Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
S členy legendární skupiny Kontafakt jsme si popovídali o všem, co se dělo v posledních letech a také o tom, jak vypadaly přípravy jejich čtvrtého sólového alba s názvem Real Newz.
Kontrafakt je zpět v plné síle s novým albem Real Newz, které zaznamenává rekordní čísla v sledovanosti prvního klipu i v předobjednávkách. Jelikož se toho za posledních 6 let událo velmi mnoho, s piešťanskými legendami jsme se setkali u Ega doma, abychom zjistili, co všechno se změnilo a naopak, co se ani nikdy nezmění.
„Budeš poslouchat nového Rytmuse, který si má zachovat agresi, ale takovou jinou. Jsem to stále já, plytký humor a p*čovinky,“ komentuje čerstvý otec Rytmus v krátkosti to, jak vidí své působení na čtvrtém skupinovém albu Kontrafaktu.
Rozhovor jsme dělali ve středu, v době, kdy měl světlo světa spatřit debutový klip Ideme Dnu. Když jsme se s Rytmusem a Egem setkali, dozvěděli se, že vydání bude o několik desítek minut opožděné. Bylo zajímavé a velmi vzácné sledovat, jak i po tolika vydaných projektech Kontrafaktu záleží na tom, aby bylo vše dokonalé. A když to nevyjde, dokáže to v nich vyvolat emoce. Anys se zúčastnit nemohl, protože měl na starosti finální úpravy některých tracků.
V tomto článku si přečteš:
V čem se Rytmus a Ego nejvíce od alba Navždy změnili a v čem se nikdy nezmění
Co znamená název Real Newz
Podle čeho si vybírali hosty na album a co si mají myslet ti, které nezavolali
Proč nyní nevycházejí legendární alba
Jaký mají Rytmus a Ego názor na dissy
Jaký mají členové Kontrafaktu vztah k Instagramu a zda je živí
Co říkají na módní trendy a kérk na tváři
Vzpomenete si, za co jste si naposledy vynadali?
Rytmus: Nikdy jsme na sebe nebyli vulgární.
Ego: Ale vynadali jsme si i teď před pár minutami, když jsme řešili problémy kolem klipu.
Rytmus: Ne, ne, ne, já to tak neberu. Já se dokáži nastavit na hodně různých spoluprací. Vím, že když dělám s Valihorou, musím očekávat, jaký je a jinak je to, když dělám s jiným hudebníkem. Každý umělec k tvorbě a věcem kolem přistupuje úplně jinak. Někdo je nalinkovaný, například Anys, který si vše zapisuje. Tím pádem vím, jaká s nim bude práce. Stejně to je, když dělám s Egem...
Ego: Teď přijde na mě náklad (smích).
Takže vycházíš z nějakých očekávání a pak nejsi překvapený, když to nevyjde?
Rytmus: Někdy, když někomu volám s tím, zda to dá a řekne mi, že ano, počítám s tím, že to vůbec nemusí být. A nevadí mi to, protože vím, že jsem to někdy dělal i já. Vím, jak nepříjemné je, když na tebe někdo tlačí a vím, že někdy, když na to nemáš mood, tak to prostě nedáš.
Ego: Vše, cos už někdy zažil, tě může někdy potkat.
Když srovnáte to, jak jste dělali toto album oproti ostatním, šlo to více hladce?
Rytmus: Řekl bych, že nejhladší, album jsme začali dělat 1. listopadu.
Ego: Je to proto, protože já odkládám termíny těch ostrých nahrávek až na co nejpozději, abychom byli současní a ještě kvůli tomu dnešnímu trendu – že dáváš pozor, co je právě trendové a potom si to koupíš první a flexíš s tím, abys vyzněl, žes to vychytal, víš, co myslím (smích).
Rytmus: Ale i do*ebal (smích).
Zažíváme spoustu fejkových zpráv. Proto i ty děti na coveru, protože děti jsou nejupřímnější
A co bylo pro vás nové v tomto případě nové?
