Režisér Sam Mendes podle všeho natočil kinematografický skvost.
American Beauty, Revolutionary Road, Jarhead, Road to Perdition, Away We Go, Bond: Skyfall a Spectre. To je vizitka vizionářského režiséra Sama Mendese. Po natočení dvou náročných bondovek si vzal odpočinek a upsal se londýnskému divadlu. Před rokem ale vyšly zprávy, že napíše originální scénář pro válečný film s názvem 1917. Zbystřili jsme, ale když se k projektu přidal kameraman Roger Deakins a skladatel Thomas Newman, bylo jasné, že půjde o speciální projekt.
Nakonec jsme viděli skvělé trailery, zprávy z náročného natáčení a herecký ansámbl, který tvoří herci jako Colin Firth, Benedict Cumberbatch, George McKay, Mark Strong, Andrew Scott či Richard Madden a bylo jasné, že se můžeme těšit na vynikající film. To potvrzují i dojmy prvních diváků a kritiků. Podle nich je 1917 nejlepší válečný film od Zachraňte vojína Ryana a geniální filmové umění.
Snímek byla natočen takovým způsobem, aby měli diváci pocit, že jej tvůrci natočili na jeden celistvý záběr. Řadu scén filmaři natáčeli v exteriérech během silné oblačnosti a když začalo vycházet slunce, museli počkat, než se opět zatáhne, jinak by záběry postrádaly kontinuitu. Extrémně detailní natáčení se jim podle Mendese vydařilo i díky speciální kameře Arri Alex Mini LF, která byla vyrobena v minulém roce.
Pro 1917 byly vytvořeny dva scénáře. Jeden na dialogy postav a další na přesné kamerové záběry, o které se postaral legendární kameraman Roger Deakins (The Shawshank Redemption, A Beautiful Mind, Skyfall, Blade Runner 2049). Příběh snímku budeme sledovat očima vojáků Schofielda (George MacKay) a Blakea (Dean-Charles Chapman), kteří se potřebují dostat přes nepřátelské linie, aby informovali své bratry v boji o blížícím se útoku.
„Chtěl jsem s těmi muži procestovat každý jeden krok – dýchat s nimi každý jeden nádech. Muselo to být syrové a pohlcující. To, co od nich požadují, je téměř nemožné. Způsob, jakým je film natočen, byl navržen tak, aby vás přinesl co nejblíže k tomuto zážitku,“ cituje režiséra Sama Mendese Vanity Fair. Česká premiéra nás čeká již 30. ledna 2020.
Matt Neglia, Critics Choice
1917 is THE technical achievement of 2019. We’re with these men through every footstep & it’s unlike any war film you’ve ever seen before. Epic & tense direction by Sam Mendes, emotional & exhilarating music from Thomas Newman & an all timer from cinematographer Roger Deakins. pic.twitter.com/L0C7hKxR6C
— Matt Neglia (@NextBestPicture) November 23, 2019
Erik Davis, Fandango
#1917 is a tremendous piece of filmmaking. Bold in its storytelling, masterful in its execution- it's thrilling & emotional & I could not take my eyes off the screen from the second it began to the second it ended. The very definition of a film you MUST see on the big screen. Wow pic.twitter.com/KNO7Rp92TG
— Erik Davis (@ErikDavis) November 23, 2019
Christian Blauvert, IndieWire
1917: The most successful example of a film presented entirely as one long take (with whatever invisible editing cheats make that possible) since... ROPE? Emotionally immersive in a way the same techniques in GRAVITY and BIRDMAN never were for me.
— Christian Blauvelt (@ctblauvelt) November 23, 2019
Wilson Morales, Black Film
Sam Mendes delivers an emotional and powerful film with #1917. A combo of Saving Private Ryan and The Revenant if u may, bold storytelling and an amazing performance by George MacKay. Great cinematography by Roger Deakins and excellent score by Thomas Newman. Simply phenomenal. pic.twitter.com/xyE9CQa3sH
— Wilson Morales (@blackfilm) November 23, 2019
Kate Erbland, IndieWire
#1917: George MacKay, already a legend. Roger Deakins, always a legend.
— Kate Erbland (@katerbland) November 23, 2019
Mike Ryan, Uproxx
1917 is quite a thing. Always intense, often horrific (at times it feels like watching an actual horror movie). I was skeptical of the “one continuous shot” aspect — worried it would get too cute with it — but it really works for this story, putting us right there in this hell
— Mike Ryan (@mikeryan) November 23, 2019