Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Móda

Šaty ze spreje nebo sexualizace dětí známou značkou. Toto jsou nejzásadnější fashion momenty roku 2022

Pojď se s námi poohlédnout za fashion momenty, které definovaly rok 2022. Zaznamenat jsme mohli návrat toxických trendů, nové módní ikony, stále přetrvávající vykřičníky v podobě fast fashion řetězců a mnoho dalších.

Adéla Švehlíková
3. 1. 2023 11:00 Čas čtení: 4:58
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Šaty ze spreje nebo sexualizace dětí známou značkou. Toto jsou nejzásadnější fashion momenty roku 2022
Zdroj: Balenciaga/propagační materiál
Móda
0
Adéla Švehlíková
3. 1. 2023 11:00
Čas čtení: 4:58

Šaty ze spreje nebo sexualizace dětí známou značkou. Toto jsou nejzásadnější fashion momenty roku 2022

Pojď se s námi poohlédnout za fashion momenty, které definovaly rok 2022. Zaznamenat jsme mohli návrat toxických trendů, nové módní ikony, stále přetrvávající vykřičníky v podobě fast fashion řetězců a mnoho dalších.

Adéla Švehlíková
3. leden 2023, 11:00
Čas čtení: 4:58
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Šaty ze spreje nebo sexualizace dětí známou značkou. Toto jsou nejzásadnější fashion momenty roku 2022
Zdroj: Balenciaga/propagační materiál
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.

Uplynulý rok byl pro módní průmysl plodný. Móda, jakožto vyjádření doby, lehce upustila od pandemie a svou interpretací reflektovala dojmy z války na Ukrajině. To však neznamená, že se vliv pandemie v loňském roce neprojevil. K tomu se vážou již delší dobu přetrvávající slabiny módního průmyslu – jako témata udržitelnosti a vykořisťování ve spojitosti s řetězci rychlé módy.

 

Další red flag jsme zaznamenali i v comebacku toxických trendů, které i přes šíření body positivity z každé strany ovlivňují nahlížení na lidské tělo. To především kvůli celebritám, které se rozhodly na tuto vlnu naskočit a pasivně to propagovat jako „nový ideál krásy“. 


Na druhou stranu velké módní události či osobnosti v této branži přinesly ikonické momenty, které se staly milníky. V určitých aspektech bylo ovlivněno nahlížení jak na odívání se jako takové, tak na módní průmysl komplexně.


Redakce Refresheru ti k připomenutí přináší rekapitulaci stěžejních okamžiků v módě za rok 2022, kterými jsme – ať už vědomě, či ne – byli obklopeni a ovlivněni.

Kim Kardashian v šatech Marilyn Monroe

Hned v první polovině roku se o pořádný poprask postarala americká hvězda Kim Kardashian, když na jednu z největších módních událostí roku, Met Gala, vynesla ikonické šaty Marilyn Monroe z roku 1962. Tyto šaty byly speciálně ušity Marilyn na míru, a to u příležitosti oslavy 45. narozenin Johna F. Kennedyho, kde vystupovala.

 

Disponovaly křišťály a pocházely z dílny designéra Jeana Louise. Jedná se o opravdový unikát, který původně neměl být Kim zapůjčen, kvůli čemuž z počátku přehodnocovala svou účast na tomto eventu. I na úkor všech rizik se Kim v tomto modelu nakonec na akci prošla, a to po boku tehdejšího přítele, Petea Davidsona.

 

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Kim Kardashian (@kimkardashian)


Bella Hadid v šatech ze spreje od Coperni 

Na podzim se Paříž v rámci fashion weeku změnila v království Belly Hadid. Ta se nejenže jako modelka zúčastnila všech přehlídek, ale stala se i součástí velkého milníku pro budoucnost módního průmyslu. Francouzská značka představila novou formu realizace oděvů, a to prostřednictvím spreje obsahujícího látku fabrican.

 

Ten byl v přímém přenosu nastříkán na nahé tělo modelky a po jeho ztuhnutí se z kapalného roztoku, díky obsahu bavlny a syntetických vláken, přeměnil na textil. Bellu tak během pár minut od nastříkání halily minimalistické bílé šaty, které následně poupravila švadlena do finální podoby. 

 

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Bella 🦋 (@bellahadid)

 

Julia Fox, IT girl roku 

Jednou z dalších prominentních žen na módní scéně, které nelze opomenout, byla v letošním roce Julia Fox. V jejím případě se však nejedná o jeden konkrétní okamžik, který bychom vyzdvihli, jelikož celá její působnost v roce 2022 byla ikonická. Julia se dostala do povědomí veřejnosti především díky svému románku s Kanyem Westem. V nedávném rozhovoru však přiznala, že tento poměr byl jen z nouze ctností, aby se Kanye oprostil od Kim.

 

Románek se slavným rapperem nastartoval osobitou image této kontroverzní herečky, která se v průběhu následujících měsíců formovala a inspirovala nemálo lidí ze streetwearové kultury. Její typickou uniformou se stal DIY set z rozstřižených džínů v oblasti pasového límce, kdy spodní část džínů tvořila low rise variantu původního kousku a vršek sloužil jako top.

 

Její experimentování a přetváření kousků oblečení se staly ihned virálními, stejně jako její signature černé stíny v oblasti očí, které obletěly snad celý TikTok. Rok 2022 byl pro Juliu Fox jednoznačně průlomový a v tom následujícím o ní bezpochyby ještě uslyšíme. 

