Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Neděle 26. 6. 2022 svátek má Adriana, Adrian

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Refresher - Rozhovory

Barbara Paldus: Babička používala jen mýdlo z kostí a do sedmdesáti měla kůži perfektní. Kosmetický byznys stojí na pohádkách

S vědkyní a podnikatelkou Barbarou Paldus o tom, proč nic jako dokonalá pleť neexistuje, proč zatím neumíme léčit akné, jak kosmetický průmysl manipuluje se spotřebiteli a jaké „šílené chyby“ se se svou firmou dopustila ona sama.

Lucie Kotvalová
26. květen 2022, 7:00 Čas čtení: 18:23
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Barbara Paldus: Babička používala jen mýdlo z kostí a do sedmdesáti měla kůži perfektní. Kosmetický byznys stojí na pohádkách
Zdroj: REFRESHER/Lucie Kotvalová
Refresher - Rozhovory
0
Lucie Kotvalová
26. květen 2022, 7:00
Čas čtení: 18:23

Barbara Paldus: Babička používala jen mýdlo z kostí a do sedmdesáti měla kůži perfektní. Kosmetický byznys stojí na pohádkách

S vědkyní a podnikatelkou Barbarou Paldus o tom, proč nic jako dokonalá pleť neexistuje, proč zatím neumíme léčit akné, jak kosmetický průmysl manipuluje se spotřebiteli a jaké „šílené chyby“ se se svou firmou dopustila ona sama.

Lucie Kotvalová
26. květen 2022, 7:00
Čas čtení: 18:23
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Barbara Paldus: Babička používala jen mýdlo z kostí a do sedmdesáti měla kůži perfektní. Kosmetický byznys stojí na pohádkách
Zdroj: REFRESHER/Lucie Kotvalová
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.

„Používáme kosmetiku, která naši pleť ničí, místo toho, aby ji uzdravovala. Kosmetická industrie nebyla založena na technologiích, ale na marketingu,“ říká v rozhovoru pro Refresher česko-americká vědkyně a podnikatelka Barbara Paldus.

 

Má doktorát ze Stanfordské univerzity a jednu ze svých firem, Finesse Solutions, prodala v Silicon Valley za 225 milionů dolarů. Vlastní přes 40 patentů, její zařízení využívají společnosti Johnson & Johnson nebo Pfizer při výrobě současných vakcín proti covidu-19 a nedávno se stala ambasadorkou Nadačního fondu Neuron. Před třemi lety založila svou třetí společnost – biotechnologickou kosmetickou firmu Codex Beauty Labs.

 

Řekla jste: „Úspěšní vědci chtějí měnit svět, nedělají to kvůli penězům.“ Je toto tedy vaše ambice? Chcete měnit svět?

Chtěla bych změnit svět. Člověk si řekne, že Codex je jen kosmetika, ale pro mě je to cesta, jak z kosmetiky eliminovat všechny petrochemické chemikálie a eventuálně i plasty. Aktuálně pracujeme na nových technologiích, abychom kosmetiku mohli mít v takových taštičkách, které by byly dělané ze speciálního papíru z rostlin. Naše ambice je mít všechny obaly z rostlin.

Je to příležitost, jak změnit spotřebitelství kosmetiky a dosáhnout toho, aby kosmetika byla klinicky prokázaná. Protože v momentě, kdy je klinicky prokázaná, založená na datech, kožních potřebách a opravdu funguje, tak lidé nepotřebují tolik druhů kosmetiky a mohou mít minimalistickou rutinu. Což je dobré nejenom z hlediska udržitelnosti a zdraví planety, ale i z hlediska požadavků kůže, a tedy zdraví člověka.

 

Kosmetický průmysl nyní používá 120 miliard plastů každý rok. Kam mizí po použití? Do odpadků, jenže ty jdou do oceánů. A čím více bude lidí, tím více bude narůstat i spotřeba kosmetických produktů. To bychom umřeli v plastech. Navíc není dostatečně petrochemických kvantit, aby se plasty stále dělaly de facto z petroleje. Takže musíme vymyslet nejenom biomateriály, ale zároveň je nutné, aby kosmetika opravdu fungovala a my nepotřebovali tolik produktů. Je to mnohostranný komplexní problém, který zabere na vyřešení delší dobu.

 

Za deset let bych chtěla vidět, že se používá minimum plastů a vše se může kompostovat. Vše by šlo zpátky do půdy, čímž bychom tento cyklus uzavřeli. Když se navíc podíváme na růst atopické dermatitidy u dětí a mladých lidí, například v Americe, tak to vypovídá o tom, že je na světě příliš znečištění, hormonálních poruch a alergií. Něco je ve světě zkrátka špatně a musí se to změnit.

 

Na světě je strašně moc značek, které tvrdí, že jejich produkty fungují, ale nemají pro to důkazy. Proto chceme udělat revoluci.

 

Od elektrotechniky na Stanfordu přes firmy, jako jsou Picarro a Finesse Solutions, které se mimo jiné věnovaly personalizované medicíně, buněčné terapii a technologickým nástrojům, jste se dostala ke kosmetice. Proč chcete měnit svět zrovna skrze kosmetiku, a ne třeba medicínu nebo vyřešení klimatické krize? Zdá se mi, že máte dostupné obrovské pole působnosti.

Protože na řešení klimatické krize máme tak dvacet let. Mně je už 51 let a nevím, kolik těch „dobrých“ let mám ještě před sebou. Doufám tedy, že minimálně snad ještě alespoň deset, ale i třeba otec, který byl vědec, od svých šedesáti let začal přece jenom trochu zpomalovat. Pokud chce člověk opravdu vyřešit klimatickou krizi, musí mít stoprocentní energii. To jsou problémy pro lidi, kterým je třicet nebo čtyřicet a kteří na tom budou pracovat do šedesáti, možná i déle, protože někdo ty znalosti bude muset transferovat na další generaci. Na to už jsem moc stará. Problematiku plastů mohu ale vyřešit do dalších pěti let a následně to propagovat, tím pádem svůj cíl mohu dokončit do příštích deseti let.

 

Vyzkoušej předplatné
za 9
a čti vše bez omezení
PŘIDEJ SE K PŘEDPLATITELŮMUŽ MÁM PŘEDPLATNÉ: PŘIHLÁSIT SE
nebo Odemkni článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 115434 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jakou revoluci v kosmetice by chtěla prosadit a proč.
  • Proč je podle ní fakt, že jsme nikdy v historii nepoužívali tolik produktů, a přesto naše pleť nikdy nebyla horší.
  • Na základě čeho tvrdí, že pokud bychom dobře jedli a pili hodně vody, kosmetiku bychom nepotřebovali.
  • Jaký vliv má na zdraví pleti genetika.
  • Jak se dá definovat zdravá pleť.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Náhledový obrázek: REFRESHER/Lucie Kotvalová
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu refresher
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Dostávej upozornění na aktuální události, jako je tato. Zapnout upozornění
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Zavřít