Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
26. května 2022 7:00
Čas čtení 18:23
Lucie Kotvalová

Barbara Paldus: Babička používala jen mýdlo z kostí a do sedmdesáti měla kůži perfektní. Kosmetický byznys stojí na pohádkách

Barbara Paldus: Babička používala jen mýdlo z kostí a do sedmdesáti měla kůži perfektní. Kosmetický byznys stojí na pohádkách
Zdroj: REFRESHER/Lucie Kotvalová
REFRESHER KOSMETIKA A PÉČE O KŮŽI
Uložit Uložené

S vědkyní a podnikatelkou Barbarou Paldus o tom, proč nic jako dokonalá pleť neexistuje, proč zatím neumíme léčit akné, jak kosmetický průmysl manipuluje se spotřebiteli a jaké „šílené chyby“ se se svou firmou dopustila ona sama.

„Používáme kosmetiku, která naši pleť ničí, místo toho, aby ji uzdravovala. Kosmetická industrie nebyla založena na technologiích, ale na marketingu,“ říká v rozhovoru pro Refresher česko-americká vědkyně a podnikatelka Barbara Paldus.

Má doktorát ze Stanfordské univerzity a jednu ze svých firem, Finesse Solutions, prodala v Silicon Valley za 225 milionů dolarů. Vlastní přes 40 patentů, její zařízení využívají společnosti Johnson & Johnson nebo Pfizer při výrobě současných vakcín proti covidu-19 a nedávno se stala ambasadorkou Nadačního fondu Neuron. Před třemi lety založila svou třetí společnost – biotechnologickou kosmetickou firmu Codex Beauty Labs.

Řekla jste: „Úspěšní vědci chtějí měnit svět, nedělají to kvůli penězům.“ Je toto tedy vaše ambice? Chcete měnit svět?

Chtěla bych změnit svět. Člověk si řekne, že Codex je jen kosmetika, ale pro mě je to cesta, jak z kosmetiky eliminovat všechny petrochemické chemikálie a eventuálně i plasty. Aktuálně pracujeme na nových technologiích, abychom kosmetiku mohli mít v takových taštičkách, které by byly dělané ze speciálního papíru z rostlin. Naše ambice je mít všechny obaly z rostlin.

Doporučeno
Kosmetické novinky: Bronzing drops za dostupnou cenu, srdíčkové tvářenky i luxusní čisticí duo od Victorie Beckham Kosmetické novinky: Bronzing drops za dostupnou cenu, srdíčkové tvářenky i luxusní čisticí duo od Victorie Beckham 1. března 2024 16:00

Je to příležitost, jak změnit spotřebitelství kosmetiky a dosáhnout toho, aby kosmetika byla klinicky prokázaná. Protože v momentě, kdy je klinicky prokázaná, založená na datech, kožních potřebách a opravdu funguje, tak lidé nepotřebují tolik druhů kosmetiky a mohou mít minimalistickou rutinu. Což je dobré nejenom z hlediska udržitelnosti a zdraví planety, ale i z hlediska požadavků kůže, a tedy zdraví člověka.

Kosmetický průmysl nyní používá 120 miliard plastů každý rok. Kam mizí po použití? Do odpadků, jenže ty jdou do oceánů. A čím více bude lidí, tím více bude narůstat i spotřeba kosmetických produktů. To bychom umřeli v plastech. Navíc není dostatečně petrochemických kvantit, aby se plasty stále dělaly de facto z petroleje. Takže musíme vymyslet nejenom biomateriály, ale zároveň je nutné, aby kosmetika opravdu fungovala a my nepotřebovali tolik produktů. Je to mnohostranný komplexní problém, který zabere na vyřešení delší dobu.

Za deset let bych chtěla vidět, že se používá minimum plastů a vše se může kompostovat. Vše by šlo zpátky do půdy, čímž bychom tento cyklus uzavřeli. Když se navíc podíváme na růst atopické dermatitidy u dětí a mladých lidí, například v Americe, tak to vypovídá o tom, že je na světě příliš znečištění, hormonálních poruch a alergií. Něco je ve světě zkrátka špatně a musí se to změnit.

Na světě je strašně moc značek, které tvrdí, že jejich produkty fungují, ale nemají pro to důkazy. Proto chceme udělat revoluci.

Od elektrotechniky na Stanfordu přes firmy, jako jsou Picarro a Finesse Solutions, které se mimo jiné věnovaly personalizované medicíně, buněčné terapii a technologickým nástrojům, jste se dostala ke kosmetice. Proč chcete měnit svět zrovna skrze kosmetiku, a ne třeba medicínu nebo vyřešení klimatické krize? Zdá se mi, že máte dostupné obrovské pole působnosti.

Protože na řešení klimatické krize máme tak dvacet let. Mně je už 51 let a nevím, kolik těch „dobrých“ let mám ještě před sebou. Doufám tedy, že minimálně snad ještě alespoň deset, ale i třeba otec, který byl vědec, od svých šedesáti let začal přece jenom trochu zpomalovat. Pokud chce člověk opravdu vyřešit klimatickou krizi, musí mít stoprocentní energii. To jsou problémy pro lidi, kterým je třicet nebo čtyřicet a kteří na tom budou pracovat do šedesáti, možná i déle, protože někdo ty znalosti bude muset transferovat na další generaci. Na to už jsem moc stará. Problematiku plastů mohu ale vyřešit do dalších pěti let a následně to propagovat, tím pádem svůj cíl mohu dokončit do příštích deseti let.

Vyzkoušej předplatné
za 129
a čti vše bez omezení
Přidej se k předplatitelům
nebo Odemkni článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 115434 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Dočti článek do konce za SMS v hodnotě 89 Kč. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti články bez omezení celý měsíc – předplatné jen za 36 Kč navíc v porovnaní s jedním článkem. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti bez omezení celý měsíc. Stačí poslat SMS (za 125 Kč). Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jakou revoluci v kosmetice by chtěla prosadit a proč.
  • Proč je podle ní fakt, že jsme nikdy v historii nepoužívali tolik produktů, a přesto naše pleť nikdy nebyla horší.
  • Na základě čeho tvrdí, že pokud bychom dobře jedli a pili hodně vody, kosmetiku bychom nepotřebovali.
  • Jaký vliv má na zdraví pleti genetika.
  • Jak se dá definovat zdravá pleť.
Domů
Sdílet
Diskuse