Investigativní novináři Janek Kroupa a Jiří Pšenička získali kompromitující materiál, který může stát České dráhy miliardy.
České dráhy a ÖBB mohou mít mezi sebou kartel. Toto zjištění uveřejnili Janek Kroupa a Jiří Pšenička ze SeznamZpráv. Během razie v sídle Českých drah v létě 2016 totiž Evropská komise zabavila dokumenty, které nyní může použít jako důkazy. Jedná se o korespondenci mezi dvěma zaměstnanci firem, jež může českého dopravce stát miliardy korun.
SeznamZprávám se dostala do rukou elektronická pošta z roku 2015 mezi současným místopředsedou představenstva Českých drah Radkem Dvořákem a Silvií Kaupa, která měla na starost dálkovou osobní dopravu ve společnosti ÖBB. Předmětem jejich dopisování byl prodej ojetých lehátkových vozů z Rakouska.
Dvořák napsal, že slovenská společnost WGS (Wagon Service) má o tyto vozy zájem, a chtěla by je koupit za 60 tisíc euro za kus. RegioJet ale za ně nabídl 80 tisíc. „Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet a pak se rozhodli, jestli předpokládaných 60 tisíc eur nabízených WGS je pro vás dost, nebo není,“ stojí v dopise, který zveřejnily SeznamZprávy.
Druhý den přišla manažerovi Českých drah odpověď. „Ahoj Radku, postaráme se, aby RegioJetu vagony prodány nebyly. Moji kolegové z regionálního provozu, kteří vagony prodávají, mi to dnes potvrdili,“ odpověděla Kaupa. K tomu ale ještě dodala: „WGS by bylo v pohodě? Nebo by České dráhy zajímalo si koupit ty vagony samy?“ naznačila, že je rakouská firma ochotna prodat vagony Českým drahám i za cenu menšího zisku.
Evropská komise prošetřuje tento případ už 3 a půl roku. Tato údajná nezákonná obchodní dohoda, která dostala označení Twins, by mohla zahrnovat i slovenskou národní společnost ZSSK. Proto je tento případ vyšetřován spíše jako domluva tří velkých středoevropských společností, které si mohly dát za cíl eliminovat soukromé dopravce v regionu.
K situaci se SeznamZprávám vyjádřil i majitel RegioJetu Roman Jančura: „O starší vozy ÖBB jsme měli zájem vždy. Pokaždé když něco prodávali, tak jsme byli u toho. Ale od určité doby šlo už vše na České dráhy a my nekoupili ani kolo,“ uvádí Jančura, který prý o zmíněné komunikaci mezi Dvořákem a Kaupa neměl tušení.
Českým drahám tak může hrozit tučná pokuta, která se může vyšplhat až k desíti procentům z ročních tržeb. Státem vlastněná firma by tak musela zaplatit až čtyři miliardy korun. SeznamZprávy uvádí, že miliardová pokuta uvádí navenek klidný postoj firmy v totální hysterii. K situaci se na Twitteru vyjádřil i předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.
Podle něj většina současných členů představenstva v Českých drahách nepracovala. „S Evropskou komisí aktivně komunikujeme od chvíle, kdy jsme se o problému dozvěděli. Zadali jsme v této věci hloubkový audit. Snažíme se maximálně předejít škodám,“ uvedl.
SeznamZprávy se snažily získat vyjádření autora inkriminovaného emailu Dvořáka i jeho rakouského protějšku Silvie Kaupa, avšak ani jeden se nevyjádřil. V kuloárech prý prosakuje zpráva, že se rakouská ÖBB už ke kartelu doznala. V této situaci je možné, že by bylo lepší se doznat pro všechny, soud by tento akt mohl vzít jako polehčující okolnost a eventuálně pokutu snížit. Je však pravděpodobné, že se případ může táhnout ještě několik let.