V regálech skoro každého obchodu číhají nějaké fejkové coly. My jsme je ochutnali a zjistili, kterých se nemusíš bát a které naopak připomínají limču otevřenou z minulého týdne.
Coca-Cola je notoricky známá limonáda, která si podmanila celý svět, přepsala dějiny a dala dokonce i podobu Santa Clausovi. Ještě předtím si však prošla cestou, která z ní udělala notoricky známou ikonu, symbol Ameriky, kapitalismu i popkultury.
Původně lék proti bolestem hlavy
V roce 1886 ji vymyslel lékárník John Stith Pemberton. Vznikla jako lék proti únavě a bolestem hlavy. Obsahovala listy koky – ano, těch samých listů, které jsou zdrojem kokainu, a také kolové ořechy, z čehož pochází celý název Coca-Cola. Brzy se ale z lékárenské medicíny stal nápoj, který je dodnes součástí každého amerického dineru i malého bufetu na druhém konci světa. Dnes už chuť coly najdeš skoro ve všem – od bonbonů přes lesky na rty až po zubní pasty.
Jenže tam, kde je sláva, vzniká i konkurence. Postupně se objevovalo čím dál více značek, které se chtěly svézt na vlně stejné mánie. O sedm let později spatřila světlo světa Pepsi – v té době pod názvem Brad’s Drink. Vymyslel ji lékárník jménem Caleb Bradham a měla sloužit pro lepší trávení po jídle. Název odkazuje na trávicí enzym pepsin a slovo „dyspepsie“, tedy špatné trávení.
Do třetice, v roce 1905, přišla na svět RC Cola (Royal Crown Cola). Vyvinul ji Claud A. Hatcher, také lékárník, který se naštval na distributora Coca-Coly, protože mu při prodeji účtoval příliš vysoké ceny. RC Cola si drží alespoň nějaké prvenství – přišla první s colou v plechovce a později v plastové lahvi, takže technologicky předběhla oba své slavnější rivaly. V marketingu a reklamě se ale svým konkurentům nikdy nevyrovnala a byla tržně převálcovaná.
Fejkové Coly v každém regálu
V regálech supermarketů dnes najdeš desítky limonád, které se snaží vyrovnat slavným americkým velikánům. Všechny se nesou v barvách červené a černé, hrdě nesou název cola a nabízejí alternativu k dražšímu originálu. Pořídíš je klidně za deset korun. Otázka je, jestli za těch pár korun dostaneš kvalitní chuť, nebo jen obarvený experiment, který připomíná levný sirup z letního tábora.
V Refresheru jsme se rozhodli zjistit, jestli se mezi nejlevnějšími colami ze supermarketů najde taková, která chuťově může alespoň trochu konkurovat originálu. Vyrazili jsme do Tesca, Lidlu, Kauflandu, Billy i Alberta a nakoupili všechno, co mělo na etiketě příchuť coly. Jen jsme sáhli po variantě zero, protože jsme si nechtěli přivodit žádné zdravotní problémy.
chuť – jestli je spíš sladká, kyselá nebo úplně mimo oblíbenou chuťovou škálu
bublinky – jestli má říz, nebo po otevření okamžitě ztratí šum
celkový dojem – jestli připomíná originál, nebo sirup z dětské party
BTW. Do rozboru sladidel jsme se nepouštěli – přece jen – máme vystudovanou žurnalistiku a ne potravinářskou chemii. Hodnotíme zkrátka běžné atributy, které nás v první řadě motivují si takový drink koupit. Chuť, pocit osvěžení a celkový dojem.
7. Clever Limonáda s příchutí cola
Obchod: Billa
Cena: 9,50 korun
Množství: 2 litry
Clever cola je přesně ten typ limonády, u které po prvním loku vážně začneš přemýšlet, jestli při výrobě někdo nezapomněl přidat dochucovadla. Působí spíš jako obarvená voda s trochou sladidel než jako cola. Bublinky jsou slabé a rychle mizí, barva je ve srovnání s ostatními dost světlá. Plus má snad jen v tom, že není přeslazená a po prvním doušku se ti neslepí pusa. Jinak ale působí dost prázdně a bez jiskry. V našem testu si proto odnáší poslední místo.
