Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Jen malá část našich populárních piv patří Čechům nebo Slovákům.
Kdo ovládá v našich končinách trh s pivem? Holanďané, Japonci, Číňané, Američané či Belgičané. Ti všichni patří mezi vlastníky velkých pivovarů, které do našich i zahraničních barů a domácností dodávají ty nejznámější značky piva, jako je Pilsner Urquell nebo Zlatý Bažant. Do popředí se ale poslední roky tlačí i malé pivovary s unikátními pivními chutěmi, které ocení každý pivní nadšenec.
Pandemie koronaviru se dotkla i některých velkých hráčů, následkem čehož museli propouštět. Jiným se ale podařilo fungovat vcelku obstojně a pivaři je navzdory opatřením podrželi. Takto vypadá československý pivní trh a jeho nejpopulárnější značky.
V článku jsme se zaměřili na pivovarnické společnosti, které vlastní nejznámější české a slovenské značky piva. Malé pivovary v něm nenajdeš.
O tom, že Pilsner mohl odkoupit Petr Kellner (PPF) nebo Patrik Tkáč (J&T).
Na která dvě česká piva je japonská společnost Asahi Breweries nejvíce hrdá.
Proč se rozhodli nezasahovat do výroby piva v Plzni.
Jak se pivovarům dařilo během koronakrize.
Proč se mohlo stát, že ti známé značky piva chutnaly v zahraničí jinak.
Co může výrazně ovlivnit chuť a vůni piva.
Pilsner nebo Topvar patří pod japonskou firmu
Společnost: Asahi Breweries Země původu: Japonsko Česká piva: Pilsner Urquell, Gambrinus, Velkopopovický Kozel, Radegast, nealkoholické pivo Birell a další Slovenská piva: Topvar, Šariš, Smädný mních
Česká společnost Plzeňský Prazdroj, založená v roce 1842, je pivovarnickou legendou. S její historií se pojí jméno sládka Josefa Grolla, který uvařil pivo nového plzeňského typu. Pivovar v současnosti nabízí jedny z nejznámějších pivních značek v Česku a na Slovensku.
Prazdroj patřil delší dobu pod koncern SABMiller, který byl druhou největší pivovarnickou společností na světě. V roce 2016 ji ale převzal belgický gigant Anheuser–Busch InBev (ABI). Antimonopolní úřad rozhodl, že ABI musí některé pivovary odprodat, protože by vlastnilo příliš velkou část trhu (přibližně třetinu). Plzeňský Prazdroj se tedy v roce 2016 dostal k japonské společnosti Asahi Breweries. Většinu jejího portfoliatvoří alkoholické nápoje.
Společnost Asahi Breweries převzala spolu s Prazdrojem další čtyři pivovary, za což podle iDnes.cz zaplatila dohromady téměř 200 miliard korun. Zájem o aktiva SABMiller v té době projevila i investiční skupina PPF v čele s tehdy nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem, který nedávno zemřel při tragické nehodě. Do boje se pustila i skupina J&T slovenského milionáře Patrika Tkáče.
Nakonec však uspěli Japonci a společnost Asahi Breweries v roce 2016 kromě Plzeňského Prazdroje koupila polský Tyskie a Lech, maďarský Dreher, rumunskou značku Ursus a slovenský Topvar. Ostatní piva, která patří pod firmu Asahi Breweries, najdeš na jejím webu. Na něm jako svou pýchu z českých piv (viz níže) zvýraznila dvě značky — Kozel a Pilsner Urquell.
Mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář pro Refresher řekl, že společnost Asahi Breweries měla od začátku velký respekt k českému pivovarnictví a do výrobního procesu nechtěla nijak zasahovat. „Vedení společnosti Asahi se zavázalo, že si Plzeňského Prazdroje cení jako klenotu a bude se k němu chovat s patřičnou úctou. Neplánují na jeho chodu ani procesu vaření piva či recepturách nic měnit,“ uvedl.
Mluvčího jsme se ptali také na to, zda se Pilsner vyrábí i v jiných zemích s odlišnou recepturou. V nizozemském Eindhovenu jsme totiž například měli zkušenost s „plzničkou“, která se té české vůbec nepodobala. Podle Kováře se Pilsner Urquell vyrábí pouze v Plzni a exportuje se do více než 50 zemí. Následně může jeho kvalitu ovlivnit nevhodná péče. Pokud je skladován v teple nebo vystaven slunečnímu záření, chutné pivo určitě neočekávej.
