Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Toto je TOP 10 momentů kariéry jednoho z nejvýznamnějších designérů 21. století. Odpočívej v pokoji, Virgile.
Módní svět v neděli šokovala tragická zpráva. Rodina ghansko–amerického návrháře Virgila Abloha totiž oznámila, že ve věku 41 let zemřel. Více než dva roky trpěl vzácnou agresivní formou rakoviny. Boj s těžkou nemocí držel po celou dobu v tajnosti.
Časopis Time označil v roce 2018 Virgila Abloha za jednoho ze sta nejvlivnějších osobností na světě. Právě v té době začala jeho spolupráce se společností LVMH, pod kterou patří i Louis Vuitton, kde zastával pozici kreativního ředitele. Zůstala po něm jedinečná tvorba a splněný sen o pouliční módě na nejprestižnějších molech v Paříži.
Od DJe na středoškolských večírcích až po Tomorrowland
Charakteristické byly pro Virgila zejména jeho všestrannost a multitalent. Téměř všechno, čeho se dotkl, proměnil ve zlato. Kreativně se činil snad v každém druhu umění; ať už šlo o módu, architekturu, grafiku, malířství nebo hudbu.
V roce 1998, čerstvě po dosažení dospělosti, se vrhl na DJing, který ho provázel i dlouhá léta poté, co už byl zaběhnutý v módní branži jako návrhář.
Jako DJ začal hrát na středoškolských večírcích. Jeho inspirací byly v té době A–Trak, Benji B a Gilles Peterson, prozradil v rozhovoru pro The Guardian. V rámci své hudební kariéry si vytvořil pseudonym Flat White, pod kterým vystupoval na různých festivalech, módních večírcích nebo rapových koncertech.
Hrál ve známých nočních klubech v Londýně, Las Vegas či na Ibize. Dokonce měl nejednou na starosti i otevírací sety na koncertech Travise Scotta a v roce 2019 měl vlastní show na festivalu Tomorrowland.
Kanyeho dvorní designér
V roce 2002 Virgil absolvoval bakalářský stupeň studia v oboru stavební inženýrství na University of Wisconsin-Madison, po kterém přešel ke studiu architektury v Illinois. Právě díky tomu, že módu nestudoval, získal na tento druh tvorby unikátní pohled, kterým se později proslavil.
Od samého začátku měl vysoké ambice. Jak píše Vogue, v den promocí si dohodl setkání s tehdejším manažerem Kanyeho Westa Johnem Monopolym, na kterého udělal velmi dobrý dojem a ten ho okamžitě najal do Yeezyho týmu. Začínal jako kreativní konzultant, který zajišťoval merchandising k turné, vizuální stránky alb nebo scénografii koncertů.
Později se stal Westovým dvorním módním poradcem a v roce 2010 i ředitelem jeho kreativního domu DONDA. S Yeezym, rovněž rodákem z Chicaga, spolupracoval 10 let. Byl to jeden z největších zlomů ve Virgilově kariéře.
Právě díky dobrému vztahu s Kanyem, jeho silné podpoře a zázemí se mu nakonec podařilo uspět i na své sólové dráze módního designéra a zakladatele vlastních značek Pyrex Vision a později i Off-White.
Během stáže ve Fendi nosil designérům kávu
První živý kontakt Virgila s elitní módou nastal v roce 2009, kdy společně s Kanyem nastoupili na několikaměsíční stáž v prestižním italském módním domě Fendi v Římě. Chtěli se totiž dostat co nejblíže základům módního byznysu a pochopit jednotlivé kreativní procesy přímo ze zákulisí.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemčení?
Kolik platili Virgilovi a Kanyemu za stáž ve Fendi a proč občas sloužili jen jako poskokové.
Jaká Virgilova ikonická fotka vyvolala rozruch a reagoval na ni i South Park.
Za kolik se po Virgilově smrti prodávají jeho tenisky ze spolupráce s Nike.
Proč byl podle jeho slov Pyrex jen experiment.
Jak se s Off-White dostal na módní přehlídky v Paříži.
Jaká dojemná situace nastala po jeho první přehlídce pod Louis Vuitton, když se s Kanyem oba rozplakali.
Nešlo ovšem o žádnou záviděníhodnou stáž. Měsíčně totiž vydělávali 500 dolarů a většinu času sloužili designérům ve Fendi jen jako poskokové, píše NSS Mag. Když někdo z kreativního týmu potřeboval něco ofotit nebo dostal chuť na kávu, právě tehdy se mohli realizovat dva stážisté z Chicaga, z nichž se později stali kreativní ředitel Louis Vuitton a 21násobný držitel prestižní ceny Grammy.
V tomto období vznikla i ikonická fotka z pařížského fashion weeku během přehlídky Comme des Garçons, na které Kanye pózuje v kožených rukavicích a s kufříkem Goyard uprostřed a Virgil napravo v modré vestě Moncler a ve žlutých teniskách. Kromě nich se na snímku plném křiklavých odstínů nacházejí také Don C, Taz Arnold, Chris Julian a Fonzworth Bentley.
10 years ago today.
"Kanye brought his group of friends to Paris to take in fashion week for the first time and crash the party."
„Jsem optimista. Věřím, že umění a dobrý charakter dokáží změnit svět. Odmítám věřit opaku. Ta fotka pro mě znamená, že nemožné je možné. Nemyslel jsem si, že budu jednou šéfovat v Louis Vuitton, ale tehdy jsem pochopil, že je to možné,“ řekl pro Complexs odstupem času ohledně ikonické fotky v roce 2019.
Netradiční outfity na fotce způsobily poprask. Po jejím zveřejnění zesměšňovali Kanyeho dokonce i v epizodě seriálu South Park. V té době spolupracovali Virgil a Ye také se značkou Louis Vuitton na výrobě Kanyeho tenisek, které se dnes prodávajíza více než tři čtvrtě milionu korun.
Pyrex Vision jako povedený experiment
V roce 2012 Virgil představil v New Yorku svou první oficiální značku s názvem Pyrex Vision. Prvními modely byly předělané flanelové košile Ralph Lauren s velkým nápisem Pyrex a číslem 23, které bylo poctou Michaelu Jordanovi. Značka si za krátký čas získala velkou oblibu mezi streetwearovými nadšenci.
Nosily ji mnohé celosvětově známé celebrity jako ASAP Rocky, Rihanna, Kanye West nebo Kim Kardashian. Pro Pyrex byly typické monochromatické barevné kombinace a černobílé potisky s čísly či velkými nápisy, které v té době formovaly streetwearovou módu na celém světě.
Po velkém rozruchu se Pyrexem inspirovaly i mnohé fast fashion řetězce, které se snažily tyto na první pohled kýčovité, ale jedinečné a v té době velmi oblíbené designy kopírovat. Jeden z hlavních impulsů pro založení Pyrex Vision mu přinesl právě Ralph Lauren, který koncem roku 2012 rušil svou divizi Rugby, která nabízela klasické sportswearové modely s americkým nádechem.
Virgil oběhl prodejny Rugby po celé zemi a vykoupil všechny flanelové košile, jejichž cena byla na úrovni 40 dolarů. Poté je předělal, prodával za 550 a zákazníci se po nich mohli utlouct.
Tehdejší název značky Pyrex se ale musel kvůli stejnojmenné firmě vyrábějící varné nádoby ze skla změnit. Virgil zrušení značky zdůvodňoval tím, že ji nechtěl použít jako komerční podnik, ale jen jako umělecký experiment.
Off-White přišel s ulicí na módní přehlídky v Paříži
V roce 2013 přišel s ještě více přelomovou značkou s názvem Off-White jako pokračováním projektu Pyrex Vision. Vzorec jednoduchých a hlavně výrazných motivů stále fungoval a Virgil jej tak v případě své nové kolekce jen posunul na vyšší úroveň.
V rámci Off-White kombinoval streetwear, luxus, umění, hudbu a cestování. Název značky podle jeho slov definoval „šedou oblast mezi černou a bílou, což je barva Off-White“, vysvětluje Vogue.
Z obdélníků a čtverců vyplněných diagonálním pruhováním, velkého nápisu WHITE a čtyřcípé šipky se téměř okamžitě staly ikonické vzory. Jméno značky v překladu znamená něco jako „čisté malířské plátno“, které podle Virgila lépe vyjadřovalo cíl značky.
Virgil v tomto případě dbal už i na kvalitnější výrobu. Off-White modely si nechával šít v Itálii a od základu si je navrhoval sám, na rozdíl od předešlého Pyrexu, v jehož rámci nabízel jen cizí věci s levným printem.
Tvrdil o sobě, že je teoretikem a filozofem v oblasti luxusu, zejména pro mladou generaci. Proto se prý snažil transformovat na první pohled pouliční značku do luxusního módního domu. Již v roce 2014 se mu podařilo uvést na trh i dámskou řadu a následně se představit na prestižním týdnu módy v Paříži, připomíná CNA Lifestyle.
V roce 2017 přišla jedna z nejexkluzivnějších spoluprací v rámci světa tenisek. Virgil a společnost Nike se spojili a vytvořili designový projekt s názvem „The Ten“, v jehož rámci představili deset známých modelů Nike zrekonstruovaných podle vize samotného Abloha.
Upravené modely rozdělili do dvou témat. Pět modelů ukázali v rámci řady „Revealing“, které měly zvýraznit surovost a ruční výrobu tenisek. Šlo o modely Air Jordan 1, Nike Air Max 90, Nike Air Presto, Nike Air VaporMax a Nike Blazer Mid.
Druhé téma s názvem „Ghosting“ navrhli s průsvitným vrškem a s myšlenkou sjednoceného odhalení prostřednictvím stejného materiálu. Šlo o modely Nike Zoom Fly SP, Nike Air Force 1 Low, Nike React Hyperdunk 2017, Converse Chuck Taylor a Nike Air Max 97.
Jedná se o jednu z nejúspěšnějších kolekcí světa, přičemž jednotlivé tenisky z The Ten se prodávají za desetitisíce korun. Nejžádanějším je model Air Jordan 1 v barvě Chicago, který se v některých velikostech po jeho smrti prodáváza 3,7 milionu korun.
