Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Ohlédnutí za loňskou sezónou opět nezklamalo a patří k věcem, na které by ses v březnu měl podívat, i když F1 nesleduje.
Jsou závody Formule 1 nudné? Ještě před pár lety se to rozhodně dalo říci minimálně o způsobu, jakým se celý seriál prezentoval veřejnosti. Kvůli vedení a promotérů jako kdyby existovali pouze lidé přímo na tribunách závodních okruhů a diváci, kteří si v neděli zapnou přímý přenos na některé z televizních stanic.
Možná proto, že sport ovládal dnes již 89letý Bernie Ecclestone, který sociální sítě doslova nenáviděl a na internetu strávil asi tolik času, jako jeho vrstevníci v důchodovém věku.
F1 začala na YouTube či Instagramu fungovat až uprostřed roku 2015 a od té doby nasbírala více než 10 miliónů followerů složených ze starých i zcela nových fanoušků.
Loni proto přišel další přelomový krok. Vlastní dokument Formule 1: Drive to Survive dostupný na streamovací službě Netflix, který dostal 28. února už svou druhou sérii.
Pointa byla jasná, dostat F1 někam mezi Stranger Things, Narcos, Orange is the New Black nebo House of Cards, na oči přes 160 milionům předplatitelů Netflixu.
Ideálně, aby alespoň malé procento z nich značka zaujala a v budoucnu si v telce zapnuli i závody nebo dokonce koupili lístky na některou z Velkých cen. A čím více jich bude z USA, tím lépe, Formule 1 zde totiž na rozdíl od Evropy či Asie za ostatními sporty výrazně zaostává.
Už po prvním Drive to Survive bylo jasné, že se to podařilo. Samotní jezdci hlásili, že jim v březnu začaly přibývat tisíce nových fanoušků a většina z nich přišla právě z Netflixu. Vznik druhé série byl proto samozřejmý, stejně jako její vypuštění těsně před začátkem nové sezóny.
Koncept zůstal úplně stejný. Tým z Netflixu celý rok obíhal závody na všech kontinentech a získával záběry, které pak spojil s tím, co viděli diváci přímo během živých přenosů.
Drive to Survive je jedinečný v tom, jak dokáže oslovit člověka, který o F1 v životě neslyšel, i hardcore nadšence, který nevynechal jediné závody loňské sezóny. I když má jít o jakési ohlédnutí za rokem 2019, průběhu jednotlivých Velkých cen je věnován pouze zlomek pozornosti, doslova pár z 30 až 40 minut každé z deseti epizod.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Proč série zaujme laika i nadšence Formule 1;
co všechno bude pro tebe nové, i když jsi viděl všechny Velké ceny;
kde všude byly kamery a mikrofony Netflixu během celé sezóny;
jaké selhání, kontroverze či vypjaté situace tvůrci zachytili;
jak to vypadalo v boxech během tragické nehody jezdce Formule 2.
Laik v každé dostane svůj srdceryvný příběh o sportovci, který musel snu o cestě do nejvyšší ligy podřídit celé dětství, případně drama o maličkém týmu s omezenými zdroji v nelítostném souboji s gigantem plovoucím na stovkách milionů dolarů. Nebo sleduje příběh o tom, jak má pilot, který nedokáže naplnit očekávání, konstantně nůž na krku.
Pravidelný fanoušek zas uvidí scény ze zákulisí, o kterých neměl ani ponětí, přestože každý týden hltá všechny on-line články ze sportovních webů.
Tažení dějových linek a příběhů jde producentům velmi dobře. Koneckonců, James Gay-Rees a jeho Box to Box Films s tím mají dostatečné zkušenosti ze sportovních dokumentů Senna, Ronaldo nebo Maradona.
Netflix měl údajně plný přístup do zákulisí všech týmů. Dosud (a vlastně už více než rok od prvního Drive to Survive) však nechápeme, jak mohli zachytit tak neuvěřitelné množství detailů, syrových reakcí plných emocí a drobných vtipů v soukromých konverzacích, které se ve skutečnosti odehrávaly ve zlomcích sekundy. Vše je na kameře, vše s perfektním a dokonale čistým zvukem.
Tým musel mít kamery a mikrofony opravdu všude a do výsledného dokumentu použít pouze zlomek natočeného materiálu. Jinak je až k neuvěření, že některé scény opravdu proběhly bez předem napsaného scénáře a desítek opakování, aby na obraze vypadaly takto dokonale.
