Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Začíná sezóna zmrzlin na špejli! Není tedy vhodnější čas na to, abychom skočili do obchodů a ušetřili ti při tom nějaké peníze. Podívali jsme se totiž na chuť a kvalitu těch nejlevnějších nanuků.
Jak poznat, že je léto definitivně u konce? Jednoduše. Všimni si zmrzlinových stánků, kterých bylo rozeseto po Česku mraky. S příchodem studentů do škol jim sezóna končí, prostory před supermarkety, u parků a koupališť přijdou o svá ledová stanoviště a důlky, které zde vystáli prodavači, osiří.
Určitě ale nejsme jediní, kteří si rádi kupují něco studeného a sladkého i na podzim nebo v zimě. Když nám zmizely stánky, máme několik možností. Buď zajdeme do kavárny, cukrárny, nebo do nějaké soukromé zmrzlinárny. Často se ale stává, že nás tlačí bota kvůli času nebo peněžence, a tak je mnohem výhodnější zavítat do supermarketů.
Jejich sortiment je obvykle nafouklý, překypující značkami, různými chutěmi a možnostmi. Ve dnech, kdy jsou finanční prostředky potřeba více než dříve, je ale důležitá i jeho cena. Řekněme tedy, že nám v kapse zbývá poslední desetikoruna. Existuje alespoň ucházející zmrzlina, kterou bychom za tento obnos pořídili? Pojďme to otestovat. Než se ale do testování pustíme, něco si o nanucích řekneme.
Na začátku byla zmrzlina. Asi nikoho nepřekvapí, že nanuk se v celé své kráse objevil až mnohem později poté, co lidstvo poprvé ochutnalo gastronomický zážitek v podobě ledového osvěžení na talíři. Člověku zpočátku stačily pouze tři jednoduché ingredience, ke kterým se mohl přirozeně dostat – led, sníh a med, jímž obě složky dochutil.
Kdo přišel se zmrzlinou první, je stále skryto hluboko v historii. Dohady hovoří o tom, že by to mohla být civilizace starého Egypta nebo Řecka. „Písemné záznamy dokládají, že na sněhu z vrcholu, na kterém sídlili řečtí bohové, si pochutnával i řecký spisovatel Simónidés z Keu, který žil v letech 556 až 468 před naším letopočtem. Takže zmrzlinu vychutnávali už Řekové. V oněch dobách však byla luxusním zbožím a mohlo si ji dovolit jen pár vyvolených,“ uvádí Fee Hoffmann v knize Zmrzlina: Nápoje, dezerty, zmrzlinové dorty.
Anketa:
Co si dáš radši?
Kopečkovou zmrzlinu.
Točenou zmrzlinu.
Nanuk.
Kopečkovou zmrzlinu.
21 %
337
Hlasů
Točenou zmrzlinu.
45 %
740
Hlasů
Nanuk.
34 %
561
Hlasů
„Koupit zmrzlinu skutečně nebylo jednoduché. Do hor posílali běžce a ti si led z vrcholu odevzdávali jako štafetový kolík. Oslazená medem, ovocnými šťávami a vínem měla zmrzlina milovníky i mezi prominenty. Patřil k nim i Alexander Veliký a Hippokratés,“ dodal.
A i když se při slovu zmrzlina člověku nejčastěji vybaví Itálie, o vynález, a tedy prvenství její momentální podoby, se přou Mongolové, Číňani a Arabové. Sorbetem, tedy zmrzlinou vzniklou smícháním ledu s ovocem a dochucením cukrem nebo medem, se osvěžovali už starořímští císaři, kterým ho mísili ze sněhu a citronové šťávy.
Zmrzlina na špejli
Nejednalo se ale o nic než luxusní zboží; až do roku 1530, jak píše Hoffmann, bylo možné k výrobě zmrzliny použít pouze přírodní sníh, a i přestože se ve zmíněném roce povedlo udělat malou revoluci ve výrobě vytvořením prvního umělého ledu pomocí ledku, zmrzlina luxusním zbožím zůstala. První veřejná zmrzlinová kavárna byla otevřena až roku 1672 v Paříži.
