A to nejspíš ze dvou důvodů: Buď Toxxxovi vůbec nerozuměl, nebo slovům po přeložení nevěnoval pozornost, jelikož se lidé v jeho kruzích takto titulují. Tady je ale nutno podotknout, že je dost pravděpodobné, že žádný z nich nebude běloch jako český interpret.
I přes všechny světové nepokoje kvůli rasismu (hlavně v Americe) se v jeho posledních textech slovo na N vyskytuje. REFRESHER proto Huga Toxxxe kontaktoval, aby zjistil, proč. „Slovo je slovo a slova se používaj. Slovo za nic nemůže,“ odpověděl. „Jsem celoživotně zásadně antirasistickej a slovo ‚ne*r‘ nebo ‚ni**a‘ slyším denně v tracku tolikrát, že to se mnou nic nedělá,“ uvedl.
„Používání slov obecně je zajímavý a hluboký téma. Podstatný je, co je za nimi,“ pokračoval. „Nikdy bych ho nepoužil v negativních konotacích a nikdy vůči nikomu, koho by se to mohlo dotknout. Já udělal dost pro to, abych dal svýmu okolí jasně najevo, jakej je můj vztah k black culture, a jak moc mi je u p*dele barva pleti,“ dodal.
N-word v českém rapu už v polovině 90. let
Toxxx ale není jediným raperem, který tento výraz použil Slovo používali i další; a pravděpodobně vůbec poprvé se v českém rapu objevilo dokonce v názvu písničky již v roce 1994.
Not Ni**a, not not ni*a nig
not ni**a, I'm not ni**a
not ni**a, not not ni**a nig
not ni**a, I'm not ni**a
PSH - Not Nigga (Párátka Adventní Expresní Lyrici, 1994)
V době doznívajícího konfliktu mezi ultrapravicovým fenomény brzkých 90. let, kulturně živenými například skinheadskými kapelami Orlík či Braník, takzvanými metaláky či máničkami, příznivci punkrocku a do toho zamotané roztržky s Romy, vyvstal nový hudební proud – hip–hop.
Ze zmíněné nahrávky bude brzy hudba pro pamětníky, zarytý fanoušek si přesto určitě vzpomene na demo Párátka Adventní Expresní Lyrici kapely PSH. Tehdy čerstvě plnoletý Orion nahrál track v angličtině s názvem Not Nigga. Chtěl tím vyjádřit skutečnost, že není černoch, ale přesto rapuje.
Ve zmatené době nově nabyté svobody bychom ještě mohli uvažovat o tom, že se jedná o nedorozumění a jakýsi omyl. Na YouTube stále existuje spousta záznamů z dokumentů České televize mapující tehdejší mládež, která se motala ve všemožných směrech a možnostech, jež jim přinesla sametová revoluce. Stejně zmateně zní i verše tohoto tracku, které se mimo jiné věnují poměřování údů.
Já sem malý ni**a a nemám kde spát
a tak kouřím crack
a hledám lepenkovou krabici kam bych si leh'
a usnul...
PSH - Peneřina, těžká dřina (East Side Unia, 1998)
PSH nicméně prosluli jinými verši, které slovo na N zmiňují. Známějšími bars jsou ty z písně Peneřina Těžká Dřina, jež se objevila na první kompilaci East Side Unia z roku 1998. Ve stejném roce slovo využije i nově zformovaná sestava Syndrom Snopp, v níž účinkuje bývalý člen tehdy nevídaně úspěšného Chaozzu DJ Smog a Rom Gipsy. Ani oni se tehdy nedrželi zpátky.
Když to vezmeme popořadě, PSH se v Peneřině snaží upozornit na fakt, že to černoši v USA, resp. v newyorkské čtvrti Bronx, měli těžké, zatímco běloši (v textu whitta, ang. zkrácenina bělocha) byli tím zlem, které těžkou situaci způsobovalo.
Bohužel, upozornění na sociální rozdíl ztratilo na hodnotě v momentě, když bylo špatně formulováno. Jediné takové slovo z úst bělocha, přežitek krvavé minulosti, může být často jablkem sváru a katalyzátorem konfliktu. V Americe vědí své.
Bars však měly v Česku jinou životnost. Staly se otiskem své doby, na který jsou PSH nejspíše hrdí. Track zařadili na své Best Of album, na poslední desce Debut zní sample z originální nahrávky, a verš si půjčil i Vladimír 518 do klipu Kam mám jít? tehdy ještě s kolegou Toxxxem. Zde bylo slovo na N ale nahrazeno výrazem harant.
Vítr foukal a byla trochu zima
nebe bylo jako ne*r s bílejma očima
asi všichni zrovna spali, snili o lepším světě
a já chtěl bejt ptákem, co mohl svobodně odletět
...
Vítr foukal a byla trochu zima,
nebe bylo jako ne*r s bílejma očima,
možná to vypadá, že sem romantik
ne - já hledám jenom cestu, jak nebejt fanatik
...