Rytmus: Já dokážu dělat už jen pod nátlakem. Když mi Ego v létě řekl, že pojďme na tom dělat, necítil jsem potřebu jít do studia.
Ego: Já jsem ji už cítil. Už to připravujeme rok, název Real Newz vznikl už dávno.
Věděli jste také před rokem a půl, jak má znít nový Kontrafakt?
Rytmus: My jsme si volali a říkali jsme si „já vím, jak má znít nový Kontrafakt,“ bráško, pamatuješ si?
Ego: Ano, nás vždy něco napadlo, jelikož se vyvíjíme a rosteme s hudbou, tak se snažíme vyrůstat tak, aby byly s námi všichni spokojeni.
Rytmus: Sranda je to, že tak po šestém tracku se to začíná rýsovat a začínáš se na to dívat jako na album. Uvědomil jsem si to až v tomto případě, i když, možná to tak bylo vždy. Po osmé věci jsem si řekl, že ty kokos, takto bude znít nové album.
Ego: Mně se někdy podaří, že již při třetí to cítím jako album. První je taková, že...
Singl.
Ego: Ale takový singl, jako když se fakt snažíš. Že vše je tip-top a seš si jím jistý. Singl... takto je to pro vás. Ale když se to tvoří, první nahraješ s tím, že chceš, aby byl k tomu albu, druhý nahraješ nějaký a třetí jsem teď trefil takový, že to je ono.
Ego: Kontrafakt neměl koncept, jen jsme do toho šli s tím, že z padesáti tracků vybereme dvanáct.
Rytmus: Třináct.
Ego: Dvanáct.
Komunikujete třináct.
Rytmus: A je jich tolik?
Ego: Nevím.
Rytmus: P*čé. Počkej, podívám se.
Ego: Vidíš, nám už je všechno jedno, i to, jak se jmenujeme.
Rytmus: Už je pořízený tracklist, tam jich je třináct, ale nevím, možná se pletu. P*čé.
Kdy jste naposledy slyšeli Navždy?
Ego: Já asi před rokem.
Rytmus: Já nevím, já to nemám, kde slyšet, jedině u někoho, když si sednu do auta.
Byl rok 2013, zanechali jste za sebou dosud nejzásadnější domácí rapový projekt, jak jste se od té doby změnili?
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Co znamená název Real Newz
Podle čeho si vybírali hosty na album a co si mají myslet ti, které nezavolali
Proč nyní nevycházejí legendární alba
Jaký mají Rytmus a Ego názor na dissy
Ať dávají do skladeb tzv. skryté dissy
Jaký mají členové Kontrafaktu vztah k Instagramu a zda je živí
Co říkají na módní trendy a kérky na tváři
Pokud si rozhovor předplatíš přes tento článek, automaticky se zapojíš do soutěže o balíček CD + tričko Real Newz. Vítěze budeme losovat v neděli 8. prosince a ozveme se mu e-mailem
Ego: Já jsem se dost vyklidnil. Po Navždy jsem měl ještě před dětmi a tehdy jsem to hrotil. To jsem si říkal, že se mám nárok chovat ještě trochu rebelsky. Podzemgang byl pak pro mě náznak, že je čas se postarat o děti. Naposled jsem si řekl, že se postarám o cizí a odj*bu se.
Rytmus: Podle mě je Egův rap aktivnější, já se ho snažím držet. Já jsem se stal taťkou, splnil jsem si sny a extrémně si užívám život. Sportuji, cestuji, jen tak jsem si j*bl zápas, díky čemuž jsem na chvíli změnil teritorium.
Vnímáte, že se změnila i doba?
Ego: Určitě. Dnes je taková doba, že lidé si mohou vydávat cokoli. Lil Tecca vydal Ransom, to byla první skladba, kterou nahrál a byla hned první v žebříčcích. Ale já si říkám, že po 15 či 20 letech, co to děláme, nemám nárok toto dělat.
Nehodí se to.
Ego: Z profesionálního hlediska cítím, že bych si to neměl dovolit. I když jsem to občas udělal (smích).
Takže na vás mají lidé jiné nároky?