Američanka Nancy Johnson vyvinula v roce 1790 stroj na výrobu zmrzliny, což ale neznamenalo, že by se rozšířila hned. K tomu došlo až po roce 1876, kdy Carl von Linde vynalezl chladničku. A až teprve po překlenu do 20. století se dostáváme na kobylku „zmrzlině na špejli“.
K jejímu vzniku se také váže malá legenda. V roce 1905, tedy dlouho poté, co svět poznal zmrzlinu, se jedenáctiletý chlapec jménem Frank Epperson z kalifornského Oaklandu rozhodl, že si koupí sladkou sodovku. K tomu dostal i míchátko, které do ní vložil. Nicméně když šel spát, sodovku i s míchátkem zapomněl na verandě a během mrazivé noci voda ve sklenici zmrzla. Takto prý vznikl první „nanuk“, jehož přípravu si později nechal patentovat a v roce 1921 začal masově vyrábět.
Název nanuk tato zmrzlina na špejli dostala díky filmu. O rok později, v roce 1922, se do kin dostal dokumentární film Nanuk – člověk primitivní od Roberta Flahertyho. Hlavním protagonistou zde byl mladý inuitský lovec pojmenovaný po mytologickém bohovi, jemuž se přezdívá bílý medvěd, lední medvěd či pán medvědů, jenž rozhoduje o tom, jestli lovec medvěda uloví, nebo ne. Jeho jméno bylo Nanuk, přičemž tehdy již smetanová zmrzlina na dřívku obalená v čokoládě si toto jméno přisvojila.
Dnes se nanuků prodávají miliardy v různých cenových kategoriích. Pojďme tedy otestovat ty, které se prodávají v českých supermarketech za nejnižší ceny.
Jak jsme hodnotili
Odborníky nejsme a nechtěli jsme se tak ani tvářit. Testujeme podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, které mícháme dohromady s fakty. Měj tak prosím na paměti, že chceme udělat test, na jehož základě se každý může okamžitě rozhodnout o koupi produktu. Zákazník také nevlastní chemickou laboratoř a není odborníkem na potraviny – proto je náš názor tvořen hlavně chutí a praktickými atributy.
K našemu testu jsme se vydali na nákup do nejdostupnějších řetězců v Česku, kterými jsou Billa, Lidl, Tesco, Kaufland a Albert. Zde jsme nakoupili všechny dostupné nanuky s původní cenovkou do 10 korun a podrobili je testu. Vynechali jsme z něj ty, jejichž cenovka se dostala pod 10 korun jen díky akční nabídce. Test podstoupily nanuky, které byly během našich nákupů naskladněny. Nanuky byly zakoupeny v září 2022. Některé ceny už kvůli inflaci platit nemusí.
Dohromady jsme otestovali 33 nanuků. Co nás u nich zajímalo nejvíce? Chuť jsme řadili ze všech atributů nejvýše, kromě toho nás ale samozřejmě zajímalo celkové složení balení, způsob výroby a další certifikáty. Na závěr jsme každý z nich zhodnotili na škále od 1 (nech v mrazáku) do 10 (nenechávej v mrazáku) podle toho, jak bychom ti je doporučili. V konečném pořadí jsme uvedli ty nejlepší.
Prima Lambada vanilková / Prima Lambada jahodová / Prima Lambada čokoládová
Výrobce: Bidfood Opava s. r. o., Kralupy nad Vltavou, Česká republika Obchod: Billa, Tesco (i další řetězce) Hmotnost/objem: 65 g, 115 ml / 65 g, 115 ml / 65 g, 115 ml Kalorie: 309 kcal / 267 kcal / 308 kcal (na 100 g) Cena: 9,90 Kč / 9,90 Kč / 9,90 Kč
Jako každý test potřebujeme výchozí referenční hodnotu, která nám nastaví nějaký standard. Proto jsme se rozhodli, že prvními testovanými zmrzlinami budou kornouty Lambada od značky Prima. Na ně lze narazit prakticky v každém řetězci, proto není pochyb, že jsi ji už někdy také měl či měla. Pokud ne, balení ti zkusíme popsat.
