Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Po 8 letech se vracíme do příběhu Ratcheta a Clanka, tentokrát i s novým lombaxem Rivet a bouráním dimenzí. Měl by sis hru koupit?
Pět let po poslední části, která byla malou předělávkou a restartem série, a osm let po poslední regulérní hře jsme se konečně dočkali. Insomniac Games vydávají hru Ratchet & Clank: Rift Apart exkluzivně pro PS5, díky čemuž hra využívá všechny hardwarové možnosti, které nová konzola nabízí.
Děj začíná po událostech hry Into the Nexus. Ratchet & Clank již dlouho nemuseli zachraňovat galaxii a užívají si "důchod". Captain Quark a ostatní postavy jim přichystali velkou oslavu, na níž Clank daruje Ratchetovi přístroj zvaný Dimensionator, díky němuž bude moci Ratchet prohledat různé dimenze a světy. Konečně se bude moci setkat se svou ztracenou rodinou a ostatními zástupci rasy lombax, kteří z této dimenze odešli, když byl Ratchet ještě dítětem.
Vše však pokazí Dr. Nefarious. Ukradne Dimensionator, způsobí chaos a Ratcheta s Clankem vtáhne do dimenze, kde Dr. Nefarious vyhrává a podmaní si celou galaxii. Clank se dostane do rukou dalšího lombaxe, dívky jménem Rivet, které je v podstatě verzí Ratcheta v nové dimenzi. Ratchet je musí najít a společně s nimi se pokusit zachránit všechny dimenze dříve, než se rozpadnou.
V ději tě čeká nejedno malé i větší překvapení a zejména jedna úžasná postava, kterou v ukázkách nepředstavili. Má zajímavý příběh a společně s ostatními řeší své psychické problémy. Nemyslíme si, že předešlé hry šly takto hluboko do pocitů postav, takže je to v sérii vítaný progres.
Příběh je zajímavý, ale chyběly nám v něm silnější zvraty či více nových postav. Drtivá většina z nich jsou totiž jen dimenzionální alternativy pro již známé bytosti, které se akorát chovají jinak než jejich originální verze z předešlých titulů. Děj však v těchto hrách nikdy nebyl klíčový, takže chápeme, že tvůrci nenapsali bohatší a promyšlenější seriál. Nakonec, Ratchet & Clank je stále rodinná hra.
Je Rivet úžasná nová postava nebo absolutně úžasná?
Rozhodně však potěší Rivet. Kromě Ratcheta a Clanka jsme se v sérii nedočkali plnohodnotně hratelné třetí postavy, která by dostala tolik prostoru. Rivet je stejně jako Ratchet z rasy lombax a stejně jako on, i ona usiluje o mír v galaxii a bojuje proti každému, kdo ohrožuje nevinné.
Je neuvěřitelně milá, má skvělé dialogy a okamžitě si ji zamiluješ. Neumíme si představit pokračování bez ní a doufáme, že se už navždy budou s Ratchetem dělit o pódium (ideálně i v coop pro 2 hráče). Ratchet & Clank jsou stále hlavními postavami, ale Rivet má téměř stejně hodně prostoru jak v příběhu, tak i v hratelnosti.
Součástí této série je i humor a i když jsme se párkrát usmáli, myslíme si, že v předešlých dílech byl lepší. Co se týče dialogů, vadilo nám akorát to, že když jsme je přerušili nějak akcí, útokem či přechodem do jisté sekce, dialogy skončily a postavy se k nim již nevrátily. Často jsme tedy přišli o výživné rozhovory mezi postavami.
Pokud sis užil bullet hell ve hře Returnal, Ratcheta si zamiluješ
A s tím souvisí asi i obecný problém her, ve kterých si postavy povídají během akce. Vnímat titulky či dialogy během výbuchů a chaotické scény je velmi náročné. A že těch chaotických scén ve hře zažiješ. Pokud jsi hrál Returnal, už víš, co je to „bullet hell“. Akční peklo, když na tebe střílí všechno možné a do toho se přidají mnohé efekty, co tvoří opravdu strhující obraz. Občas se v něm však ztratíš.
