Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pátek 16. 4. 2021 svátek má Irena

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?

Mohou dřepy i za větší nárůst svalů horní části těla a do jaké míry zvyšují produkci růstového hormonu?

Podívejme se, zda existuje přímá spojitost mezi tréninkem nohou a nárůstem svalů v horní části těla. Pokud chceš mít velký biceps, stačí dělat těžké dřepy?

11. březen 2016, 11:13 Čas čtení: 0:00
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Zdraví - Posilování
6
necis
11. březen 2016, 11:13

Mohou dřepy i za větší nárůst svalů horní části těla a do jaké míry zvyšují produkci růstového hormonu?

Podívejme se, zda existuje přímá spojitost mezi tréninkem nohou a nárůstem svalů v horní části těla. Pokud chceš mít velký biceps, stačí dělat těžké dřepy?

necis
11. březen 2016, 11:13
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek

Doufáme, že následující informace nerozhodí žádného našeho čtenáře. Trénink nohou je extrémně důležitý z několika důvodů, o kterých jsme si říkali v starších článcích a také to, že dřepy jsou jedním z nejlepších cviků vůbec, pokud chceme být větší a silnější. V každém případě, určitě jsi už několikrát slyšel otázku, jaký je nejlepší cvik na biceps. A určitě jsi už několikrát četl, že odpověď byla jednoslovná. Dřepy. Dnes se podíváme na to, zda je taková odpověď relevantní, nebo jde o broscience tvrzení přemotivovaného makače. Na pomoc si přivoláme dalšího superhrdinu odborníka na výživu, sport, silová cvičení, ale zejména autora mnoha super knih, kde pomocí své ironie bojuje proti hloupostem a nesmyslům ve světě fitness. Lyle McDonald je jeho jméno, a pokud ho ještě nesleduješ, určitě si toto jméno zapamatuj. Dřepy, svaly vrchní části těla, hormony, trénink nohou, větší biceps... pojďme si to všechno pospojovat.

 

Mohou dřepy i za větší nárůst svalů horní části těla a do jaké míry zvyšují produkci růstového hormonu?

 

Podíváme-li se blíže na testosteron, respektive růstový hormon, zjistíme, že testosteron je daleko více anabolický než růstový hormon. Ano, růstový hormon pomáhá při ztrátě tuku, je také úžasný pro pojivové tkáně, ale sám o sobě nijak zázračně neovlivňuje růst svalstva ani na nárůst síly. Nicméně, na druhou stranu, testosteron je vysoce anabolický, kdy dokonce buduje svaly i bez toho, abychom je trénovali.

 

Už dávno víme, že růst svalu je především lokální efekt, který způsobuje kombinace napětí, provedené námahy, svalového poškození a nejdůležitějšího faktoru - lokální hormonální odezvy. Už před mnoha lety výzkumníci identifikovali „model“ IGF-1 (Insulin like Growth Factor - inzulinu podobný růstový faktor) ve svalech nazvaný jako Mechano Growth Factor, který je klíčový pro anabolickou reakci.

 

Menší oklikou se konečně dostáváme k meritu věci, protože jsme si potřebovali pomocí dvou předchozích odstavců ujasnit a uspořádat myšlenky v této problematice. Nejen na základě řádků výše si umíme určit priority a tedy lokální trénink svalů, na které se chceme zaměřit, nám přinese lepší výsledky, než si pomocí tréninku nohou „nahánět“ hormony a modlit se k většímu bicepsu. Toto vyjádření potvrzuje i odborná literatura v čele s vyčerpávající analýzou od Brada Schoenfelda, který zde zmínil, že pokud vůbec existuje přímá spojitost mezi vlivem hormonů způsobených vykonáváním dřepů, respektive tréninkem nohou a zvýšeným růstem svalstva (např. horních končetin), tento přínos by byl maximálně pouze do výše 8 %. Nicméně, zmíněný potenciální vliv vyžaduje další zkoumání, ale v reálném světě u naturálních cvičenců je to naprosto zanedbatelné.

 

Mohou dřepy i za větší nárůst svalů horní části těla a do jaké míry zvyšují produkci růstového hormonu?