Ego: Lidé někdy od Kontrafaktu chtějí, abychom dokázali udělat stokovku bez nadávek.
Rytmus: Já to takhle nemám, to je spíše Egovi, já s tím nesouhlasím a mně to je jedno.
Rap by měl mít nadávky.
Ego: Ano, ale ty chceš, aby tě tvůj novodobý raper reprezentoval na Markíze a kdekoliv jinde. Nyní je taková doba, že všichni se češeme. Ty bys chtěl vidět svého rapera, aby byl stokár, ale na ten nový způsob, aby dokázal vystupovat i na přednáškách.
Rytmus: Já to mám v p*či, stokár není ten, co hřeší. Víš, jak se máš vyjadřovat, podle toho, kde jsi. Album je album a to, že někam jdeš přednášet, je něco úplně jiného.
Jsou věci, ve kterých se nikdy nezměníte?
Rytmus: Vždy chci vydat ze sebe to nejlepší. Ale možná jsem se změnil i v tom, že zároveň při tom netlačím na pilu. I když mám za sebou několik rekordů a ze všech alb se prodalo hodně. Cítím, že čím jsem starší, jsem ještě více sám sebou a nejsem v takové křeči.
Ego: Už se nemáš potřebu hrabat v tom, že já jsem tady šéf.
Stáli jste u sebe během posledních let, kdy jste dělali na sólových projektech?
Rytmus: Ego je poloproducent mých projektů.
Ego: Jak to myslíš?
Rymus: Myslím to tak, že z produkční stránky je tam na 50 %. Probírám s ním vše, včetně hudby a textů, je pro mě největší pán, vnímám ho jako supervisora.
Ego: Pro mě byl samozřejmě Rytmus nejdůležitější člověk, když jsem dělal album.
Je teď trend, že každý rok bys měl něco udělat pro slovenskou scénu. Jestli do toho dáš ještě album... je tvá pitomost, když nedáš
Sledujete zprávy?
Rytmus: Dotýká se nás to.
Ego: Já extrémně, mám to nastudované.
Rytmus: Jasně, vím, že je nějaký Kočner. Dostanou se k tobě takové věci, že „vrah volá vraha“ a p*čoviny. I vy jste o tom začali psát.
Půjdete volit?
Rytmus: Mečiara (smích). Nemám koho, nikomu momentálně nevěřím. Možná, kdyby byl někdo z mé generace, kdo to myslí vážně, tak ho podpořím, protože ho znám. Z těch současných nevěřím nikomu ani slovo, je to jako showbyznys. Dělají to na billboardy, že kdo má více chutný ksicht a je*lý slogan.
Ego: To je reakce přesně na to, o čem se bavíme. Reakce na to, co se děje ve zprávách. Chceme lidem říct, že jim nelžeme, ani nebudeme.
Rytmus: Zažíváme spoustu fejkových zpráv. Proto i ty děti na coveru, protože děti jsou nejupřímnější.
Ego: A ještě před časem se vyhlašovala anketa Výraz roku (pozn. red. – každoroční anketa britských jazykovědců), kterou vyhrálo spojení „fake news“.
2017.
Ego: Tehdy mě napadlo to propojení s Real Newz. Já někdy tvrdím i to, že rap je poslední objektivní médium.
A je?
Ego: Často vidíme tendenční články. I takové, které nejsou zaplacené, tak jsou tendenční. Když si přečteš například SME, tak je vidět, že jsou vyhranění tím směrem, který nám připadá jako správný. Minule jsem si pustil podcast Pravdy, oni jsou úplně opační. Co ti to kúruje.
Sledujete, co se děje na hudební scéně, co se děje doma a v zahraničí?
Rytmus: Na Instagramu sleduji své oblíbence, i na zahraničních webech. Dnes toho vychází strašně moc, nemáš šanci sledovat všechno, ale Ego do toho podle mě vidí víc.
