Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Schyluje se k válkám právníků?
Minulý týden všechny zaskočila zpráva o plánech studia Warner Bros., které plánuje všechny své filmy pro rok 2021 vydávat ve stejný den jak v kinech, tak na své streamovací službě HBO Max. Ta přitom v Česku stále není dostupná.
Toto rozhodnutí znamenalo mnohé. V první řadě se zatřásli provozovatelé kin, kteří tak pravděpodobně přijdou o obrovské množství tržeb. I Warner Bros. si kvůli tomu finančně pohorší, přičemž nepřímo podpoří nelegální stahování filmů. Zároveň tím však získá množství předplatitelů pro streamovací službu HBO Max, což se v posledních měsících a letech jeví jako zcela klíčové.
I kina dostanou facku, ze které se už nemusí nikdy vzpamatovat. Ředitel sítě kin AMC Theaters Adam Aron řekl toto:
„Doba s koronavirem je pro nás všechny znakem žití v neznámých vodách. I proto AMC podepsalo s HBO Max dohodu o jednom filmu. Warner Bros. mohli nasadit Wonder Woman 1984 do kin a na streamovací službu ve stejný den během Vánoc, protože se zdá, že v tu dobu bude pandemie na vrcholu nebezpečí.
Nicméně, Warner plánuje udělat totéž pro celý jejich kalendářní rok 2021, a to i přes plánované očkování, díky kterému se kino průmysl může začít znovu stavět na nohy. Je jasné, že Warner Media plánuje obětovat rentabilitu své filmové produkce, tedy i rentabilitu svých produkčních partnerů (Warner filmy distribuuje, natáčí a platí je, ale při některých snímcích si náklady a pravomoci dělí s jinými studii), aby se tak podpořil start HBO Max.
AMC udělá vše ve svých silách, aby zajistilo, že tak Warner neučiní na úkor našich výdajů a výdělků. Agresivně budeme dělat vše pro to, abychom z ekonomického hlediska zachovali naše fungování.“
AMC už vyjednává s hlavními představiteli Warner Bros., ale zdaleka nejsou jediní nespokojeni partneři. Hned po velkém ohlášení Warner se propadly akcie kinosítě AMC o 14%, Cinemark o 17 % a IMAX o 7 %. Nepomohl ani fakt, že se o tom provozovatelé kin dozvěděli stejně jako my, přes internet.
Warner Bros. plánují v roku 2021 vydat 17 filmů. Mezi ně patří i Duna od režiséra Denise Villeneuva
The Hollywood Reporter tvrdí, že studio Warner Bros. se svými produkčními partnery a kiny vůbec nejednalo a toto rozhodnutí udělalo na vlastní pěst. Dozvědět se to tímto způsobem určitě v dotyčných partnerech vyvolalo množství hněvu.
Podle Deadline je z toho všeho nervózní i studio Lionsgate. To zaplatilo 75 % produkčních nákladů jak za Dunu, tak film Godzilla vs Kong. Právě druhý jmenovaný, obrovský sci-fi film, mohl skončit na Netflixu. Netflix údajně Lionsgate a Warner nabízel 250 milionů dolarů, což je více než slušná částka. Ve Warneru však obchod odmítli a dnes už víme, proč tak udělali. Tento obrovský film chtějí mít na své streamovací platformě HBO Max.
Studio Legendary se obává, jaký vliv bude mít tento hybridní distribuční plán pro životnost a atraktivnost obou značek. Godzilla vs Kong je již čtvrtým filmem v rámci příběhů Legendary’s MonsterVerse, přičemž Duna má nastartovat televizní sérii a další filmové pokračování.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak se studio Legendary a síť kin AMC pokusí zabránit Warneru vydávat kinofilmy na HBO Max
Jak situaci vidí režisér Christopher Nolan a jaké extrémní názory vyslovil v souvislosti s HBO Max a jeho kvalitou
Proč je kino exkluzivita pro novinky tak důležitá a co její zrušení může znamenat pro kina
Jak se dělí tržby velkých blockbusterů a jak se to změnilo v případě Wonder Woman 2
Legendary se bojí o budoucnost značek, ale i o jejich výnosnost vzhledem k omezenému promítání v kinech. Do filmů studio nalilo většinu produkčního rozpočtu, takže je pochopitelné, že zvažují právní kroky proti Warneru. Chtějí zamezit promítání „svých“ filmů na HBO Max v den kinopremiéry.
Warner Bros. však má právo změnit distribuční model, takže jejich dohoda bude ještě velmi napínavá. V následujících týdnech se zřejmě ozve více tvůrců a studií, které budou Warneru hrozit právními kroky.
