1. června 2022 21:17
Eduard Starkbauer

Vědci objevili největší rostlinu na světě. Australská řasa by pokryla téměř celé Brno

Zdroj: Královská společnost/volně k užití
NEWS ZPRÁVY ZE SVĚTA

Kořeny řasy mohou ročně narůst až o 35 centimetrů. Vědci předpokládají, že rostlina je stará 4 500 let.

Vědci objevili v australské Žraločí zátoce největší rostlinu na světě. Na západním pobřeží Austrálie se řasa Posidonia australis zakořenila asi před 4 500 lety. Lidé do jejího života dlouhodobě nezasahovali a dnes se rozprostírá na rozloze neuvěřitelných 200 km². Pro srovnání, Brno má rozlohu 230,2 km². Vědci ze Západoaustralské univerzity podle The Guardian řasu analyzovali v rámci úsilí o opětovný návrat vegetace do oblasti.

Fakt, že jde o jednu rostlinu, objevili, když zkoumali genetický materiál řas kolem kontinentu a zjistili, že vzorky z oblastí západního pobřeží vzdálené 180 km od sebe dokazovaly stejný genetický původ. Ekolog Martin Breed z Flindersovy univerzity potvrdil, že jeho tým byl objevem zcela zaskočen. „Nemohli jsme uvěřit vlastním očím. Pomysleli jsme si: co se to, proboha, děje?“

200 km² řasy vzniklo z jediné rostliny pomocí podzemního šíření podobně jako v případě trávníků. Kořeny řasy mohly za rok narůst až o 35 centimetrů. Vědkyně Jane Edgeloe ze Západoaustralské univerzity uvedla, že její tým analyzoval až 18 000 sekvencí DNA ze 116 lokací.

Sdílíš děti online? Riskuješ sexuální zneužití fotek, ukázala studie Sdílíš děti online? Riskuješ sexuální zneužití fotek, ukázala studie 2. května 2024 15:42

Rostlina vědce překvapila i svou houževnatostí, jelikož se jí podařilo přežít v mimořádně slaném prostředí, pro které jsou typické i velké teplotní výkyvy. Paradoxní ekosystém dnes poskytuje útočiště mnoha živočišným druhům včetně želv, delfínů, dugongů, krabů a ryb.

Mimořádně dlouhý život rostliny vysvětluje spoluautorka studie Elizabeth Sinclair tím, že na rozmnožování si rostlina vystačí sama. Od svých rodičů nezískala jen polovinu z genetického materiálu, ale ponechala si všechny chromozomy.

„Řasy mají všestranný vzorec růstu, který podporuje dlouhověkost. Dokáží růst vstříc výživným zónám i unikat stresujícím oblastem.“ Genetické studie jiných mořských řas v historii dokázaly, že ve výjimečných případech mohou žít až 100 000 let.