Počet nových značek, které Česko loni nově přivítalo, je stejný jako v předchozím roce. Rok 2022 byl ale i rokem zániků některých firem.
Na český trh v roce 2022 vstoupilo 38 nových značek. Jedná se o stejný počet jako v roce 2021. Tehdy to ale bylo dáno odložením expanzí z důvodu pandemie koronaviru. „Brandů“ loni ale přibylo více než v roce 2020, kdy jich na tuzemský trh vstoupilo 25, nebo v roce 2019, kdy jich bylo 22. Vyplývá to z dat společnosti Cushman & Wakefield, která sleduje maloobchodní trh.
Navzdory stagnaci nových podniků ale odborníci tvrdí, že Česko je pro zahraniční značky slibným trhem. Je však nutné ho dále rozvíjet a zkvalitňovat. „V regionu střední a východní Evropy je vstupní branou pro značky již tradičně právě Česká republika, a to díky své kupní síle a přetrvávající oblibě Prahy ze strany zahraničních návštěvníků, kteří tvoří zásadní zdroj maloobchodních příjmů,“ vysvětluje Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield.
Více se dozvíš v našem přehledu:
Milovníci módy si jistě všimli otevření dvou luxusních módních značek v Pařížské ulici. Řeč je o francouzské Chanel a španělské Balenciaga, které své zákaznice a zákazníky přivítaly v polovině roku. Módní odvětví mělo i letos tradičně silné zastoupení v Česku, vzhledem k tomu, že jich přibylo devět.
Kromě značek oblečení z Maje, Sandro, Jacadi Paris otevřely také obchody s doplňky a šperky od Messiky nebo Teilor. Na český trh vstoupily také módní značky se sportovním oblečením JOTT nebo Sport Vision.
Hlavně z Itálie a Francie
Nicméně nejsilnější zastoupení s jedenácti značkami měl loni segment nábytku, vybavení pro domácnost a elektroniky. Z ostatních odvětví stojí za zmínku například otevření první české prodejny značky LEGO.
Nejvíce značek k nám přišlo z Francie, z celkových devíti prodává většina z nich oblečení nebo doplňky. Do Česka vstoupilo také sedm „Italů“ se zaměřením na nábytek nebo na kavárny.
Naprostá většina otevřela svoji historicky první českou prodejnu v Praze. V obchodních centrech nalezneš 16 nových značek, na hlavních nákupních třídách zase 14. Neopomněl se ani potenciál kancelářských objektů, kde se otevřela například posilovna a obchod se sportovní výživou v jednom GymBeam Fitness Hub.
Letos přibudou hlavně restaurační zařízení
A na které značky se můžeme těšit v roce 2023? Svou první pobočku v Česku otevře například americký fastfoodový řetězec Popeyes. „Jeho příchod na český trh je největším vstupem F&B hráče (food and beverage, oddělení zaměřené na jídlo a nápoje – pozn. red.) od roku 2017, kdy zde znovuotevřela značka Pizza Hut,“ říká Kotrbáček.
Významné podle něj bude také otevření první pobočky italské sítě restaurací Rossopomodoro, která se bude nacházet v obchodním centru Palladium. Za zmínku stojí také vstup italského wine & food konceptu Signorvino.
Maloobchodní trh podpoří také vznik nových komerčních projektů. V Praze Na Příkopě se staví projekt 100 Yards. V Pařížské ulici se po rekonstrukci otevřou projekty Pařížská 25 a Pařížská 30, které zastřešuje Fairmont Golden Prague Hotel. V plánu je také otevření nového multifunkčního projektu Masaryčka a rozšíření OC Letňany.
Ani Brno nebude pozadu. V příštím roce by tam měla otevřít Obchodní galerie Šumavská tower. Multifunkční projekt Dornych zase započne celkový redevelopement území, který se má údajně dokončit v roce 2026.
Nepříjemné vystřízlivění
Navzdory vzniku nových značek však maloobchod zažívá propad. Podle posledních dostupných dat českých statistiků za říjen se maloobchodní tržby snížily reálně o 9,4 procenta. Projevilo se to zejména v prodejích nepotravinářského zboží, pohonných hmot a potravin.
Nepříjemné vystřízlivění však zažívají zejména internetové obchody. Zatímco během pandemie zažívaly žně a rekordní tržby, nyní jim již devět měsíců po sobě klesají tržby. Za první tři kvartály zaznamenalo odvětví e-commerce propad o 12 až 13 procent. Přestože v Česku se tomuto sektoru vždy dařilo, jeho podíl na maloobchodu podle analýzy Shopsys činí pouze 17 procent. Odborníci mu přitom predikují až dvojnásobný potenciál.
„S koncem pandemie a nástupem krize v důsledku války na Ukrajině letos v únoru ale e-commerce po dvaceti letech růstu začala upadat a nyní se víceméně nachází v krizi,“ dodává šéf společnosti Shopsys Matěj Kapošváry. Podle jeho názoru je ale tento jev pouze dočasný.
Krach značek Dedoles, Hervis nebo Iceland
Z Česka se však stáhlo několik obchodů a další firmy byly na pokraji krachu. Mediálně nejznámější pád loni zažila slovenská značka Dedoles, která se proslavila svou hravou módou a reklamou s kreslenými křečky. Po strmém růstu totiž nezvládla ekonomické nesnáze. Největší problém podniku byl však chybějící cash flow a také příliš velké investice i do reklamy na některých trzích. Kvůli restrukturalizaci proto Dedoles zavřel v Česku sedm svých kamenných prodejen. Zakladatel firmy Jaroslav Chrapko pak přenechal vedení firmy novému řediteli.
Nyní je firma Dedoles v insolvenci. Podle údajů z insolvenčního rejstříku jsou přihlášeny pohledávky věřitelů v nižších desítkách milionů eur. Podobně finančně náročné období si loni zažil i další „ponožkový“ konkurent ze Slovenska, firma Fusakle. V létě prostřednictvím instagramového postu prosila zákazníky, aby ji zachránili.
Z českého trhu se stáhl také původem rakouský řetězec se sportovním vybavením Hervis, který dosud fungoval 20 let. Jak dříve upozornil týdeník Hrot, řetězec čelil nesnázím dlouhodobě a koronavirová krize pro něj byla zřejmě poslední ranou. Minimálně osm prodejen údajně převzal konkurenční řetězec Intersport, zbývající se ke konci června 2022 uzavřely. Provoz e-shopu byl ukončen již na konci března.
Loni se neudržel ani britský řetězec Iceland s mraženými potravinami, který v Česku uzavřel své obchody a e-shop. Podle serveru iDNES.cz to pravděpodobně souvisí s odchodem Velké Británie z Evropské unie, kvůli kterému firma čelila problémům s dodávkami zboží.
Rozloučili jsme se také s restaurační sítí Nordsee. Její provozovatel Master Mariner totiž dostal výpověď z nájmu v pražských obchodních centrech. Důvodem je neschopnost podniku platit své závazky. Firma v polovině května následně podala návrh na zahájení insolvenčního řízení.
Na pokraji krachu byl také internetový prodejce s obuví a módními doplňky Footshop. Příčinou byly makroekonomické změny spojené s válkou na Ukrajině a inflací. Značka proto musela zavřít 5 z 8 obchodů a propustit 80 ze 220 zaměstnanců. Zakladatel Footshopu Peter Hajduček však v rozhovoru pro Refresher uvedl, že díky reorganizaci firma nakonec krizi ustála. „Nyní je nastavená velmi zdravě a trochu to vidíme jako výhodu oproti jiným firmám, které to ještě možná čeká,“ řekl Hajduček.