 

Ustálené a dlouholeté tvrzení, že trénink nohou ohromně ovlivňuje tvé svalové přírůstky po celém těle i bez jejich přímého trénování bohužel není pravdivé. Další důležitá věc, kterou je třeba si uvědomit, je, že dřep je v podstatě cvik při kterém zapojujeme svaly na celém těle (ať už záda, střed těla i dokonce ruce - držením činky...), čili nepřímo dochází ke stimulaci i těchto svalů. Dřep prostě patří k nejdůležitějším cvikům, kdy představuje jeden z předních cviků nejen krásný a kulatý zadek. Za zmínku stojí i otázka - viděl jsi už někdy člověka, který tvrdě, opravdu tvrdě trénuje nohy a stejně tvrdě netrénuje všechno ostatní, nevyjímaje vrchu těla? Pochybujeme. Lidé, kteří cvičí nohy a nevynechávají tréninky nohou (opravdové tréninky nohou, ne 2 série polovičních dřepů), vkládají většinou energii i do tvrdých tréninků vrchní části těla. Ten, kdo tvrdě trénuje nohy, tvrdě trénuje vše, a vše i roste. Ten, kdo na nohy kašle a cvičí jen vrch těla, nemůže jednoduše očekávat, že mu ty nohy budou růst, protože růst je lokální efekt a hormonální odezva je v podstatě bezvýznamná.

 

