Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
31. března 2022 v 12:30
Čas čtení 6:35
Dominik Vetrák

Nový Spider-Man byl vlastně jeden velký počítačový trik. V celém filmu bylo jen 80 záběrů bez triků a i masky byly digitální

FILMY A SERIÁLY SPIDER-MAN: NO WAY HOME
Uložit Uložené

Video rozbor počítačových triků a CGI z filmu Spider-Man: No Way Home ti úplně změní pohled na blockbustery a hollywoodské filmy.

Kelly Port je supervizor oddělení vizuálních efektů pro film Spider-Man: No Way Home. V 25minutovém videu magazínu Vanity Fair analyzoval několik minut záběrů ze snímku a postupně ukazoval, co všechno tvůrci natočili ve skutečnosti a co dotvořili počítačovými efekty.

Podle tvůrce těchto vizuálních efektů Kellyho Porta je v komiksovce Spider-Man: No Way Home jen 80 záběrů, ve kterých nejsou žádné vizuální efekty.

Ve 21. století se vizuální počítačové triky využívají mnohem více než ve 20. století. Souhlasí s tím i Vladimír Valovič, tvůrce vizuálních efektů do hollywoodských filmů, který pracoval na filmech jako Strážci galaxie, Justice League, Aquaman, Star Trek Beyond, Gravity a mnoha dalších. Podle něj se vizuální efekty začaly ve větší míře využívat až v 90. letech a následně na přelomu tisíciletí.

Počítačové efekty se využívají i v dramatech bez výbuchů

Tvůrci filmů je v 21. století využívají i v dramatech, ve kterých není žádná akce ani výbuchy, jako například v dramatu Gone Girl od režiséra Davida Finchera. To se ve 20. století často nestávalo a dnes už je to běžné.

Tvůrci dotváří triky prostředí, ulice, budovy a podobně. Mohou tak natáčet film ve studiu a nemusejí cestovat po světě či uzavírat bloky ulic, což by produkci vyšlo na spoustu peněz. 

Doporučeno
Nejlepší filmy Toma Hollanda, které jsi ještě neviděl*a. V jednom hraje feťáka, v dalším si ho vyhlédne nymfomanka Nejlepší filmy Toma Hollanda, které jsi ještě neviděl*a. V jednom hraje feťáka, v dalším si ho vyhlédne nymfomanka 1. června 2024 v 8:00

Z hlediska plánování je podle Vladimíra Valoviče jednodušší postavit herce před zelené plátno a dotvořit vše, co potřebují mít ve filmu, přes počítače. Podle něj je to často i mnohem levnější, neboť tvůrcům odpadá mnoho nákladů. Záleží také na tom, jaké vztahy má město s hollywoodskými studii a jaké slevy jim dá. Tvůrce efektů Kelly Port ve videu tvrdí, že je to běžná praxe. Má to ovšem i negativní stránky. 

Na filmu můžeš někdy až příliš jasně vidět, že je digitální a pozadí za postavami je jakési „mrtvé“. Vizuální efekty navíc nemusí být nejkvalitnější a v téměř každém marvelovském filmu nebo seriálu dokážeš pouhým okem spatřit několik scén, ve kterých jsou nedokončené či nekvalitní vizuální efekty.

I obyčejné dialogy či telefonáty jsou občas výsledkem počítačových efektů

Platí to i pro komiksovku Spider-Man: No Way Home. V některých jejích scénách je vidět, že nejsou skutečné. Zmínit můžeme například tu, ve které Peter Parker volá s Flashem Thompsonem. Už v kině bylo jasně vidět, že jsou obrysy kolem postavy herce jakési divné.

Může za to fakt, že herec ve skutečnosti na natáčení ani nebyl. Jedná se o dvě rozdílné scény spojené do jedné. Jak vysvětluje supervizor vizuálních efektů Kelly Port, herec se v daný den nemohl zúčastnit natáčení. Scénu z párty a scénu s ním tak natočili zvlášť a nakonec je spojili v postprodukci.

Spider-Man: No Way Home
Zdroj: Vanity Fair/Marvel Studios

Mnoho efektů bylo i ve scénách odehrávajících se na dálnici, kde se utkali Spider-Man, Doctor Octupus a Green Goblin. Tvůrci tyto scény nenatáčeli na skutečné dálnici.

Doporučeno
Svět Marvelu: Jak funguje multiverzum v Spider-Man: No Way Home, které postavy se vrátily a co se stalo s Venomem? Svět Marvelu: Jak funguje multiverzum v Spider-Man: No Way Home, které postavy se vrátily a co se stalo s Venomem? 20. prosince 2021 v 16:30

Ve studiu postavili jen část dálnice s několika desítkami aut a celý útok natočili na ní, přičemž zbytek prostředí dokončili v počítačích. Celý úvod scény, ve které Spider-Man „přiletí“ a dopadne na cestu, je kompletně udělaný v počítačích.

Spider-Man: No Way Home
Zdroj: Vanity Fair/Marvel Studios
Spider-Man: No Way Home
Zdroj: Vanity Fair/Marvel Studios

Šéf trikového oddělení Kelly Port říká, že by divák byl překvapen, kolik záběrů je kompletně pořízeno v počítačích. Jsou scény, ve kterých se díváme na Doctora Octupuse a Spider-Mana, přičemž se hýbou jen minimálně. Logicky by si divák pomyslel, že je to kombinace triků a skutečných scén.

