Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Od ilegálních parties až po největší festival na světě, který najdeš v Česku.
Pro někoho nesmyslné bouchání a repetitivní hudba. Za žánrem zvaným drum & bass se však skrývá mnohem více. I přesto, že jde o relativně mladý hudební žánr, jeho historie ti má co říct. Odkud se vlastně vzal a odkud pramení? Vydej se s námi na cestu za hledáním jeho původu a všeho, co je s ním spojené.
Dnb, dramce, polámané beaty nebo drum & bass je žánr elektronické hudby, který má několik podžánrů. Charakteristický je breakbeatem nebo lámanými beaty, se silnými basovými a subbasový linkami. Obvykle je jeho tempo v rozmezí 160-180 bpm (úderů za minutu). Basová linka je nejčastěji doplněna samplery a syntezátory.
Kolébka žánru drum & bass
Všechno to začalo ve Velké Británii, která je dodnes jeho silnou základnou. Drum & bass se začal formovat na počátku 90. let v prostředí rave hardcore scény. Na začátku byly pokusy mixovat techno, acid house a breakbeat, čehož byly silnými průkopníky Fabio & Grooverider. Pomalu pronikal na taneční parkety prostřednictvím rychlých lámaných beatů v hardcore skladbách, které měly stále těžší, temnější upravené zvuky s prvky jamajské hudby, které se označovaly jako jungle techno, později jako jungle nebo jungle drum & bass.
Připojujeme playlist, který tě také provede historií tohoto žánru
Lety se měnil, byl ovlivňován dalšími známými žánry jako například dancehall, ale měl stále více obtížnější, upravené breakbeatové perkuse. Z underground scény se stal součástí nové britské subkultury. V Británii a Evropě začal drum & bass nebo tehdejší jungle získávat na popularitě kolem roku 1990.
Zlatá éra drum & bassu
Roky 1995 a 1996 byly označovány za zlaté roky drum & bassu. Mezi prvními jmény, které se spojují s jeho začátkem, jsou producenti a DJs LTJ Bukem, Goldie, Andy C, Ronni Size, DJ Hype, později Ed Rush & Optical. Každý z DJ měl jiné kořeny. Vznikají první vydavatelství a podžánr jako techstep, charakteristický takzvaným technickým zvukem pocházejícím z techna. Z něj se následně vyvinul (okolo let 1997 a 1998) neurofunk. Ten vznikl z tvrdších forem funku, ovlivněn žánry jako techno, house a jazz, s charakteristickými ostrými breakbeaty, někdy i temným ambientním pozadím a rychlejším tempem než u techstepu.
Track Funktion z legendárního EP Wormhole byl řazen mezi subžánr neurofunk
Polámané beaty ovládly kluby převážně v Británii, kde se organizovaly tematické noci vydavatelství. Po roce 1996 přicházejí na scénu další producenti a DJs: John B, DJ Fresh, Total Science a Spirit. Vzniká jedno z nejznámějších a největších dnb vydavatelství - Hospital Records, které založili London Elektricity - původně duo Tony Colman a Chris Goss, z London Elektricity Chris později odešel. V těchto letech nový žánr začíná ovlivňovat ostatní hudebníky, například The Prodigy. Drum & bass nezůstává bez povšimnutí, dostává se do magazínů, rádií, televize i hudebních žebříčků.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Co se dělo v rámci drum & bass scény po roce 1996
Jaké největší hudební vydavatelství vzniklo
Jak vznikaly nové podžánry drum & bassu
O důležitosti pirátských rádiových stanic a ilegálních parties
Moment, díky kterému drum & bass nebyl nadále underground
Jak uvedl Goldie v dokumentu Drum & Bass: The Movement„hudba byla definována technikou.“ Každý chtěl mít nejnovější hardware, který umožnil lepší produkci. Ta nebyla tak jednoduchá jako dnes. Producenti se mnohokrát střídali v jednom studiu a čekali dlouhé hodiny, než přijdou na řadu. V tomto období jsou pro drum & bass charakteristické takzvané dubplates - desky dostupné pouze v jednom kuse, vhodné jen na několik použití, díky kterým si producenti testovali na publiku své nové tracky. Teprve poté, co se jim osvědčil, je nechávali vydat.
