Kourtney Kardashian Barker se stala ambasadorkou značky Boohoo. Britská společnost, která zažila rychlý a masivní vzestup mimo jiné i v USA, vyrábí rychlou módu neboli fast fashion. Týdně představí stovky nových modelů, britské úřady ji vyšetřují pro podezření z greenwashingu a média opakovaně přinášejí reportáže o hrozných pracovních podmínkách jejích zaměstnanců. Materiály, které používá, jsou často nerecyklovatelné a ekologicky neudržitelné. Přesto hovoří o „cestě za poznáním“ a o snaze o udržitelnost.
Své jméno se značka, zdá se, snaží očistit právě spoluprací s Kardashian Barker.
Společně připravují sérii vysvětlujících videí o vlivu módního průmyslu na životní prostředí a samotná influencerka tvrdí, že bude dohlížet na to, aby Boohoo přijalo a dodržovalo nové podmínky pro udržitelnější výrobu. V úterý 13. září byla zároveň představena kolekce 45 kusů oblečení, na které Kardashian Barker spolupracovala. Ta by už prý měla být udržitelnější. Po podrobném prostudování informací ze strany značky to tak ale nevypadá.
Refresher se módnímu byznysu věnuje od svých počátků. Rozumíme stylu, známe ta správná jména, přinášíme ti praktické tipy i doporučení na nové kousky ve tvém šatníku. Přinášíme ti i kritický pohled na celospolečenský rozměr módního průmyslu, o kterém víme, že patří mezi největší znečišťovatele prostředí vůbec. Můžeme to dělat jen díky podpoře našich předplatitelů, přidej se do klubu Refresher+ i ty.
Podobný slovník mají také doprovodná propagační videa. V rámci spolupráce se Kardashian Barker setkávala s odborníky na módní průmysl a mluvila s nimi o tom, jak se dá pracovat na udržitelnosti. O to, co se během těchto dialogů naučila, se chce poté podělit se světem, zejména se svými téměř dvěma sty miliony sledujících na Instagramu, a to postupně v sérii videí.
Mezi cíle spolupráce patří vzdělávání lidí, šíření povědomí a pomoc, aby mohli zákazníci činit informovaná rozhodnutí. Postupně tak budou v sérii videí mluvit o právech pracovníků v továrnách, textilním odpadu, upcyclingu, resale a vintage módě. Boohoo na své webstránce naznačuje, že chce připravit i platformu právě pro resalery a prodej vintage kousků. Věnuje se tedy i otázce, co dělat s oblečením, které už nosit nechceš.
Sérii značka nazvala The Journey (Cesta) a na první část se můžeš podívat níže. Video má šest minut.
Podle jednoho z respondentů, který byl přizván jako expert na módu, čelí průmysl výzvě, jak pomoci lidem udržet si svůj zábavný, rychlý, jednoduchý život tak, aby nepoškozoval životní prostředí. O fast fashion mluví jako o způsobu, jak se chudší lidé mohou dostat ke stylovému oblečení za dostupné ceny.
Co ovšem ve videu nezmiňují, jsou hrozivé podmínky lidí, kteří oblečení vyrábějí, včetně platů, ze kterých nedokáží vyžít. Chybí také transparentnější zdrojování původu materiálů a zejména klíčová myšlenka, že lidé ve skutečnosti nepotřebují mít na výběr ze zhruba 700 kusů nových modelů oblečení každý týden.
Sedm set není náhodné číslo. Podle Vice je průměrný počet nových věcí, které Boohoo na týdenní bázi uvádí do prodeje, 772. Jejich vlastní vzorek respondentů v průzkumu na sociálních sítích přitom ukázal, že asi pětina mladých lidí si už koupila oblečení z fast fashion obchodu, které si oblékli jen jednou za život. Kromě samotné výroby oblečení tedy k udržitelnému módnímu byznysu potřebují lidé zvážit i to, kolik si toho koupí a zda koupené oblečení využijí.
První kolekce ze spolupráce možná naznačuje, jak si tuto změnu představují. Vytvořili kapsulový šatník se 45 kusy oblečení, kolekci představili také na newyorském týdnu módy.
Ceny se pohybují od šesti do sta dolarů, přičemž dva kousky jsou „vintage“ a 41 ze 45 obsahuje recyklovaná vlákna. Není jasné, kolik procent z oblečení tvoří recyklované materiály. Dodávají, že 12 modelů vyrobili přímo v britské továrně, jde tedy o lokální produkci, a pět kusů oblečení lze nosit na vícero stylů. Celá kolekce ovšem netvoří ani jedno procento všeho, co Boohoo prodává.
Kourtney: Alespoň se o tom bude mluvit
Kourtney Kardashian Barker nevede udržitelný životní styl. Zdroji šetřit neumí, používá nadměrné množství vody i uprostřed sucha v Kalifornii. V tomto americkém státě vzhledem ke zhoršující se situaci s dostupnou vodou platí pro obyvatele jistá omezení. Podle CBS News v měsíci květnu vyplýtvala až 245 % toho, kolik je určeno pro jednu domácnost. Šlo v pořadí o čtvrtý měsíc, ve kterém utratila více, než udává rozpočet. Je proto paradoxem, že chce reprezentovat snahu o udržitelnost.
