Podle průzkumu NMS Market Research má šlehání pomlázkou rádo 45 % mužů a pouze 21 % žen.
Během Velikonoc Češi nejvíce navštěvují přátele a rodinu. Na druhém místě se v průzkumu velikonočních aktivit umístila výzdoba domácnosti, které se oddává 54 % žen a 28 % mužů. Až 53 % respondentek zároveň barví vajíčka a 47 % z nich připravuje tradiční jídla, včetně například beránka, mazance či nádivky. Muži vařením či dekoracemi tráví méně času.
Přestože jsou Velikonoce největším křesťanským svátkem, do kostela se letos chystá pouze 9 % dotázaných. A Velikonoce „ignoruje“ až čtvrtina dotázaných.
Šlehání pomlázkou plánuje 35 % mužů, kteří se průzkumu účastnili a jen 16 % žen. Všem koledníkům bez rozdílu otvírá 30 % domácností, dvě pětiny si pak domů pustí jen ty, které znají. „Polovina českých mužů tvrdí, že umí uplést pomlázku, a je zajímavé, že jak na to, ví i 29 % Češek,“ uvedl analytik NMS Market Research Rudolf Dymák.
Mnoho žen má pomlázku spojenou s bolestí a modřinami, ukázal průzkum
Právě zvyk šlehání pomlázkou má rádo 45 % mužů a pouze 21 % žen. „Polovina pak uvádí, že šlehání sice rády nemají, ale vnímají ho jako tradici, kterou dodržují,“ doplnil Dymák.
Ženy nemají podle průzkumu pomlázku v oblibě kvůli tomu, že 45 % z nich zažilo bolest, 27% mělo modřiny a 18 % zažilo pocit bezmoci nebo ponížení – přičemž takové pocity mnohem častěji uváděly mladší ženy a dívky. Pouze pětina žen nemá podle průzkumu s pomlázkou žádné negativní zkušenosti.
Nicméně násilí (byť symbolické) nebo agresi označilo za negativní pouze 8 % populace, jako největší problém 29 % Čechů vnímá alkohol a opilé koledníky. Ovšem až 41 % respondentů vnímá velikonoční oslavy, zvyky a obyčeje v Česku jako zcela bezproblémové.