Cineworld, které vlastní Regal Cinemas, se vyjádřilo v pozitivním smyslu. Vakcíny přijdou dříve, než se očekávalo, a věří, že lidé si cestu do kin znovu najdou. Filmy se nejlépe sledují v kinech a oni budou potřebovat velké blockbustery jako Godzilla vs Kong či Dunu, aby přilákali lidi do kinosálů. Na důležitou odpověď od National Association of Theatre Owners (NATO) stále čekáme.
NATO v současnosti stále s americkým kongresem řeší nějakou finanční injekci, která by kinům a studiím výrazně pomohla. Cineworld věří, že se kinaři a studia dohodnou na něčem, co bude vyhovovat oběma stranám.
ICA (Independent Cinema Alliance) je z rozhodnutí Warneru smutné. Jsou za hybridní distribuční model v období pandemie, ale po příchodu vakcín jsou odhodláni nastartovat znovu kina, čemuž Warner svými plány nepomáhá, právě naopak.
Proč je exkluzivita promítání filmů pro kino sítě tak důležitá? Odpověď je jednoduchá. Dosud to fungovalo tak, že kina mohla exkluzivně promítat novinky hned několik měsíců předtím, než je studia mohla prodávat v jiné formě.
Vydělávaly na tom obě strany, ale s pandemií se to změnilo. Studio Universal porušilo kino exkluzivitu jako první, když nasadilo Trolls World Tour na internetový prodej hned poté, co se zrušila kinopremiéra.
Síť kin AMC se na ně rozzlobila a slibovala, že jejich filmy už nikdy nebude promítat. Nakonec se ale obě strany dohodly na tom, že Universal bude moci do budoucna své filmy prodávat a promítat jinde než v kinech již 17 dní po jejich premiéře. Těžko říct, v jakém stavu je dohoda v současnosti, ale pravděpodobně se to všechno ještě změní.
Jakmile se zkracuje exkluzivita promítání pro kina, jejich provozovatelé vydělávají méně. Studia dostávají z promítání novinek okolo 40 %, přičemž s každým dalším týdnem začnou kina dostávat z prodeje lístků větší podíl. Některé blockbustery, které do kin přilákají miliony diváků, mají přerozdělení tržeb jiné ve prospěch studií.
V tomto je známé například studio Disney. Největší hollywoodské studio posílá do kin jeden obrovský blockbuster za druhým, z nichž většina vydělává více než miliardu dolarů. Mohou si tedy dovolit diktovat výhodnější podmínky, protože i samotným kinům vytvářejí větší tržby.
Zdroje The Hollywood Reporteru tvrdí, že AMC dostane v USA z prodeje vstupenek na Wonder Woman 2 něco mezi 60 až 65 procenty, zatímco zbytek půjde studiu Warner Bros. (alespoň na začátku premiéry). Karta se zde tak úplně obrací, neboť 60 % dostávají při takových velkých filmech právě studia. Jenže Warner si film dá i na HBO Max, takže musí pro kina uvolnit více tržeb.
Investory v současnosti více zajímá nárůst předplatitelů streamovacích služeb než tržby z kin. Jsou tedy ochotni přijmout ztrátu stovek milionů dolarů na kinotržbách, pokud by to znamenalo pořádný nárůst předplatitelů. Jenže Warner Bros./Warner Media patří pod AT&T, které má velké dluhy a nemůže si takové ztráty dovolit pociťovat během dlouhého období.
Mnozí se taky diví, proč studio Warner Bros. oznámilo tyto plány ještě před experimentem s Wonder Woman 1984. Nevědí, jaké budou mít s tímto hybridním plánem výsledky, přesto k jeho obrazu naplánovali celý svůj rok 2021. Nepochybně je to v zájmu postavit HBO Max na piedestal a rozšířit ho mezi lidi.
Očekávaným krokem bylo oznámení hybridního modelu distribuce pro první měsíce roku 2021 s následným přehodnocením situace v případě, že vakcíny zaberou a kina se začnou vracet do normálu. Nakonec, toto by se mělo stát už v létě 2021.
Kriticky to vnímá i režisér a scénárista Christopher Nolan, který ve spolupráci s Warner Bros. vydal do kin letos špionážní blockbuster Tenet. Nolan nazval HBO Max nejhorší streamovací společností a tvrdě kritizoval samotné rozhodnutí vydávat kinofilmy souběžně do kin a na HBO Max. Toto rozhodnutí nazval ekonomickým nesmyslem.
„Někteří z největších filmařů a největších hollywoodských hvězd na světě jdou večer do postele s tím, že pracují pro největší studio, a probudí se s tím, že pracují pro nejhorší streamovací platformu,“ vyjádřil se v rozhovoru pro The Hollywood Reporter. Více se o jeho názorech a analýze situace dočteš zde.
Šéfka studia Warner Bros. Ann Sarnoff však jejich rozhodnutí hájí. Po 8 měsících konzultací v rámci firmy přišli s tímto řešením jako tím nejvhodnějším pro všechny.