Českým herním vývojářům se daří, obrat firem neustále roste a zvyšuje se i počet pracovníků domácích studií. Zároveň zde ale přetrvávají letité problémy, vyplývá ze studie Asociace českých herních vývojářů.
Český videoherní průmysl má za sebou nejúspěšnější rok v historii. Za rok 2021 obrat tuzemského herního odvětví dosáhl rekordních 7,11 miliardy korun, což představuje zhruba třetinový nárůst v porovnání s předchozím rokem. Informovala o tom Asociace českých herních vývojářů (GDA CZ) v tiskové zprávě. Data vychází z nejnovější studie o stavu herního průmyslu v České republice, kterou GDA CZ zveřejnila při příležitosti pořádání konference herních vývojářů Game Developers Session (GDS).
95 % českých her jde na světový trh
Videoherní průmysl je jedním z odvětví, který v posledních letech zaznamenával neustálý růst i navzdory pandemii koronaviru, která zasáhla řadu jiných sektorů.
Ze studie GDA CZ vyplývá, že v roce 2019 činil obrat českých herních společností 4,54 miliardy korun. V roce 2020 se pak obrat zvýšil o 17 procent na 5,33 miliardy korun a za rok 2021 vzrostl o 33 procent na zmíněných 7,11 miliardy. Zisk vygenerovaný českými herními firmami za loňský rok překonal hranici 2 miliard korun. Daně z příjmu českých herních společností za rok 2021 činily 395 milionů korun.
Peníze pochází zejména ze zahraničních trhů. „Drtivá většina her se prodává především v zahraničí – samotné odvětví je silně proexportní a více než 95 % české herní produkce směřuje na světový trh, z čehož česká ekonomika benefituje. Studia zároveň odvádí nemalé daně státu,“ uvádí v tiskové zprávě předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák.
Podle dat GDA CZ vyšlo v minulém roce celkem 55 českých titulů, přičemž 19 z nich se dostalo na trh v rámci tzv. předběžného přístupu (early access). Mezi hry, které vyšly v roce 2021, patří například Svoboda 1945: Liberation (Charles Games), A Knight Never Yields (Bread Over Games), Hobo: Tough Life (Perun Creative) či Happy Game (Amanita Design).
Růst se očekává i v roce 2022
Podle současných odhadů by měl růst pokračovat i nadále, vlivem ruské invaze na Ukrajině či energetické krize ale zřejmě nebude tak rapidní jako v minulých letech. Očekává se, že obrat českých herních společností za rok 2022 by se měl oproti roku 2021 zvýšit o 6 % na 7,5 miliardy korun.
Kromě obratů v posledních letech stabilně roste také počet pracovních pozic. V roce 2021 české herní společnosti, z nichž většina sídlí v Praze (53 %), zaměstnávaly 2329 pracovníků, což je o několik set více, než tomu bylo v roce předchozím. Nárůst v počtu pracovníků se očekává i v letošním roce.
V České republice aktuálně působí celkem 135 herních studií, přičemž v roce 2021 jich bylo založeno 14. Většina z domácích herních společností (76 %) zaměstnává méně než 10 lidí a jen 1 % jich zaměstnává nad 250. Převážnou většinu lidí pracujících v českém herním průmyslu tvoří muži (81 %), nejčastěji ve věku od 26 do 45 let (56 %).
Staré problémy přetrvávají
Navzdory zvyšujícím se obratům a rostoucímu počtu pracovních míst se však český herní průmysl potýká i s určitými problémy, které zde přetrvávají už léta. Tím je zejména nedostatek kvalifikované pracovní síly, pročež musí tuzemské firmy často hledat zaměstnance v zahraničí. Za rok 2021 tak podíl zahraničních pracovníků v českých herních firmách tvořil 38,5 %. Nejtěžší pozice na obsazení jsou podle GDA CZ programátor a grafik.
Zásadní roli v nedostatku odborné pracovní síly v Česku hrají i školy. „České univerzity nestíhají generovat dostatek absolventů. Pouhých 20,4 % respondentů uvedlo, že si prošlo formálním vysokoškolským vzděláním se zaměřením na herní vývoj. Valná většina herních vývojářů získala potřebné vědomosti na internetu (67,7 %) a od svých kolegů z branže (63,7 %),“ přibližuje dále Asociace českých herních vývojářů.
Pomoci by mohly například dotace a větší státní podpora, která v současné době dle GDA CZ není dostatečná. „Tuzemskému hernímu sektoru se dlouhodobě nedostává výraznější podpory ze strany státu, přestože je klíčovým průmyslem v rámci kulturně kreativních odvětví. Kromě dotací, které by napomohly konkurenceschopnosti menších tvůrců videoher, panuje velký hlad po dalších studijních programech se zaměřením na herní vývoj či provázanost mezi herními studii a českými univerzitami,“ uvedla GDA CZ.