Žádný z nanuků nemá úplně user-friendly balení, což jsme ale postupem času zjistili, že platí i u ostatních testovaných kornoutů. Papír se buď trhá, zůstává na něm čokoláda nebo poleva, či prostě lepí tak, že nejde otevřít. Tím, že tuto nevýhodu sdílí všechny, se však nedá toto hledisko považovat za minusový bod.
Nejprve jsme zkusili vanilku. Na vršku zmrzliny jsou „početné oddíly“ tvrdých kousků čokolády, které nostalgicky připomenou chuť Lambady. Vanilková zmrzlina je každopádně jasně low-endová. Mnoho vanilky nepotkala a její chuť je taková „ze sáčku“.
Zmrzlina je hodně vodová a také se dost rozpouští. Kornout je hodně měkký, žužlavý, ale při držení se naštěstí nepromáčkl, proto to nehodnotíme negativně. Plusem je určitě čokoláda, která je všude – zevnitř kornoutu i naspodu ve špičce, což ocení její milovníci. Výrobce také nepodcenil porci zmrzliny, jelikož je kornout zaplněn celý a není šizený.
Technické atributy měla jahodová Lambada stejné. Co se chuti týče, jahodový krém chutnal spíše jako žvýkačka než jahoda, ale to pro někoho nemusí být nutně špatná vlastnost. Dobré je také dodat (a znovu čerpáme ze zjištěných informací v textu), že přestože se jedná o značkovou zmrzlinu, postrádá jakýkoliv certifikát, který by uvedl, že by výroba byla například ekologická nebo férová.
Poslední Lambadou byla čokoláda, která měla nahoře na krému čokoládu i oříšky. Místo čokoládové zmrzliny bychom ji ale zhodnotili jako zmrzlinu s kakaovým krémem. Nicméně výhodou, kterou bereme spíše jako kudlu do zad, je nostalgie, se kterou chutná. Té se člověk ubrání jen těžko.
Kolem a kolem se nejedná o špatnou referenční zmrzlinu, čekali jsme ale o trochu víc.
Hodnocení: 7,5/10, 6/10, 7/10
K-Classic Eiscreme Waffel
Výrobce: neuveden, vyrobeno v České republice Obchod: Kaufland Hmotnost/objem: 70 g, 180 ml Kalorie: 205 kcal (na 100 g) Cena: 9,90 Kč
Ruských zmrzlin do 10 korun opravdu není mnoho. V našem testu figuruje jediná, která se prodává pod značkou K-Classic, tudíž není s čím porovnávat. Na jednu stranu to pro nás bylo překvapení, jelikož to není tak dávno, co ještě jisté brandy v této cenové relaci zmrzlinu prodávaly. Jenže to by nesměla být taková inflace...
Čeho si člověk na první pohled všimne, je to, že by zmrzlina měla obsahovat 30 % smetany. Také je opatřena certifikátem Nutri-score, který podle Státního zdravotního ústavu „převádí nutriční hodnotu potravinového produktu do jednoduchého kódu skládajícího se z 5 písmen: A, B, C, D, E“. Princip je jednoduchý: písmena od A do E mají přidělena barvy (A má zelenou, E červenou) a funguje to jako na semaforu. Čím zelenější, tím lepší nutriční hodnota. Zmrzlina získala písmeno D.
Musíme ale říct, že chuťově je na tom opravdu dobře. Smetany je v ní tolik, kolik by mělo, ve zmrzlině je cítit a dodává jí to, co ji tvoří. Mléčný zmrzlinový krém taktéž nezklamal. Oplatky jsou klasické oplatky, které však dle naší zkušenosti nebyly přehnaně promočené. Jedinou chybou bylo balení v papíru, které se nám samo od sebe otevíralo.
Hodnocení: 8,5/10
Tesco Orange / Tesco Strawberry
Výrobce: neuveden Obchod: Tesco Hmotnost/objem: 112 g, 110 ml / 112 g, 110 ml Kalorie: 85 kcal / 85 kcal (na 100 g) Cena: 8,90 Kč / 8,90 Kč
Hledá-li někdo osvěžení, sáhne po vodovce, to dá rozum. Na podzim je po nich asi menší sháňka než v létě, na koupalištích během veder však není žádanějšího osvěžení. My se chceme občas zchladit i v chladnějším počasí, a tak jsme po nich sáhli – jejich velkou předností je nízký počet kalorií a samozřejmě cena, která byla 9 korun.