Střílejí nepřátelé, střílíš ty, mezi vámi bláznivě pobíhají civilisté, hýbou se nepřátelé a když je zabiješ, už klasicky z nich dostaneš „součástky“. Občas se tedy stane, že ani nebudeš vědět, kam střílíš. Velmi to však nevadí, protože nábojů máš hodně a působí to efektně.
Hru můžeme k Returnalu přirovnat i ve využití ovladače Dualsense. V Returnalu jsme díky němu cítili dokonce i kapky deště. Ratchet Dualsense nevyužívá až tak úžasně, ale určitě je to oproti předešlé hře studia Insomniac Games Spider-Man: Miles Morales krok vpřed. Čekali jsme však, že haptické odezvy zpracují lépe.
Adaptivní tlačítka (L2, R2) využili podobně jako Returnal. Zbraně mají většinou dva módy. Stisknutím R2 do poloviny vystřelíš méně, ale přesněji nebo prostě namíříš přímo na nepřítele, stisknutím R2 vystřelíš naplno (například u brokovnice Enforcer jsou to jeden nebo dva náboje).
Zbraní je celkově 24, po osmi v každém ze tří zobrazovacích „kruhů“. Hru jsme prošli na 100 procent za nějakých 15 hodin, ale neodemkli jsme asi šest zbraní. Nevíme, zda jde o technickou chybu (bug) nebo se zpřístupní až v Challenge Mode (náročnější mód, který se zpřístupní po dohrání).
V každém případě je škoda, že jsme si už během prvního hraní neužili všechny zbraně. Na jedné straně nám ty nové alespoň obohatí druhé projdutí hry (už teď se těšíme, jak si Rift Apart dáme znovu), na druhou stranu si však myslíme, že všechny zbraně by měly být zpřístupněny již při prvním hraní.
Série je známá svými šílenými zbraněmi a jejich efektními, ale také efektivními útoky. Potěší tě tak, že kromě oblíbených kousků z předešlých her vývojáři vymysleli i originální a nové styly zbraní. Jednou z nejzajímavějších je Topiary Sprinkler, který z nepřátel na chvíli udělá obrostlé rostliny.
Mnohem přístupnější hra pro děti, které chybí větší výzva
Hratelnost je i díky nim nesmírně zábavná. Tvůrci se fungující formulku nesnažili změnit, pouze ji okořenit. V rámci bojiště se tak můžeš přesouvat pomocí takzvaných rifts, které tě přenášejí z místa na místo. Můžeš tak získat strategickou výhodu nad nepřítelem, i když, upřímně, vůbec to nebudeš potřebovat. Máme totiž dojem, že Rift Apart je mnohem jednodušší hra jako předešlé tituly. Během souboje jsme za celou hru zemřeli pouze jednou. A to jen pro nepozornost – nikdy jsme neměli nedostatek nábojů.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak je hra náročná a čím nás zklamala.
Kolik různých planet navštívíš.
Jak tvůrci zapracovali unikátní vlastnosti ovladače Dualsense.
Proč je SSD v PS5 revoluční a čím nás loading posadil na zadek.
Co má Rift Apart společného s A Crack in Time a zda jde o nejlepší díl celé série.
Zklamáním byly trochu i souboje s bossy, které nenabízejí absolutně žádnou výzvu, a to včetně toho finálního. Při nich jsme se v minulých hrách pokaždé zapotili, párkrát zemřeli a vystříleli většinu nábojů ze všech zbraní. Ve hře Rift Apart je však finální souboj docela jednoduchý i na druhé nejtěžší náročnosti.
Více než na nepřátele si musíš dávat pozor na to, abys nespadl z římsy či z okraje budovy. I v tom případě tě však hra vrátí k místu, jelikož checkpointový systém je velmi ohleduplný. Určitě tedy doporučujeme hrát na nejtěžší úrovni. Výzvu nabízí až Challenge Mode, který se odemkne po projití hry.