Stejně jako producenti, i fanoušci měli omezené možnosti. Za jejich hudbou chodili většinou na parties, ale oproti dnešku byli více kritičtí vůči dovednostem DJů. Pokud někdo pokazil přechod, tak mu to dali pocítit. Netřeba zapomínat na to, že hudba se stále mixovala z vinylů a dodnes se najdou i mladí DJs, kteří nedají na analogovou techniku dopustit.
Formují se nové podžánry
V roce 1998 na scénu přibývají další legendární jména jako Bad Company UK, Calibre a Ed Rush & Optical zakládají legendární vydavatelství Virus Recordings. Rok na to se otevírá londýnský klub Fabric, který se stal domovem mnoha drum & bass nocí a pro všechny junglists (označení přívrženců komunity, která poslouchá jungle/dnb) není žádnou neznámou.
Hudba se v této době šířila dvěma způsoby, na parties a prostřednictvím pirátských rádio stanic. „Pamatuji si, že jsem jezdil po jižním Londýně a mohl sis zapnout 14 nebo 15 drum'n'bass pirátských stanic. Byly velkou součástí vytváření zájmu a pocitu sounáležitosti,“ vysvětluje v rozhovoru dBridge. Dokud se drum & bass nedostal do klubů, cestou k němu byly nelegální parties, o kterých se lidé dozvídali právě v těchto rádiích.
Začátek nového tisíciletí přinesl nové technické možnosti. Jednou z nich byl i rozvoj internetu. Ten hrál i v šíření drum & bassu důležitou roli. Lidé najednou mohli chatovat se svými oblíbenými producenty, stejně i ti se mohli bavit se svými kolegy z různých koutů světa. Drum & bass se stále rychleji šířil za hranice Britských ostrovů. Důkazem toho je producentský projekt Black Sun Empire z Holandska, který vznikl v roce 2001, DJ Marky, Patife, XRS z Brazílie či producenti z Austrálie, Německa, ale i Ruska.
S rokem 2000 nevznikal pouze nový způsob konzumace hudby, ale také větší zájem o různé podžánry jako liquid a soulful, jejichž tvářemi byli producenti Calibre, London Elektricity či Marcus Intalex, později Alix Perez, Spectrasoul, Lenzman a mnoho dalších. „Jsou tu jen dva králové této hudby, dva póly, pokud to tak chceme nazvat - Calibre a Dilinja. Protože všechno, co je na spektru mezi nimi, jsme my,“ říká Goldie v dokumentu. Jde o melodické subžánry, které více čerpaly ze žánrů jako soul, jazz, house, častokrát jsou doplněny o vokál. Struktura zůstává zachována, ale používá se zde méně samplů a je zde více instrumentálních vrstev, které vytvářejí melodickou atmosféru.
Rok 2001 se spojuje s jmény jako High Contrast, Nu:Tone či DJ Marky. O dva roky na to se poznáváme s dalšími producenty jako jsou Noisia, Break, Pendulum, Chase & Status či Sub Focus. Později na scénu přicházejí Instra:mental, Synkro, nebo ruský Bop se subžánry označovanými také jako minimal dnb - autonomic a microfunk. Netřeba opomenout DJane Flight, která se stala světově uznávanou jako první žena, která moderovala týdenní drum & bass relaci na rádiu BBC 1Xtra, která vznikla v roce 2002. Vznikají také první festivaly, jako například Therapy Sessions (2003), které se krátce na to přesouvají z Velké Británie do Evropy.
Už to není jen underground žánr
Drum & bass se neposouvá jen díky různým podžánrům, rozvoji internetu a mnohým zahraničním producentům. Objevují se první live drum & bass vystoupení s kapelou, které mohly později zažít pod taktovkou London Elektricity i návštěvníci festivalu Pohoda (v roce 2017). Posouvá se samozřejmě i technika, mixování hudby je díky digitalizaci jednodušší a dostupnější. Kolem roku 2006 přicházejí na scénu jména jako Sigma, Camo & Krooked, pro které je charakteristický více komerční drum & bass, označovaný také jako dancefloor. V tomto období se zrodil i drum & bassem inspirovaný dubstep.