Pomerančová tuba měla za tu cenu poměrně velký obsah, který byl opravdu hodně sladký. V létě to však může být kontraproduktivní. Chuť je intenzivní, něco mezi klasickým a červeným pomerančem, když ale člověk nechá chuť trochu v ústech dozrát, znovu cítí limonádu z prášku.
Jahodová tuba byla jiná. Obsah mnohem víc lepil, což bylo zpočátku i otravné vzhledem k papírovému víčku, každopádně předznamenal chuť, která vystihovala pověstné „juicy and fruity“ na obalu. Cítili jsme v ní opravdové jahody, a to zejména z toho důvodu, že obsahovala velké množství jahodového pyré.
Ani jedno balení nicméně neobsahuje žádný certifikát. Holt se pořád jedná jen o zkosený válec ochucené zmrzlé vody.
Hodnocení: 4/10, 8/10
TIP: Překvapilo nás, kolik se nám nakonec povedlo najít v supermarketech podobných cenově nenáročných nanuků. Největší výběr najdeš v Lidlu a v Kauflandu. Nechoď ale do Alberta, jelikož zde – minimálně v našem lokálním supermarketu – jsme žádný takový nepořídili.
K-Classic Cametti cola
Výrobce: Jacques Eiskrem GmbH, Würselen, Německo Obchod: Kaufland Hmotnost/objem: 117 g / 110 ml Kalorie: 89 kcal (na 100 g) Cena: 9,90 Kč
Jedinou konkurencí vodovek z Tesca byl Cametti z Kauflandu. V době našeho nákupu měl pouze jedinou příchuť, tedy colu. A nutno říci, že jsme se znovu setkali s bodavou a podpásovou nostalgií.
Zrcadlo našeho nezdravého dětství v podobě nechvalně známé chuti nám nastavilo zajímavý odraz. Přitom se jedná pouze o zmrzlinu jako předchozí s tím rozdílem, že chutná jako malé gumové bonbóny z roku 2000.
Obal nanuku byl stejný a měl stejné problémy jako předchozí testované. Dokonce prozradil, že Nutri-score má uprostřed škály za C, takže nejspíš ani není tak škodlivý. To se hodnotí těžko.
Výrobce: Bon Gelati Übach-Palenberg GmbH & Co. KG, Übach-Palenberg, Německo Obchod: Kaufland Hmotnost/objem: 71 g, 120 ml / 75 g, 120 ml Kalorie: 296 kcal / 285 kcal (na 100 g) Cena: 8,90 Kč / 8,90 Kč
Kaufland má velkou nabídku levných zmrzlin a mezi nimi najdeme i kornouty, které jsou ještě o korunu levnější než Lambady. Mají sice jen dvě příchutě, zato ale velký potenciál. Hned na obalu, který je tedy z praktického hlediska úplně stejně komplikovaný jako předchozí, má certifikát Rainforest Alliance Cocoa stejnojmenné neziskové organizace, která ručí za to, že kakao pochází z ekologického a férového zemědělství.
A to nebylo to jediné, co nás překvapilo. Vanilková zmrzlina vypadala opravdu velmi hezky. Byla hutná a svým vzhledem připomínala kusy, které se normálně fotí na reklamní plochy na koupalištní vývěsní štíty. Je posypána oříšky, pevná vafle je zevnitř pomazaná čokoládou, na zmraženém krému se nešetří a špička vafle je hodně naplněná čokoládou.
Je nám jasné, že jsou všechny ingredience samozřejmě co nejlevnější, ale z toho, co je na výběr, kornout opravdu vyčnívá. Byli jsme překvapeni. Jediné, co bychom tomu vytkli, je takový „kauflandový chuťový nádech“. Každý, kdo měl někdy mraženou zmrzlinu z Kauflandu, rozumí, co tím myslíme.
Oříšková byla prakticky totožná s tím rozdílem, že ve špičce kornoutu bylo snad ještě více čokolády. A přestože tato příchuť není naše nejoblíbenější, tady se určitě nejedná o špatnou volbu.
Hodnocení: 8,5/10, 8,5/10
Ballino Severáček s kakaovou příchutí / Ballino Severáček s kokosovou příchutí / Ballino Severáček s vanilkovou příchutí
Výrobce: neuveden Obchod: Lidl Hmotnost/objem: 30 g, 45 ml / 34 g, 50 ml / 30 g, 45 ml Kalorie: 286 kcal / 312 kcal / 296 kcal (na 100 g) Cena: 4,90 Kč / 4,90 Kč / 4,90 Kč
K našemu překvapení nesly označení Rainforest Alliance i nanuky té nejnižší cenové relace – třeba Severáček od Ballina. Proto jsme byli zvědaví na jeho chuť. Nejprve jsme otestovali kakaovou příchuť, jejíž největší nevýhodou byla paradoxně kakaová poleva. Ta prakticky násilně přebila kdejakou další chuť. Někdy se postupem času chutě vyrovnají, jenže tady to nebylo možné. Zmrzlina se rychle sní, jelikož má malý objem.
Za pět korun si člověk může vybrat ze tří příchutí. Nám se jako nejnadějnější jevil kokos, jelikož měl i největší objem. Nutno říct, že jako jediný alespoň trochu „přebil“ sladkou chuť polevy, ale zmrzlinu jako takovou si zákazník určitě nerozbije. Pokud chceme být v této situaci aspoň trochu pozitivní, dodáme, že tlustá vrstva polevy alespoň vnitřek chrání a ten se jen tak nerozteče.
Poslední příchutí je vanilka, která se nám, jak ukazuje i obrázek, docela rozmasakrovala. V krému nicméně není cítit vanilka, nese spíše krémovitou chuť, která je ale zase přebita svou polevou. Co ale na to dál říct, dá se za 5 korun v dnešní době vykouzlit něco lepšího? Pochybujeme.
Hodnocení: 4,5/10, 5,5/10, 3,5/10
Clever Kleveráček kakaový / Clever Kleveráček s kokosovou příchutí / Clever Kleveráček s vanilkovou příchutí
Výrobce: neuveden Obchod: Billa Hmotnost/objem: 28 g, 45 ml / 32 g, 50 ml / 28 g, 45 ml Kalorie: 288 kcal / 309 kcal / 293 kcal (na 100 g) Cena: 5,90 Kč / 5,90 Kč / 5,90 Kč
Odpovědí na Ballino z Lidlu je Kleveráček značky Clever z Billy. My z předchozích testů nemáme úplně nejlepší zkušenosti s touto značkou, avšak vzhledem k tomu, že sortiment nanuků privátní značky je v Bille tak malý, doufali jsme, že se tak na jejich vývoj a výrobu soustředili o to víc.
Prvním testovaným Kleveráčkem byl kakaový, který nám chutnal trochu víc kakaověji po náplni než po polevě. Stále se zde ale bila kakaovost obou složek, což u o korunu dražšího a jasně lehčího produktu není extra zlepšení.
Úplně stejný problém měl kokosový i vanilkový nanuk. U vanilky bylo dokonce znát, že ji čokoláda přebíjí ještě o trochu víc.
Nedá se tak úplně mluvit o tom, že bychom byli spokojeni. Ale také nejsme uraženi. Výkon to byl v rámci možností ucházející, díky čemuž je náš žaludek Bille vděčný. Jo, a neradi bychom zapomněli na Rainforest Alliance!
Výrobce: neuveden Obchod: Lidl Hmotnost/objem: 60 g, 60 ml / 46 g, 50 ml / 46 g, 50 ml Kalorie: 215 kcal / 304 kcal / 259 kcal (na 100 g) Cena: 9,90 Kč / 8,90 Kč / 8,90 Kč
V těchto trojicích na nás ale čekalo překvapení. Značka Ballino totiž v Lidlu nabízí i „high-endové“ levné nanuky privátní značky. Ano, zní to zvláštně, ale jen do té doby, dokud člověk neochutná. Zlepšení je vidět na první pohled na lepším obalu i dražší cenovce, nicméně postupem času jsme zjistili, že nám to vůbec nevadí.
