Mladá česká testerka her nám prozradila, jak bojují v DayZ s cheatery a proč ve hře nedokáží opravit některé bugy.
Sabina Bagarová pracuje jako QA testerka v českém herním studiu Bohemia Interactive (Arma, DayZ, Vigor...). Vystudovala sice chemii, ale dokázala se dostat do herního průmyslu a hned první hra, na které pracovala, byl remake Mafie. Vyzkoušela si už dvě velká herní studia a objevila lásku k hrám, které dosud ignorovala. Nyní je opravuje tak, že hledá bugy, technické chyby, které by ve hře neměly být.
Jeden bug jsme hledali asi v devíti lidech celý týden, ale i tak se nám ho nepodařilo zreplikovat a opravit.
- 1. Kdo je to QA tester, zda může ovlivňovat příběh hry a jak se vlastně opravují chyby a bugy ve hře.
- 2. Zda může tester v DayZ hrát i na svém osobním účtu s výhodami a jak bojují s cheatery, kteří jim dokonce někdy pomáhají s vývojem.
- 3. Zda se na pracovišti setkala se sexismem, s nevhodnými narážkami nebo se sexuálním obtěžováním.
- 4. Jak vnímá pozici žen ve videoherním průmyslu.
- 5. Jak se pracovalo na remaku Mafie.
Pracuješ jako junior quality assurance tester. Co přesně to znamená?
Když někomu řeknu, že jsem QA tester, tak první reakce je obvykle něco v tom smysli, že hraji hry za peníze. Je to dream job, avšak odlišnější, než si lidé představují. Když totiž hraješ/testuješ tutéž věc/sekci hry pár hodin nebo dokonce celý den dokola, Zblázníš se z toho. V podstatě tedy hledám ve hře chyby.
Jak přesně vypadá tvůj běžný den v práci?
Když přijdu do práce, stáhnu si novou verzi hry s nejnovějšími aktualizacemi a testuji, zda funguje tak, jak má. Zkontroluji, v jakém stavu jsou technické chyby, tedy bugy. Následně si zapnu hru jako běžný hráč, procházím ji a hledám chyby. Když něco nefunguje, tak si to zapíšu a pošlu na opravu lidem, kteří to mají na starosti.
V rámci své práce si tedy nehraješ s kódem, neprogramuješ, prostě najdeš bug a jeho opravu zadáš některému z vývojářů, ano?
Je to tak.
Většinou když na serveru oznámíme, že jsme QA testeři a potřebujeme něco otestovat, tak nás okamžitě chtějí zabít a říkají nám, jak je ta hra špatná. Jednou jsem ale potkala milého kluka, který mi kryl záda a pomáhal mi přežít, abych vyzkoušela nějaké věci.
Jaký je rozdíl mezi QA testerem a pozicemi QA specialist či QA lead?
QA junior má právo dělat chyby, které si už QA senior nemůže dovolit. Jako tester si obecně vhodný na cokoliv a QA specialist se pak specializuje na určitou věc. QA lead vede tým testerů a specialistů.
Ty tedy jako quality assurance tester hraješ někdy i 8 hodin tutéž sekci hry a hledáš v ní chyby, dokud si nejsi jistá, že jich tam víc není?
V podstatě ano. Je ale rozdíl hrát střílečku, příběhovku a open–world titul. Například v DayZ hraješ normálně jako hráči, čili se co nejdéle snažíš přežít a zjistit, zda jsi přežil férově, nebo pokud jsi zemřel, jestli to není nějaká chyba ve hře a měl jsi žít déle. V tom open–worldu tedy hraješ jako ten hráč a v příběhovce procházíš postupně sekci po sekci.
Když hraješ DayZ jako normální hráčka pokoušející se přežít co nejdéle, tak se ti to daří, respektive jsi dobrá hráčka?
Asi takový průměrný hráč. Když hrajeme s normálními hráči, snažíme se otestovat některé věci, které se dají zjistit pouze během klasické online hry. Často těm lidem tedy ještě řekneš, že nazdar, jsem QA tester a potřebuji něco otestovat. Někteří ti bodnou kudlu do zad nebo začnou mluvit o tom, jak je ta hra špatná a podobně. Jednou jsem ale narazila na jednoho hráče, který mi pomáhal přežít, kryl mi záda, dával mi jídlo a podobně, což byl super zážitek. Nicméně většinou, když o nás vědí, tak nás chtějí zabít.
Cheatery někdy neumíme odhalit a zabanovat, i když hrajeme přímo s nimi.
Můžeš hrát hry, na kterých pracuješ, i na soukromém účtu, kde si můžeš zapnout nějaké zlepšováky, nebo to máte všichni bloknuté?Máme to zablokované, takže nemáme žádnou výhodu.
A co se stane, když takové lidi se zlepšováky, tedy tzv. cheatery, potkáte ve hře?
Tehdy je to zajímavé, protože se automaticky snažíme zjistit, jak to dokážou. Chtěli jsme se s nimi i zkontaktovat, jak to sakra dělají.
Takže v rámci vývojářského týmu či QA týmu často ani nevíte, jak to ti cheateři dělají?
Bohužel nevíme. Stává se i to, že cheater někdy změní počasí a lidé nám nadávají, že jsme pokazili hru, přičemž za to vůbec nemůžeme.
Alespoň ty cheaterů banujete?Někdy se to nedá. Oni totiž mají techniky i na to, aby si na serveru změnili jméno, a tak je neumíme identifikovat.
Některé cheatery tedy ignorujete, respektive nemáte způsob, jak se s nimi vyrovnat?
Bohužel, někdy to tak je. Občas nám však pomáhají, protože dávají videa na Youtube či Twitch a občas nám posílají zprávy o tom, jak to dělají, což nám dost pomáhá.
A nezkoušeli jste komunikovat s jinými multiplayerovými studii, abyste si vyměnili techniky při hledání a blokování cheaterů, respektive abyste přišli na způsob, jak cheatují?
To z mé pozice nedokážu říct.
Stává se, že musíš nějaký quest ve hře, který trvá dejme tomu 20 minut, opakovat i během celé 8hodinové změny a donekonečna v něm hledat chyby?
Já mám skvělý tým, takže když už mi něco takového leze na nervy, můžu někoho poprosit, abychom si vyměnili práci.
Jak moc je odlišná práce rok před vydáním oproti měsíc před vydáním hry?
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jak moc je odlišná práce rok před vydáním versus měsíc před vydáním hry.
- Kolik bugů opravila na remaku Mafie jen za poslední 4 měsíce vývoje.
- Jak vznikaly slavné závody v remaku Mafie a jak dlouho jí trvalo, než v nich uspěla.
- Jak se člověk bez herního vzdělání, který předtím ani hry nehrál, může dostat k jejich vývoji.
- Zda se Sabina na pracovišti setkala se sexuálním obtěžováním a jako rozlišuje mezi flirtem a obtěžováním.
- Jaký má názor na takzvaný crunch, když musí vývojáři celé týdny až měsíce pracovat přesčas, často zdarma a bez odměny, a při které hře to zažila ona.