Postupem času se na scéně objevuje stále více jmen, mezi DJs a producenty nejsou jen muži. Novými přírůstky jsou například Icicle, Riya, Mefjus, Prototypes, Dub Phizix & Strategy, Emperor a Rudimental, přičemž každý z nich představoval různé podžánry. Soulful, liquid, deep, minimal, techstep, dancefloor, microfunk, to je jen několik ze subžánrů, které se za krátkou dobu existence dnb stihly vyvinout. Čím dále na východ půjdete, tím tvrdší drum & bass najdete, který se může označovat také jako crossbreed nebo slangově „plechy“.
Z undergroundu na první místa hudebních žebříčků
Po tom, co se písnička Hot right now od DJ Freshe umísťuje na prvních místech hudebních žebříčků v Británii, není pochyb o tom, že drum & bass už není jen undergroundová záležitost. I přesto, že mnozí zpochybňovali drum & bass a nedávali mu naděje, neustále se tvrdilo, že zanikne, přežil a dodnes má velmi silnou fanouškovskou základnu a Česko není žádnou výjimkou.
Drum & bass v Česku a na Slovensku
Není pochyb o silném zastoupení fanoušky tohoto žánru v Česku a na Slovensku, protože jeden z největších drum & bass festivalů vznikl právě v Česku. Jedna z prvních drum & bass crew, která na Slovensku vznikla,byl Drumatique. „Končila vlna rave a v té době se rozbíhal Subclube a dostali jsme příležitost prezentovat jakože nový styl hudby. Dali jsme se dohromady s Gallagherem a Bebem. Začal se tam hrávat takový styl hudby, který byl přechod od breakbeatu až k drum & bassu,“vzpomíná na své začátky Gabanna, přezdívaný také jako otec slovenského drum & bassu. Právě Gabanna je zakládajícím členem Drumatique, která vznikla v roce 1996 a dodnes přináší v rámci svých parties nejedno oblíbené jméno drum & bass scény.
Polámané beaty se dostávaly do slovenských klubů koncem devadesátých let, nejvíce se ovšem rozběhl na přelomu tisíciletí. V roce 2000 vzniká Trident Crew, která v Partizánskom začíná pořádat párty v populárním klubu Reset (vznikl v roce 2003). Partizánske se podle Ffractala zejména díky tomuto klubu stalo jedno z nejvýznamnějších míst na slovenské dnb mapě. Později organizují i drum & bass festival Trident s domovem na Duchonce.
V této době se začíná formovat i největší drum & bass festival na světě, Let It Roll. Tehdy teprve v podobě klubových nocí. Teprve v roce 2008 začíná získávat podobu festivalu, poprvé jako zimní indoor festival se jmény jako Ed Rush, Pendulum, Shy X či Aphrodite. Během téhož roku v létě, je první letní Let It Roll a navštívilo ho kolem 3000 lidí. Rok co rok začala zimní i letní verze festivalu narůstat, dokud z něj nevznikl největší drum & bass festival na světě. Ve své současné verzi v jeho line-upu nesmí chybět žádný z představitelů různých subžánrů.
Relace v rádiu, producenti i škola DJ-ingu
Stejně jako v rodišti drum & bassu, i na Slovensku vznikla samostatná relace věnována tomuto elektronickému žánru - SIGNAII_FM, na Rádiu_FM. Jejím tvůrcem je od roku 2007 známý drum & bass DJ Lixx, přičemž relace dodnes funguje a v rámci jejích aktivit vznikaly a vznikají i různé parties po celém Slovensku. Rok na to objevuje Tony Colman z Hospital Records slovenskou producentku známou pod jménem B-Complex. V roce 2009 vydává skladbu Beautiful Lies a startuje kariéru světově uznávané producentky v celém světě.
Momentálně zde funguje hned několik crews, které organizují parties pro fanoušky různých subžánrů drum & bassu, ale i festivaly. Nechybí značky, které vytvářejí vlastní merch a ne tak dávno vznikla i hudební škola LFO (Laboratoř frekvenční oscilace), kde se můžeš přiučit produkci či DJ-ingu. V té učí i drum & bass producent Subtension, který je jedním z mnoha šikovných producentů, díky kterému má Slovensko zastoupení ve více uznávaných vydavatelstvích. I přesto, že možná někdo stále tvrdí, že drum & bass je mrtvý, opak je pravdou a neutuchající zájem a světová i slovenská produkce je toho důkazem.