za pár dolarů, následně prodává za tisíce, a stejným způsobem se dnes živí stovky lidí po celém světě. Největší poptávka bývá zejména po kapelách jako Nirvana nebo Metallica, ale ještě více si lidé cení hip hopové kousky Wu-Tang, 2 Pac, Notorious B.I.G. nebo Snoop Dogg, které tak stojí i více než 30 tisíc korun.
Tričko Ol' Dirty Bastard z roku 1995, které se nedávno prodalo za 2 500 dolarů
Nová retro klasika
Když se řekne retro, mnoho lidí si představí 80. nebo 90. léta. Už i móda z roku 2005 však může být považována za retro, jelikož je 15 let stará. Zejména v případě tenisek je totiž stále komplikovanější uchovávání 40 let starých modelů, které se jednoduše rozpadají v krabicích.
Původní model tenisek Nike Mag z roku 1989 se brzy kompletně rozpadne, ale minulý rok se prodal za 100 000 dolarů
Tenisky z 90. let se zanedlouho nebudou dát nosit a sběratelé postupně přesedlali na „modernější“ období. Asi největší renesanci tak zažívají modely Nike SB Dunk, které na přelomu tisíciletí stály při popularizaci resellingu a dnes se vracejí opět na přední příčky v žebříčcích nejdražších tenisek.
Ještě před pár lety po Duncích neštěkl ani pes, ale hned jak si je obul Travis Scott, ceny šly nahoru. Sběratel Ivan L.
Divize Nike SB vznikla v roce 2002 jako odpověď na vzrůstající popularitu skateboardingu. Skateři v té době zažívali zlaté období a značky jim věnovaly množství pozornosti a samozřejmě i financí. Právě díky nim tak vznikly stovky unikátních vyhotovení tenisek, které jsou dodnes žádané, a i když skateboarding se mezitím dostal opět do pozadí, reselleři si za tyto tenisky říkají stále více.
Mezi nejpopulárnější vyhotovení patří například spolupráce se značkou Supreme, verze inspirovaná pivem Heineken nebo barevné provedení Tiffany od značky Diamond Supply Co. Ty se prodávají i za 2Onásobek původní ceny, ale to je jen začátek. Dvojice vyhotovení tenisek Nike SB Dunk totiž láme rekordy zejména kvůli limitovanému množství vyrobených párů.
Futura x Nike Dunk High Pro SB For the Love of Money
Ze spolupráce s graffiti umělcem jménem Futura 2000 se totiž vyrobilo pouze 24 párů a mezi běžné lidi se dostaly jen 3 páry. Aktuálně se na trhu prodávají za zhruba 400 tisíc korun. Ještě vzácnější je však provedení Paris, kterého se vyrobilo 202 párů. Jeho svršek je vystřižený z obrazu od Bernarda Buffeta a každý pár je tím pádem unikát.
Nike Dunk Low Pro SB Paris za více než 30 000 dolarů
Pro rodinu a kamarády
Módních spoluprací s celebritami nebo umělci jsou dnes stovky. Každá z nich je díky milionovým fanouškovským základnám předurčena k úspěchu a často se stává, že celebrita si kromě běžného páru tenisek nebo kousku oblečení, který poputuje do prodeje po celém světě, nechá vyrobit i speciální pár pro sebe, své kámoše a rodinu.
Podobná provedení jsou tím pádem mezi sběrateli ještě žádanější, ale hlavní problém je se k nim dostat. Celebrity mají kolem sebe množství blízkých, které často obdarují podobnými kousky, a mnozí z nich se rozhodnou své přátelství zpeněžit. Na internet se tak dostávají i modely takzvaných Friends & Family tenisek, za které se platí v stovky tisíc korun.
DJ Khaled má se značkou Nike dlouhodobý vztah a v roce 2013 se dostal i k páru tenisek Air Jordan 3 Legends of the Summer. Ty nosil během své turné Justin Timberlake a nikdy se oficiálně nedostaly do prodeje. Khaled kolem nich ale udělal takový rozruch, že mu v následujících letech značka Jordan vyrobila několik exkluzivních provedení. Některé z nich rozdal fanouškům, jiné svým kámošům, ale dnes se na trhu nachází několik jeho Friends & Family párů s cenovkou okolo 300 tisíc korun.
Taková provedení tenisek nejsou novinkou u žádné sportovní značky, ale Nike má aktuálně v oběhu pravděpodobně nejvíce párů. Rekordy láme i Travis Scott, který vedle modrého provedení svých tenisek Air Jordan odhalil, že existuje i jejich fialová a olivová verze. Ty se zatím nedostaly do prodeje, ale jeho kámoši už do oběhu vypustili několik párů.
