Vše, co politici napíší na sociální sítě, má nějaký důvod a slouží nějakému účelu či jejich zájmu. Je proto důležité pozastavit se nad nekritickým vyjadřováním obdivu k člověku, který celý život vedl válku proti gayům.
Smrt papeže Benedikta XVI. vyzvala mnohé k upřímnému zamyšlení se nad jeho skutečným odkazem. To se však netýká českých vládních představitelů, kteří na svých sociálních sítích vyjádřili emeritnímu papeži pouze svůj obdiv.
„Papeže Benedikta XVI. jsem si velmi vážil. Mám rád jeho teologická a filozofická díla, patřil k předním intelektuálním osobnostem naší doby. Jeho velikost ukazuje i jeho rozhodnutí odejít z papežského stolce. Jsem vděčný, že jsem měl možnost se s ním osobně setkat. Ať odpočívá v pokoji,“ napsal na Twitter premiér Petr Fiala.
„Služba Benedikta XVI. byla kontrastem hektické moderní doby, byla skromná.
Obsah jeho poselství uměl zaujmout ty, kteří poctivě hledali odpovědi na současné otázky. Kladl odvážné otázky a jasné a neúprosné odpovědi na ně,“ dodal ministr zemědělství Marian Jurečka.
Dle náboženské organizace DignityUSA Benediktovo vedení církve jako papeže a předtím jako šéfa vatikánské Kongregace způsobilo LGBTQ+ lidem i jejich blízkým obrovskou bolest.
Joseph Ratzinger byl svým konzervativním přístupem k teologickým otázkám známý. Byl odpůrcem veškeré antikoncepce a potratů a v lidech s jinou než heterosexuální orientací viděl zlo. V rámci prosazování těchto myšlenek způsoboval mnoho bolesti a dle organizací pošlapával lidská práva. Právě to je na veřejném obdivu politiků problematické. Znamená to totiž, že tuto část Ratzingerova života buď ignorují, nebo v ní nevidí problém.
Vše, co politici napíší na sociální sítě, má nějaký důvod a slouží nějakému účelu či jejich zájmu. Je proto důležité pozastavit se nad nekritickým vyjadřováním obdivu k člověku, který celý život vedl válku proti gayům.
Válka proti homosexuálům
Co všechno Benedikt zastával a proč byla jeho osobnost problematická? První dopady jeho vlivu začali LGBTQ lidé pociťovat po roce 1986, kdy jim papež, tehdy kardinál Ratzinger, vyhlásil „válku“ dopisem rozeslaným všem církevním biskupům. V dopisu „O pastorační péči o homosexuální osoby“ označil homosexuální nebo lesbickou orientaci za zavrženíhodnou a uvedl, že všechny intimní vztahy osob stejného pohlaví jsou zlo. List také uváděl, že je pochopitelné, že se snahy o zajištění občanských práv pro LGBTQ+ osoby setkávají s násilím.
Benedikt byl také striktně proti antikoncepci a zakázal katolickým zdravotnickým a sociálním zařízením po celém světě distribuci kondomů i přesto, že jde o osvědčený prostředek k záchraně života a zastavování šíření viru HIV. Benedikt naopak v roce 2009 řekl, že kondomy mohou šíření epidemie HIV v Africe ještě zhoršit.
Když vypluly na povrch zprávy o zneužívání a znásilňování dětí kněžími, zveřejnil Benedikt v roce 2019 esej, v níž obviňuje ze skandálů sexuálního zneužívání v katolické církvi sexuální revoluci 60. let a „homosexuální party“ mezi kněžími. Pro srovnání, jeho liberálnější nástupce papež František ze skandálu nevinil nikoho jiného než samotnou církev.
Benedikt XVI. samozřejmě také patřil k nejhlasitějším a nejmocnějším světovým vůdcům, kteří se stavěli proti rovnosti manželství a proti tomu, aby gayové a lesby vychovávali děti. Ve svém vánočním poselství z roku 2012 prohlásil, že homosexuální manželství „ničí podstatu lidského stvoření“, a uvedl, že homosexuální manželství spolu s potraty a eutanazií „ohrožují světový mír“. Povolení adopce dětí páry stejného pohlaví označil za „útok na tradiční rodinu“, tedy stejným heslem, jaké běžně slýcháme z našich politických kruhů, když přijde řeč na manželství pro všechny.
„Jsem přesvědčen, že jedině svazek muže a ženy je manželstvím. Nebráním nikomu, aby žil, s kým chce a jak chce. Ale po mně nikdo nemůže chtít, abych věřil, že lidé stejného pohlaví mají vytvářet manželství a rodinu, která se rovná té přirozené. Odporuje to mé víře, mému rozumu, mému poznání. Tak to prosím taky respektujte,“ uvedl Petr Fiala například ve své knize z roku 2017. „Tradiční rodinu musí společnost v zájmu svého přežití chránit. Už bychom s tím měli začít, než bude pozdě. Na rodinu mi nesahejte,“ pokračoval.
Je pozoruhodné, že v jedné z nejvíce ateistických zemí Evropy jsou čelní vládní představitelé k jednomu z nejkonzervativnějších světců moderní doby tak nekritičtí. Veřejná adorace těch, kteří vidí v homosexuálech zlo, kteří je v podstatě viní z církevního zneužívání dětí a jsou proti svobodné volbě o potratu a antikoncepci, vysílá děsivé signály vůči těm, kteří v Česku stále nemají rovná práva a kteří jsou na rozdíl od papeže stále mezi námi.
Premiér Fiala už v minulosti uvedl, že jsou jeho politické kroky vedeny jeho vírou, a adorace odkazu Benedikta XVI. neulehčuje odhadování, kde až se náboženský vliv na jeho rozhodnutí o budoucnosti většinově ateistické společnosti zastaví.
Stejně tak lze brát na pováženou výroky ministra Jurečky, který uvedl, že Benedikt uměl zaujmout ty, kteří poctivě hledali odpovědi na současné otázky. V roce, kdy jsou práva LGBTQ+ lidí velmi citlivým a třaskavým tématem.