Přesto bychom si ale rádi postěžovali na balení. Co se grafické stránky týče, bylo všechno v pořádku. Všimli jsme si certifikátu Rainforest Alliance. Po otevření jahodového nanuku jsme však spatřili velice nešťastně potečené dřívko. Hlavně pro člověka, který chce nanuk konzumovat hned.
Věnujme se však i chuti. Kakaová poleva nemusí sedět každému, ale ten jahodový krém je, dovolte nám ten termín, opravdu super. Moc se nechce věřit, že jde o zmrzlinu za 10 korun. Ve složení je napsáno, že je tvořena z 85 % jahodovým krémem, jenž obsahuje minimálně ze 60 % jahody. Chutná proto i lépe než jiné, značkové konkurenční produkty. A to s nimi určitě konkurenčně nesoutěží.
Specifickou příchutí, kterou jsme si zamilovali, je Smíšek vanilkový se smetanou. Znovu se jedná o hodně poctivý nanuk s výraznou smetanou, která pomalu přechází až do „tvaroháčkova“. Velmi dobrý kus.
Když jsme potom narazili na tvarohového Smíška, očekávali jsme napodobeninu Míši. Jenže ten tvaroh chutná jinak. Je víc kyselejší a má jinou recepturu, což pro nás znamená méně chutný nanuk. Kakaová poleva je zde stále značně znát, nicméně je vidět, že se to s ní, na rozdíl od levnějších kolegů, v tomto druhu nanuků nepřehání.
Lidl si nás tímto získal. Tleskáme a gratulujeme.
Hodnocení: 10/10, 10/10, 9/10
Pinko Vašík tvaroh/citrón / Pinko Pinkáček s příchutí vanilka
Výrobce: PINKO a.s., Benešov, Česká republika Obchod: Tesco Hmotnost/objem: 35 g, 50 ml / 26 g, 45 ml Kalorie: 299 kcal / 300 kcal (na 100 g) Cena: 9,90 Kč / 3,90 Kč
Se srovnáním značkových nanuků se v tomto testu úplně nesetkáme. Proto nás překvapilo, když jsme narazili na značku PINKO. Český výrobce prodává v Tescu dva druhy levných nanuků, Vašíka a Pinkáčka. Jejich obaly mají zajímavý design, cenovka, zejména u Pinkáčka, je nejnižší z celého testu (3,90 Kč!), a proto si získaly naši pozornost.
Vašík je tvarohově citrónový nanuk, u něhož je na první ochutnání jasná kyselkavá chuť ještě umocněna. Troufáme si říct, že není úplně pro každého. Když se na něj podíváme obecným měřítkem, chutná a vypadá jako průměrný nanuk se vším všudy. Kakaová poleva zde chuť nepřebíjí, je spíše nijaká.
Vanilkový Pinkáček nám po potěžkání zase přišel podezřele lehký. Asi se není čemu divit, že jsme po jeho otevření z obalu vytáhli asi nejmenší nanuk v testu.
Jeho lehkost byla nejspíš způsobena i náplní, jelikož místo krému, jak se zdálo, jsme dostali spíše sníh. I tak se ale jednalo o poměrně hodně kalorickou zmrzlinu.
Na závěr bychom rádi dodali, že není důvod nemít u kakaové zmrzliny nebo zmrzliny s kakaem certifikát Rainforest Alliance, jelikož i takto levné zmrzliny jej u sebe měly.
Výrobce: neuveden Obchod: Lidl Hmotnost/objem: 70 g, 120 ml / 58g, 120 ml / 70 g, 120 ml / 70 g, 120 ml / 60g, 120 ml Kalorie: 264 kcal / 260 kcal / 226 kcal / 255 kcal / 251 kcal (na 100 g) Cena: 8,90 Kč / 8,90 Kč / 8,90 Kč / 8,90 Kč / 8,90 Kč
Největší výběr jednoho druhu zmrzliny měl asi ne úplně překvapivě Lidl. U svých Ballino kornoutů se vcelku rozjel. Člověk si může vybrat hned z pěti příchutí – vanilka, karamel, jahoda, čokoláda a nezvyklá pistácie. Každá z nich stála méně než 9 korun.