Ego: Chceš se zeptat, zda je možné, že se někdo v Československu o to zajímá víc než já? Nemyslím si (smích). Když dojdu na akci, kde jsou mladí, kteří by to měli mít nastudované, tak vidím, že nemají. Já musím mít rap nastudovaný.
Čeho zajímavého sis všiml?
Ego: Tento rok je mnoho různých fenoménů. Je extrémní saturace alb, už se ani nestíhají dělat recenze. Naštěstí na Slovensku je to pořád v pohodě. Další fenomén je pro mě skladba Ransom od Lil Tecca, který vystartoval ze dne na den. I u nás se to podařilo Pil Cmu.
A co už přestalo být relevantní? V roce 2013 jsme nadávali na disko, potom na boombap a nyní na autotune.
Rytmus: Teď jsou všichni Post Malone.
A Travis Scott.
Ego: Já nechápu, jak může jet někdo model toho nejzvučnějšího. Travis Scott má cheat code. Já říkám svým kámošům raperům, že jsou lepší než Travis Scott nebo minimálně mají stejný potenciál. Travis Scott je stokár, který to má natuněné a vkuse předělává jednu skladbu dokola a má ten cheat code, že chodí s Kylie. A neznemožňuje se s ní v její reality show, jak to dělal Tyga, když byl s ní.
Tys říkal, že na Slovensku nevychází až tolik hudby, já si myslím, že právě naopak. Mnoho interpretů si zvyklo vydávat projekty ročně.
Ego: Je nyní trend, že každý rok bys měl něco udělat pro slovenský scénu. Jestli do toho dáš ještě album... je tvá pitomost, když nedáš.
Nemá to pak negativní dopad, že se fanoušek ztratí v tom všem?
Ego: Mezi mladými jede nyní ten rychlý, memečkářský styl. Všichni si vytvářejí memečka, protože to je nyní top a vedle toho poslouchají hip hop.
Rytmus: Už není doba legendárních alb.
Čili je těžké udělat zásadní album.
Rytmus: Kdysi se lidé těšili na album a potom s nimi žili dva tři roky. Kontrafakt – Navždy bylo legendární album, neboť s ním žijeme dosud.
Proč jste se vy vrátili s Kontrafaktem právě po šesti letech?
Rytmus: Střídá se to pořád se sólovými projekty. Věděli jsme, že když dal Ego sólo, že bychom poté mohli dát Kontrafakt. Nebyl žádný konkrétní impuls, bylo to přirozené.
Jak vypadá tvůrčí proces Kontrafaktu?
Ego: Kontrafakt děláme tak, že máme vždy nejprve témata sepsaná pod sebou a hudby.
Rytmus: Téma může vzniknout i tak, že někdo něco zaj*be, klidně i ty teď, je to vždy ze života. Musíš mi to uvěřit, kdybych se zajímal o politiku a začnu řešit takové věci, tak si řekneš, že to je ono.
Ego: Určitě je to to nejprogresivnější, co jsme udělali.
Co to znamená?
Ego: Jdu na hranu, edgy shit, nejvíc, jak se dá. Snažím se dělat prototypy, aby byla každá skladba úplně jiná.
Rytmus: Tomu ver. Pro mě je na novém albu vždy důležité, abych měl pocit, že tam je zas nový Rytmus v nové poloze. Uslyšíš nového Rytmuse, který si má zachovat agresi, ale takovou jinou. Jsem to stále já, plytký humor a p*čovinky.
Když jste při tom dva a jeden nahodí téma, ten druhý se musí přizpůsobit?
Ego: Ano, musí se přirozeně chytit.
Rytmus: Ego je v tom vychytaný, že má spoustu rozdělaných věcí.
Ego: Byl jsem extrémně připravený a i tak jsme stvořili ještě nové skladby, protože jsme si dali další nová témata. A ještě mi toho strašně moc zůstalo.
Akorát včera jsem to chtěl přidat, že Kontrafakt bude kontroverzní, ale nedokázal jsem se rozhodnout, zda více či méně, nebo stejně jako nová Tesla (smích)
Hosté?
Rytmus: Nová definice fíčuringů.
Co to znamená?