Nízká náročnost však vůbec neubližuje zábavě a hratelnosti. Střídat všechny možné zbraně a sledovat to peklo na bojišti je zábavnější než kdykoliv předtím. Může za to zejména kvalita obrazu a celková prezentace hry se stovkami krásných efektů na pozadí s úžasným prostředím.
Téměř 10 různých a unikátních planet nabízí široké spektrum zábavy a úkolů
Hra se odehrává na devíti planetách. Některé navštívíš pouze jako Ratchet, jiné zase jako Rivet. V podstatě je to jedno, protože mezi nimi není žádný rozdíl v hratelnosti. Kouzlo nové postavy Rivet je tak především v dialozích a cutscénách, kde se naplno projevuje její charakter. Pokud však máš chuť slyšet Rivet a její dialogy, jednoduše si necháš planetu s Ratchetem na jindy. Každá z devíti planet je unikátní a jedinečná nejen vzhledem.
Fascinující rychlost načítání SSD dělá z PS5 skutečnou next-gen konzoli
Na dvou planetách existují takzvané Blisons, fialové předměty, do kterých můžeš udeřit, čímž se přeneseš do jiné dimenze. V ní je daná planeta v úplně jiném stavu. Díky PS5 tě však nezasáhne nahrávání levelu. Udeříš do krystalu a téměř okamžitě se pohybuješ v novém světě.
To platí i pro Pocket Dimensions. Jde o malé dimenzionální prostory, ve kterých máš za úkol zdolat překážky a dostat se do cíle, kde tě čeká bonusové brnění. Uvítali bychom, kdyby byly tyto minihry delší nebo kdyby jich bylo víc, protože většinou se ze začátku na konec dostaneš během několika vteřin. Šlo však o příjemné oživení gameplaye, stejně jako v případě několika miniher s miniaturním robotem jménem Glitch. Na malém prostoru vyhledáváš viry a ničíš je v roboticko-pavoučím těle (něco jako pavouk ze Spider-Man: Into the Spider-Verse).
Minihry doplňují i tři krátké vedlejší úkoly. Nemusíš se bát, Ratchet & Clank: Rift Apart není open-world titul, ale některé planety jsou docela velké a díky „tryskám“ Hoverboots se přes ně můžeš pohybovat rychlým tempem. A právě rychlost je slovo, které se hodí k popisu základního pilíře hry – střídání dimenzí. Bylo neuvěřitelné vkročit či vletět do zcela nového světa bez jakéhokoliv stahování.
Všechny změny prostředí jsou plynulé. Jistě, viděli jsme to už na predstavovacích videích, to se však nedá srovnat s tím, když držíš ovladač v ruce a přemístíš se z jednoho světa do druhého stejně rychle, jako když vystoupíš v GTA V z auta. SSD v PS5, které umožňuje toto super rychlé načítání, se v průběhu této generace konzolí nepochybně postará o mnohé revoluční a zajímavé designové nápady.
Ratchet & Clank: Rift Apart je docela dlouhá hra. Rozhodně jde o jednu z nejdelších v sérii, co se týče základního příběhu. U většiny her však platí, že pokud je projdeš, stále v nich můžeš strávit několik dalších hodin sbíráním předmětů a plněním dalších, vedlejších úkolů a různých bonusů. I minulé hry v sérii byly v případě, že jsi je chtěl projít na 100% celkem dlouhé. Rift Apart však na 100% projdeš velmi rychle, takže spousta „endgame“ obsahu je menším zklamáním.
Všechny minihry i bonusové úkoly jsou krátké a jednoduché a ve hře v podstatě neexistuje nic, co by nabízelo pořádnou výzvu. Aréna plná různých nepřátel přicházejících ve vlnách obsahuje pouze 3 úrovně, které byly fajn, ale měli jsme dojem, že arény v předešlých hrách byly zábavnější a více využily jednotlivé prvky hratelnosti a celou škálu zbraní.