6. Artesie cola flavour
Obchod: Albert
Cena: 9,90 korun
Množství: 2 litry
Na první dojem působí docela nenápadně a po ochutnání je jasné, že tohle nebude ta klasická kolová chuť, na kterou jsme zvyklí. Bublinky má sice akorát, ale celkově je dost vodová a s každým dalším douškem se ozývá zvláštní hořký dojezd, který zůstává v puse déle, než bys chtěl*a. Barva je světlejší než u originálu a chuť má daleko k čemukoliv, co by se dalo označit za colu. Za nás jsme na trhu určitě našli lepší limonády – jasné šesté místo.
5. Stockwell cola
Obchod: Tesco
Cena: 9,90 korun
Množství: 2 litry
Stockwell má poctivou dávku bublinek a na rozdíl od jiných levných kol nepůsobí úplně jako cukrová voda, což je příjemné překvapení. Chuť ale ani tak není dostatečně výrazná – taková neslaná/nemastná klasika, u které po chvíli zapomeneš, že jsi ji vůbec pil*a. Cola aroma se drží hodně v pozadí, ale díky decentní sladkosti se dá vypít bez většího utrpení.
4. Fritz-kola super zero
Obchod: Kaufland
Cena: 36,90 korun plus 3 koruny za skleněnou lahev
Množství: 0,33 litru
Fritz-Kola má za sebou sympatický příběh – vznikla v roce 2003, kdy se dva studenti z Hamburku rozhodli, že udělají colu jinak a lépe. A to se cení. Koupíš ji v malé skleněné lahvi za vyšší cenu než konkurenty, takže máš pocit, že piješ něco lepšího. Jenže i když má značka cool image, chuťově to pro některé testery nebyla žádná hitparáda. Je to zkrátka trochu jiná chuť. První doušek překvapí ostrými bublinkami, které ale rychle zmizí, a zůstane po nich výrazná, kyselá chuť se zvláštním dozvukem. Není to vysloveně špatné, ale dojem máme spíš rozpačitý. Určitě najde svoje zastánce, ale pro vyznavače amerických klasik to nebude ono.
3. Cola San Terra
Obchod: Kaufland
Cena: 9,50 korun
Množství: 2 litry
Tenhle výsledek nás překvapil asi nejvíc. Cola San Terra za desetikačku patří mezi ty lepší kousky z levnějších variant. Chuť má o něco výraznější než většina konkurence, i když na originál pořád nemá. Dá se ale pít bez problémů – žádná přehnaná chemická pachuť a ani žádná nesnesitelná sladkost. Bublinky jsou příjemné a drží se déle než u ostatních. Jen někteří testeři cítili lehce hořký ocas na konci.
2. Cola Kaufland
Obchod: Kaufland
Cena: 13,90 korun
Množství: 2 litry
Tahle cola s logem řetězce je důkazem, že i supermarketová značka může chutnat víc než obstojně. Na první pohled ji ale lehce přehlédneš mezi všemi barevnými obaly jiných limonád. Ale jakmile ji ochutnáš, je jasné, že si zaslouží pozornost. Má příjemně výrazné bublinky, plnější chuť a celkově působí vyváženě. Chuťově dokonce lehce připomíná Coca-Colu Zero. Za nás získává druhé místo a víme, že už nikdy nebudeme dělat soudy podle obalu.
1. Freeway Cola
Obchod: Lidl
Cena: 16,90 korun
Množství: 2 litry
Freeway si zaslouženě odnáší titul vítěze našeho testu supermarketových kol. Hned na první doušek je jasné, že piješ colu. Je hodně bublinkatá, takže pocit perlivosti je silný a vydrží déle než u některých konkurentů. Chuť je nejvýraznější ze všech testovaných limonád a přitom příjemně sladká – dobře se pije. Snaží se co nejvěrněji napodobit originální americkou legendu. Trochu překvapí ovocnější dozvuk na konci, který ji přibližuje k Pepsi.
Pokud tedy hledáš supermarketovou colu, která se nejvíc přibližuje originálu, Freeway je jasná volba.