Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
13. listopadu 2022 v 6:00
Čas čtení 5:28
Radim Šlechta

Jako koukat na hnijící mrtvolu. Seznam se s uncanny valley

Jako koukat na hnijící mrtvolu. Seznam se s uncanny valley
Zdroj: Warner Bros.
FILMY A SERIÁLY FILM FILMOVÉ FENOMÉNY
Uložit Uložené

Příliš lidské postavy nemusí být jenom známkou technologického pokroku. Uncanny valley dokazuje, že na hyperrealistickou animaci nejsme připravení.

Na první pohled vypadají skvěle, ale něco tam prostě nesedí. Možná to jsou ty mrtvolné oči, nepřítomný výraz nebo to, jak mrazivě se dokážou animované postavy přiblížit člověku. Podobné myšlenky možná proběhly hlavou divákům Final Fantasy: The Spirits Within z roku 2001. Fascinace tím, co technologie dokáže, má své limity a spadnout do tísnivého údolí je kolikrát snadnější, než se zdá.


Koncept uncanny valley trápí nejen filmaře už desítky let. Vytvořit hyperrealistické postavy je sice lákavé, ale stejně tak, jak technologie umožňují tvorbu charakterů stále bližších reálnému člověku, je snadné způsobit v divácích a hráčích her pocity úzkosti, stísněnosti a diskomfortu, kterého se lze zbavit jen těžko. Vytvářet hyperrealistické loutky a animované postavičky tak pro tvůrce spíš než oslavy pokroku často znamenalo polibek smrti.


Myšlenka uncanny valley vznikla už v sedmdesátých letech minulého století. Tehdy robotik Masahiro Mori publikoval práci v časopise Energy, kde se zabýval hranicí mezi lidskostí a strašidelností humanoidních robotů. To, co je lidské, totiž nutně musí být příjemné na pohled a v údolí děsivosti, jak tehdy Mori uncanny valley pojmenoval, jsou až moc lidské věci spíš strašidelné.

uncanny valley
Zdroj: Wikimedia (Creative Commons)/Smurrayinchester /volně k užití


K tomu, aby svou myšlenku Mori lépe ilustroval, sestavil graf. Na ose y se nacházela hodnota, kterou bychom mohli přeložit jako „líbivost“ (v japonštině shinwakan). Osa x pak demonstrovala, jak moc se robot ve své podobě přibližuje člověku.

Na hranici lidskosti

Kritizovaná studie, kterou bychom dnes asi interpretovali spíš jako esej, pak prošla řadou překladů z japonštiny a o svou původní podobu přišla. Dá se diskutovat, kam Mori v sedmdesátkách svým textem vlastně mířil. O pár desítek let později se ale diváci na vlastní oči přesvědčili, že hranice mezi děsivostí a realistickým zpracováním postav skutečně existuje.

Final Fantasy
Zdroj: Columbia Pictures


První větší diskusi vzbudil na svou dobu velmi pokrokový animovaný snímek Final Fantasy: The Spirits Within. Kvalita animace filmu byla neoddiskutovatelně pokroková. Přesto ale snímek naháněl řadě lidí husí kůži. „Je zábavné sledovat realistické postavy. Pak si ale všimnete chladu v jejich očích a zvláštní motoriky,“ napsal k filmu kritik Peter Travers pro časopis The Rolling Stone.

Doporučeno
PŘEHLED: Western, jedna instantní klasika i nostalgie po Hře o trůny. Červen v kinech bude ale hlavně hororový PŘEHLED: Western, jedna instantní klasika i nostalgie po Hře o trůny. Červen v kinech bude ale hlavně hororový 5. června 2024 v 19:30

Některé experimenty pak dokázaly, že oblíbenost robotů (ale i animovaných postav) značně klesá, když jsou „umělé entity“ svou podobou blízko člověku, ale přesto zůstávají znatelně „nelidští“. Naopak znovu roste, když se robotům podaří toto údolí překonat a jejich umělost se podaří utajit.

O existenci se vedou spory

Některé výzkumy existenci uncanny valley zcela popírají. David Hanoson například ukazoval zúčastněným lidem obrázky dvou robotů, jejichž mimika byla velmi blízko té lidské. Přibližně 73 % lidí tehdy uvedlo, že v nich roboti žádnou úzkost nevzbuzují, a dokonce se jim líbí. První experiment podpořil tým vědců také výzkumem, v němž ukazoval lidem obrázky princezny Jasmíny z Aladina, které se postupně přibližovaly tváři Jennifer Love Hewitt. Účastníci opět hodnotili realističtější obrázky spíš pozitivně.

Přidej se do klubu REFRESHER+
Základní
125 Kč
Účtuje se jednou za 4 týdny
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Méně reklam
150 kreditů každé 4 týdny na nákup benefitů
Roční
1 250 Kč
Účtuje se jednou za rok
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Úplně bez reklam
2 000 kreditů ihned na nákup benefitů
Sdílení článků kámošům a kámoškám
Všechny možnosti předplatnéhoMám slevový kód
Dokončením souhlasím s pravidly a podmínkami portálu Refresher.
Vyzkoušej předplatné REFRESHER+
a čti vše bez omezení
Přidej se k předplatitelům
nebo Odemkni článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 124923 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Dočti článek do konce za SMS v hodnotě 89 Kč. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti články bez omezení celý měsíc – předplatné jen za 36 Kč navíc v porovnaní s jedním článkem. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti bez omezení celý měsíc. Stačí poslat SMS (za 125 Kč). Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Co nás vlastně zneklidňuje?
  • Jak jsou na tom hry?
  • Uncanny valley není jen o vizuálních vjemech.
  • V jakém podcastu se můžeš otestovat?
  • Příklady povedené a nepovedené animace.
Domů
Sdílet
Diskuse