Nejprve jsme ochutnali vanilku, která byla v principu stejná jako Lambada. Uvnitř jsme si ale všimli hustšího a tužšího vanilkového krému, který je dvoubarevný. Vršek zmrzliny byl navíc posypán křupkami, což je samozřejmě zábavnější. Chuť byla více vanilková a méně nostalgická, přebývala však „plastová“ pachuť.
Co má navíc, je „čokoládové patro“ z polevy, které se prolíná středem zmrzliny. Její kornout je také trochu tvrdší, čímž je stabilnější. Velký problém jsme ale zaregistrovali u špičky, která se bez našeho přičinění po otevření odlomila.
Karamelový kornout chutnal spíš jako pěna. Nahoře měl víc čokolády, naspodu kornoutu ale zase skoro žádnou. Tuto příchuť hodnotíme jako velmi neobvyklou.
Jahodová zmrzlina měla uvnitř zajímavé překvapení – jahodové pyré! Oželeli jsme i fakt, že se kolem pyré nenacházel krém, ale spíše jen našlehaná pěna.
Na čokoládovém kornoutu bylo jasně vidět více oříšků. Patří se ještě upozornit, že naspodu kornoutu této zmrzliny čeká opravdu poctivá porce čokolády.
Pistácie nás trochu děsila, jelikož se jedná o opravdu nezvyklou příchuť mezi low-endovými zmrzlinami, a navíc měla jedno z nejdelších složení se spoustou položek. Nebylo divu, že tak nakonec i chutnala; prostě levný produkt s pistáciovou příchutí, který ale ještě ke své škodě má plastovou pachuť. Tato rozhodně nebyla pro nás.
Hodnocení: 8/10, 7/10, 6,5/10, 8/10, 2/10
Tesco Chocolate Cone
Výrobce: neuveden Obchod: Tesco Hmotnost/objem: 74 g, 120 ml Kalorie: 260 kcal (na 100 g) Cena: 8,90 Kč
Chceš-li čokoládovější kornout, stav se do Tesca. Mezi levnými zmrzlinami najdeš možná trochu nečekaně pouze čokoládovou zmrzlinu. Krém se více tváří jako krém, který je více čokoládovější, jinak má prakticky stejné parametry jako ostatní kornouty. Rainforest Alliance je nutnost, za tu cenu nejde o krok vedle.
Hodnocení: 7/10
Ms Molly's kakaový v mléčné čokoládě
Výrobce: neuveden Obchod: Tesco Hmotnost/objem: 51g, 60 ml Kalorie: 289 kcal (na 100 g) Cena: 7,90 Kč
Nanuk s opravdu dlouhou špejlí a nezvyklým tvarováním měl i nezvyklý certifikát. Nese totiž UTZ certifikát, jenž prakticky nese stejné poselství jako Rainforest Alliance, která kontroluje produkci kávy, čaje, rooibosu, kakaa a oříšků.
Cenovku měl také příjemnou, tak jsme se těšili. Uvnitř na nás čekala náplň z mléčné čokolády, která se nám ale na druhý pohled jevila spíše kakaově. Celkovou chuť ne zrovna pozitivně ovlivňuje tlustá vrstva kakaové polevy.
Nejsme si jistí, jestli se jedná úplně o chytrý nápad, milovníkům všeho čokoládového to ale jistě postačí. Takže pozor, nejedná se o osvěžení. Kromě toho bychom případné konzumenty chtěli varovat před těžkým žaludkem.
Výrobce: specificky neuveden Obchod: Kaufland Hmotnost/objem: 85 g, 120 ml / 80 g, 120 ml Kalorie: 330 kcal / 308 kcal (na 100 g) Cena: 9,90 Kč / 9,90 Kč
Prémiová chuť a provedení za co nejnižší cenu. Kdo by to nechtěl? Kaufland se něco takového pokusil vytvořit ve svých low-end/high-end nanucích K-Classic Stieleis se dvěma příchutěmi, které se samozřejmě honosí certifikátem Rainforest Alliance.
První jsou arašídy, které obsahovaly všechno a ještě víc. Milovník arašídů zaplesá, zmrzlina s sebou nese opravdu silnou chuť, která se však příjemně snoubí dohromady s bohatou čokoládou a krémem. Pokud člověk nechce dát 40+ korun za nanuk, jedná se o dobrou alternativu. Pozor však na Nutri-score E.
