Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pondělí 27. 6. 2022 svátek má Ladislav, Ladislava

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Zajímavosti - Zahraniční

Klimatická krize by mohla podnítit budoucí pandemie, varovali vědci. Problémem budou migrující zvířata

V budoucnu by mohly nastat tisíce mezidruhových virových přenosů.

30. duben 2022, 19:04 Čas čtení: 1:29
Zdroj: Pixnio/volně k užití
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.
Zajímavosti - Zahraniční
30. duben 2022, 19:04
Čas čtení: 1:29

V budoucnu by mohly nastat tisíce mezidruhových virových přenosů.

30. duben 2022, 19:04
Čas čtení: 1:29
Zdroj: Pixnio/volně k užití

Vědci varovali před klimatickou krizí, která by mohla zapříčinit větší interakce mezi druhy, které pravděpodobně šíří viry. To by mohlo v průběhu následujících padesáti letech přinést nejméně patnáct tisíc případů přeskakování virů mezi druhy a podnítit nemoci ohrožující i člověka.

Další možné pandemie

Deník The Guardian upozornil na nedávno publikovaný článek v časopisu Nature, ve kterém se vědci problematikou zabývají. „Jak se mění svět, mění se i nemoci. Naše práce poskytuje nezpochybnitelné důkazy o tom, že příští desetiletí budou nejen teplejší, ale i nemocnější,“ uvedl jeden ze spoluautorů článku Gregory Albery z Georgetownské univerzity.

Podle výsledků studie bude stále větší ohřívání planety moci za to, že se bude stále více živočišných druhů stěhovat do nových oblastí, aby zde nalezly vhodnější podmínky. S sebou ale přinesou i své parazity a patogeny, které se rozšíří mezi další druhy. To podle vědců zvýší riziko takzvaného zoonotického přelévání, kdy se viry přenáší ze zvířete na člověka. To by mohlo vyvolat další pandemii velikosti té covidové.

„Prokázali jsme nový a potenciálně zničující mechanismus pro vznik onemocnění, který by mohl v budoucnu ohrozit zdraví zvířat a pravděpodobně bude mít důsledky i pro nás,“ uvedl Albery.

Patnáct tisíc mezidruhových přenosů

Podle vědců cirkuluje v populacích divokých zvířat nejméně deset tisíc typů virů, které jsou schopné infikovat člověka. Studie předpovídá přesuny v důsledku klimatické krize a využívání zemědělské půdy až u více než tří tisíců druhů savců. Do roku 2070 dojde podle studie minimálně k patnácti tisícům mezidruhových přenosů virů. Většinu šíření budou představovat netopýři díky své schopnosti cestovat na velké vzdálenosti. Právě netopýr z laboratoře v čínském Wu-chanu mohl být prvním hostitelem koronaviru.

Podle dalších odborníků zdůraznila studie nutnost zlepšit procesy prevence před budoucími pandemiemi a také postupně ukončit používání fosilních paliv, která klimatickou krizi způsobují. „Vakcíny a léky jsou sice nezbytné, ale musíme investovat i do prevence, například do ochrany přirozeného prostředí a zlepšené biologické bezpečnosti hospodářských zvířat,“ myslí si Aaron Bernstein, dočasný ředitel centra pro klima, zdraví a globální životní prostředí na Harvardské univerzitě.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: theguardian.com, nature.comNáhledový obrázek: Pixnio/volně k užití
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail