Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Jak to vypadalo na Rytmusově koncertu se symfonickým orchestrem?
Rytmus má na kontě mnoho milníků ve slovenském rapu, jedním z nich byl v roce 2017 dvojkoncert, v jehož rámci mu v Inchebě kryl záda 65členný orchestr. Za doprovodu smyčců i dechových nástrojů více než 8000 lidem dokázal, že jeho tvorba má mnoho podob a nedělá mu problém vystupovat ani se symfonickým tělesem.
Hudebník Ľuboš Šrámekv našem rozhovoru už v té době říkal, že přetváření Rytmusovy tvorby do not nebyl až takový problém: „V každé skladbě je základ výborně vymyšlený, dokonce jsou tracky, které obsahují soudobé kompoziční prvky připomínající prvky filmové hudby nebo díla z vážné hudby 20. století.“
Netrvalo dlouho a Rytmus se rozhodl splnit si další hudební sen, tentokrát sice se stejným konceptem, avšak na diametrálně odlišném místě – na fotbalovém stadionu.
Kromě třetiny Kontrafaktu v obleku a kombinace více než 60členného hip-hop symphony orchestru ve spolupráci se skupinou Opoštaris Band tentokrát nechyběla ani speciální viuzální show na 40 metrů široké LED obrazovce, což dodalo celému výsledku úplně jiný ráz. „Děti ztracené generace jsme se nesnažili ztvárnit jen černé, právě naopak, spíše s nadějí. Každý jeden prvek, na kterém jsme pracovali, byl opodstatněný,“ prozrazuje režisér Roland Wranik.
V tomto článku si přečteš:
V čem byl pro Rytmuse tento koncert specifický;
jak probíhaly přípravy vizuální show a jaké problémy museli tvůrci řešit;
kolik to celé stálo;
kdo stojí za tvorbou jedinečné show;
proč organizátoři nezvládli přípravu ideálně;
jak budou řešit kompenzaci majitelů VIP lístků.
Spontánní nápad
Součástí show byla i obrovská stage a LED obrazovka o rozměrech 40x10 metrů. Některé ze skladeb dostaly prostor i v grafické podobě a účastníci na trnavském fotbalovém stadionu tak byli svědky nenapodobitelné show. „Patrik celou dobu říkal, že on chce mít velkou LED obrazovku. Já jsem s tím sice souhlasil, ale stále platí, že je to jen jeden technologický prvek, resp. světelná stěna, které musíš dát duši. Neznamená to vůbec nic, dokud tomu nedáš dramaturgii a dobrou stage,“ popisuje tvůrce a režisér vizuálního doprovodu Roland Wranik.
Roland Wranik stojí například i za Egovou Precedens Tour, která byla zatím nejdražším turné na Slovensku a v Česku vůbec. Celkové náklady se tehdy vyšplhaly na více než 100 tisíc eur (takřka 2,6 milionu korun).
Sice s Rytmusem diskutoval o možné spolupráci ještě před létem, ale ve skutečnosti se na tvorbě začalo pracovat až nedávno. „Celou show jsme s mým skvělým týmem dali dohromady za tři týdny, což je extrémně málo času. Bez zkoušek, generálek a zásadnějších příprav, na nic totiž nebyl čas. Připravili jsme komplet vizuály a naprogramovali jsme světla,“ prozrazuje.
Zároveň otevírá diskusi o tom, že stále je kam to celé posunout, chce to však dvě důležité věci: „Samozřejmě, pokud by bylo ještě více peněz a času, dokázali bychom to udělat ještě atraktivnější pro diváka a větší. Snad je jen otázkou času, kdy se k tomu dostaneme.“
Proč si vlastně Rytmus Rolanda vybral, i když byl ve hře i známý český stage designér? „Rola jsem objevil, když mu bylo 17 a od té doby jedeme nějak spolu v těch zásadních věcech. No a hlavně proto, že tím žije, má dobré vize a má rád progres,“ vysvětluje člen Kontrafaktu.
