Projekt Mezipatra na školách úspěšně probíhá na školách už od roku 2018.
Polovina dospívajících nikdy ve škole neřešila téma sexuální orientace a genderové identity. Sexuální výchova je sice součástí rámcových vzdělávacích programů, na středních školách je ale často zúžena jen na omezenou škálu témat. Sexuální orientace, genderová identita nebo pornografie bývají tabu. Změnit to chce projekt Mezipatra na školách, jehož cílem je přispět k vytvoření bezpečného a inkluzivního prostředí pro LGBTQ+ jedince.
Diskriminace, šikana a ponižování
Právě škola je totiž podle výsledků studie organizace Trans*parent (2018) druhým nejčastějším místem, kde se trans a nebinární lidé setkávají s diskriminací, šikanou a ponižováním. Špatnou zkušenost má 24,3 procenta dotázaných. S horším přístupem se trans a nebinární lidé setkali už jen u odborníků v pomáhajících profesích, jako jsou lékaři/ky nebo sexuologové/sexuoložky.
Výuka na základních i středních školách bývá navíc velmi často nedostatečná. Základní školy většinou témata spojená se sexualitou probírají jen v rámci biologie lidského těla, na středních školách je pak výuka omezena na témata typu používání antikoncepce nebo prevence pohlavně přenosných chorob.
Škola tak pro žáky bývá nejméně častým zdrojem informací o sexuálním i partnerském životě. Vyplývá to i ze šetření Českého statistického úřadu zaměřeného na sexuální výchovu na středních školách. Podle toho hned 47 % respondentů nezískalo na škole dokonce žádné informace. Osmdesát procent dospívajících by přitom uvítalo, kdyby sexuální výchově školy věnovaly více pozornosti.
Projekty na školách mají úspěch
Změnit to chce projekt Mezipatra na školách, který přináší queer témata do škol po
celé ČR a snaží se otevírat témata sexuální orientace a genderové identity. Od roku 2018 se v rámci něj pořádají filmové projekce spojené se vzdělávacími besedami pro žáky osmých a devátých tříd základních škol a studenty středních škol. „Ze zpětných vazeb a komunikace se studujícími víme, že jsme jedni z mála nebo jediní dospělí, se kterými se mohli o tématech genderu a sexuální orientace bavit otevřeně a zeptat se na cokoliv,“ uvedla koordinátorka projektu Marcela Macháčková.
Většina vyučujících, kteří vzdělávací projekci mezipater absolvovali, hodnotí tuto zkušenost jako nenahraditelnou. „Na jedné základce jsme se setkali s chlapcem, kterého spolužáci a spolužačky bez jeho přání vyoutovali před zbytkem školy. Vedlo to k zraňujícím posměškům a vyčleňování chlapce z kolektivu,“ popsala jeden z konkrétních příběhů Macháčková. Dodala, že nějaký čas po diskuzi přímo s kolektivem se atmosféra ve třídě změnila a někteří se chlapci omluvili.
Na vině často nemusí být právě vyučující, ale nastavení systému. Z dotazníkového šetření organizace Konsent vyplynulo, že 52 % vyučujících by uvítalo radu při výuce témat „mýty o sexualitě“, 50 % u tématu sexuálního násilí a 33 % o tématu sexuální orientace.
Projektu Mezipatra na školách aktuálně běží veřejná sbírka na platformě Darujme.cz. Cílem je vybrat částku 120 000 korun, díky které by mohly zmiňované besedy pokračovat i příští rok. „Díky finanční podpoře se LGBTQ+ studující na dalších 30 českých školách budou cítit lépe. Pojďte do toho s námi a pomozte nám tvořit příběhy s dobrým koncem,“ vyzval veřejnost ředitel Mezipater Pavel Bicek.