Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
27. dubna 2022 v 18:00
Čas čtení 6:11
Ilona Hobzová

Febiofest ocení ukrajinského režiséra, kterého věznilo Rusko. Kontroverzního Emira Kusturicu vyzval k vrácení ceny

Febiofest ocení ukrajinského režiséra, kterého věznilo Rusko. Kontroverzního Emira Kusturicu vyzval k vrácení ceny
Zdroj: ČTK/AP/STR
FILMY A SERIÁLY FEBIOFEST 2022
Uložit Uložené

Febiofest se koná od 28. dubna do 4. května 2022 v Praze a přinese exkluzivní kolekci více než devadesáti filmů.

29. ročník Mezinárodního filmového festivalu Praha – Febiofest startuje 28. dubna. Hlavní program v Praze bude probíhat do 4. května, následně festival zamíří do regionů. Nabídne exkluzivní kolekci více než devadesáti filmů. Kromě soutěžních sekcí se organizátoři v reakci na dění na Ukrajině rozhodli vytvořit speciální nesoutěžní sekci věnovanou filmařům z Ukrajiny. Cenu Kristián obdrží kromě českého herce Karla Rodena také ukrajinský režisér Oleh Sencov. Někdejšího laureáta Emira Kusturicu festival vyzval k tomu, aby ocenění z roku 2017 vrátil.

Vyznamenání pro Sencova vyvolalo otázky

„Febiofest se vždy snažil reagovat na aktuální dění ve společnosti a nejinak tomu bude i letos. Vzhledem k šokující agresivní válce vedené Ruskem na Ukrajině, která je celosvětovou hrozbou a dotýká se nás všech, jsme se rozhodli vytvořit speciální sekci Ukrajina: střed Evropy. Umění nedokáže zachránit životy, může ale měnit náš pohled na svět,“ uvedla k rozhodnutí organizátorů Marta Švecová Lamperová, umělecká ředitelka Febiofestu. Doplnila, že  všechen výtěžek ze vstupného z této speciální sekce  půjde na podporu humanitárních organizací a ukrajinských umělců. 

Festivalovou cenu Kristián letos obdrží dva umělci. Prvním je český herec Karel Roden, který na festivalu v premiéře představí film Promlčeno. Druhým oceněným bude ukrajinský režisér Oleh Sencov, jehož nový film Nosoroh bude mít na festivalu českou premiéru. Sencov byl v letech 2015 až 2019 vězněn v Rusku po zatčení na anektovaném Krymu. 

Na tiskové konferenci přitom jeden z přítomných návštěvníků připomněl, že před pár týdny Febiofest vyzval srbského režiséra Emira Kusturicu, aby cenu Kristián vrátil. Důvodem se stal fakt, že Kusturica přijal nabídku ruského ministra obrany Šojgua stát se ředitelem Ústředního akademického divadla ruské armády v Moskvě. To, že by se cena Kristián udělovala za politické přesvědčení, odmítl zakladatel festivalu Fero Fenič:

„Vždycky jsme vybírali komplexní osobnost. Proto bychom nikdy nedali ocenění Leni Riefenstahl (německá režisérka oceňovaná za pokrokový přístup k natáčení, kritizovaná za přátelství s Hitlerem a podílení se na propagaci nacismu, pozn. red.). Přestože jí nemůžeme upřít přínos kinematografii, nelze oddělit její obdiv k nacismu. Stejně tak nemůžeme oddělit ani dnes obdiv tvůrce k fašismu, pokud ho takto demonstrativně předvádí, jako to dělá Kusturica,“ uvedl Fenič. Dodal, že v době, kdy byl Kusturica na Febiofestu oceněn, on sám o tom nevěděl a jeho přístup k tomuto režisérovi je neměnný. 

Kontroverzní srbský režisér Emir Kusturica
Kontroverzní srbský režisér Emir Kusturica Zdroj: Getty Images/Theo Wargo

Hlavní soutěž v režii žen

V hlavní soutěži se představí sedm talentovaných režisérů, většinou se svými debuty nebo druhými filmy. Mezi nominovanými je šest režisérek a jeden režisér. O vítězi rozhodně odborná porota, v níž zasedne například režisér Olmo Omerzu, držitel Českého lva za film Všechno bude. Nominované filmy jsou:

  • Kanibalové (režie Francesco Sossai)

Výrazný debut inspiroval odpozorovaný emotivní rozhovor dvou mužů středního věku. Jeho protagonisté se pokoušejí prolomit nejstarší tabu lidstva – kanibalismus. V odlehlém údolí pomalu ukrajovaném rozmachem průmyslovým měst se oba snaží vyrovnat s rozhodnutím, které už učinili a které je žene k radikálním koncům. Film o hluboké propasti lidské mysli, v němž se momenty vyšinuté komedie volně prolínají do westernu a existenciálního dramatu.

  • Její cesta (režie Cécile Ducrocq)

Marie je nezávislá, hrdá prostitutka, která bojuje za svá práva sexuální pracovnice. Kromě své profese je také milující svobodnou matkou, která se nikdy neprosila nikoho o pomoc. Když syna vyhodí z další školy, Marie ho zapíše do špičkového kulinářského programu, který by z něj mohl udělat skvělého kuchaře a dát mu tak vstupenku do lepšího života. Nová škola je ovšem luxusní a drahá. Dokáže Marie najít řešení?

  • Tichá země (režie Aga Woszyńská)

Dokonalý mladý polský pár si pronajme dům k rekreaci na italském ostrově. Avšak bazén v domě je rozbitý. Ignorujíc skutečnost, že ostrov čelí nedostatku vody, požadují nápravu. Následná přítomnost opraváře – nelegálního imigranta – naruší jejich představu o klidu a bezpečí a spustí řetězec událostí, který je donutí jednat instinktivně a iracionálně. 

  • Muréna (režie Antoneta Alamat Kusijanovic)

Napětí mezi dospívající Julijou a jejím despotickým otcem Antem vzroste, když do jejich domu na chorvatském ostrově přijede bohatý rodinný přítel ze zahraničí. Ante se s ním pokouší vyjednat dohodu měnící jejich poklidnou, ale izolovanou existenci. Julija bude od tohoto vlivného návštěvníka, který s sebou přivezl svůdný pocit svobody, chtít ještě víc.

  • Vera sní o moři (režie Kaltrina Krasniqi)

Vera vede spořádaný život jako manželka renomovaného soudce, matka a starostlivá babička. Její poklidný život rozvrátí manželova sebevražda, následovaná hrozivým průvodem mužů, kteří tvrdí, že mají právo na jejich vesnický dům, a hrozí prozrazením rodinných tajemství. Strach donutí Veru vzít osud rodiny do vlastních rukou. Intimní portrét ženy, která musí čelit syrové realitě a postavit se hluboce zakořeněným genderovým stereotypům.

  • Jsi jako já (režie Dina Almer)

Odvážný celovečerní debut zkoumá kořeny radikalizace prostřednictvím současného příběhu o dospívání. Na předměstí Paříže vyrůstají dvě sestry. Poté, co je sociální služba oddělí, se starší Hasna marně snaží nalézt svou identitu, což ji dovede k volbě, která šokuje svět. Film přináší charakterovou studii Hasny Aït Boulahcen, mladé ženy napojené na teroristické útoky v Paříži v listopadu 2015, která byla mylně považována za první sebevražednou atentátnici v Evropě.

  • Jako v nebi

Ve vizuálně výrazném dobovém snímku, který působí až děsivě současným dojmem, sny mladé ženy ohrožuje náboženské dogma. Liseina matka se chystá porodit v domácnosti, kde život diktuje Bible a pověry jsou silnější než důvěra ve vědu. I na tento statek se už vkrádá duch nového věku – matka bojuje za to, aby šla její čtrnáctiletá dcera do školy. Matčiny těhotenské komplikace však donutí Lise uvědomit si, jak křehké jsou její plány do budoucna.

Komedie hodnotí porota v čele s Michalem Suchánkem

Ve třetím ročníku Soutěže komedií bude opět volit divácká porota, tentokrát v čele s Michalem Suchánkem. Doporučit jednu komedii divákům je podle něj těžké. „Speciálně komedie si každý hodnotíme sám. Líbilo se mi něco, když jsem byl malý, ovlivnili to třeba lidé, se kterými jsem se na to díval. Později jsem si říkal, že to byl hrozný film, nebo naopak. Takže si netroufám nikomu doporučovat, na jakou komedii má jít. Každý humor vnímáme jinak,“ uvedl na tiskové konferenci Suchánek. 


Nominovanými komediemi jsou:

  • Dobrý šéf (režie Fernando León de Aranoa)

Majitel závodu na výrobu průmyslových vah napjatě očekává příchod kontrolní komise, která by jeho podniku mohla udělit pečeť kvality. Včas se proto snaží vyřešit problémy svých zaměstnanců. A překračuje přitom všechny myslitelné hranice. Sžíravá tragikomedie vypráví o zpuchřelých pracovních i soukromých vztazích. Co nakonec převáží? Zájmy vedení firmy, nebo spokojenost kolektivu? V hlavní roli oceňovaného filmu září hvězdný Javier Bardem.

  • Policejní tajemství (režie Hannes Þór Halldórsson)

Na Islandu probíhá série bankovních loupeží, při nichž ale ze sejfů nemizí peníze. Pachatele může zastavit jen duo policistů-celebrit, tvrďácký Bussi a vždy perfektně upravený, hrdě bisexuální Hörđur. Parťácká spolupráce ale začne v Bussim probouzet pochybnosti o jeho vlastní sexualitě. Ulítlá parodie hollywoodských akčních filmů je queer odpovědí na Posledního skauta.

  • Chůva (režie Monia Chokri)

Čtyřicátník Cédric je za nevhodné šovinistické chování vyhozen z práce. Rozhodne se nastoupit cestu sebezdokonalení a o svých přečinech sepsat knihu. Doma jej však čeká přítelkyně, plačící mimino a především nová vnadná a svobodomyslná chůva, která rodinný pořádek převrátí vzhůru nohama.

  • Nejlepší rodina (režie Javier Fuentes-León)

Dvě sestry zdědí po matce práci služebnic v sousedících honosných sídlech dvou aristokratických rodin. Když se obě rodiny jednoho dne sejdou u slavnostní tabule, vyplavou na povrch dlouho utajovaná tajemství a rozvrátí poklidnou idylu života společenské smetánky.

  • Je to jen úlet, miláčku (režie Florian Gallenberger)

Krize středního věku nešetří ani zdánlivě dokonalé páry. Vypořádat se s ní musí i spisovatel Paul a herečka Emilia. Zapomenou na šediny, vrásky a uvadající sex-appeal a začnou si užívat jako za mlada. Koneckonců, padesát je prý nových třicet. Jenže stojí všechny ty radovánky za to?

  • Jak utéct hrobníkovi z lopaty (režie Oleksij Taraněnko)

Saša podniká na kyjevském hřbitově, kde zemřelým staví náhrobky. Tváří v tvář osobním tragédiím svých zákazníků si zachovává cynický postoj ke světu. Ten se ale ukáže být maskou skrývající těžké trauma z minulosti. Když se na obzoru objeví Sašova dospívající dcera, získá vyhořelý pětatřicátník motivaci znovu žít.

  • Nejhorší golfista na světě (Craig Roberts)

Maurice Flitcroft (Mark Rylance) si nevybral golf, golf si vybral jeho. Byl to osud. Tak to alespoň vypráví Maurice, který se po životě plném nudy a nenaplnění rozhodl na stará kolena proniknout do světa profesionálního golfu. Není v tom dvakrát dobrý, vlastně si vyslouží pozornost médií coby „nejhorší hráč historie“, ale neměl by být sport nakonec hlavně o zábavě?

Novinky

Novinkou festivalu je nesoutěžní sekce Ukrajina: střed Evropy, která má dvě části. V té první představí mladou generaci ukrajinských filmařů, jejichž tvorba je silně ovlivněná situací v jejich zemi. Druhá sekce představí filmové klasiky.

Další novinkou festivalu je rozdělení sekce Generace na dvě části. Nejmenším divákům je věnovaná sekce Junior s pěti celovečerními a jedním krátkým filmem. Sekce Generace Plus představí tři filmy o dospívání, přebírání zodpovědnosti a hodnotě vztahů.

Zajímavá je také sekce TV Now, která se letos zaměří výhradně na české seriály. Zde patří k očekávaným událostem premiéra minisérie Jitřní záře.

Kompletní program Febiofestu najdeš na oficiálních stránkách.

Centrem festivalového dění je opět Cinema City Slovanský dům.  Vybrané sekce budou hostit i další místa jako Kino Pilotů, Ponrepo, Edison Filmhub, volnočasové centrum H55, Café Vzlet, Kampus Hybernská a Empire Hall. 

Vstupenky na festival je možné zakoupit od 21. dubna. Jednotné vstupné na 1 promítání činí 129 Kč. Festival také nabízí dva druhy diváckých akreditací. Třídenní stojí 599 korun, šestidenní pak 1199 korun. Akreditaci lze zakoupit na pokladně kina Cinema City Slovanský dům od 21.dubna do 28. dubna 2022 nebo od 29.dubna do 4.května 2022 v sálu Empire Hall ve Slovanském domě.
Domů
Sdílet
Diskuse