Rytmus: Dáváme to, co tu nikdo nikdy nedal. Věřím tomu, že zas budou všichni opakovat.
Ego: My jsme to chápali vždy jinak, že jsme dávali šanci mladým.
Rytmus: I to, ale vždy došlo něco nového a uvědomili jsme si, že i takto se to dá udělat. Ale ne nuceně. Vždy to přirozeně přijde, že jsme úplně jiní než scéna.
Jaký byl klíč na ty lidi? Že je ještě nikdo neměl?
Rytmus: Může být i to.
Ego: Je to také o tom, kdo trénuje nejvíce. Poslední půlrok jsem každý den udělal jednu písničku v naději, že to lidé dokáží ocenit a že se to i odrazí. I když, možná jen jednou z deseti mi to opravdu vyšlo. Není naším úkolem v tomto případě posuzovat, kdo je umělec, nebo není, naším úkolem je zmapovat sociologii scény podle toho, kdo je relevantní.
Jak to mají brát ti, kteří tam nebudou a cítí se relevantní?
Ego: Ani Speezy ani Separ nepotřebují, abych na ně upozorňoval, i když samozřejmě vážíme si jich. Nepotřebovali to ani na Navždy, ale bylo to tak, že byli již zaběhnutí, ne že bychom je stvořili, ale chtěli jsme se zeptat, že právě oni byli relevantní.
Uvědomujete si i zodpovědnost, když na někoho poukazujete?
Rytmus: Já už ani ne. Neprožívám to, protože vím, že někdy i poukážeš a oni si toho neváží, nevím, nechám to celé, aby se to vyvinulo. Lidé někdy zapomínají a ještě si i uletí. Pochopil jsem život a vím, jaký je.
Ego: Já velmi. Ale ano, Rytmus má pravdu v tom, že si někteří rapeři neváží své kariéry. Říkám si vždy, že lidé by si mohli tyto momenty pamatovat. Každý někomu někdy s něčím pomohl, ale nemůžeš očekávat, že ti někdo bude vděčný do konce života. Nemůžeš mít v životě mnoho lidí jako mám já Rytmuse, od těch ostatních nečekám nic.
Proč si myslíte, že vám to po tolika letech funguje?
Rytmus: Ego na to jde velmi komplikovaně, já na to jdu zcela jednoduše a tím se doplňujeme. V životě jsem neviděl tak komplikovaný přístup k práci, jako dává on. Já mám kousek něj, jsem jím ovlivněn a naopak.
Ego: O mně se říká, že se mi nedá dovolat a podobné srandy. Věř mi, že jsem ten první, na koho se můžeš vždy spolehnout.
Věděli jste od začátku, že cover bude dělat Dalyb?
Ego: Já mám na všechno 10 alternativ a Paťo také.
Rytmus: Svým způsobem jsem v tomto případě měl jasnou představu. Řekl jsem, že fotky, když jsme byli malé děti a to už on upravil. Ten sešit a nakreslený název jak s fixkami j*blými. Možná se v nás i odráží to, že máme malá děcka.
Ego: Já když dělám tyto nové věci, tak se snažím zaměřovat na vše aktuální, co vychází. Sleduji i design a svět automobilů, abych načerpal tu modernu i se všemi liniemi, kterou pak přetavím do hudby.
A potom přijde Elon Musk a celé to zkomplikuje.
Ego: Ty kokos, akorát včera jsem to chtěl přidat, že Kontrafakt bude kontroverzní, ale nedokázal jsem se rozhodnout, jestli více či méně, nebo stejně jako Tesla (smích).
Viděli jste někdy teď nějaký klip, ze kterého vám odpálilo dekel?
Rytmus: To už takové teď není.
Ego: Hodnota klipů je jedna z věcí, co šla nejmarkantněji dolu.
Ale tak ten nový Travis Scott.
Ego: Ano, například Sicko Mode s Drakem, ale to už bylo až moc přehrocené.
