Zavedení rozpočtového stropu a nových pravidel má zlepšit předjíždění.
Formuli 1 čekají od roku 2021 velké změny. Skupina Liberty Media, která seriál vlastní, tak spolu s FIA využila vůbec první příležitost, aby sport posunula směrem ke svým představám. Dosavadní pokusy, jak zlepšit předjíždění a zatraktivnit závody, totiž často narážely na předchozí dohody a odmítavý postoj samotných týmů snažících se hájit zejména své vlastní zájmy.
Vzhled monopostů se drasticky změní. Velká část malých a komplikovaných křidélek by měla z karosérie zmizet, případně se přesunout na podlahu. Dnes totiž auta mohou jezdit blízko za sebou jen velmi obtížně, protože za jinou formulí ztrácejí až polovinu z aerodynamického přítlaku.
Zjednodušení karoserie by mělo rozestupy v zatáčkách zkrátit a umožnit autům přežít i nějaký ten ostřejší kontakt se soupeřem, aniž by z formule okamžitě odletěly důležité součástky.
Změní se tedy přední a zadní křídlo a přibudou větší 18palcové pneumatiky, o něco více podobné těm z běžných aut. Kontroverzní systém DRS pro usnadnění předjíždění však na autech zůstane.
Druhým problémem je, že ty nejvyšší příčky na pódiu dnes ovládá jen Mercedes, Ferrari a Redbull. Od roku 2021 proto začne platit rozpočtový strop pro týmy ve výši 175 milionů dolarů na sezónu.
Silnější stáje by tak neměly být schopny výrazněji odskočit od těch chudších. Strop by zároveň mohl přilákat nové týmy a další automobilky. Už dlouho se spekuluje například o Volkswagenu, Audi nebo Porsche.
Rozpočet bude vynucován i zkrácením času, který týmy mohou strávit v aerodynamických tunelech a páteční tréninky přímo na trati by měly být ještě důležitější. Strop však nebude zahrnovat marketingové náklady a částky potřebné na platy jezdců či seniorského personálu.
Do pátečních tréninků také budou muset týmy častěji nasazovat mladé jezdce z nižších sérií.
Motory, tedy současné 1,6litrové hybridní šestiválce, zůstanou v autech i po roce 2021 v prakticky nezměněné podobě. Vývoj nových jednotek by totiž přinesl další výrazné náklady. Nepočítá se ani s žádným přechodem k plně elektrickým agregátům, na ty má totiž stále výhradní práva Formula E.
Týmy si však budou samy navrhovat o něco méně součástek. Některé klíčové prvky budou standardizované a tedy všem poskytované od vytendrovaného externího dodavatele. Jiné si sice týmy vyrobí ve vlastní režii, ale výhradně na základě přísně jasně zadaných designů.