Stejná slova chvály máme i na desetikorunový nanuk s vanilkovou příchutí a polevou z mléčné čokolády. Jde o opravdu sytý, hutný nanuk s vanilkovým krémem. Drží si velký odstup od Magnumů a značkových nanuků, přesto se jedná o zajímavý kousek v této cenové kategorii. Nutri-score má o bod lepší, tedy D.
Hodnocení: 9/10, 7,5/10
Ballino Senso vanilkový s čokoládou a arašídy
Výrobce: neuveden Obchod: Lidl Hmotnost/objem: 85 g, 120 ml Kalorie: 320 kcal (na 100 g) Cena: 9,90 Kč
I Lidl má svůj low-end/high-end klenot. Jmenuje se Senso, stojí 10 korun a má prakticky všechny vlastnosti popsané v testu výše. Proto popíšeme spíše rozdíly.
Nanuk je složen z mléčné čokolády a kakaového másla, je jasně poctivý. Poleva je však oproti nanuku z Kauflandu přeslazená a umělá. Vanilka také nechutná úplně vanilkově. Bohužel jsou na trhu lepší varianty.
Hodnocení: 6,5/10
Tesco Rocket Lolly
Výrobce: neuveden Obchod: Tesco Hmotnost/objem: 60 g, 60 ml Kalorie: 74 kcal (na 100 g) Cena: 5,90 Kč
Už jsme potřebovali trochu odlehčit. Naštěstí tu je levná a odlehčená vodová zmrzlina Rocket Lolly slibující šťavnatou a ovocnou chuť malin, pomeranče a ananasu. Nebo ne?
Asi nikoho nepřekvapí, že jsme to nedostali. Nám vodovka chutnala jako mírně oslazená voda, která nás úplně nenadchla. Názor nám nezměnil ani tvar rakety. Doufáme, že si ji lidé kupují v létě, jelikož s takovou příchutí mít žízeň rozhodně nebudou. Navíc nemá žádný certifikát, což ale není nutně negativní hledisko.
Hodnocení: 3/10
Billa jahodová v kakaové polevě
Výrobce: neuveden Obchod: Billa Hmotnost/objem: 60 g Kalorie: 215 kcal (na 100 g) Cena: 9,90 Kč
Billa nemá nanuků mnoho, ale když vidíme žlutý obal, na němž není značka Clever, má naši pozornost. Znovu se nám tajil dech; nanuk obsahoval jahodový krém (84 %), který již na přední straně obalu slibuje minimálně 50 % jahod. Podle složení dostáváme dokonce 60 % jahod v pyré jako u Smíšků. Takže ano, chutná nám.
My ale již nyní máme možnost porovnávat. Oproti ostatním je o poznání menší, čokoládu kolem má ale trochu lepší. Dohromady se však jedná o velmi dobrou zmrzlinu s dření. Smíšek to ale není. Dost na tom, že ani nemá žádný certifikát, přestože by jej mít měla.
Hodnocení: 8,5/10
Tesco Popping Lolly
Výrobce: neuveden Obchod: Tesco Hmotnost/objem: 52 g, 52 ml Kalorie: 143 kcal (na 100 g) Cena: 9,90 Kč
Zábavu a kouzla chceme na závěr, tak jsme to tak udělali. Zmrzlina kombinující jahodu a citrón, který dá dohromady příchuť žvýkačky, přece musí být magie. Navíc s čepicí s práskacím cukrem.
Moc jsme si to neuměli představit a bližší obrázek nám pomohl utvořit obal. Když jsme to ale otevřeli, nanuk byl mnohem smutnější. No a chuť? Ta nám nepřipomněla multivitamin, nýbrž sirup na kašel smíchaný s třaskavým čističem na toalety. Navíc hodně kalorickým se spoustou éček. Takto rozhodně ne.
Věříme, že cílovou skupinou jsou děti, ale těm bychom to doporučili nejméně. Takže alespoň za kreativitu jsme udělili půlbod.
Pokud jsi dorazil/a až sem, určitě by nás zajímal tvůj názor. Který z nanuků nejvíc chutnal tobě? A jaký test bys u nás chtěl/a vidět příště? Napiš nám do komentářů!