Rytmus: Kdysi bylo strašně těžké se na Slovensku přiblížit zahraniční produkci a dnes, když už můžeš mít kvalitní kameru, je to úplně jedno. Je toho tolik, že spíš jdeš, že „udělejme videoklip na telefon“ nebo „udělejme to autenticky na jeden záběr“. Vždycky to podle mě stojí na dobrém projevu. Je milión lidí, ale jen jeden tě dokáže před kamerou tak fascinovat.
Myslíte nyní při tvorbě na to, že to budou poslouchat vaše děcka?
Ego: Já se už nemohu dočkat.
Rytmus: Moje album nebude vychovávat mého syna, já ho budu vychovávat.
A když se bude ptát, kdo byl Prokopčák?
Rytmus: Šak řeknu mu, že to byl člověk, který mi ukazoval extrémní nerespekt, takže jsem mu musel ukázat ještě větší nerespekt. V té době jsem to tak cítil, dnes bych to řešil tak, že bych si ho nevšímal. Byl to charakter Bengoro, Rytmuse v roce 2004, takto jsem to cítil a nijak mi to nezkomplikovalo život. Patrik Vrbovský to měl v té době jinak. Nadávky pro mě jsou jako běžná řeč, i tak si mě volají banky a velké firmy i vysoké školy na přednášky.
Nadávky neřeším.
Ego: To, že by dnes Kontrafakt nenadával, by bylo stejně kontroverzní, jako když tehdy Kontrafakt nadával. A proto, kdybychom to dali bez nadávek, bylo by to pop*či (smích).
Jak s odstupem času vnímáš ten aktuální koncert se symfonickým orchestrem?
Rytmus: Posun. Vnímám to tak, že ti mohu ukázat fotku, to mluví za vše.
Ego: Paťo ještě mezi těmi symfonickými koncerty proslavil box. Já jsem nevěděl před tím, kdo je Vémola, tys to věděl?
Když jsme si den po tom koncertě v září volali, řekl jsi mi, že vidíš, že se to dá ještě posunout.
Rytmus: Určitě, Kontrafakt Tour se ponese v podobném stylu jako tento jeden koncert. Chceme definovat něco nového.
Ego: Víme už, co to bude, budeme to dělat s Rolandem Wranikem, máme to i navržené, bude to audiovizuální show. Důležité je to spojování slov, která mají význam, která v tobě vyvolávají emoce s melodiemi, což přidává emoci. A s vizuály, které tomu celému dávají tvar.
Rytmus: Je to show, já se nespokojím jen s tím, co jsme zde definovali, že vystupovat na diskotékách.
Ale na ty chodíte stále.
Ego: Chodíme, ale i toto tu předtím nebylo. Rockeři nechodili po diskotékách, vznikla samostatná scéna úplně. Všichni chodíme.
Rytmus: Úplně. My jsme definovali, že úspěšný raper může vydělávat.
Ego: Je to normální, na tom stojí gro mého kapitálu.
Rytmus: To, co jsme začali, viděli i ostatní a řekli si, že to chtějí dělat stejně, protože se z toho dá vydělat.
Byli jste v posledních v letech v takové náladě, že byste šli do dissu?
Rytmus: Největší diss byla Škola rapu v roce 2013. Kdysi jsem převychovával scénu. Tehdy jsem pochopil, že jsem tak jinde od všech, že to pro mě znamená udělat někomu promo a poukázat na někoho. Kdysi jsme všichni byli více na jedné úrovni, i když Kontrafakt už měl úspěchy, bylo to takové nepotvrzené, ale s Navždy jsme odletěli úplně někam jinam. Hlavně je to i lety. Už si řeknu, že na toto nemusím odpovědět, protože si chtějí jen nabrat lajky a když se měsíc neozvem, tak na toho konkrétního člověka všichni zapomenou.
Ego: Já jsem neměl nikdy žádný beef a ani bych nechtěl mít. Já jsem ten, kdo se snažil té scéně dávat takový „no diss“ odkaz.
Jsi pacifista.
