V úvahu přicházelo hned několik alternativ, tou nejlogičtější byl možný další problém s hudební produkcí, protože krátce po vydání obletěla Slovensko zpráva, že beat k titulnímu tracku Real Newz producent Baret ukradl. Ke krádeži se také přiznal, pochopitelně jsme si však mysleli, že tato nebo jiná podobná problematika začala vadit i streamovacím platformám.
Odpověď se nám nakonec podařilo získat od Ega, který trochu blíže popsal i to, jakým způsobem Kontrafakt, resp. Ruka hore, která se jim stará o diginálnu distribuci, postupuje. Zatím vše nasvědčuje tomu, že nastal problém technického charakteru, který se však zatím nepodařilo vysvětlit.
„Bradlo (brácho po egovsky, pozn. red.), nějaký Scott Fisher bylo ve zprávě. My jsme ho kontaktovali a odepsal nám, že absolutně o ničem netuší, hehe. Tagže to byla jen nějaká algoritmová podobnost a když mi ji najdeš v jeho tvorbě, tak budu mít radost to peace & chill & grill,“ napsal Ego REFRESHERu.
Apple Music a Spotify používají algoritmus, který kontroluje, zda umělci přidávají na platformy unikátní tvorbu. Důvod je jednoduchý – protože interpreti vydělávají relativně velmi mnoho peněz za to, že fanoušci hudbu poslouchají, kromě samotného porušování autorských práv by nedávalo smysl, aby kdokoliv profitoval na cizí hudbě.
V tomto případě je však problém komplikovanější. Proč? Stačí se podívat, kdo je Scott Fisher.
Kdo je Scott Fisher?
Pokud by šlo klasického novodobého rapera, který má blízko k pomyslné new wave, asi bychom chápali, že se i úplnou náhodou podaří dvěma absolutně nezávislým umělcům nahrát podobný zvuk, který pak umělá inteligence vyhodnotí jako podobný.
Na Spotify je jen jeden autorizovaný interpret, který si říká Scott Fisher. Měsíčně ho poslouchá přibližně desetinásobně méně lidí než Kontrafakt. Scott Fisher pochází z Los Angeles, nejvíce jeho posluchačů je z Chicaga. Na Instagramu ho sleduje přibližně 5 tisíc lidí, sám svou tvorbu charakterizuje jako rockovou, spíše by se však dalo říci, že jde o alternativní formu tohoto žánru známou jako grunge.
Najít tedy přímou podobnost mezi konkrétními skladbami je víceméně nemožné, Ego však přesto fanoušky vyzval, aby to zkusili. Nejznámější track Scotta Fishera má přibližně 125 tisíc streamů, což je přibližně desetinásobně méně než aktuální Kontrafakt.
Kontrafakt přichází o příjmy
Když album Real Newz v prosinci 2019 spatřilo světlo světa, okamžitě obsadilo první příčku na obou největších streamovacích službách a pravděpodobně jako první ze všech slovenských rapových alb v historii kompletně obsadilo i žebříček top 10 skladeb na několik týdnů, resp. měsíců.
Kontrafakt měsíčně poslouchalo pravidelně přibližně 200 tisíc Slováků, dokud bylo čerstvě vydané album Real Newz dostupné. I když konkrétní čísla aktuálně dostupná nejsou, platí, že za každý milion streamů (hranice, kterou Kontrafakt překonal většinou skladeb z alba Navždy) vydělá interpret 4 až 5 tisíc dolarů. Ty si samozřejmě ještě rozdělí dle dohody s distributorem pro digitální platformy, jednoduše se však dá zjistit, že může jít až o desetitisícové ztráty (v eurech).
Jak situace dopadne, zatím známé není. Za normálních okolností je úkolem interpreta napravit chybu, je proto možné, že track, o kterém si streamovací platformy myslí, že je údajně podobný, bude muset být z alba odstraněn. Více informací přineseme, až budou známy samotným interpretům.