Odhalil ho zakladatel firmy Oculus VR Palmer Luckey.
Brýle pro virtuální realitu (VR), které jsou schopné člověka zabít? I když pro běžného člověka jde stále o dystopickou představu budoucnosti, jeden takový model už existuje. VR headset, který hráče v případě prohry zabije, představil světu zakladatel firmy Oculus VR Palmer Luckey.
Vynález je uměleckou instalací, má ještě mezery
Otec virtuální reality Palmer Luckey prodal Oculus v roce 2014 společnosti Facebook, později přejmenované na Meta. Právě v tomto roce vznikly první brýle pro virtuální realitu Oculus Rift.
Luckeyho zabijácká souprava vypadá podobně jako brýle Meta Quest, v horní části ale mají ještě tři výbušné modely. Nálože míří přímo na mozek uživatele a v případě prohry je modul schopný výbušninu odpálit. Funguje na principu fotosenzoru, který se aktivuje červeným zábleskem blikajícím v určité frekvenci.
Luckey se při tvorbě inspiroval sérií light novel Sword Art Online. Tento japonský fenomén vypráví o MMORPG (počítačová hra na hrdiny o více hráčích) ve virtuální realitě s headsetem zvaným NerveGear. Novela popisuje, jak šílený vědec některé hráče ve hře uvěznil.
Luckey svou verzi vražedného headsetu pojmenoval OQPNVG a představil ji na svém blogu 6. listopadu. Právě v den, kdy začíná příběh Sword Art Online. „Myšlenka propojení skutečného života s virtuálním avatarem mě vždy fascinovala – okamžitě tím zvyšujete sázky na maximum a nutíte lidi, aby zásadně přehodnotili způsob interakce s virtuálním světem a hráči v něm,“uvedl na blogu. Dodal, že pouze hrozba vážných následků může způsobit reálný prožitek ze hry.
Dodal, že ve vývoji je ale potřeba pokračovat. „Dobrou zprávou je, že jsme na půli cesty k vytvoření skutečného NerveGearu. Špatná zpráva je, že jsem zatím přišel jen na tu polovinu, která zabíjí,“ napsal. Headset plánuje vylepšit o mechanismus, který by hráči zabránil ho sundat nebo deaktivovat. V tomto směru prý ale může dojít k fatálnímu selhání a hráče zabít v nesprávný čas. I to je důvod, proč tyto brýle ještě v praxi neotestoval.