Jako u všech ostatních věcí ve fitness v životě, základem je specializace a určení si cílů. Pokud chceš být dobrý v benčpresu = benčuj, pokud v zumbě - nadále se natřásej v rytmu hudby. Máš za cíl udělat najednou 30 shybů? Tak cvičení shybů bude tvá cesta. Chceš větší biceps? Cvič biceps. Bohužel, přemotivované odpovědi, že nejlepším cvikem na biceps budou dřepy, jsou nepravdivé.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
1 Rouška pod nosem a ruka v ruce. Arenberger při první cestě do zahraničí zřejmě zapomněl na pravidlo tří R
2 Vězni v Mexiku si vydělávají na OnlyFans. Natáčejí orální sex i gangbangy
3 Dana Drábová nám prozradila vše o kontroverzní stavbě nového jaderného bloku v Dukovanech. Co si myslí o účasti Ruska? (Rozhovor)
4 „Zpřerážím ti páteř, ty prase.“ Reportér ČT čelí výhrůžkám kvůli jeho příspěvkům o Haně Lipovské
5 Janek Rubeš uspěl. Nekalý pořad Rychlá hra na TV Barrandov končí
1 „Zpřerážím ti páteř, ty prase.“ Reportér ČT čelí výhrůžkám kvůli jeho příspěvkům o Haně Lipovské
2 Rouška pod nosem a ruka v ruce. Arenberger při první cestě do zahraničí zřejmě zapomněl na pravidlo tří R
3 Dana Drábová nám prozradila vše o kontroverzní stavbě nového jaderného bloku v Dukovanech. Co si myslí o účasti Ruska? (Rozhovor)
4 Dánsko zakazuje očkování AstraZenecou, Německo nepovolí druhé dávky
5 Nehoda u Čáslavi: Tragickou srážku nákladního a osobního auta nepřežili dva senioři
1 Rektální testování dětí: Arenberger jej chtěl povolit, zděšený Plaga psal Babišovi
2 Pohřeb Petra Kellnera: Rozloučení proběhlo v jeho vile v Dejvicích, rakev měl obloženou mechem
3 Registrace očkování Covid 65+: Jak se zaregistrovat a kdy přijde řada na mladší ročníky
4 „Zpřerážím ti páteř, ty prase.“ Reportér ČT čelí výhrůžkám kvůli jeho příspěvkům o Haně Lipovské
5 Data z Izraele přinesla špatnou zprávu: Vakcína od Pfizeru nemusí stačit na jihoafrickou mutaci
1 Jasminu Alagič znechutil vlastní manžel Rytmus i komička Simona: Drahý Paťko, svou reakcí jsi za ní skočil na dno
2 Vláda udělila výjimky pohybu pro některé okresy. V této mapě zjistíš, které to jsou
3 Obrysy křivek i odhalené pozadí. Značka Mugler představila pokračování sexappealem nabité kolekce jaro/léto 2021
4 Rektální testování dětí: Arenberger jej chtěl povolit, zděšený Plaga psal Babišovi
5 Sčítání lidu 2021: Jak vyplnit formulář, kde jej sehnat a na co se připravit
více z témy zdraví
Vědci z WHO našli nejpravděpodobnější příčinu vzniku koronaviruVědci z WHO našli nejpravděpodobnější příčinu vzniku koronaviru
Sluneční paprsky zabíjejí koronavirus osminásobně rychleji, než se předpokládalo, tvrdí vědciSluneční paprsky zabíjejí koronavirus osminásobně rychleji, než se předpokládalo, tvrdí vědci
Dánsko zakazuje očkování AstraZenecou, Německo nepovolí druhé dávkyDánsko zakazuje očkování AstraZenecou, Německo nepovolí druhé dávky
více článků
Sponzorované články
Porty: Slavíka jsem vyhrál omylem, lidi mi to naklikali. Úspěchů na YouTube si vážím víc, jelikož jsem si je vypracoval (Rozhovor)Porty: Slavíka jsem vyhrál omylem, lidi mi to naklikali. Úspěchů na YouTube si vážím víc, jelikož jsem si je vypracoval (Rozhovor)
Nosí je Kanye West, Pharrell i tvůj děda, a mají zápis v Guinnessovce. Představujeme legendární tenisky adidas Stan SmithNosí je Kanye West, Pharrell i tvůj děda, a mají zápis v Guinnessovce. Představujeme legendární tenisky adidas Stan Smith
Repasovaný iPhone: Zjisti, jak si vybrat kvalitní a zároveň na něm ušetříšRepasovaný iPhone: Zjisti, jak si vybrat kvalitní a zároveň na něm ušetříš
více článků
Další news
před 3 hodinami
Slavia vyhořela s Arsenalem 0:4. Kvůli půlhodině prvního poločasu si semifinále Evropské ligy nezahraje.
včera v 19:24
Požár v Nových Jirnech nepřežil jeden člověk. U tragédie v rodinném domě zasahovaly desítky hasičů.
více news
Mohlo by tě zajímat
Ray Williams překonává rekord a stává se prvním mužem, který dřepl 456 kg raw!Ray Williams překonává rekord a stává se prvním mužem, který dřepl 456 kg raw!
Ray Williams přepsal historii a dřepl 477,5 kg! Světový rekord v jeho podání dokonce nevypadá až tak složitěRay Williams přepsal historii a dřepl 477,5 kg! Světový rekord v jeho podání dokonce nevypadá až tak složitě
Oblíbené prežírací (cheat) dny, jejich význam a pochopeníOblíbené prežírací (cheat) dny, jejich význam a pochopení
Američan zdolal světový rekord v bench pressu pod vodou. 50kilogramovou činku zvedl 62krátAmeričan zdolal světový rekord v bench pressu pod vodou. 50kilogramovou činku zvedl 62krát
Vědci pracují na tabletce, která by mohla v budoucnu nahradit cvičeníVědci pracují na tabletce, která by mohla v budoucnu nahradit cvičení
6 častých chyb, které ženy dělají na své fitness cestě. Odstraň je a dosahuj stanovených cílů6 častých chyb, které ženy dělají na své fitness cestě. Odstraň je a dosahuj stanovených cílů
Hip Thrusty nejsou jen o budování krásného kulatého zadku. Jeden z nejlepších cviků na gluteály se vyplatí dělat i z jiných důvodůHip Thrusty nejsou jen o budování krásného kulatého zadku. Jeden z nejlepších cviků na gluteály se vyplatí dělat i z jiných důvodů
Ramena nebo triceps nejsou malé svalové partie. Zapomeň na taková nesprávná označení a nauč se relevantnější pojmenováníRamena nebo triceps nejsou malé svalové partie. Zapomeň na taková nesprávná označení a nauč se relevantnější pojmenování
Přejít na úvodní stránku
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.