Fialová verze tenisek Air Jordan 4 Travis Scott, za kterou reselleři (resp. Travisovi přátelé) chtějí i 90 000 dolarů
Jednoduše Supreme
Každá značka má ve svém portfoliu produkt, který je pro sběratele zajímavý, ale v případě značky Supreme je sběratelským kouskem celá její nabídka. Rok co rok se pozastavují lidé nad plejádou těch nejbláznivějších doplňků a zbytečností označených červeným logem Supreme s otázkou: „Proč by si toto někdo kupoval?“ Ale odpověď je jednoduchá.
Pro některé je značka Supreme ztělesněním jejich životního stylu, jiní chtějí díky ní vypadat trendy a většina lidí ji nakupuje kvůli zisku. Téměř všechny produkty Supreme totiž časem nabírají na hodnotě a v posledních letech se dokonce stalo zvykem, že tato značka vypustí do světa alespoň jeden produkt, u kterého se čistý profit počítá v tisících dolarů. Začátkem roku 2018 se tak do prodeje dostal například pinballových stůl s cenovkou zhruba 270 tisíc korun. Vyrobeno však bylo jen 100 kusů a dnes si za ně reselleři říkají i 1,5 milionu.
Supreme je prostě Supreme. Někdy mají ty největší p***viny nejlepší profit a kvalitní kousky zůstávají ležet bez povšimnutí. Možná právě díky tomu je však tato značka tak populární. Reseller Martin T.
O něco méně bláznivé, ale stejně kuriózní, jsou i jejich hudební nástroje. To, že by streetwearová značka, jejíž identita je postavena kolem skateboardingu, vyráběla hudební nástroje, je sice trochu mimo, ale možná právě kvůli tomu se z nich stávají hodnotné sběratelské kousky. V kolekcích Supreme jsme tak už mohli vidět foukací harmoniku nebo kytaru Fender Stratocaster, ale dosud největší (ať už z hlediska rozměru nebo profitu), byla jejich spolupráce s firmou Pearl. Ta se specializuje na výrobu bubnů, resp. bicích sestav, a pro Supreme vyrobila exkluzivní 50 setů s cenovkou asi 135 tisíc korun, které se aktuálně resellují i za 675 tisíc korun.
Michael Jordan
Existoval by reselling bez Michaela Jordana? Určitě ano, ale reselleři by to měli na začátku mnohem těžší. Ještě předtím, než trh ovládly značky Yeezy nebo Off-White, totiž veškerá pozornost patřila zejména modelům Air Jordan, a ty jsou dnes hotovou biblí pro celou komunitu sběratelů tenisek.
Spoluprací má za sebou značka Air Jordan tisíce, barevných provedení doslova miliony a tím pádem se sběratelé mohou opravdu vyžít. Nejdražší vyhotovení Jordanů však kupodivu nejsou spojeny se samotným Michaelem, ale mají mnohem hlubší kulturní kontext. Basketbalista Kobe Bryant spolupracoval na počátku kariéry se značkou adidas, ale kolem roku 2002 už jeho kontrakt vypršel a přemýšlel tak nad změnou sponzora.
V úvahu samozřejmě přišla i značka Air Jordan a při této příležitosti tak během sezóny 2002/2003 obul Kobe i speciální provedení tenisek AJ3 v barvách LA Lakers. Kobe nakonec podepsal kontrakt se značkou Nike, jeho Jordany se oficiálně do prodeje nikdy nedostaly, ale v roce 2016 se rozhodla značka připomenout si tento moment a na charitativní účely vydražila speciální balíček s dvojicí těchto provedení.
Balíček tenisek Air Jordan 3 a 8 v barvách týmu LA Lakers inspirovaný speciálním provedením Kobeho Bryanta, který se aktuálně prodává za více než 350 tisíc korun
Kobe Bryant však není jediným sportovcem, který dokázal předčit Michaela Jordana v rámci jeho vlastních tenisek. V roce 2017 totiž značka Jordan vytvořila speciální provedení pro hráče NY Yankees, Dereka Jetera, který dovedl svůj tým k pěti titulům. Fanoušci si během slavnostního ceremoniálu ukončení jeho kariéry mohli koupit stírací losy a vyhrát tak jeden z pěti párů tenisek Air Jordan 11 v semišovém provedení s Derekovým číslem 2 na patě. Pokud se jim to podařilo, dnes na nich mohou vydělat i 800 tisíc korun.
Jedno z nejdražších a zároveň nejžádanějších provedení tenisek Air Jordan však není spojeno se jménem žádného basketbalisty, basebalisty ani jiného sportovce. Modrých tenisek Air Jordan 4 bylo v roce 2005 vyrobeno pouze 50 párů a vznikly na počest Eminemova, alba Encore. Doslova každý sběratel tenisek by chtěl vlastnit jeden z původních párů a reselleři tak za ně chtějí i 1,9 milionu korun.
