Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Tento článek je PR zpráva společnosti L'oreál StandUp.
20. září 2022 10:30
Čas čtení 2:09
Sponzorovaný obsah

Školení proti obtěžování na veřejnosti se zúčastnilo už 2 000 lidí. Zapoj se i ty do projektu Stand Up od L'Oréal Paris

Školení proti obtěžování na veřejnosti se zúčastnilo už 2 000 lidí. Zapoj se i ty do projektu Stand Up od L'Oréal Paris
Zdroj: L'Oréal
ZDRAVÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ OBTĚŽOVÁNÍ
Uložit Uložené

Projekt Stand Up značky L'Oréal Paris se snaží o osvětu v chování k obětem obtěžování na veřejnosti. První školení už proběhla a slaví úspěch.

Až 90 % mladých Češek do 34 let má zkušenost s obtěžováním na veřejnosti. Případní kolemjdoucí málokdy dokážou zasáhnout, protože si v takové situaci neví rady. S tím od června letošního roku pomáhá značka L'Oréal Paris a její projekt Stand Up. V rámci projektu už se realizovala první školení, která učí svědky obtěžování adekvátně reagovat. Jak školení probíhala, se dozvíš v článku.

Jak zasáhnout proti obtěžování?

Pokud vidíme na ulici, v parku či v obchodě ženu v nesnázích, často nevíme, jak se správně zachovat, nebo máme pocit, že problém lépe vyřeší někdo jiný. Značka L'Oréal Paris společně s nevládní organizací Konsent přichází s návodem, co dělat, když si na veřejnosti všimneš nevhodného chování.

Účinná metoda 5D pomáhá odstranit bariéru mezi ohroženou ženou a netečným okolím. V případě, že se staneš svědkem obtěžování, postupuj takto:

1. Direct – Zasáhni přímo

Pokud pro tebe není situace nebezpečná, oslov pachatele. Požádej ho, aby se svým chováním přestal. Někdy se stačí jen postavit mlčky bezprostředně vedle aktérů.

2. Distract – Zaskoč pachatele

Odlákej pozornost pachatele. Zkus třeba něco „omylem“ upustit a udělat rozruch nebo mu položit jednoduchou otázku na cestu či nejbližší bankomat.

3. Delegate – Zavolej pomoc

Asi nejjednodušším způsobem, jak situaci řešit, je oslovit lidi v okolí. Ideálně někoho, kdo je v dané situaci autoritou – např. řidič autobusu, ostraha nebo v případě nutnosti i policie.

4. Document – Zdokumentuj incident

Pokud si situaci natočíš, zeptej se obtěžované, jak chce s nahrávkou naložit. Nikdy ji nezveřejňuj online.

5. Delay – Změň téma, odlož na později

I když už incident skončí, oslov obtěžovanou a ukaž jí, že jsi na její straně a nemá se čeho bát. Nabídni jí doprovod nebo i jen svou přítomnost.

Důležitým aspektem z pohledu metody 5D je zasáhnout s respektem k oběti, tedy tak, aby ji případný zásah neuvedl do ještě větších rozpaků. Podstatou je reagovat bezkonfliktně a zároveň co nejúčinnější formou.

L'Oréal, standup
Zdroj: L'Oréal

Školení už se zúčastnilo 2 000 zájemců

Školení zaměřená na obtěžování na veřejnosti probíhají v Česku již od června letošního roku v rámci festivalů, ve školních prostorách i online. Zatím se jich zúčastnilo přibližně dva tisíce zájemců. A jaké jsou první zkušenosti školitelů z organizace Konsent?

„Po každém worskhopu chodí za našimi školitelkami účastnice a svěřují se jim s vlastními zkušenostmi. Většinou také děkují, že podobná školení děláme a přispíváme tím k tomu, že se to třeba nestane někomu dalšímu,“ říká Ivan Kobelev, hlavní školitel Konsentu. 

V rámci školení došlo mimo jiné na téma, jak široký pojem vlastně obtěžování je. Pro někoho to mohou být vyzývavé pohledy, jiný tak vnímá pokřikování, doteky apod. Každý člověk má jiné hranice a ty je důležité respektovat. „Víme, že pod pojmem obtěžování si každý představuje trošku něco jiného. Je hodně zajímavé sledovat diskuzi účastníků a ty různé pohledy vnímat. I toto přispívá k pochopení problematiky,“ popisuje Ivan Kobelev.

„Na konci každého kurzu nám všichni účastníci pravidelně říkají, že jsou o mnoho lépe připraveni reagovat, pokud se náhodou stanou svědky pouličního obtěžování,“ shrnuje nakonec přínosy projektu.

přihlásit se na školení
 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený L'Oréal Paris Official (@lorealparis)

Společným cílem značky L'Oréal Paris a organizace Konsent je letos proškolit až 15 000 lidí. Neváhej a přidej se k těm, kteří vědí, jak reagovat v případě, že se stanou svědky pouličního obtěžování. Registraci na online či osobní vzdělávací kurz, stejně jako celou řadu informací a statistik, najdeš na stránkách www.standup-cesko.com.

Domů
Sdílet
Diskuse