Pojď se s námi poohlédnout za fashion momenty, které definovaly rok 2022. Zaznamenat jsme mohli návrat toxických trendů, nové módní ikony, stále přetrvávající vykřičníky v podobě fast fashion řetězců a mnoho dalších.
Uplynulý rok byl pro módní průmysl plodný. Móda, jakožto vyjádření doby, lehce upustila od pandemie a svou interpretací reflektovala dojmy z války na Ukrajině. To však neznamená, že se vliv pandemie v loňském roce neprojevil. K tomu se vážou již delší dobu přetrvávající slabiny módního průmyslu – jako témata udržitelnosti a vykořisťování ve spojitosti s řetězci rychlé módy.
Další red flag jsme zaznamenali i v comebacku toxických trendů, které i přes šíření body positivity z každé strany ovlivňují nahlížení na lidské tělo. To především kvůli celebritám, které se rozhodly na tuto vlnu naskočit a pasivně to propagovat jako „nový ideál krásy“.
Na druhou stranu velké módní události či osobnosti v této branži přinesly ikonické momenty, které se staly milníky. V určitých aspektech bylo ovlivněno nahlížení jak na odívání se jako takové, tak na módní průmysl komplexně.
Redakce Refresheru ti k připomenutí přináší rekapitulaci stěžejních okamžiků v módě za rok 2022, kterými jsme – ať už vědomě, či ne – byli obklopeni a ovlivněni.
Kim Kardashian v šatech Marilyn Monroe
Hned v první polovině roku se o pořádný poprask postarala americká hvězda Kim Kardashian, když na jednu z největších módních událostí roku, Met Gala, vynesla ikonické šaty Marilyn Monroe z roku 1962. Tyto šaty byly speciálně ušity Marilyn na míru, a to u příležitosti oslavy 45. narozenin Johna F. Kennedyho, kde vystupovala.
Disponovaly křišťály a pocházely z dílny designéra Jeana Louise. Jedná se o opravdový unikát, který původně neměl být Kim zapůjčen, kvůli čemuž z počátku přehodnocovala svou účast na tomto eventu. I na úkor všech rizik se Kim v tomto modelu nakonec na akci prošla, a to po boku tehdejšího přítele, Petea Davidsona.
Bella Hadid v šatech ze spreje od Coperni
Na podzim se Paříž v rámci fashion weeku změnila v království Belly Hadid. Ta se nejenže jako modelka zúčastnila všech přehlídek, ale stala se i součástí velkého milníku pro budoucnost módního průmyslu. Francouzská značka představila novou formu realizace oděvů, a to prostřednictvím spreje obsahujícího látku fabrican.
Ten byl v přímém přenosu nastříkán na nahé tělo modelky a po jeho ztuhnutí se z kapalného roztoku, díky obsahu bavlny a syntetických vláken, přeměnil na textil. Bellu tak během pár minut od nastříkání halily minimalistické bílé šaty, které následně poupravila švadlena do finální podoby.
Julia Fox, IT girl roku
Jednou z dalších prominentních žen na módní scéně, které nelze opomenout, byla v letošním roce Julia Fox. V jejím případě se však nejedná o jeden konkrétní okamžik, který bychom vyzdvihli, jelikož celá její působnost v roce 2022 byla ikonická. Julia se dostala do povědomí veřejnosti především díky svému románku s Kanyem Westem. V nedávném rozhovoru však přiznala, že tento poměr byl jen z nouze ctností, aby se Kanye oprostil od Kim.
Románek se slavným rapperem nastartoval osobitou image této kontroverzní herečky, která se v průběhu následujících měsíců formovala a inspirovala nemálo lidí ze streetwearové kultury. Její typickou uniformou se stal DIY set z rozstřižených džínů v oblasti pasového límce, kdy spodní část džínů tvořila low rise variantu původního kousku a vršek sloužil jako top.
Její experimentování a přetváření kousků oblečení se staly ihned virálními, stejně jako její signature černé stíny v oblasti očí, které obletěly snad celý TikTok. Rok 2022 byl pro Juliu Fox jednoznačně průlomový a v tom následujícím o ní bezpochyby ještě uslyšíme.
Patagonia věnovala majetek charitativním fondům
„Země je teď naším jediným akcionářem.“ To v září vzkázal světu zakladatel outdoorové značky Patagonia Yvon Chouinard, který svou maloobchodní společnost převedl na organizace, jež budou zisky firmy využívat k ochraně životního prostředí.