Spolupráce se proto přirozeně nevyhnula kritice médií, aktivistů a ani fanoušků Kardashian Barker. Ta se na Instagramu hájila slovy, že alespoň se jí podařilo otevřít veřejnou diskusi. Říká, že o spolupráci s Boohoo hodně přemýšlela, protože „první věc, která mě napadne, když slyším fast fashion, je, že je to špatné pro naši planetu“. Říká také, že věděla, že sklidí kritiku, protože „(udržitelnost a fast fashion) nejdou ruku v ruce“.
Přesto souhlasila. „Myslela jsem na to, že fast fashion, nebo módní průmysl obecně, se nikam nevyvíjí. Myslela jsem na pozornost, kterou tato spolupráce dostane od lidí, kteří by jinak vůbec nevěděli o vlivu fast fashion na naši planetu. Myslela jsem na to, jak by mohl tlak na značku Boohoo, aby učinila prvotní změny, a pak tlak na to, aby se zavázala k větší změně, zapůsobit,“ napsala na Instagramu.
Není jasné, do jaké míry může zasahovat do pravidel a kritérií, která si firma, pokud jde o udržitelnost, určuje. Jelikož se však fast fashion „nikam nevyvíjí“, chtěla pomoci svou troškou. V minulosti už měla vlastní kolekci ve fast fashion řetězci Fashion Nova a tehdy se terčem kritiky nestala, jelikož neupozorňovala na (ne)ekologičnost této kolekce. „Jsem hrdá na to, že to teď dělám s úmyslem a cílem.“ Zároveň vyzvala experty, aby se jí v komentářích ozvali – chce si dělat screenshoty a poté jejich otázky a připomínky v rámci spolupráce s Boohoo prodiskutovat.
Zda tyto experty nakonec do spolupráce i pozve, také není jasné.
Boohoo navíc nepředstavuje problém jen v tom, z čeho oblečení vyrábí a kolik toho ročně vyprodukuje. Od června 2022 společnost vyšetřuje britský úřad pro dohled nad podnikáním (Competition and Markets Authority). Spolu s dalšími značkami je podezřelá z greenwashingu. Greenwashing je nelegální a neetická reklamní taktika, při které firmy hovoří o udržitelnosti a „zelených“ kolekcích „bezpečných“ pro planetu. Využívají při tom nepřesných či přehnaných tvrzení o vlivu své vlastní produkce na životní prostředí.
Vymývání mozků „zelenými tvrzeními“
Úřad konkrétně zaujala kolekce s trefným názvem Ready For The Future, o které na webu Boohoo tvrdí, že oblečení „je z více než 20 % vyrobeno z udržitelnějších materiálů“. Značka dodává, že „oblékat se udržitelněji nikdy nebylo jednodušší“.
Společnost Boohoo nyní čelí podezření, že v reklamních tvrzeních klame, své produkty označuje za udržitelnější, než ve skutečnosti jsou, a že si nastavila kritéria o „udržitelném oblečení“ nižší, než průměrný zákazník očekává. Podle webu Boohoo stačí, když 20 % oblečení – počítáno z váhy nebo objemu – tvoří „lepší materiály“, přičemž udržitelnější může znamenat organickou bavlnu, recyklovaná vlákna či využití zbytků látek po výrobě jiných kusů oblečení.
Podstránka věnovaná udržitelnosti je také zcela nepřesná, dokonce i v části o cílech společnosti. Například při zmínce o vláknech se značka zavázala, že do roku 2025 bude veškeré její oblečení z polyesteru a bavlny obsahovat recyklované materiály nebo materiály z udržitelnějších zdrojů a do roku 2030 budou všechny používané materiály z udržitelnějších zdrojů. Není jasné, co to přesně znamená. A také není jasné, zda „udržitelnější“ je opravdu i udržitelné, nebo jen prodlouží období, během kterého si svět přizná, že fast fashion se už zachránit nedá.
Firma nadále čelí i obviněním z moderního otroctví. Její lokální továrna, kterou se tak ráda chlubí v rámci kampaně o udržitelnosti, podle výpovědí zaměstnanců nedodržuje zákoník práce. Zaměstnanci nemají nárok na placenou dovolenou, placené dny volna v době nemoci, dokonce část z nich pracuje pro firmu načerno, informuje Guardian. Více než polovina lidí v továrně dostává plat nižší, než je minimální mzda, a to navzdory tomu, že v roce 2020 již byla firma napomenuta a poté slíbila, že chyby napraví.
Nic se však nezměnilo.
V případě, že bude dokázáno, že využívá otrockou práci, může dostat zákaz exportovat do Spojených států. Podle Sky News přitom prodeje na americkém trhu představují až pětinu celkového majetku firmy.
Kardashian Barker se zatím otázce zacházení se zaměstnanci nevěnovala, ale série The Journey slibuje i jedno video o lidských právech.