Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
I firmy a projekty odtušily, že nás nejspíš čekají těžší časy. Dali jsme dohromady soubor služeb, které mají usnadnit období pandemie koronaviru.
V České republice byl vyhlášen nouzový stav, všem lidem se doporučuje zůstat v preventivní karanténě. Je lepší nikam moc nevycházet a hlavně se držet dál od velkých skupin lidí. Ono už ani vlastně není kam vycházet. Divadla a kina jsou zavřená, na sportovní akce si člověk taky nezajde a večerní drink v baru je také prozatím mimo hru.
Bezpečnostní opatření jsou přísná, čímž mohou pro některé občany vyvstat také různé problémy. Nejhůře jsou na tom důchodci, pro něž omezení MHD, největší náchylnost na onemocnění koronavirem a izolace může například znamenat několik dní bez nákupu, pokud jsou omezeni v pohybu nebo jinak indisponováni.
Sečteno podtrženo, izolace před koronavirem nedělá dobře nikomu, i když je nutná. Proto se některé firmy a instituce rozhodly, že nařízené i preventivní karantény zkusí zjemnit, a poskytnou služby, které lidem ulehčí život. REFRESHER dal dohromady deset firem, jejichž služby v izolaci využijeme.
Na vzniklou situaci zareagovala velmi rychle finská firma Wolt, kterou zná každý, kdo měl někdy hlad. Tato donášková firma ti doveze jídlo v Brně a v Praze. Avšak stejně jako všichni ostatní i ona se musí řídit novými pravidly, které stanovily státní restrikce proti koronaviru. Wolt se ale k problému postavil čelem a informoval na svém blogu, jak bude dále pokračovat.
Svou činnost ukončit nemusí, jelikož není prokázáno, že by se Covid-19 šířil jídlem, což firma dokládá tvrzením Evropského úřadu pro bezpečnost potravin. Proto se akorát upravuje způsob doručení. Nově si můžeš nechat Wolt doručit bezkontaktně. Objednávku tak dostaneš, pokud objednáváš v aktualizované appce, od 12. 3. ke vchodu nebo dveřím.
Pokud nemáš možnost si aplikaci aktualizovat, můžeš si tento požadavek zadat do poznámky objednávky. Tato služba má zamezit zbytečnému kontaktu navíc, může tak fungovat i pro lidi, kteří jsou v domácí karanténě. A kdybys měl ještě nějakou otázku nebo nápad, jak jejich servis vylepšit, můžeš se jim ozvat na email [email protected].
Vodafone
Telefonní operátor Vodafone se chtěl postarat jak o zákazníky v Čechách, tak o zákazníky v zahraničí v izolovaných oblastech, hlavně v Itálii. Od 11. března nebude lidem uvízlým na Apeninském poloostrově účtovat minuty za volání, a to jak do České tak do Slovenské republiky. Dále budou mít zdarma, až dočerpají balíček dat a minut, i SMS.
Tisková zpráva však zmiňuje, že aby mohl zákazník služeb v Itálii využívat, musí mít nastaveného jednoho z místních roamingových partnerů, kterými jsou Vodafone Italy, Italy Telecom a Italy Wind. Společnost dále nevylučuje, že tuto speciální akci rozšíří i do jiných států, zatím však bude platit pouze pro osoby v Itálii.
To ale není všechno. Vodafonu patří i provozovatel telekomunikačních služeb UPC. A i v UPC si něco pro osoby postižené koronavirem v Česku připravili. Od čtvrtka 12. března spustí Vodafone klientům UPC TV rozšířenou televizní nabídku automaticky a zdarma. Půjde hlavně o kanály pro děti, dokumenty, sportovní kanály a filmy. A přestože se zákazník v nejbližších dnech na živý sportovní přenos nejspíš nepodívá, nemusí úplně zoufat. Rozšířená nabídka bude platit do 11. dubna.
A u operátorů ještě zůstaneme, speciální nabídku si připravilo i O2. Ta je sice více šitá na míru stávajícím zákazníkům, přesto můžeme mluvit o poměrně vstřícném kroku ke většině uživatelů. Telefonní operátor nabídl od pondělí 16. března neomezená data zdarma až do konce dubna těm, kteří si je aktivují u hlasového tarifu v aplikaci Moje O2. Nabídka však platí pouze pro rezidentní zákazníky s datovým objemem od 200 MB.
K tomu má zákazník O2 možnost využít nabídky 30 dní služby O2 TV za 1 korunu. Stávající zákazníci širších tarifů si pak mohou aktivovat balíček Kino s kanály HBO na měsíc zdarma.