Patagonia se řadí mezi značky, pro které je udržitelnost na předních příčkách žebříčku důležitosti, od čehož se odvíjí i snaha o minimalizování negativního dopadu této společnosti na planetu. Tato filozofie vedla zakladatele Yvona a jeho rodinu k věnování majetku charitativním fondům, aby svým bohatstvím přispěli k boji proti změně klimatu.
Odchod Alessandra Michela a Rafa Simonse
Letošní rok ve světě módy s sebou bohužel nesl i odchody velkých jmen z módních domů. Řeč je o Alessandru Michelovi, který po 7 letech opustil pozici kreativního ředitele v Gucci, a Rafu Simonsovi, který po 27 letech zavírá stejnojmennou značku.
Alessandro Michele se zasloužil o znovuzrození značky Gucci a povýšil ji na samotný módní Olymp. To má na svědomí především její specifická estetika, již dal Gucci právě tento designér. Odstup Alessandra byl údajně důsledkem neshod mezi jím a vedením společnosti Kering. To naznačovala i jeho slova, týkající se odlišných pohledů na svět, v jeho vyjádření k oné situaci na Instagramu.
Další smutnou zprávou bylo pro řadu fashion milovníků ukončení značky Raf Simons. Tento belgický designér, který vystřídal pozice v domech jako Prada nebo Dior, informoval o ukončení svého brandu taktéž prostřednictvím Instagramu. Kolekce Rafa byly ztělesněním nového přístupu a souznění s mladou generací, kterou díky svým kolekcím a kolaboracím s ostatními značkami oslovoval a inspiroval.
Balenciaga obviněna z využívání dětí
Není žádnou novinkou, že od dob působnosti Demny Gvasalii v módním domě Balenciaga došlo k převratu o 360 stupňů. Gvasalia ve svých konceptech, reflektovaných do kolekcí, často koketuje s myšlenkou absurdity a poukazováním na společenská tabu. I přes všechnu kontroverzi a negativní ohlasy se však jednalo o značku, která byla synonymem high fashion a oblibu si získala i u nepřeberného množství celebrit.
Koncem listopadu však došlo ke spuštění kampaně, kdy Balenciaga zašla svou zálibou v šokování příliš daleko, a tak se na ni svalila vlna kritiky. Jednalo se o photoshoot, kde sehrály stěžejní roli děti, které byly obklopeny podivnými předměty, jako například plyšovými medvídky v BDSM oblečcích.
Kvůli nařčení ze sexualizace dětí ukončilo s Balenciagou spolupráci již několik známých osobností.
Návrát heroin chic
Jedna věc je šíření body positivity a neškatulkování na základě postavy, druhá věc je aplikování v praxi. Módní průmysl je jedním z nejtoxičtějších, nejen z hlediska zatěžování planety, ale i ovlivňování nahlížení na naše těla. Heroin chic, jak bylo přezdíváno vzhledu, jenž byl asociován zejména s modelkami v 90. letech minulého století, se začal objevovat i v průběhu posledních pár měsíců.
Pojednává o „trendu“ spjatém s drogově závislými a vyznačujícím se nabádáním k drastickým dietám. Pozornost tomuto slovnímu spojení přivedly v současnosti i domněnky týkající se odstranění BBL u Kardashianek či virální věta na TikToku „My name is Bella Hadid“. Je třeba si uvědomit, že lidské tělo není trend. I přes každodenní romantizování ideálů na sociálních sítích musíme přemýšlet racionálně a nenechat se strhnout cizí perspektivou na lidská těla.
Shein se stalo nejpopulárnějším obchodem
Nejpopulárnější značkou roku se stalo Shein, které předčilo například i Zaru či Zalando. I přes všechnu negativitu vůči tomuto gigantovi a fast fashion řetězcům obecně stále většina společnosti volí tu nejlevnější variantu, a to i na úkor špatné kvality a vykořisťování lidí ve špatných pracovních podmínkách.
Stále se však můžeme setkávat s lidmi, kteří argumentují tím, že nemají finance na dražší kousky a volba levnějších oděvů je pro ně nejekonomičtějším řešením. Není to jen o nakupování ve fast fashion jako takovém, ale o celkovém nastavení hodnot. Pokud chce člověk změnu, musí začít u sebe, a to i malými krůčky. Vždy můžeme alespoň jednu věc sehnat v second handech, v šatníku naší rodiny nebo si ji při troše zručnosti ušít sami.