Ale někdy je pro tvůrce jednodušší udělat scénu kompletně na počítačích. Digitální možnosti jim totiž dovolují, aby si nastavili úhel kamery, styl záběrů, barvy nebo postavení postav a objektů ve scéně, jakkoli to potřebují.

Vladimír Valovič: To je pravda. Dělali jsme to i my, například v Aquamanovi. Mnoho záběrů s Aquamanem bylo kompletně pořízeno v počítači. V těchto případech stačí, že tvůrci chtějí mít ten záběr v jiném úhlu, přičemž taková rozhodnutí ovlivňuje mnoho dalších aspektů. Není to běžná praxe, ale dělá se to, obzvlášť v blockbusterech.

 

Příklad, kdy se scéna natočí reálně, ale tvůrcům

se nelíbí úhly kamery, tak ji udělají nově přes počítač.

Spider-Man: No Way Home
Zdroj: Vanity Fair/Marvel Studios

Ve scéně níže tvůrci změnili barevný filtr, doplnili kouř, oheň a přidali i samotnou Goblinovu bombu. Spousty z těchto vizuálních efektů se dalo docílit jejich vytvořením pomocí speciálních fyzických efektů přímo na natáčení.

Spider-Man: No Way Home
Zdroj: Vanity Fair/Marvel Studios

Když se před několika desetiletími natočil film, výsledný materiál už tvůrci nemohli upravovat v tak velké míře jako v 21. století. Mluví o tom také americký režisér a producent Charles Matthau či profesionální hollywoodský analytik Stephen Follows.

Doporučeno
Spider-Man: No Way Home (Recenze) Spider-Man: No Way Home (Recenze) 17. prosince 2021 v 16:30

Navíc před 50 lety hollywoodští tvůrci prostě neměli k dispozici takové technologie jako nyní. Potvrzuje to i tvůrce vizuálních efektů Vladimír Valovič. Podle něj se například tváře herců a kompletní digitální úpravy začaly objevovat až v posledních 10 letech. 

„Opravdu dobře to udělali až ve filmu Rychle a zběsile 7, když nahrazovali herce Paula Walkera, který zemřel během natáčení. Následně digitálně nasazovali jeho tvář na tělo jeho bratra, se kterým natáčení dokončili. Dříve se tak výrazné zásahy do filmu, obzvlášť pokud nebyly plánované, moc nedělaly,“ řekl Vladimír Valovič.

Pokud tehdy v postprodukci zjistili, že jim v záběru něco nesedí, mohli se to pokusit nějak zamaskovat nebo scénu natočit znovu. V současnosti se scéna může od začátku do konce vytvořit v počítačích. Může se stát i to, že se normálně natočí kamerami, ale ve filmu se neobjeví.

Štáb natočí scénu, ale místo jejího použití ji vytvoří nově celou přes počítače

Tvůrci vizuálních efektů totiž mohou požádat štáb, aby natočil nějaké scény. Například záběry reálné destrukce předmětů dokáží trikovým mistrům pomoci, aby ve virtuálním světě lépe nasimulovali destrukci předmětů či jejich chování z hlediska fyziky. Dělali to tak například při tvorbě filmu Duna.

To je také případ scény, ve které Doctor Octopus betonovým válcem zničí dvě auta. Scéna se opravdu natočila, ale jen jako referenční bod pro trikaře, kteří ji následně vytvořili v počítačích.

Přidej se do klubu REFRESHER+
Základní
125 Kč
Účtuje se jednou za 4 týdny
31,25 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Méně reklam
150 kreditů každé 4 týdny na nákup benefitů
Roční - 17 %
1 500 Kč 1 250 Kč
Účtuje se jednou za rok
24,04 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Úplně bez reklam
2 000 kreditů ihned na nákup benefitů
Sdílení článků kámošům a kámoškám
Všechny možnosti předplatnéhoMám slevový kód
Dokončením souhlasím s pravidly a podmínkami portálu Refresher.
Přidej se do klubu REFRESHER+

Co se dozvíš po odemčení?

  • Proč se lehce natočitelné scény raději vytvoří v počítačích.
  • Proč herec Tom Holland nosí ušitý kostým, ale také speciální oblek k vytvoření kostýmu počítačovými efekty.
  • Jak vznikla chapadla Doctora Octopuse a jak technologie pokročila od roku 2004, kdy byl ve filmu naposledy.
  • Jak to vypadá, když herci předstírají, že si nasazují digitální masky Spider-Mana.
  • Proč jsou některé scény s postavami kompletně vytvořeny na počítači, i když jsou reálně natočeny na kameru.
Dočíst článek
Máš již předplatné?
Přihlásit se
Dočíst článek
Poslat sms
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 112250 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Odemknutí přes SMS
Tenhle článek
Poslat sms Jak to funguje?
Všechny články za měsíc
🤩 Pouze 36 Kč navíc
POSLAT SMS Jak to funguje?
Po odemčení získáš
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Např.: Celodenný Skipas v PARK SNOW Donovaly ZDARMA , Poukázka v hodnotě 200 korun na nákup v Furiosa nebo PPV kód na Oktagon 65
Zobrazit všechny (9)
Domů
Sdílet
Diskuse