Netflix vydal 3. sérii kriminálního drama Ozark. Měl bys ji vidět?
Po téměř dvouletém čekání jsme se dočkali. Netflix konečně přinesl 3. sérii skvělého kriminálního seriálu Ozark. Ten se zaměřuje na Martyho Byrda (Jason Bateman), finančního poradce z Chicaga, který žije zdánlivě klidným a nenápadným rodinným životem.
Tajně ale pere peníze pro jeden z největších mexických kartelů. Jednoho dne se ale všechno pokazí a on musí odejít se svou rodinou do městečka Ozarks, kde musí pro mafiány vydělat a vyprat desítky milionů dolarů.
Třetí série začíná nějaké období po konci té druhé. Kasino je naplno rozjeté, rodince se daří a konečně si mohou vydechnout. Jenže Wendy nadále nabírá na sebevědomí a touží po uznání, respektu a vlastním impériu. Věří, že na to má všechny předpoklady a rozhodne se navrhnout šéfovi kartelu Navarre plán, díky kterému získá ještě větší legální příjmy.
To se však nelíbí Martymu. Více stresu, práce a odpovědnosti skutečně nepotřebují a cítí, že by to mohlo ohrozit jejich pozici v kartelu.
Bohužel, celá 3. série je shlukem chyb, které učiní Wendy. Příliš mnoho dějových linek se otevře poté, co udělá něco, s čím Marty nesouhlasí a následně nastanou problémy. Občas jsem měl až pocit, že se tvůrci snaží ukázat Wendy jako silnou, inteligentní a schopnou ženu, které ale její ambice přerostou přes hlavu a vytváří jeden problém za druhým. Nedokáže přestat, protože si myslí, že novým plánem napraví chyby toho předešlého.
Vše se ale jen zhoršuje a ty jako divák začínáš mít slušné nervy. Marty je přitom téměř dokonalý kriminálník. Snaží se myslet na všechno, dělá oběti, problémy řeší s chladnou hlavou, ale i on dělá chyby. Jejich následek se nejvíce projeví asi až ve 4. sérii. Ve světle chyb jeho manželky se však ztrácejí. Neuškodilo by, kdybys musel častěji zpytovat svědomí a měnit svůj postoj ke všemu, čemu čelí.
Představ si takového Heisenberga z Breaking Bad, kterému podobné problémy dělal Jesse. A teď si představ, že by Jesse byl inteligentní, ambiciózní, měl kontakty a zdroje a šel by si za svým cílem. Tak to je přesně Wendy Byrd.
Situaci v rodině náramně zkomplikuje i příchod jejího bratra Bena, který trpí nespecifikovanou mentální poruchou a bez svých léků se přestává ovládat. Ke konci série se už chová jako dítě ze základní školy. Je časovanou bombou pro Byrdeovi, kartel a bezpečí všech zúčastněných. Jde o skvělou postavu, která obrátila příběh celého seriálu naruby a rozmetala všechno, čeho se dotkla.
Kvůli jeho duševním problémům se na jeho chyby a chování nemůžeme ani moc zlobit. Hněv a výčitky by diváci spíše měli směřovat k Wendy, která nedokázala pochopit (a znovu poslechnout svého manžela), že Ben bude problémový. Nepoučila se ze žádného z jeho přešlapů a tvrdě na to doplatila.
Seriál stále otáčí své zbraně proti rodině Byrdeových. Zkouší je, trestá a dává jim jen velmi málo prostoru na cokoli jiného než obavy o své vlastní životy. Musí řešit problémy se šéfem, chováním kartelu, válku mezi mexickými kartely, která se jich dotkne, dospívající děti, Helen, na jejíž přítomnost si musí zvykat stále více, a to zdaleka není všechno. Musí vést i kasino, rozšiřovat svůj byznys a zvládnout jednu z nejtěžších manželských krizí, jaké zažili.
Třetí série Ozark je výpovědí manželství v krizi, které musí odolat. Ani ne tak kvůli dětem a jejich vzájemné lásce jako spíše kvůli strachu o život. Wendy a Marty musí zase jednou přijít s něčím, co jim na jistý čas odtáhne nůž z krku. I ve třetí sérii je to zábavné, nesmírně napínavé a místy i překvapivé.
Nejnovější díly jsem zhltl zejména díky úžasným hereckým výkonem. Jason Bateman si drží svůj skvělý standard, ale stále více do popředí vystupuje Laura Linney jako Wendy. Ve 3. sérii rozšiřuje svůj emoční potenciál a herecký rejstřík a uchvátí tě hned v několika scénách. Společně se seriálem ale rostou i ostatní herci, no a pak tu máme Toma Pelphreye v roli Bena Davise, bratra Wendy
Tom Pelphrey je fanouškem Ozark. První dvě série zhlédl během týdne a dokonale se vžil do tohoto světa. Na obrazovce to je cítit v každé scéně. Jeho herecký rozsah, stejně jako psychologický rozsah jeho postavy, je neuvěřitelný. Věříš mu každý jeden záchvat, ztrátu kontroly nad vlastními myšlenkami a tělem, každý moment, kdy si uvědomí, že se ztrácí a chová jako hlupák. Pelphrey je hereckým skvostem 3. série.
Nejnovější série se opět může spolehnout i na kvalitní technickou stránku, práci s kamerou, depresivní a do děje vtahující soundtrack či schopnou režii. Nejvíce se mi zřejmě líbily první dvě epizody, které zrežíroval sám Jason Bateman a závěrečné dvě, o které se postaral Alik Sakharov.
Jsou doslova explozivní, napínavé a přeplněné čistými emocemi, ztrátou kontroly a finálními sekundami, které diváka ochromí. Třetí sérii uděluji osm bodů z deseti. Ozark je nadále výjimečným kriminálním seriálem, který stojí za tvůj čas. Nyní se už jen můžeme modlit, abychom na 4. sérii nemuseli čekat další dva roky.