22. července 2022 11:30
Čas čtení 5:23
Radim Šlechta

Vášeň, smrt a vulkány. Erupce lásky nutí k zamyšlení nad sebou samým i vztahem k přírodě (Recenze)

FILMY A SERIÁLY FILMY 2022 VĚDA

Recenze dokumentárního filmu Erupce lásky.

„Jen dva lidé, kteří se narodili na stejném místě, ve stejný čas a se stejnou vášní.“ Zní to trochu jako otřepané klišé některé z nekonečné řady hollywoodských romantických komedií. Ve skutečnosti se ale jedná o citaci z dokumentu Erupce lásky, který v červenci vstoupil do českých kin. Dokumentární snímek sesbíral stovky hodin materiálu natočeného manžely Krafftovými – vědci a popularizátory vulkanologie a geologie.

Režisérka Sara Dosa se osudu Maurice a Katii Krafftových chopila bez potřeby přidávat do díla cokoliv navíc, což se ukázalo jako správná strategie. Jak je řečeno v dokumentu, během své kariéry nasbírali oba vědci stovky hodin natočeného materiálu, nafotili tisíce snímků a zachytili osudy desítky tisíc lidí, které život v okolí vulkánů ovlivnil.

Erupce lásky
Zdroj: Sandbox Films

A právě použití autentických záběrů skvěle funguje. Útržky filmů, které Maurice a Katia natočili a které Dosa do svého filmu vybrala, nemají tendenci ukazovat lidem, jak vulkány fungují, které chemické procesy se v nich odehrávají nebo jak správně předpovědět, kdy vulkán vybuchne. Daleko více do nich promítají svou fascinaci sopkami jako „živými tvory“ a vykreslují, jak je člověk oproti těmto obrům malý a bezmocný.

Celý film tě provede druhou polovinou 20. století, v jejíž kulisách se neodehrávají jen dobrodružné výpravy Katii a Maurice Krafftových, ale také všechny společenské problémy, před kterými manželé utíkají za vulkány. Atmosféru staví formát 4:3, do kterého vědci na 16mm film ve své době natáčeli, a také hudba, jež činí záběry uvěřitelnějšími a plasticky odráží všechny světlé i stinné stránky tehdejší doby.

„Kdybych mohl jíst kameny, z vulkánů neodejdu“

Příběh Erupce lásky začíná v šedesátých letech, kdy se svět nacházel uprostřed studené války a války ve Vietnamu jako v jednom ze zástupných konfliktů mezi Východem a Západem. Právě v této době vznikala řada hnutí (mezi nejvýraznější řadíme hippies), která se proti nesmyslnému konfliktu, postihujícímu miliony životů, vymezovala.

Účastníkem jedné z řady demonstrací byl také Maurice Krafft (pravděpodobně) se svou partnerkou. Již v té době bylo patrné, že lidská společnost pro oba geology není přirozené prostředí. Harmonii a naplnění nacházejí daleko od lidské nenávisti na úbočích nestabilních sopek, kde každý krok může být jejich posledním.

Právě na konci šedesátých let partneři podnikli svou první společnou výpravu, na níž nebezpečí své společné vášně zakusili doslova na vlastní kůži. Potom, co odrovnali své auto, si Maurice při zkoumání v terénu –⁠ ve snaze dostat se co nejblíže do „středu dění“ –⁠ ošklivě popálil nohu. Ani tato intenzivní zkušenost vědce neodradila od toho, aby své vášni propadli naplno. Z archivních záběrů to skoro vypadá, jako by je první výprava naopak utvrdila v odhodlání obětovat zuřivým vulkánům život. Jak ostatně sám Maurice ve filmu říká: „Kdybych se dokázal živit kameny, do civilizace se vůbec nevrátím.“

Erupce lásky
Zdroj: Sandbox Films

Geologie nemusí být šedá

Jisté odtržení od civilizace je patrné především v první polovině filmu. V té době ze záběrů přímo sálá hravost a jakýsi vnitřní klid na hladině rozbouřené lávy. Archivní záběry manželů Krafftových doplňuje Dosa ještě hudbou ze sedmdesátých let i klasickými francouzskými šansony, za jejichž doprovodu vypadají zuřivě vyhlížející roztavené horniny jako nevinné lázně a jakési „neškodné vulkánky“, pro které jsou výbuchy spíše určitou formou hry.

V kontrastu s válkou a poválečným nepříznivým obdobím se není čemu divit, že Maurice a Katia šedivou rozpolcenou společnost mění za barevné kulisy sopek.

Dokument Erupce lásky v tuto chvíli perfektně ukazuje, že láska mezi geology vzkvétá právě mezi vypálenou půdou, která se však po určité době stane ještě silnější a o něco úrodnější. Její krásu ukazují vědci v až úsměvně dojemných momentech, kdy si Maurice na rozpálené hornině opéká volská oka a rošťácky divákům sděluje, že je v podobných podmínkách dokáže udělat ještě lépe.

Tím se pár také odlišuje od běžných vědců, kteří sedí za stoly a podle přístrojů počítají, jak velkou mají jednotlivé vulkány sílu, kdy přibližně vybuchnou a jak dlouho ještě budou činné. Zvědavost, jak v dokumentu Katia říká, je prostě silnější než strach.

Erupce lásky
Zdroj: Sandbox Films

Moudrost ruku v ruce s hravostí

Když v dokumentu zní výše zmíněná věta o strachu a zvědavosti, příběh se brzy dostává k dalšímu příjemnému kontrastu. Tentokrát k tomu mezi samotnými manžely. U Katii a Maurice se zvídavost a vášeň projevují tak trochu jinak. Katia je, jak ji dokument sám popisuje, spíš jako pták kroužící nad vulkánem a Maurice spíše jako tuleň, který si hned všechno osahá, se vším si hraje, vše potřebuje prožít na vlastní kůži.

Vyzkoušej předplatné
za 129
a čti vše bez omezení