K nejnovějšímu filmu Judda Apatowa se těžko hledají slova.
Parta herců a filmový štáb spolu odcházejí natočit šesté pokračování úspěšné akční hororové série během pandemie. Uzavřou se tak do karanténní „bubliny“ v luxusním hotelu. Tam je čekají turbulentní týdny plné křiku, hádek, psychických zhroucení, rvaček, drog či sexu. A co čeká diváky? Zvracení během lezení na skalách, bizarní tanec s dinosaurem, „rychlovky“ na filmovém place, šňupání koksu z pleše nebo oživování mrtvoly vložením do vody s ledem.
Z popisu by se mohlo zdát, že jde o záruku skvělé zábavy. Opak je však pravdou. The Bubble je šílený úlet gigantických rozměrů. Během sledování zaručeně dostaneš pocit, že nikdo z tvůrců nebyl během natáčení „čistý“. Je to jeden velký, těžko stravitelný chaos.
Totální katastrofa
Pandemie covidu zasáhla nás všechny. Někoho víc, někoho méně. Lockdowny a karantény také zvládal každý po svém. Nejeden z nás si prošel stavy úzkosti či se občas cítil tak, že by potřeboval rovnou psychiatra nebo dokonce pobyt v blázinci. Jiní zase měli návaly kreativity (alespoň si to tedy mysleli). V těžkých časech je ale někdy obtížné rozlišit, co je dobrý nápad a co ten špatný.
Když dostal 54letý americký režisér Judd Apatow nápad natočit „rafinovanou satiru“ s názvem The Bubble, měl ho někdo zastavit. Většinou je tím rozumným a racionálním producentem, který vše finančně zastřešuje. Projektům, které se mu nezamlouvají, dá stopku. Apatowa ale neměl kdo zastavit, protože je sám sobě pánem. Své filmy si už totiž sám píše, režíruje i produkuje. A je mu očividně jedno, za jakou cenu.
Pokud se právě ptáš, proč ho měl někdo zastavit, je to jednoduché. Jeho letošní novinka, která je momentálně populární na Netflixu, je totiž totální katastrofou, která neměla nikdy spatřit světlo světa. Po jejím zhlédnutí se budeš chtít za všechny zainteresované na tomto projektu propadnout hanbou.
Nebudeš věřit vlastním očím
Každý, kdo miluje nezapomenutelné komedie z rané Apatowovy tvorby jako The 40 Year Old Virgin se Stevem Carellem, Knocked Up se Sethem Rogenem nebo Funny People s Adamem Sandlerem, bude tentokrát jen nevěřícně kroutit hlavou. Jedná se totiž o jeden z jeho nejhorších, ne-li vůbec ten nejhorší film tohoto jinak inteligentního Newyorčana.
Je těžké strávit fakt, že něco tak příšerného natočil právě autor výše zmíněných děl či producent filmů jako Get Him to the Greek, Forgetting Sarah Marshall, Pineapple Express nebo Superbad. Každý, kdo tyto filmy viděl, si je jistý, že Apatow má vkus a ví, jak má vypadat skvělá komedie. Pozná rozdíl mezi funkčním a trapným humorem. Někde se však stala chyba. Něco se stalo a vypadá to tak, že Apatowova tvorba po příchodu pandemie už nikdy nebude stejná.
Tak obrovský kvalitativní skok od jeho posledního snímku tu totiž nebyl už léta. Jeho emotivní a nesmírně vtipná komedie The King of Staten Island s Petem Davidsonem patřila mezi vůbec nejlepší snímky roku 2020. A teď nám Apatow naservíruje tohle?
Dobrý námět nestačí
Jak se říká, papír snese všechno. Námět k The Bubble musel vypadat v podobě scénáře poutavě a možná i vtipně. Nápad vytvořit komedii, která si utahuje z pandemie, opatření i z filmového průmyslu jako takového (od producentů, režisérů, herců či jiných členů štábu), nepochybně přilákala do filmu několik známých jmen. Těch je zde nepočítaně.
Jednu z hlavních rolí si zahrál například David Duchovny (Akta X, Californication), Karen Gillan (Jumanji: Welcome to the Jungle, Avengers: Endgame), Pedro Pascal (Narcos, Game of Thrones) nebo Leslie Mann (This Is 40).
Na jedné straně je sympatické, že se Apatow vysmívá všem včetně sebe. Neznamená to ovšem automaticky úspěch. Režisér se „opil“ myšlenkou, že dobrý námět stačí na dobrý film a všechno ostatní může ignorovat. Například dramaturgii, která by rozházený příběh plný zcela zbytečných dějových linií, trapných dialogů a dlouhých hloupých scén alespoň trochu srovnala.
Nepodařilo se
A co motivovalo tvůrce, aby měl film přes dvě hodiny, je dosud záhadou. Apatowův snímek se také proto nakonec mění ve stejný propadák, jaký točí postavy na pomyslném filmovém place. Jediné, co zde funguje, je hravá montáž v úvodu při představování charakterů a možná pár hlášek včetně různých popkulturních odkazů.
Někde v pozadí je cítit, že The Bubble byl ambiciózní projekt a mohl fungovat bravurně. I když „filmů o filmu“ jsme už viděli za poslední dekády nepočítaně, právě ukotvení příběhu v pandemickém období je tím nejoriginálnějším aspektem snímku. Bohužel, tento motiv je až žalostně nevyužitý. Apatow se snažil lidi rozesmát v náročných časech. Nepodařilo se. Možná příště. The Bubble od nás dostává čtyři body z deseti.