V Louis Vuitton se mu podařilo propojit streetwear s vysokou módou
V roce 2018 přišel nečekaný zlom. 25. března se totiž stal uměleckým ředitelem pánského oddělení v Louis Vuitton. „Je pro mě ctí přijmout tuto pozici. Zjistil jsem, že dědictví a kreativní integrita módního domu jsou klíčovou inspirací, a budu se snažit na ně odkazovat a zároveň vytvářet paralely s moderní dobou,“řeklpoté, co byl jmenován do této funkce.
Byl to v rámci high fashion průmyslu významný krok. Šlo totiž o prvního člověka afrického původu, který vedl pánské oddělení v Louis Vuitton, a také byl jedním z prvních představitelů streetwearu, který se dostal do vysoké pozice módního domu.
Jeho více než tříleté působení ve strukturách Louis Vuitton přineslo značce úspěšné období doprovázené pozitivními, až revolučními změnami a mnoha signaturními kolekcemi, které propojují streetwear s elitní módou. Virgilův sen o propojení těchto dvou na první pohled odlišných světů se po letech dřiny a dokazování osobních kvalit skutečně naplnil.
Slzy a vřelé objetí s Kanyem po první přehlídce LV
Jeden z velmi silných momentů přišel s jeho debutovou přehlídkou kolekce jaro/léto 2019 v červnu 2018. Ta byla v Paříži během Fashion Weeku a rozhodně navždy zůstane v mnoha směrech nezapomenutelná.
Jedním z největších a nejsilnějších okamžiků celé přehlídky byl právě její závěr, když se na molu ukázal Virgil a všichni hosté ho obdařili neobyčejnými ovacemi a potleskem. Nakonec návrhář přišel ke svému dlouholetému příteli Kanyemu a dojatý ho objal. Dlouhé a emotivní gesto provázely slzy a celý moment si získal pozornost mnoha fanoušků i médií.
Kanye se totiž do velké míry zasloužil o Virgilův úspěch. To, že ho viděl po letech ve vedení jednoho z nejprestižnějších módních domů, jakým je Louis Vuitton, byl pro rapera jistě úžasný zážitek. Po oznámení Virgilovy smrti sdíleli mnozí lidé na sociálních sítích právě toto video, kterým uctili jeho památku.
Nejznámější hudební alba světa nesou jeho grafiku
Je pravděpodobné, že mnozí, kteří Virgila Abloha do jeho smrti ani neznali, se minimálně jednou za život setkali alespoň s některým jeho uměleckým dílem. Pokud ne přímo s módní tvorbou, tak alespoň s tou grafickou. Ghansko–americký designér totiž stojí za vizuální stránkou mnoha nejznámějších hudebních alb světa.
Jelikož měl nejblíže k hiphopové kultuře, nejčastěji pracoval na coverech právě rapovým interpretům. Grafiku dělal například Kanyemu Westovi a jeho albům 808s & Heartbreak, My Beautiful Dark Twisted Fantasy, Yeezus nebo jeho společnému albu s Jay Zm Watch the Throne.
Kromě jeho blízkému Kanyemu ale dělal cover i raperům jako Lil Uzi Vert na albu Luv Is Rage 2, ASAP Rockymu a jeho albu Long.Live.A$AP nebo Kid Cudimu a jeho WZRD.
Spolupráce s Ikeou, Mercedesem nebo Evian
Virgil měl na kontě i spolupráce mimo módní či hudební scénu. Za zmínku stojí například netradiční kolekce s nábytkovým gigantem IKEA označená švédským názvem MARKERAD. Ta obsahovala řadu nábytku a bytových doplňků s rozpoznatelnými prvky a označeními, včetně tradičních citátů s uvozovkami, produktových kódování či katalogových dat.
V limitované kolekci se nacházely například ručně tkaný červený koberec s komickým nápisem „BLUE“ nebo modrý koberec perského stylu s velkým ironickým nápisem „KEEP OFF“. Mezi produkty byly i nástěnné hodiny, nedokončený obraz s nápisem „LOADING“ či trojúhelníkový držák, který má víceúčelovou funkci. Dá se použít jako zábrana ke dveřím, ale také jako estetický prvek s funkcí podložky pod židli.
Virgil loni spojil své kreativní cítění s dovednostmi šéfa designu v Mercedesu Gordena Wagenera. Společně proměnili ikonický Mercedes G v bizarní závodní koncept.
Zmenšenou repliku vozu vydražili a výtěžek z prodeje putoval na podporu umělců. Samotný vůz v životní velikosti zůstává nepojízdný. Abloh s Wagenerem si přitom vyhráli se všemi detaily v interiéru i exteriéru.
Nečekaná byla také spolupráce s firmou Evian, která balí neperlivou vodu. Firma mu kromě spolupráce rovnou nabídla pozici kreativního poradce pro udržitelné inovace. Jedním z prvních výsledků jeho práce se stala série minerální neperlivé vody Evian ve skleněných lahvích s dřevěným víkem, nápisem „RAINBOW INSIDE“ a cenovkou 50 € (téměř 1 300 Kč).