Vrcholná verze nese označení Formentor VZ5.
Tak přece! V časech, kdy většina automobilových výrobců nadále podléhá menší či větší elektrifikaci a ani downsizing stále nezapadl prachem, přichází Cupra s velkým překvapením. V rámci oslav svých třetích narozenin nám totiž sportovně laděná automobilka představuje velmi atraktivní dárek – model Formentor ve verzi VZ5 s pětiválcem pod kapotou.
Naplnily se tak původní zprávy o tom, že Audi si nepřenechá svůj klenot jen pro sebe a poskytne ho i pro jinou koncernovou značku. Překvapením je však i to, že tou značkou není Volkswagen, ale právě Cupra, čili sportovní odnož Seatu. Pětiválcový Formentor se na trhu objeví ve čtvrtém čtvrtletí, Cupra ale plánuje vyrobit pouze 7 tisíc exemplářů. Co tedy limitovaná edice VZ5 nabídne?
Motorem je pětiválec 2.5 TSI, který pro Formentor zabezpečí 287 kW / 390 koní a točivý moment 480 Nm. Jde tak o známý špičkový agregát, který devětkrát za sebou získal ocenění motor roku v objemové kategorii 2,0 – 2,5 l. Standardem je pohon všech čtyř kol 4Drive a sedmistupňové DSG. Pokud jsi doufal, že i Formentor VZ5 obdrží zadní nápravu se dvěma spojkami jako nový Tiguan R, v tomto případě tě musíme zklamat, protože má klasický Haldex.
Maximální rychlost se sice nemění (elektronický limitovaných 250 km/h), akceleraci z klidu na rychlost 100 km/h však verze VZ5 zvládne za 4,2 sekundy. Zajímavostí je, že novinka VZ5 je podvozkové ještě o 10 milimetrů snížena oproti dosud vrcholové, verzi Veloz o 310 koních. Poznávacím znakem pětiválcového Formentora budou specifické 20" disky kol, které jsou obuty do pneumatik o rozměrech 245/35 R 20.
Součástí standardní výbavy jsou adaptivní tlumiče pérování DCC či brzdový systém s 370milimetrovými kotouči vpředu. Formentor VZ5 dostal optimalizaci řídící jednotky, vylepšený systém chlazení s upraveným nárazníkem ve spodní části a členitější přední kapotu. Do oka padne i netypicky umístěná čtveřice koncovek výfuku – dvojice na každé straně nejsou vedle sebe, ale šikmo nad sebou. Nová verze nakonec přichází s lakem Taiga Grey a hrstkou karbonových detailů.
V kokpitu jsou nová barevná provedení, obklady z broušeného tmavého hliníku, ale především příplatková skořepinová sedadla CUP. Pro verzi VZ5 bude zároveň možné zvolit exkluzivní hnědou kůži Nappa. Zbývající prvky a jednotlivé součásti infotainmentu se již nemění a jsou identické s klasickým Formentorem. Oficiální cenu neznáme, ale základní verze by u nás mohla stát méně než 1,5 milionu korun.