Vítr foukal a byla trochu zima
nebe bylo jako ne*r s bílejma očima
ty víš, že seš, nespíš a nesníš
noc je dost reálná věc
Syndrom Snopp - Aspekty noci (Syndrom Snopp, 1998)
Zato kapela Syndrom Snopp tak dlouho nevydržela. Verše „Vítr foukal a byla trochu zima,
nebe bylo jako negr s bílejma očima“ zní až surreálně, když je odrecituje Radek Banga alias Gipsy, jenž je dnes známý jako bojovník za práva Romů aktivně vystupující proti diskriminaci všeho druhu. Dnes by na metaforu hrdý nebyl.
„Text vznikl, když jsem byl ještě puberťák. My to slyšeli v nahrávkách od Wu-Tang Clanu či Onyx, tak nám to přišlo normální. Vůbec jsme netušili, co to přesně znamená,“ vysvětlil pro REFRESHER. „Tenkrát jsme to asi i proto nebrali jako urážlivé slovo, spíš něco jako ‚kámo‘ nebo ‚vole‘. Ostatně já měl kámoše z USA, Afroameričany, a když mě vzali tehdy v Praze na párty, běžně jsme si tak navzájem říkali,“ vzpomíná.
„Jako starší jsem si uvědomil, co přesně slovo ‚ni**a‘ znamená a úplně ho přestal používat. Nemyslím si, že by čeští mcees měli toto slovo používat,“ konstatoval s tím, že by se tak nejprve měli přestat titulovat sami afroameričtí umělci.
Zapleveluje se i nyní
Slovo nezmizelo z českých rapových zápisů ani později. Podobným vyjadřováním „prosluli“ právě členové labelu Hypno808 – Igor, dnes vystupující jako Bílej Rus nebo White Russian, a Marat. Když se měl první zmíněný v rozhovoru pro web Banger z roku 2012 jako nováček představit, řekl: „Jsem fakin white russian bitch from Moscow, ni**a.“
Tento tandem se později, konkrétně v refrénu tracku Fuck It na albu producentského dua Doemixxx & Rack Rokas Akce & Reakce, obešel dokonce bez jakýchkoliv jiných slov než toho nesprávného.
Ni**a, ni**a, ni**a, ni**a
Ni**a, ni**a, ni**a, ni**a
Igor & Marat – Fuck It (DJ Doemixxx & Rack Rokas - Akce & Reakce, 2014)
Na vážnost tohoto přešlapu trochu neortodoxně tehdy upozornil Kanaďan Otto Ferocity, který má osobní zkušenosti z pouličním životem v zámoří z doby před stěhováním do Čech. Ve videu z roku 2014, které problematice věnoval, zveřejnil i Igorovu obhajobu z jeho nařčení z rasismu v tracku Fuck It.
„Nejsem bláznivý typ, co to myslí proti černochům. To je jen myšleno mezi náma (já, Marat, atd.), mezi lidma, co se známe. Místo kámo nebo brácho jsme nahráli ni**a. Nic v tom není, žádný hlubší smysl, žádný podtext. (...) Částečně chápu, co tě na tom s*re, ale přijde mi zbytečný brát tuhle záležitost osobně,“ napsal podle Kanaďana.
Podobně jako Igor se REFRESHERu vyjádřil i Toxxx. „N-word sám používám jako oslovení pro moje blízký homeboys. Nikdy necenzuruju svůj rap. Používám slova v music. Pokud posloucháš dobře, vždy mluvím o sobě, k sobě nebo ke svejm homeboys.“
A na internetu visí i další důkazy, že členové labelu s holubem to slovo moc neřeší. Například ve výzkumném rozhovoru z bakalářské práce Michala Sumce Hugo Toxxx - Rap a princip DIY, v němž vedl rozhovor s producentem Hypna808 Vaem Cortezem, mu producent jednu otázku odpověděl bez obalu: „Jasně. Neg*i v USA ti ten beat vypimpí do soundu, kterej mam rád.“
Dřív's byl pes a dnes si jen fena
Fenykl boy, už si jen pěna z piva, ni**a
James Cole - Arnold-Leopard Navrátil (Stanley Kuffenheim, 2018)
Igor dále pokračoval: „Je to, jako když rapuješ, že j*beš mámy. (...) Nenapadlo mě, že se to může v Čechách někoho dotknout. Tady žádný černoch na scéně není a na koncertech taky žádného nepotkáš. Nějak bych to nehrotil, všem jsou všichni jedno.“
Ferocity Igorovi následně vzkázal, že česká rapová scéna má černého umělce (tehdy Bena Cristovaa), a že to, že černí lidé nenavštěvují jeho koncerty jej k užívání toho slova neopravňuje a vyzval jej ke smazání videoklipu. Což se nestalo.
Slovo na N z českých kotlin stále nevymizelo. Nemístného označení se posléze dopustil i James Cole na albu Stanley Kuffenheim. I on REFRESHERu vysvětlil důvod, proč jej používá. „N-Word je importovaná problematika, která přijela jako bonus s rapem. Slovo ‚ne*r‘ používám, když si ze sebe dělám legraci a vidím se pohledem zvenčí, když mě rasista vidí jako ‚bílého neg*a‘, viz. skladba Král Flow z alba G.O.A.T. V klipu mám i tzv. blackface, kdy je opět záměrem se v první radě parodovat a vidět se optikou blbce,“ informoval.