V případě čepovaného piva může být chybných praktik samozřejmě ještě více. Sanitace pivního vedení, špatně umyté sklenice a nesprávné čepování dokáží pokazit chuť kteréhokoli zlatavého moku.
Plzeňský Prazdroj je v žebříčku českých piv lídrem. Pandemie však ovlivnila i tak velkého hráče.
„Pohostinství pro nás představuje důležitý prodejní kanál, standardně totiž tvoří dvě pětiny našich prodejů. To je více než průměr trhu a nám loni klesly prodeje v tomto segmentu o 30 procent. Převedeno do srozumitelných čísel jsme v roce 2020 v Česku prodali celkem o 111 milionů piv méně než v předchozím roce,“ řekl obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz. Nárůst však zaznamenali v prodeji baleného piva (7 procent), a to hlavně piva ve skleněných lahvích.
„Omezili jsme stáčení piva do sudů a tanků a naopak posílili výrobu baleného piva. Právě o skleněné vratné lahve a plechovky byl loni největší zájem, přesto jejich prodej nevykompenzoval ztráty ze zavřených barů. Celkově jsme tedy v Česku prodali o 8 procent méně než v roce 2019, na Slovenku byl pokles 2 procenta oproti roku 2019,“ upřesnil Zdeněk Kovář.
Po Staropramenu toužila i firma Asahi
Společnost: Molson Coors Beverage Company Země původu: USA Česká piva: Staropramen, Ostravar, Velvet, Braník a další
Po Plzeňském Prazdroji je společnost Pivovary Staropramen druhým největším výrobcem piva v Česku. Od 90. let se v ní vystřídalo několik vlastníků. V roce 2012 ale odkoupil skupinu StarBev vlastnící Staropramen za 3,5 miliardy dolarů americký koncern Molson Coors, uvádí ihned.cz. O Pivovary Staropramen přitom v daném období jevil zájem i výše zmiňovaný japonský koncern Asahi.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Jaký je rozdíl mezi Budvarem a Czechvarem.
Jak láká Bernard zákazníky na krásné ženy a pálenku.
Která společnost musela vinou pandemie propouštět zaměstnance.
Kvalita piva by měla být podle mluvčí Denisy Mylbachrové stejná v Česku i v zahraničí. Pokud se ti podařilo narazit na Staropramen, který chutnal odlišně, můžeš chybu hledat ve špatném skladování, v nečistotě výčepního zařízení či ve stáří piva.
„Licenční výroba piva Staropramen v zahraničí podléhá přísným pravidlům a kontrole. Pivo je tam vařené podle stejné receptury, která určuje i použití surovin. Kvalita se pravidelně kontroluje senzoricky i analyticky v laboratoři. Použití jiné vody by nemělo mít zásadní vliv, protože voda se upravuje speciálně na pivovarské účely,“ uvedla mluvčí pro Refresher.
Ještě v roce 2020 se podle deníku E15proslýchalo, že Molson Coors plánují Staropramen prodat. Mluvčí společnosti to ovšem vyvrátil. Pivovary Staropramen loni prodalydoma i v zahraničí dohromady 3,19 milionu hektolitrů piva. Prodej v Česku meziročně klesl o 2,4 procenta.
„Příčina loňských výsledků je zřejmá. Prodej z barů a restaurací, které významnou část roku fungovaly pouze v omezeném režimu, se částečně přesunul do obchodů, avšak maloobchodní prodeje tento výpadek zdaleka nedokázaly kompenzovat,“ tvrdí finanční ředitelka firmy Silvia Miklósová.
Češi podrželi Heineken i přes pandemii
Společnost: Heineken Země původu: Holandsko Česká piva: Krušovice, Březňák, Starobrno, Zlatopramen a jiná Slovenská piva: Zlatý Bažant, Corgoň, Kelt, Gemer, Martiner, cider Lišák ze Sadu a mnohá další
Velkým hráčem na pivním trhu v Česku a na Slovensku je nizozemský koncern Heineken. Ten se na pivní trh v Česku dostal v roce 2003 koupí Starobrna, po kterém od společnosti Radeberger Gruppe v roce 2007 převzal i známé Krušovice, uvádějí HN.
Na Slovensku pod Heineken patří Pivovar Hurbanovo. Situace přes pandemii byla pro Heineken, druhého největšího výrobce piva na světě, poměrně komplikovaná. Jeho provozní zisk za rok 2020 klesl o 35,6 procenta, informoval iDnes.cz.
Vzhledem k této ztrátě museli ve svých pobočkách propustit zhruba 8 000 zaměstnanců. Společnost Heineken ČR ale naopak za minulý rok evidovala tržby o 6,8 procenta vyšší a o 3 procenta větší zisk. Poptávka po pivu v Česku je oproti zahraničí značně vyšší.