Bugy a graficky nejdokonalejší hra historie
Když si hru zapneš, budeš mít na výběr mezi Fidelity Mode (vyšší rozlišení, ray tracing a 30 fps), Performance Mode (60 fps a vyšší rozlišení) a podobně jako u Spider-Man: Miles Morales, i Ratchet nabízí ray tracing mód s 60 fps, ale v nižším rozlišení. Je jen na tobě, co preferuješ, ale určitě bychom ti doporučovali vyzkoušet „grafiku“ naplno (Fidelity Mode) a pak i stabilních 60 fps (Performance Mode). Nejdříve si užiješ jednu z nejkrásnějších, ne-li vůbec nejkrásnější hru dosud, no a pak si ji naplno vychutnáš v 60 fps.
Hru teď hrajeme podruhé právě v 60 fps s ray tracingem a jde o zcela jiný zážitek. Celková plynulost pohybů a všeho, co se děje na televizoru dodává hře nový rozměr. Kašlat na vyšší detaily rozlišení, 60 fps je to nejlepší, čím si herní zážitek můžeš zlepšit. Nakolik je hra v jednotlivých módech stabilní, se již brzy dozvíš v technickém rozboru od Digital Foundry, na který jsme neuvěřitelně zvědaví. Framerate byl však po většinu času stabilní, a to i v situacích, kdy se toho na obrazovce dělo velmi mnoho.
Musíme se pozastavit i nad detailně vytvořenými světy s dalekou dohledností a bohatými scénami, ve kterých se neustále něco děje. Ratchet & Clank: Rift Apart v rámci vizuální kvality dokonale prezentuje možnosti nové generace konzolí. Víckrát tě okouzlí filmové scény, detailní srst na postavách, nádherná barevná škála všeho kolem, hustota porostů či celkově objektů na obrazovce a nádherný ray tracing, díky kterému se od lesklých povrchů odráží světlo a odrazy jiných předmětů zcela dokonale.
Duchovní nástupce A Crack in Time
Ratchet & Clank: Rift Apart je díky několika herním mechanikám v našich očích duchovním nástupcem nejlepšího dílu celé série – A Crack in Time (ano, dočkáš se i skvělých logických levelů s Clankem jako v A Crack in Time). Nejsme úplně rozhodnutí, zda Rift Apart překonává A Crack in Time, ale minimálně jde o stejně úžasný zážitek.
Hratelnost dostala nový rozměr díky přejíždění přes dimenze, potěšily nás i zcela nové zbraně a nedokázali jsme se dostatečně vynadívat na nádherný výtvarný styl a detailní textury. Společně s nasvícením, nádhernými barvami a celkovou prezentací designu míst, planet, přírody a mimozemšťanů tak mluvíme o nejkrásnější hře na PS5.
Stále je to velká zábava ve formuli, která jednoduše funguje a nutně nepotřebuje obměnu. Jenže pokud série danou formulku neupraví a nezmění své mechanismy (jako například God of War z roku 2018), obáváme se, že ty „desítkové“ hodnocení budou spíše výjimečné. Na jedné straně si tedy užíváme to, co ve své podstatě tato série představuje a nabízí, na druhé straně jsme zvědaví, kam by ji tvůrci dokázali posunout.
Vzhledem k tomu, že jde o výkladní skříň hardwaru PS5, která se úžasně hraje a má vynikající nové postavy v podobě Rivet a ještě někoho tajného, můžeme jít s hodnocením na 8,5 z 10. Rozhodně jde o jednu z těch her, kvůli které se vyplatí kupovat PS5. Po hře Returnal tak má Playstation další eso v rukávu.
P.S.: Pokud ti už po tolika hrách lezl Captain Quark z několika důvodů na nervy, potěšíme tě. V této hře je přítomen jen na pár minut. Zřejmě za to však může fakt, že herec, který mu propůjčoval hlas, bojuje s alzheimerem a těžkým průběhem covidu-19. Za celé ty roky odvedl vynikající práci, takže si na něj při hraní vzpomeň.