Ego: Od chvíle, kdy mi Polák ještě na prvním Kempu řekl, že se jim rozpadla jejich obrovská a krásná rapová scéna po tom, co se začali mezi sebou dissovat. Já to všude říkám, že se toto stalo v Polsku, že se to celé roztříštilo.
Rytmus: No dobře a ta poslední věc, co jsi měl na Precedensu? Ta byla taková agresivní.
Ego: Byla. Byla i proti raperům, ale většinou jsou to takzvané „subliminals“, ty dáváme vždy.
Ale myslel jsi na někoho konkrétního.
Ego: Samozřejmě. A ti, kteří si to měli uvědomit, si to, podle mě, uvědomili.
Rytmus: I já to mám takhle, tyto odkazy. Jako například: „Vaše nezmyselné rekordy, chcel by si clout ale nežebri...“
Ego: Paťo tomu říká skryté dissy (smích).
Rytmus: Nó, nevím. Ale nestojí mi to zato, abych někomu dělal jméno. Bráško, bavíš se s čávem, co má za měsíc 43 (smích).
A pomáhá to té kultuře?
Rytmus: Jak kdy, podle toho, kdo má jaké postavení. Má jinou váhu, když se vyjádří ke kvalitě někdo v postavení, že by mohl být vyklidněný, má své kvality, víš, že je dobrý a dokazuje to dlouhodobě, před lidmi, jako když se vyjádří úplný nýmand kvůli tomu, aby měl hype.
Pro mě je móda, že musíš chytit svou osobnost. Neboť můžeš dát Robkovi i čistě bílé tričko a bude vypadat jak k*kot
Je to také o tom, aby se relevantní raper vyjádřil k relevantnímu?
Rytmus: Nevím, jestli nějak psychologicky na to neni vytyčený věk, že to patří ke kariéře rapera a měl by si těmi dissy projít. Ale nedokážu si dnes představit Jay Zho, že by celou noc přemýšlel, aby někoho zdissoval a pak se před svými dětmi ukazoval, že jaký je frajer. Záleží, v jaké úrovni vědomí je ten člověk. Máme i rapery od 15 od 20, takže je to asi o tom, jak je služebně starý ten člověk.
Ego: Nejhorší na dissech je, že musíš očekávat, že ti překopou tvé vnitřnosti, svléknou tě do naha, ještě hůř.
Tím pádem ten, kdo si dissem projde, tak je už čistý.
Ego: Tomu ver, diss je očistec. Ten můj beef nebyl sice rapový, ale byl pro mě určitě očistcem.
Vás baví Instagram?
Rytmus: Svým způsobem baví, protože můžeš ukazovat pouze to, co uznáš za vhodné. Já vždycky říkám, že sociální sítě mi koupily dům.
Ego: Já jsem nikdy moc nemusel sociální sítě, protože mám ženu a tam je ještě hnízdo hříchu (smích). I se mi zdálo, že si tam lidé vyvíjejí stalkerské zvyky.
Ego: Brácho, my jsme byli první trolleři. Pamatuju si, když byla první fóra, hádali jsme se tam s lidmi.
Rytmus: Tomu ver, 90bpm.
Ego: Dali jsme si nějaké cizí nicky, jen abychom někoho nasrali, psali jsme jako intelektuálové.
Instagram vás i živí?
Ego: Živí mě koncerty, Instagram něco přihazuje.
Procentně?
Ego: Přibližně 70 ke 30.
Rytmus: Já mám strašně moc toho jiného, ale jen hudba a Instagram je asi půl na půl.
Je vám přirozené to dělat?
Rytmus: Mě to neotravuje. Telefon mám furt v ruce. Kdysi jsme byli závislí na hiphop.sk nebo na tom, abychom měli dobré a kamarádské vztahy s deníky.
Ego: Ale teď jsi sám sobě médium.
Rytmus: Úplně, mě to baví dělat na tom, aby to mělo čísla. I teď, když vychází album, oslovím velké množství lidí bez pomoci jiných.
Spolupráce si děláš podle sebe?