„Co se týče roku 2020, tak jsme podobně jako jiné pivovarnické skupiny výrazně pocítili uzavření restauračních provozů. Pokles v tomto kanálu však mírně vyrovnal nárůst v kanálu off–trade, tedy v retailu,“ řekla pro Refresher mluvčí Dita Vašíčková.
Stejně jako mluvčí Pilsneru a Staropramenu nás ujistila, že receptura Heinekenu je všude stejná. Jeho vzorky se pravidelně testují a porovnávají s nizozemským originálem. „Heineken opravdu chutná všude stejně i přes poněkud odlišnou varnou vodu, avšak i ta musí splňovat požadované specifikace,“ uvedla.
Vysvětlila, že kvalitu piva může ohrozit jeho stáří či nekvalitní podmínky skladování. „Pokud pivo skladujete v teple a na přímém světle, mohou být již po velmi krátké době znát rozdíly v chuti a vůni. Rozdíly jsou tím větší, čím větším a extrémnějším podmínkám je pivo vystaveno,“ upřesnila.
Společnost: Budějovický Budvar Země původu: Česko Česká piva: Budweiser, Pardál
I když se v minulosti objevili zájemci, kteří si chtěli Budějovický Budvar založený roku 1895 přivlastnit, stát se rozhodl udržet ho ve svém vlastnictví. „Budvar je pivovar, který v podstatě vlastní každý z nás — má 10 milionů akcionářů,“ řekl pro Lidovky.cz jeho současný ředitel Petr Dvořák.
Velkou snahu o odkoupení projevoval hlavně gigant Anheuser—Busch InBev (ABI). Ten totiž vlastní americkou verzi Budweiseru, o jehož značku Česko s USA dlouhá léta soupeří. Cílem ABI v podstatě je, aby mohli americkou variantu prodávat v evropských zemích pod značkou Budweiser.
Mnohé evropské země ale Američanům nevyhověly, a tak svůj produkt mimo USA většinou prodávají pod názvem Bud. Naopak tam, kde může ABI používat název Budweiser, Češi prodávají své pivo pod názvem Czechvar. Kromě názvu ale tyto značky nemají mnoho společného. Když ochutnáš, pochopíš.
Soudní spor o značkuse Budějovickému Budvaru podařilo vyhrát například v Itálii, Norsku či Portugalsku. Denik.cz píše, že Česko do roku 2013 zvítězilo v přibližně 70 procentech případů. Jen mezi lety 2000 až 2013 bylo mezi ABI a Budvarem ukončeno 184 soudních sporů.
Budvaru se za minulý rok dařilo navzdory pandemii koronaviru. Produkce piva se mu meziročně zvýšila o 51 tisíc hektolitrů na 1,730 milionu hektolitrů, což je pro pivovar rekord. PR manažerka Markéta Ježková pro Refresher řekla, že 70 procent objemu, které za rok uvaří, exportují do zahraničí.
„Tradičně naše prodeje táhl nárůst našeho exportu na klíčových trzích, zejména v Německu, avšak dobrou zprávou je i více než 2procentní nárůst objemu našeho prodaného piva na domácím trhu. Na exportních trzích jsme prodali o téměř 3,5 procenta celkového objemu piva víc než v roce 2019,“ uvedlDvořák. Tržby za pivo vzrostly o 1 procento.
Společnost: LIF Group Země původu: Česko Česká piva: Rohozec, Primátor, Svijany
Společnost LIF (Liberec Investment Fund) Group stojí od roku 2010 za firmou Pivovar Svijany. Český magazín Forbesumístil LIF Group ve svém žebříčku rodinných firem v roce 2020 na páté místo v kategorii nejvýkonnějších společností. Na jejím čele stojí otec se synem Miroslav a Tomáš Kučerovi.
O Pivovar Svijany se do roku 2010 společnost LIF Group dělila se společností K Brewery Group, která vlastnila 45 procent akcií. Ty jim ale po několikaměsíčním jednání prodali, píše iDnes.cz. Společnost K Brewery, která se později přejmenovala na Pivovary Lobkowicz Group, ale měla podíly i v jiných pivovarech.
Ty v roce 2015 odkoupil čínský koncern China Energy Company Limited (CEFC) přes firmu Lapasan, v níž měl většinový podíl. Lapasan je v českém obchodním rejstříku uváděn jako jediný akcionář společnosti Pivovary Lobkowicz Group. Jeho cílem bylo mimo jiné výrazně zvýšit export piva do Číny, což se mu ovšem nepodařilo.