První Yeezy
Ať už mluvíme o teniskách nebo oblečení, první edice je pro sběratele vždy nejhodnotnější. Toto pravidlo se potvrzuje rok co rok napříč všemi značkami a v případě Kanyeho Westa se dá ilustrovat asi nejlépe.
Design prvních tenisek Yeezy pod značkou Nike trval dva roky a za tento čas pochopitelně testoval Kanye množství vzorků. Prvním velkým odhalením této spolupráce bylo jeho vystoupení na udílení cen Grammy v roce 2008, kde měl na sobě obutou celočernou koženou verzi Nike Air Yeezy 1 s podrážkou svítící ve tmě.
Vzorek Nike Air Yeezy 1 z udělování cen Grammy, která se v roce 2015 prodala za zhruba 2 miliony korun
Na veřejnost se v rozmezí let 2007 až 2010 dostaly fotografie vzorků mnoha dalších barevných nebo materiálových úprav této siluety a je dost pravděpodobné, že většinu z nich stále drží ve svém šatníku samotný Kanye. Jeden z jeho osobních párů ve velikosti US 12 se však v roce 2016 dostal na eBay. Vlastnil ho resell obchod Rare Pair a vyvolávací cena byla 65 000 dolarů. Od Rare Pair ho odkoupil další resell obchod, Flight Club, a následně jej ve své prodejně nacenil na 100 000 dolarů. Po pár letech se však majitelé obchodu Rare Pair rozhodli odkoupit tento pár zpět a dnes ho opět nabízejí ve své prodejně, ale již s cenovkou 25O OOO dolarů.
Kanye však nebyl jediný, kdo měl přístup k vzorkům tenisek Yeezy. Jeden pár totiž získal kolem roku 2008 i jeho kámoš GLC během návštěvy centrály Nike. Dal mu ho osobně legendární designér Tinker Hatfield, ale osud tohoto páru je ještě zajímavější. Po několika nošení se ho totiž GLC rozhodl pověsit na eBay, kde ho koupil za cenu 1 400 dolarů sběratel Ian Hundiak. Ten pochopitelně nevěřil svým očím a o originalitě těchto tenisek se chtěl přesvědčit osobně. Když zjistil, že tenisky prodává opravdu Kanyeho kamarád GLC, okamžitě se s ním setkal a slíbil mu, že je nikdy neprodá. Původních 1 400 dolarůmimochodem GLC věnoval na charitu.
Z učebnic dějepisu
Ani Supreme, ani Off-White a ani Yeezy však rekordy v rámci nejdražších kousků oblečení netrhají. Celebrity a vášniví sběratelé jsou sice ochotni zaplatit desítky tisíc korun, ale největší sumy se točí v aukčních síních mezi opravdovými boháči.
Pro lidi, kteří se účastní podobných akcí, je totiž běžné, že utrácejí stovky tisíc za obrazy nebo sochy a pokud se do seznamu předmětů na aukci dostanou např. tenisky Michaela Jordana, ve kterých vyhrál zlatou medaili na olympiádě v roce 1984, jde do tuhého. Finální zápas USA-Španělsko byl totiž posledním, který MJ odehrál jako amatér, protože dva měsíce nato začala jeho první sezóna v NBA. Všechny olympijské zápasy odehrál v tom roce Jordan ve dvou párech tenisek Converse Fastbreak Mid, které aukční síň SCP vydražila za 2 miliony korun a 4,6 milionu korun. Dražší byl samozřejmě ten pár, ve kterém odehrál Michael finálový zápas.
Titul nejvzácnějších tenisek na světě však drží značka Nike a kromě sběratele tenisek o ně mají zájem zejména příznivci sportu. Trenér běžeckého týmu univerzity v Oregonu a spoluzakladatel značky Nike, Bill Bowerman, totiž v roce 1972 u příležitosti letní olympiády v Mnichově ručně vyrobil několik kusů běžeckých tenisek Waffle Racing Flats „Moon Shoes“, které navždy změnily svět sportovní obuvi.
Podtitul „měsíční boty“ získaly kvůli své waflované podrážce, která zanechávala stopu podobné té z měsíčního povrchu během přistání posádky Apolla 11. Jejich původním vlastníkem byl majitel muzea ShoeZeum, Jordy Geller, který je držitelem rekordu za největší sbírku tenisek. Do aukční síně Sotheby's se dostaly v červenci 2019 a kanadský podnikatel Miles Nadal za jeden z 10 párů, které ještě existují na světě, zaplatil rekordních´10,6 milionu korun.