 

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený 𝐉𝐔𝐋𝐈𝐀 𝐅𝐎𝐗 (@juliafox)

Patagonia věnovala majetek charitativním fondům

„Země je teď naším jediným akcionářem.“ To v září vzkázal světu zakladatel outdoorové značky Patagonia Yvon Chouinard, který svou maloobchodní společnost převedl na organizace, jež budou zisky firmy využívat k ochraně životního prostředí.

 

Patagonia se řadí mezi značky, pro které je udržitelnost na předních příčkách žebříčku důležitosti, od čehož se odvíjí i snaha o minimalizování negativního dopadu této společnosti na planetu. Tato filozofie vedla zakladatele Yvona a jeho rodinu k věnování majetku charitativním fondům, aby svým bohatstvím přispěli k boji proti změně klimatu. 

 

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Patagonia (@patagonia)


Odchod Alessandra Michela a Rafa Simonse

Letošní rok ve světě módy s sebou bohužel nesl i odchody velkých jmen z módních domů. Řeč je o Alessandru Michelovi, který po 7 letech opustil pozici kreativního ředitele v Gucci, a Rafu Simonsovi, který po 27 letech zavírá stejnojmennou značku.


Alessandro Michele se zasloužil o znovuzrození značky Gucci a povýšil ji na samotný módní Olymp. To má na svědomí především její specifická estetika, již dal Gucci právě tento designér. Odstup Alessandra byl údajně důsledkem neshod mezi jím a vedením společnosti Kering. To naznačovala i jeho slova, týkající se odlišných pohledů na svět, v jeho vyjádření k oné situaci na Instagramu. 

 

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Alessandro Michele (@alessandro_michele)


Další smutnou zprávou bylo pro řadu fashion milovníků ukončení značky Raf Simons. Tento belgický designér, který vystřídal pozice v domech jako Prada nebo Dior, informoval o ukončení svého brandu taktéž prostřednictvím Instagramu. Kolekce Rafa byly ztělesněním nového přístupu a souznění s mladou generací, kterou díky svým kolekcím a kolaboracím s ostatními značkami oslovoval a inspiroval.

 

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Raf Simons Official (@rafsimons)

 

Balenciaga obviněna z využívání dětí

Není žádnou novinkou, že od dob působnosti Demny Gvasalii v módním domě Balenciaga došlo k převratu o 360 stupňů. Gvasalia ve svých konceptech, reflektovaných do kolekcí, často koketuje s myšlenkou absurdity a poukazováním na společenská tabu. I přes všechnu kontroverzi a negativní ohlasy se však jednalo o značku, která byla synonymem high fashion a oblibu si získala i u nepřeberného množství celebrit.

 

Koncem listopadu však došlo ke spuštění kampaně, kdy Balenciaga zašla svou zálibou v šokování příliš daleko, a tak se na ni svalila vlna kritiky. Jednalo se o photoshoot, kde sehrály stěžejní roli děti, které byly obklopeny podivnými předměty, jako například plyšovými medvídky v BDSM oblečcích.

 

Kvůli nařčení ze sexualizace dětí ukončilo s Balenciagou spolupráci již několik známých osobností. 

 

Balenciaga.
Balenciaga. Zdroj: Balenciaga/propagačný materiál

 

Návrát heroin chic 

Jedna věc je šíření body positivity a neškatulkování na základě postavy, druhá věc je aplikování v praxi. Módní průmysl je jedním z nejtoxičtějších, nejen z hlediska zatěžování planety, ale i ovlivňování nahlížení na naše těla. Heroin chic, jak bylo přezdíváno vzhledu, jenž byl asociován zejména s modelkami v 90. letech minulého století, se začal objevovat i v průběhu posledních pár měsíců.

 

Pojednává o „trendu“ spjatém s drogově závislými a vyznačujícím se nabádáním k drastickým dietám. Pozornost tomuto slovnímu spojení přivedly v současnosti i domněnky týkající se odstranění BBL u Kardashianek či virální věta na TikToku „My name is Bella Hadid“. Je třeba si uvědomit, že lidské tělo není trend. I přes každodenní romantizování ideálů na sociálních sítích musíme přemýšlet racionálně a nenechat se strhnout cizí perspektivou na lidská těla. 

 

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Madeline Gash | Student Nutrtionist (@mindfulwithmads_)

 

Shein se stalo nejpopulárnějším obchodem 

Nejpopulárnější značkou roku se stalo Shein, které předčilo například i Zaru či Zalando. I přes všechnu negativitu vůči tomuto gigantovi a fast fashion řetězcům obecně stále většina společnosti volí tu nejlevnější variantu, a to i na úkor špatné kvality a vykořisťování lidí ve špatných pracovních podmínkách.

 

Stále se však můžeme setkávat s lidmi, kteří argumentují tím, že nemají finance na dražší kousky a volba levnějších oděvů je pro ně nejekonomičtějším řešením. Není to jen o nakupování ve fast fashion jako takovém, ale o celkovém nastavení hodnot. Pokud chce člověk změnu, musí začít u sebe, a to i malými krůčky. Vždy můžeme alespoň jednu věc sehnat v second handech, v šatníku naší rodiny nebo si ji při troše zručnosti ušít sami.

 

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený SHEIN.COM (@sheinofficial)

 

Upozornit na chybu. Pokud spatřuješ v článku nedostatek nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Náhledový obrázek: Balenciaga/propagační materiál
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu móda
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Dostávej upozornění na aktuální události, jako je tato. Zapnout upozornění
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.