Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
8. ledna 2023 v 6:00
Čas čtení 3:58
Kuni Nguyenová

Značky v Česku: Loni jich přibylo 38, Chanel a Lego otevřely kamenné obchody. Které naopak zkrachovaly?

Značky v Česku: Loni jich přibylo 38, Chanel a Lego otevřely kamenné obchody. Které naopak zkrachovaly?
Zdroj: firmy.cz
ZAJÍMAVOSTI EKONOMIKA PODNIKÁNÍ
Uložit Uložené

Počet nových značek, které Česko loni nově přivítalo, je stejný jako v předchozím roce. Rok 2022 byl ale i rokem zániků některých firem.

Na český trh v roce 2022 vstoupilo 38 nových značek. Jedná se o stejný počet jako v roce 2021. Tehdy to ale bylo dáno odložením expanzí z důvodu pandemie koronaviru. „Brandů“ loni ale přibylo více než v roce 2020, kdy jich na tuzemský trh vstoupilo 25, nebo v roce 2019, kdy jich bylo 22. Vyplývá to z dat společnosti Cushman & Wakefield, která sleduje maloobchodní trh.

Navzdory stagnaci nových podniků ale odborníci tvrdí, že Česko je pro zahraniční značky slibným trhem. Je však nutné ho dále rozvíjet a zkvalitňovat. „V regionu střední a východní Evropy je vstupní branou pro značky již tradičně právě Česká republika, a to díky své kupní síle a přetrvávající oblibě Prahy ze strany zahraničních návštěvníků, kteří tvoří zásadní zdroj maloobchodních příjmů,“ vysvětluje Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield.

Více se dozvíš v našem přehledu:

Milovníci módy si jistě všimli otevření dvou luxusních módních značek v Pařížské ulici. Řeč je o francouzské Chanel a španělské Balenciaga, které své zákaznice a zákazníky přivítaly v polovině roku. Módní odvětví mělo i letos tradičně silné zastoupení v Česku, vzhledem k tomu, že jich přibylo devět.

Doporučeno
Jak zvýšit zisky svého e-shopu? Zkuste prodej na marketplace Jak zvýšit zisky svého e-shopu? Zkuste prodej na marketplace 4. listopadu 2024 v 11:00

Kromě značek oblečení z Maje, Sandro, Jacadi Paris otevřely také obchody s doplňky a šperky od Messiky nebo Teilor. Na český trh vstoupily také módní značky se sportovním oblečením JOTT nebo Sport Vision.

Hlavně z Itálie a Francie

Nicméně nejsilnější zastoupení s jedenácti značkami měl loni segment nábytku, vybavení pro domácnost a elektroniky. Z ostatních odvětví stojí za zmínku například otevření první české prodejny značky LEGO.

Nejvíce značek k nám přišlo z Francie, z celkových devíti prodává většina z nich oblečení nebo doplňky. Do Česka vstoupilo také sedm „Italů“ se zaměřením na nábytek nebo na kavárny.

Naprostá většina otevřela svoji historicky první českou prodejnu v Praze. V obchodních centrech nalezneš 16 nových značek, na hlavních nákupních třídách zase 14. Neopomněl se ani potenciál kancelářských objektů, kde se otevřela například posilovna a obchod se sportovní výživou v jednom GymBeam Fitness Hub.

Lego
Zdroj: Wikimedia/Alan Chia/volně k užití

Letos přibudou hlavně restaurační zařízení

A na které značky se můžeme těšit v roce 2023? Svou první pobočku v Česku otevře například americký fastfoodový řetězec Popeyes. „Jeho příchod na český trh je největším vstupem F&B hráče (food and beverage, oddělení zaměřené na jídlo a nápoje –⁠ pozn. red.) od roku 2017, kdy zde znovuotevřela značka Pizza Hut,“ říká Kotrbáček. 

Doporučeno
Proč by si první dáma zasloužila vlastní rozpočet? Shrnujeme, co její role obnáší Proč by si první dáma zasloužila vlastní rozpočet? Shrnujeme, co její role obnáší 9. října 2024 v 7:00

Významné podle něj bude také otevření první pobočky italské sítě restaurací Rossopomodoro, která se bude nacházet v obchodním centru Palladium. Za zmínku stojí také vstup italského wine & food konceptu Signorvino.

Maloobchodní trh podpoří také vznik nových komerčních projektů. V Praze Na Příkopě se staví projekt 100 Yards. V Pařížské ulici se po rekonstrukci otevřou projekty Pařížská 25 a Pařížská 30, které zastřešuje Fairmont Golden Prague Hotel. V plánu je také otevření nového multifunkčního projektu Masaryčka a rozšíření OC Letňany.

Ani Brno nebude pozadu. V příštím roce by tam měla otevřít Obchodní galerie Šumavská tower. Multifunkční projekt Dornych zase započne celkový redevelopement území, který se má údajně dokončit v roce 2026.