Rytmus: „Užil jsem si všechny skladby, ale Sanel mě emočně zabil.“
Rytmus pro Refresher prozradil, že v rámci živých vystoupení šlo pro něj o nejsilnější hudební zážitek v jeho kariéře. A důvod? „Ten byl v tom, že jsem byl poprvé na stadionu a samozřejmě ten celkový vizuál (pódium, ledka), který dotvářel ještě větší atmosféru.“
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak probíhaly přípravy vizuální show a jaké problémy museli tvůrci řešit;
Samozřejmě, oproti roku 2017 obměnil i repertoár, a tak platí, že každý z těchto zážitků je pro návštěvníka unikátní a nenapodobitelný. Kromě legendárních skladeb odehrál za doprovodu symfonického orchestru Rytmus i věc, kterou považuje za svou zatím nejsilnější v kariéře. Ta vyšla teprve nedávno a věnoval ji svému synovi: „Užil jsem si všechny skladby, ale Sanel mě emočně zabil,“ odhaluje Rytmus.
Jelikož má Rytmus za sebou už více než 15 let živých vystoupení, koncert byl pro něj specifický spíše tím, aby měl všechno pod dohledem. Na otázku, zda absolvoval speciální přípravu odpovídá: „Já ne, protože rapuji do rytmu. Dříve jsem se snažil mít vše hudebně pod dohledem, aby se ve finále nestalo něco, co není podle mých představ.“
V této souvislosti nás ještě zajímalo, zda je toto alespoň na určitou dobu vrchol všeho, čeho se dá v rámci živých vystoupení na Slovensku dosáhnout. Zdá se však, že je opak pravdou a z Rytmusových slov vyplývá, že už má i plán. „Mám a velký. Unikátní,“ dodává.
Desítky tun techniky v 10 kamionech, vše platil Rytmus
Techniku přivezli na stadion v deseti kamionech. „Nebylo to v žádném případě jednoduché ani technicky. Zatížení střechy bylo na 18 tun. Ledka měla 40x10 metrů, ta stage byla natolik specifická, že si ji Rytmus zaplatil sám,“ prozrazuje Roland.
Není tajemstvím, že náklady se vyšplhaly na několik desítek tisíc eur. Konkrétní částku jsme se sice nedozvěděli, je však jisté, že jde o největší show v rámci rapového žánru na Slovensku vůbec. „V rámci slovenských možností byl ten rozpočet obrovský. Tím, že se znám s Rudou Tučkem, který má Ministry v Banské Bystrici a je stejný blázen do podobných věcí a ještě mě i podporuje v mých nápadech, tak se nám podařilo najít zlatou střední cestu, aby to dobře vypadalo a aby se to dalo zaplatit,“ prozrazuje Roland Wranik.
„V rapu určitě a ve slovenském showbyznysu ti nedokážu říci, který interpret toto měl,“ konstatuje Rytmus pro Refresher. Náklady si uhradil sám, a to i přesto, že se šplhaly až do výše celého Egova Precedens tour. „Ten vizuál s tím pódiem jsem platil já. Nelituji toho,“ doplňuje Rytmus.
Samozřejmě, podobné vystoupení se dá udělat i za třetinové náklady, tvůrci se však ve spolupráci s dalšími lidmi rozhodli, že se investovat vyplatí: „Chtěli jsme totiž propojit celou scénu, diváky i pódium. Spojili jsme se kvůli tomu s Peťou Kašparem, se kterým jsme dali dohromady celý program,“ vysvětluje Wranik.
„Celá show měla smysl a myšlenku, pódium jsme dělali ze dřeva, aby to celé mělo lepší feeling. Bylo nakloněné směrem k lidem, aby to bylo ještě osobnější a odkazově referovalo na přiblížení se k lidem. Používali jsme jen čtyři barvy světel, aby každé neslo jednu emoci.“
Nepovedená organizace
Ještě před začátkem události organizátor Musicacafe Trnava avizoval zdržení před branami. Po příjezdu na místo se návštěvníci dozvěděli, že budou čekat na vstup na stadion i více než hodinu, protože pouštějí pouze přes jednu bránu. Skutečný problém však nastal až v momentě, kdy se majitelé drahých VIP Gold lístků dozvěděli, že jim kompetentní nepřipravili žádná místa k sezení.
Byli proto nuceni přidat se k lidem, kteří si zakoupili běžné lístky na stání. Podařilo se nám spojit i s Martinem Sikulem, který měl na starosti organizaci. Konkrétní písemné vyjádření sice poskytnout nechtěl, ale údajně budou celou situaci řešit právně a nejprve bude třeba zjistit, kdo přesně udělal chybu.
Dozvěděli jsme se alespoň, že poškozeným bude vrácena částka, která je rozdílem mezi cenou lístku, za který si majitelé VIP lístků zaplatili a částkou lístku, který skutečně využili.