Například, když Kevin Magnussen rozbil dveře v zázemí svého týmu a šéf mu vzkazuje, že by ho klidně vyrazil, nebo Nico Hülkenberg, který na podpásovku o své neschopnosti získat jediné pódium reaguje pouze smutně zdviženým prostředníkem.
Tvůrci ale měli i obrovské štěstí. V první sérii Drive to Survive chyběly dva největší týmy Mercedes a Ferrari. V dvojce už jsou a Netflix měl svůj štáb v garáži Mercedesu na Velké ceně Německa. Snad v jediných závodech, ve kterých se již šest let jednoznačně dominantní tým vyhrávající vše, na co sáhne, ukázkově rozsypal.
Špičkově technokraticky fungující německá korporace totálně selhala před domácími fanoušky. Neporazitelný Lewis Hamilton, co si dává pozor na každý jeden post na Instagramu a upravený vlas na hlavě, zase před kamerami umíral v 40°C horečkách kvůli soplíku. To během víkendu v TV přenosech neuvidíš.
Už v první části jsme ale viděli i to, že pilot a šéf týmu, ze kterého nemůže vyjít nic, aniž by to odsouhlasilo PR oddělení automobilky, vlastně neumí správně vyslovit ani celé jméno svého zaměstnavatele. Christian Horner si zas není jistý příjmením jezdce, který pro něj jezdil pět let.
Netflix mohl kromě svých materiálů použít také cokoli z toho, co zachytily desítky televizních kamer přímo na okruzích. Záběry z aut, helikoptér a zpomalené opakovačky v scenériích moderních okruhů vypadají perfektně již v surové podobě.
Drive to Survive je však posunul na nový level zdařilou postprodukcí, doladěným zvukem a dynamickými střihy, takže všechno vlastně získalo ještě desetkrát hezčí nádech než ve skutečnosti.
Potřebné zjednodušení pro méně zkušeného diváka obstará populární britský komentátor Will Buxton jako vypravěč a několik vysvětlujících „rozhovorů“ z tmavého studia.
Ve druhé sérii je tedy vše při starém, přesně tak, jak to bylo v jedničce. To je jen dobře. Vrací se i největší hvězda, prostořeký Günther Steiner, který pro nadávky rozhodně nejde daleko a Netflix je všechny nechal v necenzurované podobě.
How about a "Drive To Survive" drinking game? One shot everytime Günther Steiner drops the f-bomb#F1#Netflix
Kamery se věnují i Danielu Ricciardovi či mladým nadějím Carlosu Sainzovi, Alexi Albonovi a Pierru Gaslymu. Všichni dostali rezervovanou alespoň jednu epizodu.
Ta, která patří Ferrari, je zřejmě nejslabší, italská legenda se v seriálu objevuje jakoby z povinnosti. Insider však naopak ocení pohled na selhání Williamsu a možná si všimne i rozdílu mezi tímto malým rodinným týmem a jejich špičkovými konkurenty.
V jednom případě je selhání chybou celého týmu a ne jednotlivce, v tom druhém se zaměstnanci cítí trapně, když musí nenuceně konverzovat vedle své šéfky, a ta dokonce pochybuje, zda je na svůj post vůbec dostatečně dobrá.
Na úplný vrchol je třeba určitě postavit epizodu číslo šest. Věnuje se tragickému víkendu, kdy každého zasáhla smrt Antoina Huberta ve Formuli 2 a kamery natáčeli i tehdy, když k nehodě právě došlo.
Druhá série Drive to Survive si zaslouží 9 bodů z deseti. O plný počet přijde jen díky srovnání s první sezónou, která nabídla trochu více kontroverzních nebo bizarních momentů a zároveň jsme ji mohli sledovat s nevědomostí, kam všude se Netflix dostane. Dvojka je předvídatelnější a hlavní aktéři si už před kamerami dávali větší pozor.
Stále však jde o jednoznačně nejlepší sportovní dokument na Netflixu i mimo něj. Hollywoodské příběhy pro běžného diváka mixuje uvěřitelněji a reálněji než Rush (Rivalové) či Le Mans '66 (Ford vs. Ferrari) a fanouška vzdělá více než TV přenosy a novináři.
Drive to Survive bys měl vidět, když tě zaujaly zmíněné filmy, a zkrátka musíš, pokud se již nemůžeš dočkat startu nové sezóny.