Alza.cz
Internetový obchod Alza.cz se snaží boj proti koronaviru obsáhnout v trochu širším měřítku. Svou nabídku uživatelům uzpůsobil tak, aby mohli pracovat z pohodlí domova. V záložce Práce z domova je kromě možnosti nákupu notebooků, monitorů a počítačového příslušenství také nyní možnost zapůjčení notebooku za poměrně výhodné ceny. Lze také předčasně od půjčky odstoupit, a to po čtyřech měsících za odstupné ve výši dvou měsíčních splátek nebo po osmi měsících ve výši jedné.
Podle webu živě.cz se však společnost snaží zavést do prodeje i rychlotesty na nákazu SARS-CoV-2. Tyto testy se soustředí na detekci protilátek v těle, proto jsou mnohem rychlejší než laboratorní testy. Teoreticky by se mohly dostat do prodeje brzy, firma o to minimálně usiluje.
Alza.cz se snaží chránit své zaměstnance zafóliováním výdejny
„Alza.cz také aktivně pracuje na možnosti zpřístupnit zákazníkům produkt pro rychlé otestování na virus v pohodlí domova. V tuto chvíli je test v procesu certifikace IVD se snahou o udělení výjimky pro zrychlené uvedení na trh, které může udělit Ministerstvo zdravotnictví prostřednictvím SZÚ nebo SUKL,“ stojí v tiskové zprávě, kterou firma zveřejnila v neděli.
Firma vysvětluje, jakým způsobem testy fungují: „Test na bázi detekce protilátek v těle testovaného funguje velmi jednoduše, podobně jako testování diabetu. Jakmile bude tento výrobek chválen pro prodej v ČR, Alza.cz okamžitě spustí systém předobjednávek a zahájí prodej,“
Dále se v tiskové zprávě píše, že je internetový obchod připraven pomáhat, kde je třeba. „Firma je také připravena poskytnout všem provozovatelům kritických informačních systémů okamžitě nutné komponenty (hardware, náhradní díly) pro udržení jejich chodu. Stejně tak zákazníkům pomáhá při řešení dalších oblastí, jako jsou domácí vzdělávání dětí, zábava pro děti a dospělé, úklid, hygiena a další," uzavírá.
Přiložit pomocnou ruku k dílu se snaží i půjčovna kol Rekola. Růžová kola si nyní můžeš na čtrnáct dní (od 13. března do 27. března) půjčovat zadarmo. „Situace není teď úplně růžová, ale Rekola jsou teď aspoň zadarmo! Na 14 dní se na všech kolech projedete bezplatně,“ stojí na facebookovém profilu firmy.
Podíl na bikesharingu zadarmo pro veřejnost mají prý ale i jiné firmy. Josef Průša z Prusa Research 3D printers a Tomáš Čupr z on-line supermarketu Rohlik.cz jsou patrony tohoto čtrnáctidenního ježdění bez placení. Rekola však neburcují k brázdění měst na svých kolech, naopak. „Před viry ale ani na kole neujedete, takže buďte opatrní a pokud možno, zůstaňte doma,“ varují na konci příspěvku.
Česká televize
Velkou pomoc pro školy nabídla veřejnoprávní Česká televize. Aby školáci, kterým koronavirus „zařídil“ nečekané, a jak sami nejspíš v létě poznají, i nepříjemné karanténní volno, nezameškali, Česká televize uvolnila dopolední program druhého kanálu projektu nazvanému UčíTelka.
Od pondělí 16. března se po dobu jednoho měsíce bude vysílat zábavně-vzdělávací blok, ve kterém bude doslova „učit telka“ s odbornou garancí ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy žáky prvního stupně základních škol. Provází jimi moderátorky Petra Křížková a Kateřina Bílková.
Takto vypadá interiér nového projektu UčíTelka
„V době mimořádných opatření a uzavření škol v celé České republice chceme nabídnout dětem alternativu ke klasickému školnímu vzdělávání, které může doplnit jejich samostudium. A také ulehčit rodičům. Připravili jsme proto živě vysílané výukové bloky vedené vystudovanými pedagogy,“ říká vpopisu programu generální ředitel České televize Petr Dvořák.
Jak bude program fungovat vysvětlil vedoucí projektu Luboš Rosí: „Každý všední den od devíti startuje vyučování. Každý učební blok bude trvat třicet minut a bude určen vždy pro jeden ročník prvního stupně s krátkou přestávkou v podobě vzdělávacích pořadů z produkce Déčka. Vysílání bude pravidelné, abychom i rodičům umožnili přizpůsobit podle něj denní program. Výukovou hodinu v kulisách školní třídy povede vždy jeden učitel, vyučování se zúčastní také tři děti.“
A pokud tě už nebaví koukat na televizi nebo seriály, můžeš si doplnit ty správné literární znalosti. A pozor, tato služba neplatí pouze pro školáky. Online obchod s knihami Databazeknih.cz, ve spolupráci s Městskou knihovnou v Praze, sdílí na svém webu povinnou četbu, kterou si můžeš stáhnout od 13. března úplně zdarma.