Cole tvrdil, že je pro něj tento výraz prakticky i přes tabu guilty pleasure. „Obecně si myslím, že jakékoliv tabu je přitažlivé a mě osobně toto slovo láká, protože s nim vyrůstám od mladí. Chci s nim pracovat už jen proto, kolik kolem sebe nese zákazů,“ objasňoval svůj interest.
Sám si je nicméně vědom toho, že to není správně. „Naposledy, když jsem byl v New Yorku, jsem zkoumal, jestli můžu zpívat lyrics, když obsahují ‚negra‘, a zjistil jsem, že i to je za hranou,“ potvrdil. „Takže je to minovy pole, ale můj inner Řezník se tam někdy vydá,“ dodal REFRESHERu.
Naproti tomu Toxxx to vidí trochu jinak. „Mám pocit, že hra na zakázaný slovo prohlubuje rasovou separaci a dojem, že jsme nějaký tábory proti sobě. Proti mýmu použití N-word se nikdy neohradil nikdo tmavý pleti. Všimni si, že význam mejch textů si někdy žije svým vlastním životem. Rap není černobílej,“ uvedl.
Bauch money, kripl money, yeah
Krab, krab, fakin bauch, bauch, bitch
Money ne*r, 808, rollím to každý ráno
Ano, mam návyk, bro
James Cole - M.R.D. (ft. Hugo Toxxx) (M.R.D., 2020)
Proč je to takový problém?
Proč se to nesmí stávat? Má to své důvody. Proto je nejprve nutno vysvětlit, co je na takzvaném N-word špatně.
Podle profesorů Davida Pilgrima a Phillipa Middletona z Ferris State University výraz „ni**er“ pochází z latiny (niger = černý), odkud se v 18. století dostal přes španělštinu do americké angličtiny. Slovo se uchytilo hlavně v jižní části Spojených států, kde černoši pracovali jako otroci.
Toto označení však až do 19. století nebylo považováno za hanlivé, to bylo naopak označení black (ang. černý), které se postupem času nahradilo za coloured (ang. barevný).
V dnešní době se však význam úplně otočil, a slovo „ni**er“ je vnímáno jako extrémně hanlivé pejorativum hlavně proto, že jej bílí začali zneužívat jako výraz verbálního zobrazení rasových předsudků a negativních vlastností. K tomu se připojilo i negativní zacházení, což je vidět i dnes. Minulý rok kvůli této rasové nevyváženosti a utlačování Afroameričanů vypukly protesty, jejichž účastníci hlásali heslo Black Lives Matter.
Nejsem (?) ni**a, nejsem ani lídr
Jen dělám všechno proto, abych měl naplněnej krígl
Nik Tendo - 6 nul Remix (ft. Jickson, Robin Zoot & Yzomandias) (GoldCigo, 2017)
Jednou myšlenkou: Bílí Američané výraz „ni**er“ používali (a i dnes, bohužel, někdy používají) hlavně tehdy, pokud chtěli černochy cíleně ponížit. Zvláštní důraz, jak je vidno na spoustě virálních videí, přitom při výslovnosti kladou na znějící R.
Černí Američané si slovo, jako symbol vzájemné sounáležitosti, přetvořili ve slangový výraz, jenž jim připomíná bílou krutovládu. Každopádně ne všichni Afroameričané jsou rádi, že se tak černá komunita mezi sebou tituluje. Byli by nejradši, kdyby tento symbol otroctví zmizel ze slovníku nadobro.
Publicista Karel Veselý v Novém Prostoru napsal: „Hanlivým slovům je možné vtisknout opačný význam. Ale urážka se tím smazat nemusí.“ Podobný princip platí i zde.
Tím, že běloch, natož Evropan a Čech, použije tento „uvolněný“ výraz ve větě, se nic neřeší. Ani pokud k němu přistupuje benevolentně, jako by se nic nedělo. Historie je holt dána jasně. Roli zde nehraje ani zeměpisná šířka, úmysl či jiný aspekt.
Pokud umělce nepřesvědčí ani jazykověda, je možné mu to vysvětlit i po „Igorovsku“. Česká scéna se o hip hopové interprety a fanoušky tmavé pleti už rozrostla a nyní by to mohlo někomu vadit; mimo Bena Cristovaa si scénu podmaňují například Hellwana, Blako, YG Moris, KOJO, SXRTY a chystají se další.
Konečně, je to všechno o respektu. Bílý interpret je v hip hopu hostem. Velice výmluvně to shrnul v rozhovoru pro VLAD TV jeden z nejznámějších bílých raperů Yelawolf, jehož kořeny jsou svázány s jižanskou Alabamou: „Hip hop je kultura černých lidí. Neztrapňujte bílé interprety tím, že budete toto slovo používat, a při tom si myslet, že jste cool.“