Nepříjemné vystřízlivění

Navzdory vzniku nových značek však maloobchod zažívá propad. Podle posledních dostupných dat českých statistiků za říjen se maloobchodní tržby snížily reálně o 9,4 procenta. Projevilo se to zejména v prodejích nepotravinářského zboží, pohonných hmot a potravin.

Nepříjemné vystřízlivění však zažívají zejména internetové obchody. Zatímco během pandemie zažívaly žně a rekordní tržby, nyní jim již devět měsíců po sobě klesají tržby. Za první tři kvartály zaznamenalo odvětví e-commerce propad o 12 až 13 procent. Přestože v Česku se tomuto sektoru vždy dařilo, jeho podíl na maloobchodu podle analýzy Shopsys činí pouze 17 procent. Odborníci mu přitom predikují až dvojnásobný potenciál.

Doporučeno
Studijní náklady přehledně: srovnali jsme ceny jídla, knihovny i volnočasových aktivit v univerzitních městech Studijní náklady přehledně: srovnali jsme ceny jídla, knihovny i volnočasových aktivit v univerzitních městech 23. září 2024 v 7:00

„S koncem pandemie a nástupem krize v důsledku války na Ukrajině letos v únoru ale e-commerce po dvaceti letech růstu začala upadat a nyní se víceméně nachází v krizi,“ dodává šéf společnosti Shopsys Matěj Kapošváry. Podle jeho názoru je ale tento jev pouze dočasný.

Popeyes
Zdroj: Getty Images/Scott Olson

Krach značek Dedoles, Hervis nebo Iceland

Z Česka se však stáhlo několik obchodů a další firmy byly na pokraji krachu. Mediálně nejznámější pád loni zažila slovenská značka Dedoles, která se proslavila svou hravou módou a reklamou s kreslenými křečky. Po strmém růstu totiž nezvládla ekonomické nesnáze. Největší problém podniku byl však chybějící cash flow a také příliš velké investice i do reklamy na některých trzích. Kvůli restrukturalizaci proto Dedoles zavřel v Česku sedm svých kamenných prodejen. Zakladatel firmy Jaroslav Chrapko pak přenechal vedení firmy novému řediteli.

Nyní je firma Dedoles v insolvenci. Podle údajů z insolvenčního rejstříku jsou přihlášeny pohledávky věřitelů v nižších desítkách milionů eur. Podobně finančně náročné období si loni zažil i další „ponožkový“ konkurent ze Slovenska, firma Fusakle. V létě prostřednictvím instagramového postu prosila zákazníky, aby ji zachránili. 

Z českého trhu se stáhl také původem rakouský řetězec se sportovním vybavením Hervis, který dosud fungoval 20 let. Jak dříve upozornil týdeník Hrot, řetězec čelil nesnázím dlouhodobě a koronavirová krize pro něj byla zřejmě poslední ranou. Minimálně osm prodejen údajně převzal konkurenční řetězec Intersport, zbývající se ke konci června 2022 uzavřely. Provoz e-shopu byl ukončen již na konci března.

Doporučeno
Petr si všiml, že na závodech formule 1 nemají fanoušci kde spát. Postavil na tom byznys a z 10 tisíc udělal miliony Petr si všiml, že na závodech formule 1 nemají fanoušci kde spát. Postavil na tom byznys a z 10 tisíc udělal miliony 22. června 2024 v 8:30

Loni se neudržel ani britský řetězec Iceland s mraženými potravinami, který v Česku uzavřel své obchody a e-shop. Podle serveru iDNES.cz to pravděpodobně souvisí s odchodem Velké Británie z Evropské unie, kvůli kterému firma čelila problémům s dodávkami zboží.

Rozloučili jsme se také s restaurační sítí Nordsee. Její provozovatel Master Mariner totiž dostal výpověď z nájmu v pražských obchodních centrech. Důvodem je neschopnost podniku platit své závazky. Firma v polovině května následně podala návrh na zahájení insolvenčního řízení.

Doporučeno
Adidas má můj respekt. Konec spolupráce s Kanyem Westem dopadá i na nás, říká šéf Footshopu Adidas má můj respekt. Konec spolupráce s Kanyem Westem dopadá i na nás, říká šéf Footshopu 21. listopadu 2022 v 6:00

Na pokraji krachu byl také internetový prodejce s obuví a módními doplňky Footshop. Příčinou byly makroekonomické změny spojené s válkou na Ukrajině a inflací. Značka proto musela zavřít 5 z 8 obchodů a propustit 80 ze 220 zaměstnanců. Zakladatel Footshopu Peter Hajduček však v rozhovoru pro Refresher uvedl, že díky reorganizaci firma nakonec krizi ustála. „Nyní je nastavená velmi zdravě a trochu to vidíme jako výhodu oproti jiným firmám, které to ještě možná čeká,“ řekl Hajduček.

Domů
Sdílet
Diskuse