Mezi klasikami najdeš poměrně příhodně Bílou nemoc od Karla Čapka, Petr a Lucie od Romaina Rollanda či Dantovu Božskou komedii. Nejen maturanti tak mohou využít toho, že se ven nedostaneš, a můžeš si projít klasiky od A do Z.
Rohlik.cz
Online supermarket Rohlik.cz zaznamenal v poslední době obrovský nárůst zakázek, který se snaží v poslední době zvládat, avšak často padající webová stránka či nefungující aplikace jim práci zrovna neulehčují. Na webu tak musel být zaveden pořadník, ve kterém si připadáš jako ve zvláštním real life simulátoru, jelikož si virtuálně vystojíš „řadu až ke dveřím.“
I přesto se snaží svojí troškou přispět k obecnému blahu. Největším přínosem je přístup k nejpotřebnějším, důchodcům, kterým firma přidělila prémiový účet zdarma. To znamená, že všichni zákazníci nad 65 let včetně si mohou nechat doručit nákupy zdarma, a zároveň mají více závozových oken. Přivezou jim to kurýři, kteří mají často měřené teploty, a provádí dezinfekci rukou a veškerých povrchů v autě.
Nutnou nevýhodou, která musela být zavedena, je pozastavení zpětného odběru vratných obalů a nákupních tašek. Od 15. března také není možné provádět doobjednávky k již objednaným nákupům. Firma to v tiskové zprávě omlouvá tak, že se tímto ušetří čas až pro dalších 1500 objednávek.
I rozvážková služba Dáme jídlo přijala v nastalé situaci různá opatření. Samozřejmostí je bezkontaktní doručování lidem v karanténě. Pokud však v izolaci jsi, kurýr se s tebou nesmí setkat, a ty máš povinnost tuto skutečnost do objednávky nahlásit. Platba tak může proběhnout akorát online, jídlo ti pak nechá před dveřmi. Stačí napsat do poznámky: „před dveře“.
Služba se také víc stará o kurýry. Ti mají k dispozici dezinfekční prostředky, které by měli při doručování užívat, stejně tak s nimi i dezinfikovat interiér auta. A vzhledem k tomu, že partneři této služby, kterými jsou obvykle restaurace a hospody, v nynějším nouzovém stavu tratí, firma je prý připravena jim pomoci posílením rozvozu. Rozvoz prý nabízí i firmám, které doteď službu nevyužívaly.
„(Jsme připraveni se zapojit) do zásobování dotčeného obyvatelstva, například matek a rodin s dětmi, důchodců a dalších. Jsme připraveni kurýry zapojit, mimo dovoz jídla z restaurací, i například do distribuce léků, hygienických balíčků, nutričních balíčků a potravin. Dáme jídlo je připraveno prodloužit dobu doručování do 22:00, případně i později, a od 20:00 obsloužit i ty restaurace, které budou mít ve stavu nouze otevřenu kuchyň pouze pro rozvoz jídla,“ je napsáno ve firemním blogu v příspěvku Markéty Bohumské.
Coca-Cola
K zábavě v izolaci se snaží přispět i firma vyrábějící nejznámější kolu na světě – Coca-Cola. Na instagramovém profilu pro Česko a Slovensko ohlásila, že pro své zákazníky připravila online koncerty. Reagovala tak na zrušení veškerých veřejných akcí, které má spojitost s nouzovými stavy, které se v obou republikách vyhlásily. „Když nemůžou lidé za hudbou, musí hudba za lidmi, a tak ti přinášíme hudební zážitky, o které jsme všichni kvůli bezpečnostním opatřením náhle přišli,“ stojí v příspěvku.
Od 13. března do 16. března tak zahrál k fanouškům vždy jeden z oslovených hudebníků či skupin skrze jejich profil. Popořadě to byli Pokáč, Ewa Farna, Mirai a Pavel Calta, který už kvůli zpřísněným podmínkám musel odehrát koncert z domu.
Nesnězeno
Aplikace Nesnězeno se snažila skloubit příjemné z užitečným, a pomáhá jak svým uživatelům, tak také partnerským stravovacím zařízením. Aplikace, jejímž účelem je zachránit co nejvíce neprodaných porcí jídla, které by se jinak vyhodilo, na sociálních sítích nejprve burcovala, ať se pomůže podnikům přežít.
Začala skrze svou aplikaci nabízet i jídlo neslevněné, aby podniky nezkrachovaly. Porci si mohli lidé vyzvednout mezi dveřmi. Na tuto výzvu slyšelo 100 nových podniků jak z Brna, tak z Prahy.
Následně zveřejnila návod, jakým způsobem může zákazník objednávat. Zákazník si nejprve vybere jídlo přes aplikaci, pak zavolá do restaurace, aby se zabránilo shlukování lidí, a teprve pak si člověk může odnést jídlo domů. Na tuto výzvu slyšelo 7 tisíc uživatelů, kteří aplikaci sdíleli.