Společnost: China Energy Company Limited Země původu: Čína Česká piva: Uherský Brod, Platan, Rychtář, Ježek, Černá Hora, Lobkowicz a další
Podle CNN Prima News musela společnost Lobkowicz Group v důsledku pandemie uzavřít své pivovary v Uherském Brodě, Kláštěře a Vysokém Chlumci. „Jsme nuceni reagovat na déle než rok trvající pandemii covidu–19 a skutečnost, že v České republice jsou nepřetržitě uzavřeny restaurační provozy a zařízení,“ uvedl mluvčí.
Bernard je zpola belgický, Urpiner čistě slovenský
Majitelé: Duvel Moortgat (50 %), Stanislav Bernard (25 %) a Josef Vávra (25 %) Země původu: Belgie/Česko Česká piva: Bernard
Dalším známým pivem z českých luhů a hájů je i Bernard. Jeho porevoluční rozběh se datuje od roku 1991, kdy společnost vydražila trojice Stanislav Bernard, Rudolf Šmejkal a Josef Vávra, informují na oficiálním webu. Bernard vaří v pivovaru v Humpolci. V roce 2001 do české firmy investovala belgická společnost Duvel Moortgat.
„Rodinný pivovar Bernard většinu produkce prodává v sudech, proto na firmu opatření proti šíření koronaviru dopadla citelněji než na výrobce, kteří většinu piva prodávají v lahvích nebo plechovkách. Poměr piva sudového vůči lahvovému byl do období před nástupem opatření asi 60 ku 40 i více ve prospěch sudového piva. Po příchodu opatření se zcela proměnil poměr sudového a lahvového piva až na 20 ku 80,“ řekl pro Refresher mluvčí pivovaru Radek Tulis.
Prodej lahvového piva tedy nemohl pokrýt ztrátu, kterou způsobilo snížení sudové produkce. Za rok 2020 stihli vyprodukovat 345 tisíc hektolitrů piva, tedy meziročně o 56 tisíc hektolitrů méně, což je pokles o necelých 14 procent (ztráta 118 milionů korun). Zajímavostí je, že v červenci dosáhli rekordní produkce piva — 49 688 hektolitrů (meziroční nárůst o 13 procent). Důvod? Uvolnění opatření. Lidé se pochopitelně ihned hrnuli „na jedno“ čepované.
Během pandemie se alespoň podařilo Stanislavu Bernardovi uskutečnit dlouholetý nápad — vyrobit pivní pálenku. Ta měla u lidí velký úspěch a rychle se vyprodala. Bernard si mimo jiné udělal jméno i svým typickým reklamním materiálem, v němž dává prostor kombinaci piva a krásných žen.
Společnost: Banskobystrický pivovar Země původu: Slovensko Slovenská piva: Urpiner
Na závěr se dostáváme ke známému slovenskému pivu Urpiner, které sklízí na scéně našich sousedů úspěchy, přestože do něj neinvestovali zahraniční investoři. Příběh pivovaru připomíná filmy ve stylu „from zero to hero“ (z nuly hrdinou). Jeho majitelé totiž dokázali společnost pozvednout z úplného dna.
Podnikatelé Branislav Cvik a Ľubomír Vančo se se svou společností Goodbeer v roce 2007 dostali k pivovaru Urpín, uvádí Trend. Ten byl v té době po bývalém vlastníkovi Pavlu Cupkovi (politik ze strany HZDS) ve velmi špatném stavu. Za několik let se jim však podařilo vydobýt místo na výsluní slovenského pivovarnického trhu. Urpín se později rozhodli přejmenovat na Urpiner.
„Banskobystrický pivovar je dobrým příkladem toho, že i slovenská firma bez zahraničního kapitálu dokáže vyrábět vynikající produkt, investovat do technologií a v dnešní nelehké době podporovat zaměstnanost ve středoslovenském regionu,“ píší na svém webu.
Představitelům Urpineru se podařilo udržovat dlouholeté partnerství s populárním slovenským festivalem Pohoda, jehož byli hlavními pivními partnery už čtyři roky po sobě. Jejich spolupráci narušila až pandemie koronaviru, v důsledku které dostala festivalová sezóna v roce 2020 a 2021 stopku.
Urpineru jsme se tak jako ostatních pivovarů ptali, jakým způsobem dokázali překonat pandemický rok 2020 a zda do budoucna nezvažují investici od zahraničního investora. K našim otázkám se ale vedení odmítlo vyjádřit.