Rytmus: Dělám to přibližně tak, jak to chce firma, ale musím se s tím pořád ztotožňovat. Minule mi řekli, abych něco řekl nějakým youtuberským hlasem a poslal jsem je do p*če.
Řešíte ještě módu?
Rytmus: Jasné, odjakživa se rád pěkně oblékám. Ale víš co ti řeknu, teď jsem se stěhoval z Piešťan a zůstalo mi tam strašně moc věcí, co jsem nakupoval posledních 10 let. Jen jsem si řekl, kolik tam je vyhozených peněz jen za značková trička, která jsem měl na sobě jednou nebo některá ani jednou. Já jsem si někdy každý víkend kupoval Gucci nebo Louis Vuitton tenisky. V konečném důsledku jsem to byl já, kdo všem v showbyznysu ukázal tyto highend značky. Ale už to postupně rozdávám po rodině.
Ještě sleduješ, co nového vychází?
Rytmus: To, co se nosí, to jsem nosil už kdysi. Hlavně si uvědomuji, jaká je to haluz, že když jsem to nosil já, tak si to hodně raperů nešlo a nyní je to úplně normální. Ale je to i tím, že někteří mladí museli odrůst.
Chodíváš i k resellerům.
Rytmus: Většinou je to tak, že vidím něco na Instagramu a řeknu jim, že toto chci. Beru si jen to, co se mi líbí. Kdysi jsem měl mánii, poslal jsem 30 fotek a museli mi všechno donést, někdy jsem najednou vyplatil i desinu (deset tisíc eur, pozn. red.). Kupuji si ale už jen kousky, které se mi líbí, ale mám rád módu, je to součást mě.
Separ v jednom našem rozhovoru řekl, že hezké drahé věci souvisejí se zvyšováním ega.
Rytmus: Víš, jak to myslel? Je to spíše rozdělování sociálních vrstev, takzvané kastování. To můžeš rozdělit i podle toho, kdo má jakou kabelku, kdo má jachtu nebo letadlo. A takto je to i se značkovými hadry.
Ego: Nedávno jsem slyšel, že nic není drahé, jen jsi ještě dost nevydělal.
Ego, co ty a móda?
Ego: Je to jedna z hlavních věcí, kterým se věnuji. Pro kulturu je to stejně a pro někoho možná dokonce více důležité než hudba samotná. I když jsme se bavili o tom, že klipy spadly na hodnotě, tak toto je jedna z mála věcí, které ještě v klipu můžeš měřit. A nedbalost v tomto případě není na místě, i když, netvrdím, že by se měl někdo stát otrokem čehokoli. To platí i v případě módy. Nemusíš mít hypebeast věci, nemusíš sledovat, co kdo lajknul. Dnes si můžeš vybrat vlastní styl, já si ze všeho vezmu něco a kombinuji to.
Co sis naposledy vzal?
Ego: Teď jde hlavně ten tech wear, líbí se mi, že tento rok do toho jde také trochu elegance. Na koncerty mám rád fancy věci, neboť na pódiu musíš zářit. Čili mám i hodně výrazných záležitostí. Tento rok jsou nejdůležitější doplňky. Čisté tričko, jednoduché kalhoty a tenisky a k tomu výraznější doplňky.
Rytmus: Ale někomu se to nehodí, pro mě je móda, že musíš chytit svou osobnost. Neboť můžeš dát Robkovi i čistě bílé tričko a bude vypadat jak k*kot.
Ego: Já jsem chtěl jít elegantněji, protože od chvíle, kdy je mi 30 a mám děti, už nechci být jen chodící kapuce. Když jsme byli už druhý rok s Hahači a všichni jsme byli v kapuci, nejprve jsem si říkal, proč mi berou mou kapuci. Pak jsem si uvědomil, že to znamená, že já bych se měl už posunout.
Má ještě dnes smysl prodávat Gildan mikiny za 20 eur?
Ego: Má, neboť merch je fashion. Je to obrovskou součástí módy. Má to i s odstupem času velkou hodnotu. Za tu cenu to můžeme zpřístupnit více lidem, právě těm, pro které to má i citovou hodnotu.