18. září 2021 11:03
Tímea Krauszová

Vakcíny proti rakovině: vědci přišli s novými zjištěními, nádory se po očkování zmenšují

Zdroj: Unsplash/CDC/na voľné použitie
NEWS

Vědci z MIT zjistili, že dokáží vakcíny nasměrovat i na konkrétní rakovinné bílkoviny, čímž pomáhají pacientům zotavit se.

Vědci z Massachusettského technologického institutu (MIT) opět pokročili ve výzkumu protinádorových vakcín. Těm se vědci po celém světě věnují intenzivně posledních deset let ve snaze lépe bojovat proti onkologickým onemocněním. Zatím jde jen o experimentální vakcíny, které neschválila americká agentura pro potraviny a léčiva (FDA).

Vytvořené jsou tak, aby stimulovaly vlastní imunitní systém lidského těla. Ten pak bude moci pokračovat v ničení nádoru. Vedoucí autorkou nové studie je výzkumná pracovnice na MIT Megan Burger. Článek uveřejnili ve vědeckém časopise Cell a informoval o něm i institut.

Vakcíny, které posilňují imunitní systém

Princip vakcíny se soustřeďuje na bílkoviny, které v těle vznikají až při rakovině. Buňky, které jsou napadeny, začnou produkovat takové bílkoviny, které ve zdravých buňkách nenajdeme – proto se na ně vědci mohou zaměřit. Nazývají se neoantigeny a probouzejí k životu imunitní systém. Ten ví, že něco není v jejich přítomnosti v pořádku a zareaguje pomocí T-buněk.

patient, očkovanie, rúško
Zdroj: Unsplash/CDC/volně k užití

Různé T-buňky se přitom soustřeďují na různé neoantigeny, takže zareagují ty, které dokáží nádory i zničit. Nicméně existuje tzv. vyčerpání T-buněk, které nastává tehdy, když nádor v těle vytvoří imunirepresivní reakci: tedy když potlačuje ochrannou reakci těla. Pak se může nádor nekontrolovaně rozrůstat.