Jen malá část našich populárních piv patří Čechům nebo Slovákům.
Kdo ovládá v našich končinách trh s pivem? Holanďané, Japonci, Číňané, Američané či Belgičané. Ti všichni patří mezi vlastníky velkých pivovarů, které do našich i zahraničních barů a domácností dodávají ty nejznámější značky piva, jako je Pilsner Urquell nebo Zlatý Bažant. Do popředí se ale poslední roky tlačí i malé pivovary s unikátními pivními chutěmi, které ocení každý pivní nadšenec.
Pandemie koronaviru se dotkla i některých velkých hráčů, následkem čehož museli propouštět. Jiným se ale podařilo fungovat vcelku obstojně a pivaři je navzdory opatřením podrželi. Takto vypadá československý pivní trh a jeho nejpopulárnější značky.
- O tom, že Pilsner mohl odkoupit Petr Kellner (PPF) nebo Patrik Tkáč (J&T).
- Na která dvě česká piva je japonská společnost Asahi Breweries nejvíce hrdá.
- Proč se rozhodli nezasahovat do výroby piva v Plzni.
- Jak se pivovarům dařilo během koronakrize.
- Proč se mohlo stát, že ti známé značky piva chutnaly v zahraničí jinak.
- Co může výrazně ovlivnit chuť a vůni piva.
Pilsner nebo Topvar patří pod japonskou firmu
Země původu: Japonsko
Česká piva: Pilsner Urquell, Gambrinus, Velkopopovický Kozel, Radegast, nealkoholické pivo Birell a další
Slovenská piva: Topvar, Šariš, Smädný mních
Česká společnost Plzeňský Prazdroj, založená v roce 1842, je pivovarnickou legendou. S její historií se pojí jméno sládka Josefa Grolla, který uvařil pivo nového plzeňského typu. Pivovar v současnosti nabízí jedny z nejznámějších pivních značek v Česku a na Slovensku.
Prazdroj patřil delší dobu pod koncern SABMiller, který byl druhou největší pivovarnickou společností na světě. V roce 2016 ji ale převzal belgický gigant Anheuser–Busch InBev (ABI). Antimonopolní úřad rozhodl, že ABI musí některé pivovary odprodat, protože by vlastnilo příliš velkou část trhu (přibližně třetinu). Plzeňský Prazdroj se tedy v roce 2016 dostal k japonské společnosti Asahi Breweries. Většinu jejího portfolia tvoří alkoholické nápoje.
Společnost Asahi Breweries převzala spolu s Prazdrojem další čtyři pivovary, za což podle iDnes.cz zaplatila dohromady téměř 200 miliard korun. Zájem o aktiva SABMiller v té době projevila i investiční skupina PPF v čele s tehdy nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem, který nedávno zemřel při tragické nehodě. Do boje se pustila i skupina J&T slovenského milionáře Patrika Tkáče.
Nakonec však uspěli Japonci a společnost Asahi Breweries v roce 2016 kromě Plzeňského Prazdroje koupila polský Tyskie a Lech, maďarský Dreher, rumunskou značku Ursus a slovenský Topvar. Ostatní piva, která patří pod firmu Asahi Breweries, najdeš na jejím webu. Na něm jako svou pýchu z českých piv (viz níže) zvýraznila dvě značky — Kozel a Pilsner Urquell.
Mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář pro Refresher řekl, že společnost Asahi Breweries měla od začátku velký respekt k českému pivovarnictví a do výrobního procesu nechtěla nijak zasahovat. „Vedení společnosti Asahi se zavázalo, že si Plzeňského Prazdroje cení jako klenotu a bude se k němu chovat s patřičnou úctou. Neplánují na jeho chodu ani procesu vaření piva či recepturách nic měnit,“ uvedl.
Mluvčího jsme se ptali také na to, zda se Pilsner vyrábí i v jiných zemích s odlišnou recepturou. V nizozemském Eindhovenu jsme totiž například měli zkušenost s „plzničkou“, která se té české vůbec nepodobala. Podle Kováře se Pilsner Urquell vyrábí pouze v Plzni a exportuje se do více než 50 zemí. Následně může jeho kvalitu ovlivnit nevhodná péče. Pokud je skladován v teple nebo vystaven slunečnímu záření, chutné pivo určitě neočekávej.
V případě čepovaného piva může být chybných praktik samozřejmě ještě více. Sanitace pivního vedení, špatně umyté sklenice a nesprávné čepování dokáží pokazit chuť kteréhokoli zlatavého moku.
Plzeňský Prazdroj je v žebříčku českých piv lídrem. Pandemie však ovlivnila i tak velkého hráče.
„Pohostinství pro nás představuje důležitý prodejní kanál, standardně totiž tvoří dvě pětiny našich prodejů. To je více než průměr trhu a nám loni klesly prodeje v tomto segmentu o 30 procent. Převedeno do srozumitelných čísel jsme v roce 2020 v Česku prodali celkem o 111 milionů piv méně než v předchozím roce,“ řekl obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz. Nárůst však zaznamenali v prodeji baleného piva (7 procent), a to hlavně piva ve skleněných lahvích.
„Omezili jsme stáčení piva do sudů a tanků a naopak posílili výrobu baleného piva. Právě o skleněné vratné lahve a plechovky byl loni největší zájem, přesto jejich prodej nevykompenzoval ztráty ze zavřených barů. Celkově jsme tedy v Česku prodali o 8 procent méně než v roce 2019, na Slovenku byl pokles 2 procenta oproti roku 2019,“ upřesnil Zdeněk Kovář.
Po Staropramenu toužila i firma Asahi
Země původu: USA
Česká piva: Staropramen, Ostravar, Velvet, Braník a další
Po Plzeňském Prazdroji je společnost Pivovary Staropramen druhým největším výrobcem piva v Česku. Od 90. let se v ní vystřídalo několik vlastníků. V roce 2012 ale odkoupil skupinu StarBev vlastnící Staropramen za 3,5 miliardy dolarů americký koncern Molson Coors, uvádí ihned.cz. O Pivovary Staropramen přitom v daném období jevil zájem i výše zmiňovaný japonský koncern Asahi.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jaký je rozdíl mezi Budvarem a Czechvarem.
- Jak láká Bernard zákazníky na krásné ženy a pálenku.
- Která společnost musela vinou pandemie propouštět zaměstnance.
- Komu se podařilo vytáhnout Urpiner z úplného dna.
- Který pivovar převzala Čína.